Naish Alliance

Steph

Berichten: 467
December 05, 2007, 23:24:04
edit2Rapporteer  
Eindelijk hebben we ze dan.

Drie stuks. 12m. Helaas geen wind t/m vrijdag om ze te testen. Zodra ik meer weet schrijf ik hier wel een review.

Intussen zien ze er wel erg mooi uit.
http://www.kitesurfstuff.com//news/kitesurf-news/Pics-Naish-Alliance-2008-12m.html
Bass`

Berichten: 235
Antwoord #1 December 05, 2007, 23:49:42
edit2Rapporteer  
Zien er idd wel mooi uit!

Maar waarom 3x de 12m² ??
Geen

Berichten: 559
Antwoord #2 December 05, 2007, 23:54:36
edit2Rapporteer  
leskites???
zien er top uit, mooi depowerkoord trouwens
R.B.

Berichten: 951
Antwoord #3 December 06, 2007, 01:38:19
edit2Rapporteer  
Je moet nog wel ff je stoppertje op je depowerkoord zetten Grin
Maar zien er zeer goed uit, ben erg nieuwsgierig naar de eigenschappen.
kaje

Berichten: 60
Antwoord #4 December 06, 2007, 01:43:42
edit2Rapporteer  
Eindelijk hebben we ze dan.

Drie stuks. 12m. Helaas geen wind t/m vrijdag om ze te testen. Zodra ik meer weet schrijf ik hier wel een review.

Intussen zien ze er wel erg mooi uit.
http://www.kitesurfstuff.com//news/kitesurf-news/Pics-Naish-Alliance-2008-12m.html


Hebben jullie effe pech gehad!
Ik zit er hier in Kaapstad volle bak mee te knallen en ze zijn geweldig!
Steph

Berichten: 467
Antwoord #5 December 06, 2007, 02:51:38
edit2Rapporteer  
Haha.. nee niet voor de les. Twee stuks zijn voor 2 instructeurs voor prive.
xray

Berichten: 3688
Antwoord #6 December 06, 2007, 15:30:53
edit2Rapporteer  
Kom maar door met die reviews. Ik ben erg benieuwd!
Crips

Berichten: 58
Antwoord #7 December 06, 2007, 15:36:30
edit2Rapporteer  
Iemand enig idee wat het bereik zou zijn van een 12m2? Ik weeg 85kg en twijfel een beetje tussen de Alliance 12 en de Torch 14 voor het lagere windbereik.

Thanks voor de reacties
semen

Berichten: 294
Antwoord #8 December 06, 2007, 21:31:09
edit2Rapporteer  
He steph, ga je mee 8 feb naar SA, kun je ze daar even testen!!

mazzl
jer@en

Berichten: 64
Antwoord #9 December 06, 2007, 23:28:31
edit2Rapporteer  
vette shit steph, morgen ga je denk ik wel varen. zie ze dan wel in de lucht hangen.

groeten,

jeroen
Steph

Berichten: 467
Antwoord #10 December 07, 2007, 00:21:31
edit2Rapporteer  
haha Martin goed plan.. maar ik kom de 12de pas naar NL Wink.
En het ziet er idd goed uit voor morgen. Dus laten we het hopen!
Steph

Berichten: 467
Antwoord #11 December 26, 2007, 19:48:49
edit2Rapporteer  
Ik heb er intussen al heel wat uurtjes mee kunnen varen, dus ik kan wel een fatsoenlijke uitspraak doen. Het is een 12m, ik weeg 73kg en vaar 125x39. Ik voer hiervoor met een Yarga 13m (2006) (5-lijn C-kite) en regelmatig met een Bularoo 10m (SLE).

Ik heb geen zin / tijd om een complete review te schrijven dus blijft het alleen bij mijn ervaringen.

Afstelling: middelste knoopje 5th, front lines zo kort mogelijk, back lines zo kort mogelijk. Front en back zo ver mogelijk uit elkaar op de kite. 24m lijnen op de smart loop bar.

Het is een geweldige kite die vrij goed is uitgebalanceerd.
De bardruk is gemiddeld... vergelijkbaar met de Torch en Raven. Erg prettig. Met de Helix was ik vaak het gevoel kwijt.
De high-end is uitstekend. Beter als een C-kite maar nog net geen bow / sle. Met 25 knopen had ik het erg naar m'n zin. Boven de 30 knopen was ik wel overpowered.
De low-end valt een beetje tegen. Vergelijkbaar met een 11m 2007 Waroo schat ik. Je moet 'm wel op snelheid varen als de wind een beetje minder is.
Erg goeie vliegsnelheid en draait heel soepel en snel. De kracht komt ook heel direct en de loops zijn zeker goed en krachtig.
De lift en hangtime zijn zeer goed te noemen. Net iets minder agressief dan de Raven, maar vanwege de extra depower heb je wat meer controle.
Unhooked ook erg prettig, stalled nooit, veel pop maar weinig grunt.

Nou, de perfecte kite dus.. hier dan nog even een paar minpunten waardoor ik echt iedere keer compleet flip als het me overkomt.

De kite is intussen 2 keer spontaan uit de lucht gevallen. De wind is dan ietswat onstabiel en vrij licht, maar dat is me niet meer overkomen sinds de Yarga 2005. Het is ook andere mensen overkomen met iets meer wind. Erg vreemd.

Water relaunch is een hel als je je safety hebt getrokken / unhooked loslaat. Zoals gebruikelijk ligt 'ie dan netjes op z'n rug met de tips omhoog. Normaal trek je aan een stuurlijn en met een beetje geduld kiest 'ie dan wel een kant. De Alliance heeft 7 struts en een vreemde vorm en dat merk je wel. De tips vouwen echt niet om! De eerste keer lig je dan zeker 5 minuten te klooien. Intussen scheld ik mijn kite helemaal verrot en trek agressief aan een stuurlijn en dan duurt het maar 4 minuten Wink.
Het voordeel is dat ik nu unhooked nooit meer loslaat.

Conclusie: zeer fijne kite maar zeker voor beginnende kiters geen aanrader. Die kunnen beter naar de Cult / Code kijken. De Helix is voor golf kiters. De Torch is en blijft een geweldige freestyle C kite. De Alliance zou de Raven moeten opvolgen maar ik denk dat veel Raven riders het agressieve zullen missen.
Tom

Berichten: 2890
Antwoord #12 December 26, 2007, 22:09:45
edit2Rapporteer  
Klinkt goed man !!! NMu nog ff testen Smiley Eerst maar is die  08 torch goed aan de tand voelen die ik nu thuis heb liggen Smiley

ff over de low end, je zei die is niet echt best (vergelijkbaar met SLE 11)
Dat vind ik eigenlijk wél erg goed voor een C als dat zo is Wink
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #13 December 26, 2007, 22:17:10
edit2Rapporteer  
Tja, las in de laatste kiteworld dat de Alliance toch echt wel de opvolger van de RavenIII moet zijn volgens Naish. Low-end vergelijkbaar met een Waroo 11m2 is toch niet heel slecht voor een 12m2 C-kite? Want zover ik heb gezien is het geen flatkite zoals de Cult en de Helix.
xray

Berichten: 3688
Antwoord #14 December 27, 2007, 00:00:26
edit2Rapporteer  
wel jammer dat de opvolger van de Raven 3 eigenlijk niet zo goed is als zijn voorganger....

Thanks Duffe aap, goede review waar je wat aan hebt!
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #15 December 27, 2007, 03:38:34
edit2Rapporteer  
wel jammer dat de opvolger van de Raven 3 eigenlijk niet zo goed is als zijn voorganger....

Kijk naar de Torch IV. Kwa vliegeigenschappen nauwelijks verandert (alleen de 9 en 7m2) t.o.v. Torch III. Ook de Vegas08 is geen grote stap voorwaarts, evenals de Fuel08 t.o.v. de modellen van vorig seizoen. Ik zou bijna willen concluderen dat de klassieke C-shape aan het plafond van zijn ontwikkeling zit. Wat valt er te verbeteren als er niets meer te verbeteren valt?

Wat ik graag zou willen weten of het zwaartepunt van de kite, wat toch wel de hoofdeigenschap is van de sigma shape, een positief effect heeft op de Alliance, in vergelijking met de RavenIII en Torch III/IV. Duffe aap?


En als de je de Alliance geen waardige opvolger vindt, dan kun je alleen nog uitkijken naar de Rhino08, hoewel ook al sinds een seizoen geen C-shape meer. Maar zeker wel de power en gevoel naar mijn mening (het 2007 model bracht je toch aan het twijfelen tijdens een test, Xray?).
In kiteboarding.de (volgens mij kwa North toch wel enigszins partijdig) die met prototypes hebben gevaren nog meer low-end, en nog veel meer power. Hij staat in ieder geval hoog op mijn lijst om te testen.
xray

Berichten: 3688
Antwoord #16 December 27, 2007, 06:45:02
edit2Rapporteer  
@RhinoBandit.....
Vegas 07 was een baggerkite (was ik het mee eens), 08 is weer goed volgens velen op KF (binnenkort maar eens testen). Je vlieger gaat niet helemaal op zeg maar

Rhino7 vond ik een erg lekker kite idd, ben ook zeer benieuwd naar de R8 maar ook de 666 wil ik wel eens testen. Na wat heikele ervaringen met een 4 lijns SLE ben ik een voorstander van een goede 5 lijns set-up...
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #17 December 27, 2007, 15:54:13
edit2Rapporteer  
@RhinoBandit.....
Vegas 07 was een baggerkite (was ik het mee eens), 08 is weer goed volgens velen op KF (binnenkort maar eens testen). Je vlieger gaat niet helemaal op zeg maar

 Grin Ik wilde daarom ook eerst Vegas06 opgeven, maar dat is misschien weer te verwarrend voor velen die niet op de hoogte zijn over de vegas07. Ik heb de 08 ook nog niet gevaren, maar hoor er goede berichten over. Heb er al een paar in de lucht gezien. Persoonlijk hoef ik geen rasechte freestyle kite overigens.

Rhino7 vond ik een erg lekker kite idd, ben ook zeer benieuwd naar de R8 maar ook de 666 wil ik wel eens testen. Na wat heikele ervaringen met een 4 lijns SLE ben ik een voorstander van een goede 5 lijns set-up...

Idd. staat ook de 666 NHP kite op mijn lijstje. Heb nu voor de kleine maat een Bandit met 4-lijns set-up. Ik ben daar helemaal geen fan van, maar het is niet anders (North Evo komt met optionele 5-lijn set-up, helaas kwa performance niet in de buurt van de Bandit heb ik begrepen uit kb.de). Ben ook benieuwd hoe ik dat ga vinden. De Rhino07 vind ik de lekkerste flatkite die ik afgelopen seizoen gevlogen heb, maar de waterstart en stabiliteit laten soms echt te wensen over.
Powered_by_north

Berichten: 117
Antwoord #18 December 27, 2007, 17:45:33
edit2Rapporteer  
Voor wat het waard is: Ik heb alle Rhino's vanaf het eerste model gehad en heb nu de R7 10 en 14. Vooral de 10 is een topkite waar ik dit seizoen bijzonder veel plezier van heb gehad. Ik heb nu echter een Vegas 08 op proef - een 9m2 - en ben helemaal verkocht... Wat een heeeeerlijke kite is dit, en ik vrees dat het voor mijn geen Rhino 08 wordt komend seizoen, hoewel ik wel erg benieuwd ben natuurlijk. Wat ik vervelend vind aan de R07 is dat hij niet altijd even stabiel is en soms gewoon uit de lucht lazert. En de bardruk is vrij hoog, zeker bij de grotere maten. De Vegas08 is wat dat betreft veel stabieler en 'drijft' gewoon netjes terug bij een verkeerd getimede sprong. Verder is hij snel en heel nauwkeurig/gevoelig. Depower is prima, low-end is verbazend, pop is geweldig, hangtime is meer dan goed, bardruk is precies goed. Waterstart heb ik niet getest. Kite is degelijk gebouwd, no-nonsense, gewoon simpel en doeltreffend. Ik merk dat ik het C-shape gevoel echt heb gemist; ik ben absoluut geen hardcore freestyler, maar dat speelse van de Vegas is echt super.

Wat ik me wel afvraag is of C-shape kite nog een beetje hun waarde houden in 2009 als ze weer ingeruild 'moeten' worden. Hoe zou de markt zich ontwikkelen? Zou C-shape gewoon blijven bestaan, of misschien zelfs een comeback maken? Ik zie eerlijk gezegd maar weinig argumenten voor een bow t.o.v. een moderne C-shape als de Vegas. Ik neem aan dat de Fuel of Torch gelijkwaardig zijn.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #19 December 27, 2007, 18:15:46
edit2Rapporteer  
Wat ik in de kb.de heb gelezen over de 2008 Rhino belooft dat veel goeds. Zelfs nog meer power  en low-end(vond ik al ruim voldoende). Waarschijnlijk dus met die V-bridles a la Evo en Bandit.

Ik heb de Bandit, en die is extreem stabiel doordat het zwaartepunt verder naar achteren ligt, en die hoge aanknopingspunten van de V-bridle.

Vegas08 zal zeker een goed kite zijn, maar zelfs de Rhino07 zal zeker een bredere windrange hebben vermoed ik. De hoge bardruk is persoonlijk, en daar hou ik bij de Rhino wel van.
Powered_by_north

Berichten: 117
Antwoord #20 December 27, 2007, 18:33:22
edit2Rapporteer  
Ik ga de R08 ook zeker een keer proberen en misschien ga ik dan alsnog wel om, maar van de Vegas werd ik simpelweg gewoon blij en daar gaat het uiteindelijk om toch om, dat je lol hebt op het water?

En wat windrange betreft, dat is een interessante discussie. De enige reden om de windrange van een kite nog echt significant te vergroten is om een 'echte' 1-kite-quiver te kunnen hebben denk ik. En dan nog denk ik dat een kite een sweet-spot heeft, waardoor je misschien toch weer voor 2 kites kiest. Mijn punt is dat de windranges van moderne C-shapes dan misschien iets minder is als bow of hybride, maar nog steeds ruim voldoende om veilig te kunnen zijn en om een 2-kite-quiver te varen. Maar goed, als ik naar mijn huidige setje kijk (R07-10 en 14) dan heb ik denk ik 75% van de sessies met de 10 kunnen varen en misschien maar 1 of 2 keer dit seizoen gehad dat het te hard waaide (35+ knopen). Komt toch aardig in de richting van een 1-kite-quiver, zeker als je daarbij neemt dat de sessies met de 14 (dus met minder dan 15 knopen) eigenlijk steeds saaier worden. Harde wind is toch gewoon het leukst, of niet?

Wel weer mooie kite trouwens, die R08...

http://72.14.203.104/translate_c?hl=en&u=http://surfforum.oase.com/showthread.php%3Ft%3D52560
Steph

Berichten: 467
Antwoord #21 December 27, 2007, 19:11:41
edit2Rapporteer  
Eigenlijk wilde ik uiteindelijk zeggen dat ik vind dat de Alliance een wat bredere kite is dan de Raven3. Dezelfde low-end (misschien iets minder) maar een veel stabielere en comfortabele high-end. Het is een beetje een hybrid maar met goeie pull in de loops.
Dat komt misschien door de Sigma of het Geo-tech gedoe, maar daar komen we niet achter.

Ik heb de afgelopen week vaker wat North's getest. Dus o.a. de Rebel 07 12m, Rhino 07 12m en de Rebel 08 10m en 12m. Dat zijn alle drie niet echt mijn kites.
Nu vond ik bij de Rhino 07 het timen voor de landingen en de pull in de loops vond ik maar eigenaardig. Ik moest de Rhino echt hard insturen om een beetje normaal te landen. Natuurlijk waren de lift en hangtime zeer goed. De Rebel 08 lijkt er veel op maar de landingen zijn wel rustiger.
Niet om North af te kraken hoor. De Vegas 06 was geweldig en zijn tijd vooruit. Dat hebben ze weer mooi verprutst met de Vegas 07.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #22 December 28, 2007, 04:58:35
edit2Rapporteer  
Klopt van die landingen met de Rhino7 12m2. Is ff wennen. Het lasitge van de kites van tegenwoordig, maar ook tegelijkertijd het mooie, is dat ze kwa performance redelijk bij elkaar liggenm, maar totaal anders aanvoelen. Je kunt vrijwel echt wel een kite vinden door goed te testen die dicht bij je eigen stijl of gevoel ligt.

Die foto's op dat duitse forum zeggen enorm veel over de Rhino8:

- Geen delta shape zoals de Evo
- V bridles met katrollen op de stuurlijnen
- 5th line
- ONE PUMP!!!

Bizar dat North nu wel over is op onepump voor de Rhino8, terwijl de Rebel08 en Vegas08 gewoon alle struts afzonderlijk oppompen heeft. Ziet er in ieder geval veel belovend uit. Ben wel bang dat de prijs nog hoger zal liggen als vorig jaar model, die al bizar was (nog niet Cabrinha prijsniveau)
xray

Berichten: 3688
Antwoord #23 December 28, 2007, 05:52:36
edit2Rapporteer  
R7 moet je inderdaad hard naar voren sturen. Raven 3 is dan gewoon relaxter, die zet je echt als een veertje neer. Dat onstabiele bij high end heb ik nooit gemerkt en die high end is bij mijn 12m echt wel getest. Ruim over de 30 knopen zonder problemen...
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.