Golven Wijk en IJmuiden

Langbeest

Berichten: 3272
Maart 03, 2008, 22:20:27
edit2Rapporteer  
Ik was afgelopen zaterdag eerst op IJmuiden (pier).
Daarna waren we op Wijk.
Het viel me op dat Ijmuiden een veel mooiere golfslag heeft.
Ik bedoel er zitten meer pauzes tussen de golven zodat herstel makkelijker is.
Ook de golven zijn een stuk minder hoog

Op Wijk was het op hetzelfde moment klotsbak zoals altijd.
Nu weet ik dat natuurlijk de pier van grote invloed is op de golfslag, maar ook de oploop van het strand kan van invloed zijn.

Wat heeft er nu het meeste invloed voor de golven in IJmuiden???
Met ZW heeft de pier op IJmuiden geen invloed
Crips

Berichten: 58
Antwoord #1 Maart 04, 2008, 00:04:22
edit2Rapporteer  
Nou, ik kite vrij veel op IJmuiden maar vind het eigenlijk altijd een enorme klotsbak. Ook met ZW en zeker als je dichter bij de pier komt. Net alsof de golven terugkaatsen en een soort van tweede deining veroorzaken.

Maar goed, afgelopen weekend was het echt super en heb ik voor het eerst zo'n "wauw-sessie" gehad. Inderdaad omdat de golven wat rielakster aankwamen maar ook zeker omdat het pal aanlandig was.
Langbeest

Berichten: 3272
Antwoord #2 Maart 04, 2008, 00:13:08
edit2Rapporteer  
oke dan had ik het dus goed opgemerkt afgelopen weekend.
Nick van Kampen

Berichten: 242
Antwoord #3 Maart 04, 2008, 05:22:43
edit2Rapporteer  
Morgen pal noord, vrij vlak dan Ijmuiden ?
Langbeest

Berichten: 3272
Antwoord #4 Maart 04, 2008, 05:34:32
edit2Rapporteer  
Volgens mij wel doordat dan de pier ervoor ligt.
Nick van Kampen

Berichten: 242
Antwoord #5 Maart 04, 2008, 05:59:00
edit2Rapporteer  
Prima.
Mark1970

Berichten: 194
Antwoord #6 Maart 04, 2008, 07:16:33
edit2Rapporteer  
Vgs mij kan je bij noord altijd het beste naar Ijmuiden en bij zuid naar Wijk...
JCS

Berichten: 259
Antwoord #7 Maart 04, 2008, 16:11:18
edit2Rapporteer  
Golfslag heeft te maken met een paar verschillende dingen. Daaronder vallen onder andere de wind en de manier waarop de bodem oploopt onder het water oppervlak. En daarnaast nog een stel andere factoren. Al deze verschillende variabelen bij elkaar vormen de golven.
Het is inderdaad zo dat golven ook wel terugkaatsen op een rots of een pier, daardoor krijg je weer andere golven.
Surf Psycho

Berichten: 5
Antwoord #8 Maart 04, 2008, 21:56:03
edit2Rapporteer  
Op zich is het daar vrij simpel hoor. Wijk aan Zee is goed bij de richtingen waar Zuid in zit, IJmuiden beter bij alles met Noord. Verschil is wel dat de golven bij IJmuiden iets hoger moeten zijn voor ze goed om de pier heen komen en ook bij het strand cleane golven veroorzaken. Kijk ook eens op http://www.actuelewaterdata.nl/golfgegevens/ Zelf check ik meestal de IJ-geul minutie stortplaats. Naar verloop van tijd weet je wel bij welke hoogte en golfperiode het losgaat. Let ook op hoog en laag water, want vanaf ongeveer een uur voor hoog water zijn de golven meestal op zijn best. 
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.