Kitezone Workum mogelijk dicht in hoogseizoen

[Pepper]

Berichten: 1015
Maart 16, 2008, 19:03:26
edit2Rapporteer  
Beleidsplan voor recreatieterrein It Soal

Afgelopen donderdag was een voorstel voor een nieuw beleid bij het strand van Workum. Een nieuwe insteek om de recreatie te reguleren. Er staat een hoop gebeuren maar voor ons kitesurfers is de grootste verandering dat volgens het voorstel de maanden juni, juli en augustus kitesurfen verboden zal worden. Dit om de veiligheid van de badgasten te garanderen.

Jullie begrijpen daar zijn we het natuurlijk niet mee eens en dat hebben we direct kenbaar gemaakt. Volgende week zal over deze kwestie een gesprek plaatsvinden tussen de gemeente, NKV en de plaatselijke kitesurfscholen.

Dit is niet de eerste keer dat een kitezone in de problemen komt. De friesche ijsselmeer kust stond altijd bekend om zijn goed gereguleerde kitezones. Door het BPR verbod blijft het voor instanties gemakkelijk om hun kitesurfbeleid op dit verbod af te stemmen. Het BPR verbod is het zwaard van Damocles dat hangt boven kitesurfend Nederland!

Stef de Jong  NKV regiovertegenwoordiger Gemeente Nijefurt (Workum, Hindeloopen, Stavoren)

Bron: www.kitesite.nl


Edit:
Volgens mij strookt bovenstaande niet geheel met het standpunt van de gemeente Nijefurd (waar Workum onder valt) zoals dat op de gemeentelijke website is te lezen:

"Nijefurd beschikt over een uniek watersportgebied en wil dit behouden voor watersporters en recreanten"

Bron: www.nijefurd.nl
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #1 Maart 16, 2008, 19:06:03
edit2Rapporteer  
Goed bezig dat jullie daar zo snel op reageren!
Ik woon daar niet in de buurt maar ik zou mezelf er volledig voor inzetten.
Gwensio

Berichten: 728
Antwoord #2 Maart 16, 2008, 19:16:36
edit2Rapporteer  
ZE ZIJN NIET WIJS!

hoop dat jullie veel kunnen inbrengen!
Gertjan

Berichten: 1376
Antwoord #3 Maart 16, 2008, 19:23:35
edit2Rapporteer  
Nou lekker is dat, wordt het deze zomer druk op Lauwersoog en Korn.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #4 Maart 16, 2008, 19:35:57
edit2Rapporteer  
Las het net al op hanglos en daar ff mijn gal gespuwd. Waar zijn ze toch mee bezig in NL Huh

Ga denk maar ook eens lid worden van het NKV, hoe meer leden hoe meer invloed. Moeten we ons toch verenigen in deze best wel individuele sport Undecided
Naish-Kiter

Berichten: 1513
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #5 Maart 16, 2008, 20:29:13
edit2Rapporteer  
idd gewoon lid worden van de nkv en ook naar de vergadering komen misschien kunnen we daar het problkeem nog eens ten sprake brengen
Davidoff
Gast
Antwoord #6 Maart 16, 2008, 21:49:48
edit2Rapporteer  
ik denk dat als spots als: Workum, schellinkhout ect. worden gesloten tijdens hoogseizoen/schoolvakanties wegens badgasten.. de gemeentes een groot probleem hebben. net zoals iemand al eerder vandaag op hanglos aangaf: kitesurfers zijn veel te braaf geweest. er word na mijn mening veel te vaak 'ja' geknikt naar mensen die er 'last' van hebben. en windsurfen mag wel?
mocht dat verbod ingevoerd worden. dan weet ik zeker dat er tijdens de genoemde maanden er gewoon kitesurfers zullen zijn! willen ze ons dan met 200 man van het water af halen?? onmogelijk!!!

bij deze word ik lid van de nkv!
Jasper-Vonsee

Berichten: 11
Antwoord #7 Maart 16, 2008, 22:20:52
edit2Rapporteer  
beetje zonde dat zo'n mooie spot dan alleen nog gebruikt word om zandkasteeltjes te bouwen...
hifly

Berichten: 136
Antwoord #8 Maart 17, 2008, 04:30:06
edit2Rapporteer  
en zopals op hanglos gezegd : zwemmen is er niet haalbaar voor de recreanten wegens te ondiep ..
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #9 Maart 17, 2008, 06:50:56
edit2Rapporteer  
ik vind reacreanten anders dan kitesurfers/windsurfers er nog altijd veel recht op hebben daar op workum. De plek is natuurlijk ideal voor kinderen juist omdat het ondiep is. Ik begrijp dat ze daar tussen de kinderen geen surfers willen. Maar dat hoeft natuurlijk niet met een verbod te worden bewerkstelligd.
Stanley

Berichten: 1039
Antwoord #10 Maart 17, 2008, 18:36:25
edit2Rapporteer  
Is kitesurfen dan geen recreatie!!!!

Je wilt ook niet dat je kind door een windsurfer wordt overvaren met zo'n lekkere carbon skeg.
Dat hele beoogde verbod slaat weer nergens op.

Ja we nemem meer ruimte is als je je lijnen niet oprolt.
Wat ik een waanzinnige irritante gewoonte van sommige vind.
Kite landen en vervolgens je lijnen languit op het veld laten liggen.
Oprollen die boel dan kan een ander zijn kite ook nog normaal landen zonder dat de helper zijn benen breekt omdat hij over alle lijntjes moet huppelen met de kanns er achter te blijven haken.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #11 Maart 17, 2008, 18:38:59
edit2Rapporteer  
Is kitesurfen dan geen recreatie!!!!

Je wilt ook niet dat je kind door een windsurfer wordt overvaren met zo'n lekkere carbon skeg.
Dat hele beoogde verbod slaat weer nergens op.

Ja we nemem meer ruimte is als je je lijnen niet oprolt.
Wat ik een waanzinnige irritante gewoonte van sommige vind.
Kite landen en vervolgens je lijnen languit op het veld laten liggen.
Oprollen die boel dan kan een ander zijn kite ook nog normaal landen zonder dat de helper zijn benen breekt omdat hij over alle lijntjes moet huppelen met de kanns er achter te blijven haken.
ik vind reacreanten anders dan kitesurfers/windsurfers er nog altijd veel recht op hebben daar op workum.

Wink


Voor de rest vind ik dat idd ook, lijnen opruimen op druk strand!
My.

Berichten: 23
Antwoord #12 Maart 17, 2008, 22:58:06
edit2Rapporteer  
NEE!!
Workum is DE spot in Friesland !!:o
En die camping daar.. die bestaat uit de kite- en windsurfers !!
Er zijn daar 2 scholen.. het is de beste plek om het te leren..
En het is ook nog 1 van de weinige spots waar je midden in de zomer mag kiten..!! ook al voor de recreanten !!:o


Lord of the Boards

Berichten: 869
Antwoord #13 Maart 18, 2008, 00:26:57
edit2Rapporteer  
Het probleem ligt niet alleen bij de kiters, maar ook voor een deel bij de badgasten zelf. Als er een groepje badgasten komt, willen die niet opgepropt worden tussen andere badgasten. Nee, ze zoeken een lekker rustig plekje waar verder niemand ligt. En dan ook nog lekker uit de wind achter een kite......... in de kitezone dus. Verder willen de meeste badgasten niet te ver lopen met hun met bier gevulde koelbox. Ze gaan dus tussen de kiters zitten (die ook niet te ver willen lopen), meteen aan het begin van het strand.

 

Laat die badgasten dan lekker aan de uiteinden in het zand liggen. Dan kunnen wij daar tussenin lekker kiten. Parkeerruimte zat langs het hele strand.

Om de no-go zones af te bakenen kan gebruik gemaakt worden van boeienlijnen.

Bij elke strandopgang een bord (respectievelijk "VERBODEN TE KITESURFEN" en "BETREDEN OP EIGEN RISICO, KITESURFGEBIED")

En dan deze regels natuurlijk alleen tijdens het hoogseizoen (juni, juli en augustus)

 

Ideetje? Of is het niks?

Stanley

Berichten: 1039
Antwoord #14 Maart 18, 2008, 04:26:54
edit2Rapporteer  
Prima idee,

maar wie gaat hier toezicht ophouden.
Wordt er net als op Mirns een Workummer NKV toezicht club opgericht?
Of gaat KAT dit jaar dan eens echt wat uitvoeren.
Is daar ook weer verdacht stil.
Lord of the Boards

Berichten: 869
Antwoord #15 Maart 18, 2008, 04:41:37
edit2Rapporteer  
Laat de politie maar handhaven. Daar zijn ze toch voor? Ze zijn er op Workum ook al erg goed in bij het parkeren, dus als ze nog meer bonnen kunnen schrijven aan kitesurfers zijn zij ook weer blij.

Het wordt nu wel eens tijd dat alleen de overtreders worden gepakt. Door Workum simpelweg te sluiten pak je ook de bereidwillende kiters waar geen hond last van heeft. Als we zelf met een goed reguleringsplan komen laten we zien dat de kitegemeenschap wel wil meewerken/ denken. De enkeling die maling heeft aan de regels is dan alleen zelf de sigaar ipv iedereen.
[Pepper]

Berichten: 1015
Antwoord #16 Maart 18, 2008, 05:34:43
edit2Rapporteer  
Laat de politie maar handhaven. Daar zijn ze toch voor?

Helemaal mee eens! Ik krijg zo langzamerhand een beetje jeuk van die gemeentes die wel allerlei regeltjes bedenken maar zodra er gehandhaafd moet worden laten ze het afweten. Als de regel is: niet in het natuurgebied of niet in de zwemmerszone, dan is het aan de politie of een BOA van de gemeente om in te grijpen bij overtredingen. Dit moeten ze dan niet overlaten aan mede-kiters die formeel geen ruk te zeggen hebben!

Als er op een bepaalde weg te hard wordt gereden is het toch ook niet aan de mede-weggebruikers om daar iets aan te doen?? Zie je het al voor je: jullie zorgen er maar voor dat de mede-weggebruikers zich aan de regels houden en anders sluiten we de weg.....
michiel v geel

Berichten: 3127
Antwoord #17 Maart 18, 2008, 05:46:32
edit2Rapporteer  
Prima idee,

maar wie gaat hier toezicht ophouden.
Wordt er net als op Mirns een Workummer NKV toezicht club opgericht?
Of gaat KAT dit jaar dan eens echt wat uitvoeren.
Is daar ook weer verdacht stil.

ik kan je vertellen dat kat hard bezig is de laatste weken je hoort meer waneer nodig
MasterWurm

Berichten: 185
Antwoord #18 Maart 19, 2008, 02:53:20
edit2Rapporteer  
Welke idioot heeft mijn post verwijderd zonder ff een redenering neer te zetten?

Werken de modjes tegenwoordig zo???
[Pepper]

Berichten: 1015
Antwoord #19 Maart 19, 2008, 16:34:02
edit2Rapporteer  
Welke idioot heeft mijn post verwijderd zonder ff een redenering neer te zetten?

Werken de modjes tegenwoordig zo???

Zou het misschien aan je taalgebruik liggen?? Als je het ergens niet mee eens bent lijkt het me logisch dat je dat op een fatsoenlijke wijze brengt zonder mensen direct voor "idioot" uit te maken (zoals hierboven) of mensen naar de gaskamer te verwijzen (zoals in je verwijderde post).
MasterWurm

Berichten: 185
Antwoord #20 Maart 19, 2008, 20:05:27
edit2Rapporteer  
Nou dan vind ik het wel zo normaal om er even een redenering neer te zetten!

AL dat gejankt zeg, kom op man welke tijd leven we.....

Maar goed, ik zal mijn taal gebruik even aanpassen voor de gevoelige mensen  schater
My.

Berichten: 23
Antwoord #21 Maart 20, 2008, 00:23:03
edit2Rapporteer  
OMG
Marko

Berichten: 1650
Antwoord #22 Mei 13, 2008, 14:32:50
edit2Rapporteer  
OMG. Goed dat jullie er zo snel bij waren ik hoop dat de kite plek workum ook in de maanden julie juni en augistus open zijn voor kitesurfers.

Waar slaat dat verbod op. BADGASTEN GA DAN NAAR HET VELUWENMEER DAAR MAG JE TOCH NIET KITESURFEN.

Dat moest er eve uit
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.