termen en voorangsregels

shannon18
Gast
Augustus 16, 2008, 12:56:57
edit2Rapporteer  
Ik kan nu een klein beetje varen, heb m'n eerste lesjes gehad, en ga binnenkort eigen spulletjes kopen. Helemaal klaar om alleen t water op te gaan! YeSS

alleen... ben je dus nooit alleen Undecided En ik heb het iko boekje, maar de voorangsregels worden me niet helemaal duidelijk. Kan iemand mij uitleggen hoe het precies werkt? (ook omdat ik het discussietopic van de rode en de oranje kiter had gelezen, en er geen bal van snapte Roll Eyes) t laatste wat ik wil is iemand van z'n board afrijden!

verder zeggen de termen zoals bijvoorbeeld hoogte lopen me helemaal niets, terwijl ik misschien wel weet wat het is, de termen vliegen mij sowieso om de oren. Nu heb ik ooit ergens zo'n lijst gevonden met alle termen voor het kitesurfen, maar ik weet niet meer waar!
JorritPi

Berichten: 1557
Antwoord #1 Augustus 16, 2008, 13:18:44
edit2Rapporteer  
1. Algemene gedragsregels met betrekking tot het kitesurfen
Indien er iemand in de problemen is, dan wordt er van je verwacht te gaan kijken en indien nodig hulp te bieden of hulp in te schakelen.
Elke kitesurfer wordt geacht over goed zeemansschap te beschikken. Neem de juiste beslissingen alvorens je het water op gaat en ook op het water. Als je twijfelt, overleg dan met een meer ervaren kitesurfer of ga niet.
Volg als je begint met kitesurfen een cursus bij een IKO of KNWV gecertificeerde kitesurfschool. Dit is voor je eigen veiligheid en voor de andere watergebruikers om je heen. Bovendien wordt op steeds meer plaatsen gevraagd om aan te tonen dat je ervaring hebt.
Je wordt geacht je te houden aan de regels van de spot waar je aan het varen ben. Als je ergens voor het eerst gaat varen, vraag dan altijd aan een lokale kitesurfer wat de regels zijn.
Indien je onverhoopt een stuk over het strand moet lopen met je vlieger, bijvoorbeeld door wegvallende wind, loop dan met je vlieger op de 11 uur of 1 uur positie, schuin recht boven je terug naar je startpunt en land daar pas weer je vlieger. Dit geldt zeker als er mensen op het strand lopen of recreëren. Bij een leeg strand en harde vlagen is het veiliger de vlieger op negen uur, laag naast je, te houden.
Vraag bij het oplaten en landen van je vlieger altijd of een ervaren persoon je hiermee helpt.


2. Voorrangsregels op het water
In principe gelden op het water dezelfde internationale regels als voor elke andere watersporter. Deze staan omschreven in het ook door het KNWV uitgebrachte internationale regelboek. Toch willen we er een aantal noemen.
Bakboord gaat voor op stuurboord, dit geldt voor kitesurfers onderling (dus niet met andere watersporters). Je vaart over bakboord als je linkerhand de achterste hand aan je bar is.
Kitesurfers hebben GEEN voorrang op andere watersporters, zeilboten, motorboten etc. Beroepsvaart gaat altijd voor op pleziervaart, blijf dus uit de weg van viskotters en andere beroepsvaart.
Loef wijkt voor lij. Dit houdt in dat als je iemand bovenlangs inhaalt, die andere persoon voorrang heeft op jou. Als je iemand onderlangs inhaalt wil dat echter niet zeggen dat jij dan direct voorrang hebt op die ander persoon. Dit recht krijg je pas als je volledig voor de ander persoon die je inhaalt bent gekomen.
Blijf vrij van andere watergebruikers bij een gijp/transition. Op dat moment verlies je namelijk al je voorrangrechten. Kijk dus eerst goed over je schouder of er iemand achter je vaart voor dat je een transition maakt.
Kom je elkaar tegen op het water dan geldt bij kitesurfen, dat degene die het dichtst bij de wind zit zijn vlieger hoog houdt en degene het verst van de wind zijn vlieger laag houdt.


3. Veiligheidsvoorschriften
Gebruik een safety leash voor je vlieger.
Houd afstand van eventuele zwemmers in het water, ga niet te dicht onder de kant varen en vaar niet in de branding als er zwemmers zijn.
Houd voldoende afstand van wandelaars op het strand.
Let op spelende kinderen, een vlieger trekt de aandacht!
Zorg ervoor dat de vlieger niet kan wegwaaien als deze op het strand ligt. Leg je lijnen dichtbij je vlieger.
Houd ruimte voor voertuigen van politie en strandwacht.
Ga niet kitesurfen als het strand vol ligt met badgasten.
Ga niet oefenen met je kite op het strand.
Volg altijd aanwijzingen op van politie en strandwacht. Verlaat het water als ze daarom vragen. Blijf rustig en vraag eventueel om de reden, maar ga niet met ze in discussie. Neem contact op met het bestuur van de verenigingen.
Indien je je uitrusting kwijt bent geraakt op het water, meld dit dan bij de juiste autoriteiten. Dit om uitgebreide zoekacties te voorkomen als je uitrusting later wordt gevonden


4. Tips
Laat iemand op de kant weten dat je aan het kiten bent en hoe laat je ongeveer terug bent.
Controleer elke keer dat je gaat kitesurfen je materiaal op slijtage.
Schrijf je naam en telefoon nummer op je spullen.
Verder aan te bevelen: fluit en/of flair, zwemvest of impactvest, helm, mesje

BRON: http://www.nederlandsekitesurfvereniging.nl/?location=gedragsregels
JorritPi

Berichten: 1557
Antwoord #2 Augustus 16, 2008, 13:20:53
edit2Rapporteer  
En voor de termen check:

http://www.kitehigh.nl/forum/index.php/topic,27424.0.html


Bij hoogtelopen staat aan de wind varen en dat zal je waarschijnlijk ook weinig zeggen. Dus leg ik het je even uit. Als je gaat kitesurfen is het de bedoeling dat je van links naar rechts vaart en dus niet met de wind mee anders moet je weer terug lopen. Als je hoogteloopt dan vaar je eigenlijk een beetje tegen de wind in. Dit is zeer handig als je bijvoorbeeld een sprong (met de wind mee) hebt gemaakt en je wilt weer op de zelfde plek terug komen als waar je de sprong hebt ingezet.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #3 Augustus 16, 2008, 13:21:10
edit2Rapporteer  
 Grin la maar : Jorrit was me voor
JorritPi

Berichten: 1557
Antwoord #4 Augustus 16, 2008, 13:37:57
edit2Rapporteer  
Hoogtelopen! Wel even de afbeelding openen voor de details!  ThumpsUp
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #5 Augustus 16, 2008, 13:53:18
edit2Rapporteer  
Hoogtelopen! Wel even de afbeelding openen voor de details!  ThumpsUp
Whehehe  maar die kite staat veel te hoog
wazzaah

Berichten: 876
Antwoord #6 Augustus 16, 2008, 14:32:16
edit2Rapporteer  
wazzaah

Berichten: 876
Antwoord #7 Augustus 16, 2008, 14:37:10
edit2Rapporteer  
Gaat om de plaatjes natuurlijk Grin

1ste is elkaar passeren, upwind houdt de kite hoog, downwind de kite laag

2de is achter elkaar varen waarbij de achterste sneller is (beetje situatie van kiteforum)
achterste moet dus stuk downwind gaan of omkeren

3de is recht op elkaar afkomen, degene die recht uitvaart heeft dus voorrang

4de kiter op het land heeft voorrang want die moet (wil Grin ) zo snel mogelijk t water op

5de is golfrij situatie, rider op de golf heeft voorrang

6de gaat over om je heen kijken
kitebart

Berichten: 431
Antwoord #8 Augustus 16, 2008, 14:41:20
edit2Rapporteer  
Die tweede tekening geeft meteen een antwoord op het andere topic 'wie heeft gelijk'.
Als je achterlangs komt, ofwel downwind gaan ofwel keren. Dus niet 'proberen'
upwind voorbij te steken.
Langbeest

Berichten: 3272
Antwoord #9 Augustus 16, 2008, 15:52:18
edit2Rapporteer  
Er kunnen nog zo veel regels zijn maar punt blijft:
"Voorrang heb je niet, maar krijg je"
shannon18
Gast
Antwoord #10 Augustus 16, 2008, 21:08:47
edit2Rapporteer  
dus aan de hand van t derde plaatje kan je dus stellen dat wat van links gaat voor je (in plaats van in het verkeer: rechts gaat voor)

dankje! jullie vertellen het veel duidelijker!
Alferink

Berichten: 1730
Antwoord #11 Augustus 16, 2008, 21:12:34
edit2Rapporteer  
Kite over stuurboord (rechts) wijkt voor iemand met zijn kite over bakboord (links).
krullebol

Berichten: 305
Antwoord #12 Augustus 16, 2008, 23:29:03
edit2Rapporteer  
Kite over stuurboord (rechts) wijkt voor iemand met zijn kite over bakboord (links).

En kite over stuurboord is als je met je linkerbeen voor vaart... Moet je wel heelside varen natuurlijk Tongue
xray

Berichten: 3688
Antwoord #13 Augustus 17, 2008, 09:06:08
edit2Rapporteer  
Even nog simpeler. Degene die downwind vaart heeft voorrang en.....
rechterhand voor is voorrang (net zoals verkeer van rechts)
gijsv2

Berichten: 248
Antwoord #14 Augustus 17, 2008, 19:58:31
edit2Rapporteer  
Even nog simpeler. Degene die downwind vaart heeft voorrang en.....
rechterhand voor is voorrang (net zoals verkeer van rechts)

hmm, degene die upwind vaart heeft voorang, loef gaat voor lij !!
Alferink

Berichten: 1730
Antwoord #15 Augustus 17, 2008, 20:02:00
edit2Rapporteer  
Even nog simpeler. Degene die downwind vaart heeft voorrang en.....
rechterhand voor is voorrang (net zoals verkeer van rechts)

hmm, degene die upwind vaart heeft voorang, loef gaat voor lij !!

Ok, als je het niet weet...ssssssst.... please...


Denk nou is na,    loef gaat voor lij??   Loef ziet alles, goed overzicht.  Lij,  die kijkt downwind, dus ziet loef uberhaubt niet... die zou dus moeten wijken voor iets wat die amper kan zien? Dacht het niet...

niks dat dat bpr in termen is herschreven, geeft een hoop verwarring.

Het is Loef wijkt voor lij,  Lij gaat voor Loef.
Lukadukido

Berichten: 277
Antwoord #16 Augustus 23, 2008, 20:53:45
edit2Rapporteer  
zoals alferink al verbeterd,, het is wel loef wijkt voor lij........
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.