afgescheurde voorste kruisband

BoMiRon

Geen avatar

Berichten: 59
Mei 02, 2008, 15:30:29
edit2Rapporteer  
Heb wat vragen hierover. Ik heb 20 april deze blessure opgelopen en wordt waarschijnlijk 29 mei geopereerd. Ik kan nu al best weer veel en vroeg me af of ik voor die tijd nog een keer het water op kon. Volgens fysio niet maar ik zag dat Randy Hereman het wel had gedaan(weet iemand hoet het nu met hem is, hij schijnt 4 december geopereert te zijn)
En na de operatie, hoe lang moet ik dan wachten voor ik weer kan gaan kiten. Wie heeft hier ervaring mee of kent mensen die dit hebben gehad en ook weer zijn gaan kiten.
IK heb ook het vorige verhaal over kruisbanden gelezen maar wil graag zoveel mogelijk info.
Heb in mijn andere knie ook al hetzelfde gehad maar toen kite ik nog niet.
Wil gewoon nog even dat gevoel hebben van varen, springen hoeft echt niet(was ik ook nog niet echt goed in)
Bij voorbaat dank
thomasr

Berichten: 1127
Antwoord #1 Mei 02, 2008, 16:21:13
edit2Rapporteer  
je hebt sowieso nog wel een weekje rust... ThumpDown
Jawel

Geen avatar

Berichten: 44
Antwoord #2 Mei 02, 2008, 16:25:08
edit2Rapporteer  
Hey,

Ik studeer fysiotherapie en kan je hier wel iets over vertellen...
Je voorste kruisband zorgt ervoor dat je onderbeen t.o.v. je bovenbeen niet naar voren schuift. Er zijn heel veel mensen die kunnen leven zonder voorste kruisband en de stabiliteit rond de knie d.m.v. spierkracht compenseren. Wanneer jou fysiotherapeut adviseert om niet te gaan kiten, zou ik dat ook niet doen.
Wanneer je gaat kiten kun je nog meer kapot maken. Het kraakbeen op de gewrichtsvlakken kan door de onnatuurlijke bewegingen die er nu optreden (dus helemaal bij kiten) beschadigd raken. En kraakbeen krijg je nooit meer op dezelfde sterkte terug. Een voorste kruisband operatie wordt tegenwoordig atrhoscopisch uitgevoerd. Je hele knie heeft op deze niet meer open gehaald te worden en pijn na de operatie zal ook minder zijn.
Ik weet niet precies hoe lang het duurt voordat je weer volledig mag belasten, maar denk daarbij niet in weken, maar eerder in maanden...
Heel veel succes ermee, echt zwaar balen dat je nu niet kan kiten!!
benjamin
Gast
Antwoord #3 Mei 02, 2008, 16:42:08
edit2Rapporteer  
In sep 05 me vkb gescheurt,  na een weekje of 4 kon ik alweer kiten. Je voelt zelf het beste of de knie al stabiel is. Maart 06 heb ik een nieuwe vkb gekregen na 4,5 maandkon ik weer voorzichtig kiten
wel veel moeten trainen in de tussen tijd.

suc 6
Nick van Kampen

Berichten: 242
Antwoord #4 Mei 02, 2008, 21:50:01
edit2Rapporteer  
Ron: 3 maanden terug ook mijn voorste kruisband afgescheurd nadat hij ervoor al beschadigd was. Eind deze maand waarschijnlijk een operatie ( wel in Belgie, ivm de lange wachttijden hier ) Verwachting met 4 maal in de week fysio, met 3 maanden op het water te staan, ik vaar nu overigens in de tussentijd dat ik met 1 kruisband vaar, wel met een CTI brace om. Maar hoef me met de brace om, niet in te houden ( kiteloops, hp`s enz. blablabla ) zonder brace hou ik het bij wat rustigere tricks. Ik voel dan wel dat me knie erg instabiel is.

Gr.
DM2008

Berichten: 913
Antwoord #5 Mei 03, 2008, 03:59:16
edit2Rapporteer  
Ik begin net met kiten en mis rechts ook de voorste kruisband. Heb bij skien etc. geen enkele last ervan (ski toch agressief, al meer dan 30 jaar), maar kan b.v. geen potje voetbal doen dan ga ik er snel doorheen.

Gaat kiten, zeker in de eerste fase met starten, heen en weer, en kleine sprongetjes goed bij jullie? Of is zo'n brace (CTI? zal wel ff googlen) echt noodzaak?

Thanks
a3ian

Berichten: 47
Antwoord #6 Mei 04, 2008, 03:30:11
edit2Rapporteer  
ik heb begin maart mijn voorste kruisband ook gescheur ik mog 2weken na de eerste operatie rustig met een brace brace weer beginen maar als de tweede operatie is geweest en ik een nieuwe knieband heb dan 6 a 9 maanden niet
BoMiRon

Geen avatar

Berichten: 59
Antwoord #7 Mei 05, 2008, 04:37:18
edit2Rapporteer  
bedankt voor de reacties.  Barry op jouw verhaal zat ik eigenlijk te wachten. Als het goed voelt ga ik het nog proberen. en nick waarschinlijk worden we rond dezelfde tijd geopereert, dus ik ben benieuwd hoe het gaat. Je bent een stuk jonger dan ik dus misschien gaat het sneller bij jou, maar lijkt me leuk om te horen het dat gaat. succes iedereen wordt aardig balen deze zomer
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.