Pulleys - Een gewaarschuwd mens telt voor 2

El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #25 Februari 21, 2008, 04:08:09
edit2Rapporteer  

* bularoo pully.jpg (68.82 KB, 476x5
kan iemand me uitleggen hoe ik zo'n knoop om een pulley moet leggen, van de foto word ik er niet helemaal wijs uit
die knoop kan je niet maken, dat is zo te zien een stukje lijn met twee lussen er aan gespliced.
Maar een ander knoopje kan je denk ik wel maken, het idee is dat je bridle gezekerd is dus het lijntje zal goed aan beide kanten aan de trek-kant vast moeten zitten.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #26 Februari 21, 2008, 23:29:12
edit2Rapporteer  
Er zit nu op mijn Bandit de volgende Ronstan pulley zitten:



Dit zou ook een oplossing kunnen zijn, hoewel ik denk dat deze bovenstaande versie sterk genoeg is:



Bij zo'n lusje vraag ik me af hoe de kite zich gaat gedragen als het echt zou gebeuren dat de pulley breekt. Schuiven zou hij weleens niet meer kunnen doen.
Jeromez

Berichten: 3323
Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #27 Februari 22, 2008, 03:57:54
edit2Rapporteer  
bedankt voor de waarschuwing, ik ga een aantal pulleys inslaan
Ian

Berichten: 219
Antwoord #28 Februari 22, 2008, 17:37:55
edit2Rapporteer  
Een stroef bewegend lusje is beter dan niks.
 Je kite zal iig niet als gek loopen. Hooguit stroefer poweren en depoweren.
semen

Berichten: 294
Antwoord #29 Februari 22, 2008, 18:26:03
edit2Rapporteer  
Is het niet de pulley die kapot gaat is het wel de bridle die eroverheen loopt. De kombinatie pulley/ bridle is potentieel gevaarlijk. Controleren en preventief vervangen is een soort oplossing. Ik blijf erbij dat Cabrinha geen echte safety heeft, oftewel als een van beiden breekt is volledig releasen de enige oplossing.

Vorige week nog een vriend z'n kite kunnen opvissen in +30 kts toen de bridle van z'n switchblade brak. Kite begon ongecontreleerd te loopen en hij moest hem releasen. Levensgevaarlijk. Gelukkig heeft hij nu en revolver gekocht, 1 op 1 een stuk minder gevaarlijk.
HansNet83

Geen avatar

Berichten: 172
Antwoord #30 Februari 23, 2008, 00:26:45
edit2Rapporteer  
Er zit nu op mijn Bandit de volgende Ronstan pulley zitten:



Dit zou ook een oplossing kunnen zijn, hoewel ik denk dat deze bovenstaande versie sterk genoeg is:



Bij zo'n lusje vraag ik me af hoe de kite zich gaat gedragen als het echt zou gebeuren dat de pulley breekt. Schuiven zou hij weleens niet meer kunnen doen.


Waar is die pulley van de 2e foto te koop ? ... hiermee zou je ook een tweede bridle kunnen aanbrengen  (iets losser dan de normale bridle) die een draadbreuk opvangt ... wat zijn de meningen hierover ?
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #31 Februari 23, 2008, 00:57:09
edit2Rapporteer  
daarom mijn credo: briddles pulleys e.d. hebben niks op een kite te zoeken. Hoe meer schakels er in een ketting zitten des meer kunnen er breken. Ik heb ook met high end pulleys en rolletjes uit de zeilwereld zitten werken. Één keer in het zand: de rollen zitten moervast en de lijnen schuren en slijten.
Qua saftey: kites zonder bridles en bars zonder pulley rule. Ik hou me aan het KISS principe:
Keep It Stupid Simple
HBob

Berichten: 103
Antwoord #32 Maart 05, 2008, 01:57:38
edit2Rapporteer  
Lees vandaag weer een bericht.

De is een pulley van een Best NemesisHP



vraag me af of dat het geen problemen geeft.


  Controleer je materiaal en maak het schoon  Kiss
Joris

Berichten: 1631
Antwoord #33 Maart 05, 2008, 15:56:30
edit2Rapporteer  
huuuh hoe hebben ze die puly op dat laatste plaatje gefixed? Kan me voorstellen dat je minder slijtage hebt, maar als dat ding erin gesleeved zit ofzo is het wel erg lastig vervangen.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #34 Maart 05, 2008, 16:16:00
edit2Rapporteer  
Ik hou me aan het KISS principe:
Keep It Stupid Simple
Keep It Simple, Stupid

volgens mij.. Grin

pulleys zijn niks, hoort niet op kite thuis.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #35 Maart 05, 2008, 17:19:50
edit2Rapporteer  
Sjezus, wat een ellende zeg! En bij alle SLE's ziten ze op de voorlijnen, waar dus de meeste kracht op staat.  ThumpsUp

Toen ik in 2002 nog mijn eigen bar moest bouwen (bij gebrek aan beter wat je toen bij je kite kreeg) heb ik er een clamcleat opgezet met een pulley. Ik ben toen naar Maritiem in Scheveningen gegaan omdat ze daar een zeer uitgebreide lollectie hardware voor schepen hebben.

Voor een pulley die het complete gewicht moest dragen van de kite kwam ik toen uit op een stalen voor een stalen staag. Want alle kunstof (ook met metalen frame) pulley's was de breeksterkte om en nabij de 300kg max. Die stalen pulley is 600kg gegarandeert. Dat klinkt al een stuk beter.

Overigens gebruikt mijn pa die bar nog steeds, en die lijn die door de pulley loopt (5mm dyneema gesleeved) is nog in topstaat.
drifter

Berichten: 1757
Antwoord #36 Maart 05, 2008, 20:05:18
edit2Rapporteer  
Hier de cabrinha 2008 pulley. Recht uitgelijnd, daardoor weinig tot zeer weinig slijtage aan je bridlelines. Zorgt er ook voor dat de krachten gelijk verdeeld zijn over de pulley. Een scheve uitlijning kan verklaren waarom deze pulleys kapot zijn gegaan.

Het stukje dyneema zit vast aan de pulley. Wil je pulley vervangen dan vervang je dat stuk als 1 geheel.

Ook een foto van de slijtage van de bridle lijn van mijn SB3 10m die ik 25 keer gebruikt hebt.
Als ik dat zo zie vind ik het er goed uitzien. Tevens zitten er bij de SB3 geen directe pulleys op de voorlijnen/powerlijnen, de lijnen waar de meeste kracht op komt.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #37 Maart 05, 2008, 20:25:40
edit2Rapporteer  
Dat ziet er goed uit Rory. Maar zoals Kitedemon al jaren roept: Check je materiaal regelmatig op slijtage! En pulley´s is nu eenmaal een zeer slijtage gevoelig odd. tijdens het kiten. Maar die opengetrokken pulley daar wordt ik niet vrolijk van  Undecided
HansNet83

Geen avatar

Berichten: 172
Antwoord #38 Maart 14, 2008, 02:59:30
edit2Rapporteer  
En bij alle SLE's ziten ze op de voorlijnen, waar dus de meeste kracht op staat.  ThumpsUp

Bij een 2007 waroo zitten aan iedere kant 3 pulleys, 2 op de achterlijnen en 1 op de voorlijn ... grootste gevaar zit dus op de pulleys op de voorlijnen ? ... die vervangen door een Ronstan stalen pulley is voldoende ?
Lijntjes sleeven helpt dus ook !
Fly like hell

Berichten: 842
Logs: 0 | 33 uur
Antwoord #39 Maart 14, 2008, 03:07:42
edit2Rapporteer  
pulley, pulley? dat heb ik allemaal niet op mijn "simpele" C-kites. Geen gedoe met katrollen, het 5e lijntje maakt het allemaal lekker veilig dus gewoon rammen met die handel.
McBridges

Berichten: 365
Antwoord #40 Maart 14, 2008, 03:15:21
edit2Rapporteer  
Citaat
Bij een 2007 waroo zitten aan iedere kant 3 pulleys, 2 op de achterlijnen en 1 op de voorlijn ... grootste gevaar zit dus op de pulleys op de voorlijnen ? ... die vervangen door een Ronstan stalen pulley is voldoende ?
Lijntjes sleeven helpt dus ook !

Valt me eigenlijk wel tegen van Best. Heb tot op heden nooit problemen gehad met de stalen pulleys op onze 2006 kites. Schoonmaken en na de sessies ff insprayen met Sailcote Mclube en het blijft draaien als een tierelier.

Vreemd dat ze nu op de 2007 kites die plastic pulleys zetten, lijkt mij namelijk geen verbetering, ogen namelijk niet echt stevig . Kostenbesparing??
Hoe was 't ook alweer; never change a winning team............. Roll Eyes

Weet iemand wat de metalen Ronstan pulleys kosten en waar ze te bestellen zijn?
(De kleine Harken blokjes zijn 11,50 euro per stuk dus dat tikt ook wel aan bij 4 kites  Undecided)
HansNet83

Geen avatar

Berichten: 172
Antwoord #41 Maart 14, 2008, 03:36:03
edit2Rapporteer  
12,20 euro op http://www.boatsupplies.nl/producten/Ronstan-Serie-20-blok_RNS20.html
ook zoiets bij maritiem in scheveningen bij de visafslag.
McBridges

Berichten: 365
Antwoord #42 Maart 14, 2008, 04:42:05
edit2Rapporteer  
Okido, zijn ze zelfs duurder dan de Harken blokken.
Volgens de kenners (ben ik niet), is Harken "top of the bill".
Dacht trouwens dat de Ronstan blokken op de Waroo van 2006 een eurootje of 5 waren.........
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #43 Maart 14, 2008, 04:53:14
edit2Rapporteer  
Ik hou me aan het KISS principe:
Keep It Stupid Simple
Keep It Simple, Stupid

volgens mij.. Grin

pulleys zijn niks, hoort niet op kite thuis.

Van mijn mag ook: Keep It Safe and Simple
HansNet83

Geen avatar

Berichten: 172
Antwoord #44 Maart 14, 2008, 23:00:43
edit2Rapporteer  
Okido, zijn ze zelfs duurder dan de Harken blokken.
Volgens de kenners (ben ik niet), is Harken "top of the bill".
Dacht trouwens dat de Ronstan blokken op de Waroo van 2006 een eurootje of 5 waren.........

Waar verkopen ze die Harken blokjes voor 11,50 Euro ?
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #45 Maart 30, 2008, 00:45:19
edit2Rapporteer  
Dat is idd. goedkoop van Harken. Ronstan is in de regel wel goedkoper Undecided

Even een update. Na 10 sessies met de Ronstan pulley's moet ik concluderen dat door stuifzand en slijk de pulley's zeer snel vast lopen. Hierdoor is duidelijke slijtage te zien op de bridlelijn, maar bovenal vliegt de kite hierdoor niet fijn meer. ThumpDown
Immers de directheid wordt veroorzaakt doordat de pulley over de V-bridle kan rollen zodat altijd de gewenste AOA met de juiste ondersteuning wordt verkregen.

Dit kan zo niet langer, kite vliegt klote en ik wil geen dikke slijtage hebben. Angry ThumpDown
Ik weet dat ze Harken verkopen bij watersport scheveningen. Ik ga binnenkort eens kijken daar. Ik krijg die ronstan pulleys niet fatsoenlijk meer aan het rollen. In het begin ging het zand er vanzelf uit na 5min varen, helaas vandaag niet. Ook na mijn sessie van dik 4 uur kreeg ik ze niet zonder geweld rond.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #46 Maart 30, 2008, 22:15:53
edit2Rapporteer  
De oplossing (voorlopig): lijnen waxen met golfsurf wax (docter Watson's Sexwax) Joepie

De Bandito deed het weer als vanouds ThumpsUp
brutus1

Berichten: 198
Antwoord #47 Maart 31, 2008, 05:15:01
edit2Rapporteer  
Heb 2 seizoenen met SB1 gevaren en géén noemenswaardige slijtage aan pulleys of bridle gehad! Gewoon voor je gaat varen ff het zand eruit blazen, katrolletjes een beetje ronddraaien, bar met pulleys ff door het water halen en gaan met die banaan!
Heb nu de SB3's en als ik zie hoe alles daar is verbeterd moet er helemaal geen slijtageprobleem meer zijn!
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #48 Maart 31, 2008, 05:33:58
edit2Rapporteer  
Gisteren even in één klap twee bridle lijn gebroken op de plek waar ze door de pulley lopen. Knap toch?
Ik heb nu op al m'n kites de bridles voorzien van insert-lijntjes op de plek waar ze door de pulleys lopen. lees hier hoe dat moet: http://www.kitehigh.nl/forum/index.php/topic,21936.25.html
Door wat dikkere lijntjes te nemen 3 voordelen:
- sterker
- duur langer voor ze doorslijten
- door de grotere diameter meer grip op de pulleys dus grote kans dat je het zand er uit draait.
Om nog meer grip van de lijn op de pulley te krijgen helpt waxen (goed plan Michiel Bandit)

De metalen pulleys zijn ook niet zaligmakend, los van het tikje op je schedel, schijnt plastic toch minder slijtage op te leveren. Ocean Rodeo heeft de metalen pulleys juist verlaten en op de 2008 kites kunststof pulleys gezet, reden: door corrosie wordt het wieltje ruw en slijten je lijnen zo weg.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #49 Maart 31, 2008, 21:22:00
edit2Rapporteer  
Rudo, waar koop jij dat type lijn en wat is de diameter? Bij Maritiem in scheveningen hebben ze dat niet.

Waxen helpt idd top ThumpsUp

Overigens zijn de wieltjes zelf van die metalen Ronstan pullyes van kunststof, met kunststof lagerballetjes erin. Op mijn catamaran zaten dergelijke pulley's ook en kon je die kogels gewoon zien zitten. Door die ruimte ertussen viel al het zand en troep er zo uit.

Overigens doet de hele kite meer zeer tegen je schedel dan allen zo'n pulley loser
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.