stond gisteren op de pers.nl..

Hattori Hanzo

Berichten: 412
Juli 18, 2008, 11:55:47
edit2Rapporteer  
onderstaand artikeltje stond gisteren op de pers.nl...
arme eendjes...moeten ze eens op horst gaan filmen....zwemmen de eendjes en de zwanen rustig op 5 meter afstand vaan een kiter zonder op of om te kijken


Door: Bob Hardus
Gepubliceerd: gisteren 23:25
Update: gisteren 23:42

Elk jaar hopen kite- en windsurfers op een ‘slechte’ zomer. Maar nu het weer in ons land voor deze groep watersporters naar wens is, gooien milieuregels roet in het eten.


Op veel plekken worden de kitesurfers al geweerd omdat zij de veiligheid van andere badgasten in gevaar brengen. Nu krijgen ze er nog een tegenstander bij: Natura 2000, een Europees netwerk van beschermde natuurgebieden. In Nederland zijn het er 162, waaronder het IJsselmeer en veel kustgebieden. Het zijn populaire surfspots.

Als nieuwe sport loopt het kitesurfen de grootste risico’s. De surfers die zich door vliegers laten voorttrekken en spectaculaire stunts uithalen, zouden de rust van vogels verstoren. ‘Als er kitesurfers voorbijkomen zie je hele groepen vogels in paniek opvliegen’, zegt Marieke Dijksman van de Vogelbescherming. ‘Van één kitesurfer zijn 20.000 smienten (een eendensoort, red.) uren van slag. Windsurfers zijn voorspelbaar, zij varen in een rechte lijn.’

Thijs Vunderink, voorzitter van de Nederlandse Kitesurf Vereniging, is bang dat zijn sport de helft van haar spots kwijtraakt als Natura 2000 van kracht wordt. Op dit moment is het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) de gebieden aan het inventariseren.

De nieuwe regelgeving van Natura 2000 verdeelt watersporten in categorieën. Windsurfen wordt beschouwd als zeilen, waardoor het in categorie I valt. Voor windsurfers verandert er daarom niets. Kitesurfen is nieuw en daarom nog niet gecategoriseerd. Dit betekent dat de verantwoordelijke gemeente of provincie het kitesurfen kan verbieden op bepaalde plekken en tijdstippen.

De Vogelbescherming behoort tot de tegenstanders van de kitesurfers. Want juist tegen de nieuwe sport valt nog iets te beginnen. ’Windsurfen bestaat al zo lang, dat ligt vast’, zegt Marieke Dijksman van de Vogelbescherming.

’De kitesurfers moeten zich invechten in de situatie. Om de sport te leren hebben zij ondiep water nodig en juist deze plekken zijn volgens de Natura 2000 regelgeving aangewezen als vogelgebieden. Hier mag dan niet meer gekitesurft worden.’ Volgens Vunderink is ‘het onderzoek naar schade voor vogelgebieden verouderd’.

Harry Vogelezang, eigenaar van de grootste kitesurfschool van Nederland maakt zich ook zorgen. ’Wij zitten in Zandvoort, Enkhuizen en in Oostvoorne, als we daar straks niet meer mogen kiten, hebben we een groot probleem.’
VincentC

Berichten: 2608
Antwoord #1 Juli 18, 2008, 12:00:55
edit2Rapporteer  
’Windsurfen bestaat al zo lang, dat ligt vast’

*Mompelt iets van dat hij beter niets kan zeggen hierover...
Snowman

Berichten: 264
Antwoord #2 Juli 18, 2008, 12:41:39
edit2Rapporteer  
Citaat
Want juist tegen de nieuwe sport valt nog iets te beginnen
Vreselijk Dijkmans hoe dom kun je zijn wat een kortzichtig, irritante argumentatie. Pure discriminatie.

Citaat
Windsurfers zijn voorspelbaar, zij varen in een rechte lijn.’
Dom dom !! Allemaal netjes in een rechte lijn kiten dan schrikken de vogeltjes niet en mag het wel....

Hoe kan ik nu nog Vogelbescherming serieus nemen....
SvdH

Geen avatar

Berichten: 35
Antwoord #3 Juli 18, 2008, 12:45:56
edit2Rapporteer  
Ik sluit me 100% aan bij deze laatste 2 opmerkingen
litewave

Berichten: 607
Antwoord #4 Juli 18, 2008, 12:49:43
edit2Rapporteer  
Want juist tegen de nieuwe sport valt nog iets te beginnen.

Ja inderdaad, begin es met een gedegen onderzoek.
Spike_L

Berichten: 269
Antwoord #5 Juli 18, 2008, 13:08:28
edit2Rapporteer  
Snap best dat de vogeltjes ook een plek moeten hebben om te leven.... Maar dat kitesurfers hun rust verstoren, vind ik zeer kort door de bocht... "20.000 snieten van slag"... kom op zeg... door dat gezeur van de vogelbescherming zijn 20.000 kitesurfers straks van slag! Wink
Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #6 Juli 18, 2008, 13:09:50
edit2Rapporteer  
gut gut, dit is belachelijk.
afgelopen dinsdag durfde ik notabene geen kiteloops in te zetten op Oostvoorne omdat er constant een gigantische groep meeuwen in de weg zat. En ze gingen echt niet aan de kant!!
vlogen iets op om 20 mtr verder weer te dalen, zij hadden echt geen last van mij. ben er voor de rest ook ver vandaan gebleven uit respect van deze dieren. zo ben ik dan ook weer.
als ik een trick inzet met rustig opvliegende meeuwen en andere vogels dan gaat het echt fout.
dus vogels hebben er heus geen last van.

Dijkmans is erg kortzichtig en respectloos naar deze (geweldloze en schone) topsport.
20.000 snieten van slag? ze mogen blij zijn als er in heel europa nog 20.000 bestaan.
Snowman

Berichten: 264
Antwoord #7 Juli 18, 2008, 13:25:44
edit2Rapporteer  
Technisch vraagje tussendoor: als die 20.000 snieten op het moment dat die ene kite-surfer voorbij komt ieder 10 gram stront zouden schijten en ze zijn allemaal raak: scheurt die kite-surfer's  kite dan en kan de kite-surfer dan beter maar wel een helm dragen  ?
rhino

Geen avatar

Berichten: 6
Antwoord #8 Juli 18, 2008, 13:32:36
edit2Rapporteer  
Even los gezien van dat belachelijke argument!

De vogelbescherming telt 130.000 leden!
(http://www.vogelbescherming.nl/content.aspx?cid=398)
Tegen 1400 NKV leden.
Als de NKV eens serieus genomen moet worden, hebben we toch een grotere achterban nodig. Met hoevelen we dan ook in nederland kiten maakt echt geen donder uit.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #9 Juli 18, 2008, 13:35:58
edit2Rapporteer  
goed artikel, alle partijen aan het woord zodat de lezer kan oordelen.
Gwensio

Berichten: 728
Antwoord #10 Juli 18, 2008, 13:37:53
edit2Rapporteer  
@ rhino zetten wij der ook neer dat we 250.000 leden hebben;)
Snowman

Berichten: 264
Antwoord #11 Juli 18, 2008, 13:39:39
edit2Rapporteer  
Citaat
250.000 leden hebben
Heel slim !! met al onze Duitse vrienden erbij klopt dat ook wel.
wazzaah

Berichten: 876
Antwoord #12 Juli 18, 2008, 14:00:26
edit2Rapporteer  
Kitesurfen valt onder categorie II en is dus vastgesteld. Weet zo niet precies meer wat daar allemaal nog meer onder valt en wat voor regels er dan gelden.

Liefst zouden ze ook het windsurfen verbieden en dan...... daar waren we hier ook zo bang voor. Eerst het kiten dan windsurfen, dan vliegeren, dan .......
Peterkiter

Berichten: 220
Antwoord #13 Juli 18, 2008, 14:26:50
edit2Rapporteer  
Staat vandaag ook in het krantje de Pers.

Maar wat een gezeik van die vogelaars. Ze hebben gebieden zat in Nederland waar ze van de vogeltjes kunnen genieten!!! Dat is gewoon het enige dat ze het hele gebied voor zichzelf willen hebben.
Alibali

Berichten: 114
Antwoord #14 Juli 18, 2008, 15:10:33
edit2Rapporteer  
K wordt dood ziek van al dat betuttel hier in nederland....
Vogeltje hier, bijzonder bloemetje daar en zo gaat t maar door...


Met Kitesurfen doe je geen mens kwaad, denk ik.
Zolang je je spot gewoon netjes achterlaat is het geen probleem.
Ze moeten het eens gaan zien als recreatie, zoals vissen, fietsen of weet ik veel wat.

Misschien haddden diie vogels hadden juist wel zin om ff de vleugels te strekken of .... is het uber haupt wel bewezen dat vogels stress kunnen hebben ???

Dat gezeik ...van die natura 2000, k dacht dat dat jaar al voorbij was...
Of leven die kneuters nog in die tijd, we zitten zowat al in 2009 ???
Schenk er maar niet teveel aandacht aan... misschien valt allemaal wel mee ....

Pfffffffffffff, zo dat ben k ff kwijt... loser


WaZuP

Berichten: 1458
Antwoord #15 Juli 18, 2008, 15:49:50
edit2Rapporteer  
wat een bullshit eerste klas zeg,

als ik kite vliegen er op een sessie mischien een keer een vogel of 20/30 (ongeveer 4 uur) yeah right 20.000.

En windsurfers gaan in een rechte lijn ja ik ook, en aan t eind van de bocht een mooie carve.

Ooit gehoord van de maasvlakte, met een dikke hoop uitstotende giftige stoffen voor die vogeltjes. Of wat dacht aan hhet giftig dumpafval van jaren terug bij oostvoorne, lijkt me ook niet erg goed voor het voedsel van die vogeltjes.



Kunt ze gewoon niet serieus nemen. net als met het nk speed. Ik wed dat did jaar de volgels weer rustig terug zijn.
WaZuP

Berichten: 1458
Antwoord #16 Juli 18, 2008, 15:51:34
edit2Rapporteer  
en als t tog overa;l wordt verboden dan hopen we maar zo snel mogelijk op een landelijk verbod want danword t ineens natuurlijk weer gedoogd hierzo. kunnen we maar beter met 150 man op die spots blijven varen want dan kunnen ze moeilijk iedereen op de bon gaan seuren samen staan we sterk
Snowman

Berichten: 264
Antwoord #17 Juli 18, 2008, 16:08:18
edit2Rapporteer  
Citaat
150 man op die spots blijven varen want dan kunnen ze moeilijk iedereen op de bon gaan seuren
Inderdaad dat moment komt steeds dichterbij: graag in Nunspeet beginnen daar zijn ze 't hypocrietst.
Neem ik oude kites wel mee kunnen die Polizei daar ze van me afpakken.

Nederland wordt straks het land waar je wel overal mag blowen & windsurfen + rest  maar nergens meer mag kite-surfen. Ga dat maar eens in 't buitenland uitleggen:

In the country where I come from you can get stoned like a shrimp and windsurf everwhere but kiting is not allowed because of the ducks.

Ze sluiten je op....

Als ik hier weg ben (nog ff) stop ik een tijdje met kiten (want dat wil vogelbescherming toch?) wordt ik jager en ga ik fanatiek op eenden jagen (met vergunning), heel veel 20.000 ....


kootsie

Berichten: 444
Antwoord #18 Juli 19, 2008, 16:37:22
edit2Rapporteer  
Beetje lichaamsbeweging worden die eenden echt niet slechter van. Ze moeten misschien een beetje wennen, net als de duiven en kauwtjes in de stad dat moesten.
Even op de snavels bijten, worden het stoere, sterke duckies van.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.