Wat te doen met mijn Waroo 7m2 2008

spruce

Berichten: 451
Augustus 19, 2008, 22:06:30
edit2Rapporteer  
Ik vaar nu als beginner al een aantal maanden met een nieuw setje 7/11 m2 Waroo.
Die 11m2 is ronduit geweldig. Op 3e knoopje vaart hij echt lekker.
Stuursnelheid niet te snel. Kan prima wat windvlagen opvangen door te depoweren met mijn bar enz.

Maarja die 7m2 valt nog heel wat over te twijfelen.
Ik moet die echt op 4e knoopje zetten, anders vaart hij sowieso al niet lekker.
Stuursnelheid van dat ding is echt bizar snel.
En heel soms heeft hij de neiging om achteruit naar beneden te komen, dit kan ik dan voorkomen door ff snel de bar naar voren te rammen of even aan de powerlijnen te trekken.

Misschien moet ik als beginner sowieso niet met wind varen als een 7m2 nodig is, maar echte vlagen wind zoals vandaag kan ik met de 7 niet opvangen.

Als ik met mijn 11 de kite voor me gooi om op mijn board te komen, dan gaat dat ten eerste al wat trager en ten tweede verloopt kracht opbouw wat soepeler.
Met die 7 hangt hij al een stuk minder rustig in de wind. Insturen gaat heel rap. Kracht op bouw bij het ingooien van je kite is echt heel anders dan met de 11. Veel te onvoorspellend. En in paniek stuur je dan weer terug naar 12 uur.

Dus vandaag ging het weer niks met mijn 7.
Misschien als ik echt kan varen, dat ik er dan heel anders over denk, maar nu ben ik er nog niet erg te vreden over. Van de week verkoop ik sowieso mijn setje, weet nog niet of ik weer dezelfde koop of dat ik misschien ander maatje moet nemen
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #1 Augustus 19, 2008, 22:12:15
edit2Rapporteer  
Over de afstelling zijn er genoeg mensen hier die je kunnen helpen. Maar ik blijf erbij dat een beginner niet in 25kn+ moet gaan kiten als hij geen volledige controle over de kite heeft. Alles gaat sneller en harder met harde wind, dus ook klappers een crashes Undecided

Ik heb de Waroo07 als 08 7m2 gevaren, en stallen heb ik ook gehad, alhoewel heel weinig en niet hinderlijk. Dat sturen is idd. snel, daar moet je aan wennen. Komt vanzelf als je flink blijft oefenen met je 11m2 (heb ik ook getest). Het zijn erg fijne kites ThumpsUp
spruce

Berichten: 451
Antwoord #2 Augustus 19, 2008, 22:40:24
edit2Rapporteer  
Moet toegeven dat de condities vandaag idd niet geweldig waren.
Gelukkig weet ik wel goed wat ik doe en let ik goed op dat ik genoeg ruimte downwind heb.
Ik kan nu prima varen op Oostvoorne, maar zodra ik spots zoals Borsele pak, dan werkt de branding ook niet erg mee.
Best frustreren als het niet lukt.
Soms zie je oelewappers die nog niet eens een kite fatsoenlijk kunnen oplaten/landen/aanknopen, maar varen in een geweldige poephouding dwars door de branding heen. AAArggh
Blijkbaar moet je echt aanleg hebben voor deze sport.
Maar ik geef niet op, al moet ik later met de rollator naar het strand dan nog zal het me lukken Smiley

Ik heb die 7 express voor mijn eigen veiligheid gekocht. Want ik ken me zelf.
Als het dan te hard voor een 11m2 zou waaien heb je geen alternatief en ga je toch proberen.
Maar ja mijn ex  2005 North Vegas 8 geef ik toch de voorkeur, alhoewel ik me daar ook lelijk in kan vergissen misschien. Te lang geleden om deze vergelijking te kunnen maken
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #3 Augustus 19, 2008, 23:03:08
edit2Rapporteer  
Tja..ik vind de 7 (2007) echt een lekker maatje in de 25+ wind. Maar dat had ik 1 of 2 jaar geleden ook nog niet gevonden. Ik kan er nu meer dan genoeg depower uithalen en goed onder controle houden. De 2007 stalt ook echt niet..is dat een 2008 kwaal?

Ik denk dat je gewoon eerst je skills op moet bouwen en alleen met je 11 varen en die ook in de high-end leren varen (ligt ook tegen de 25 knopen).

Succes/....en als je twijfelt aan de afstelling, dan gewoon Olten een keer aanspreken op de Playa..die kan je zeker helpen en kijken oftie goed is.
spruce

Berichten: 451
Antwoord #4 Augustus 19, 2008, 23:05:29
edit2Rapporteer  
Als ik dan heel hard OLTEN roep op playa, komt hij dan?
Hoe moet ik die gast herkennen?
aruba312

Geen avatar

Berichten: 15
Antwoord #5 Augustus 19, 2008, 23:07:36
edit2Rapporteer  
vandaag met precies hetzelfde setje op pad geweest. 11m2 vaart bij mij uitstekend en die 7m2 vind ik ook erg snel. Ben ook pas 3 maanden bezig dus erg ervaren kun je mij ook niet noemen. Maar wat wel geholpen heeft is de afstelling. Had ze eerst allebei op knoop 4 en op AB staan; vond de 11 te langzaam en de 7 te snel. Nu vaar ik de 11 op AA met knoop 4 en de 7 op AC op knoop 4. En wat blijkt, de kites gaan op elkaar lijken. Vind de 7 nu zeker niet te snel. Krachtopbouw doe je denk ik weinig aan want het waaide vandaag behoorlijk. Gewoon minder diep insturen en bar van je af bewegen als je op je board gezet wordt. Ik doe de kites zeker niet weg, ook al heb ik er over gedacht. Laat ik als beginner eerst maar eens snappen wat die waroo's nu eigenlijk kunnen. Ander jaar misschien is iets anders.

Valt me wel op dat met kiten iedereen aan zijn board en vlieger twijfelt als het niet helemaal lukt en gelijk naar andere materialen gekeken wordt. Als beginner heb ik gewoon weinig ervaring en elke nieuwe situatie is moeilijk en vraagt aanpassing, dus leren. Kijk ik naar sporten die ik wel lang doe (tennis, snowboard, windsurf) dan kan me alles geven aan materiaal zolang het een beetje modern is en voel na 10minuten geen verschil meer. Houdt dus voorlopig maar bij hetzelfde. Succes met je afstelling!
Kite-Jude

Geen avatar

Berichten: 16
Antwoord #6 Augustus 19, 2008, 23:16:31
edit2Rapporteer  
Vandaag ook flink geboekt met de waroo 7, prima kite in deze omstandigheden! Vaar normaal met de 9, mocht er gelukkig 1 testen!!!

Ik voelde me ontzettend veilig door de depower, maar ook omdat de kite lekker snel is. In het begin even wennen, maar je kan je hierdoor wel snel corrigeren. De waroo blijft, een beetje vaag gezegd, redelijk goed in z'n banen, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Dus minder speels als bijvoorbeeld een echte freestyle-kite. Afstelling zegt veel, gewoon testen wat jij t fijnst vindt! En hij kan hoooooooooooooooooooog  ThumpsUp
spruce

Berichten: 451
Antwoord #7 Augustus 19, 2008, 23:17:42
edit2Rapporteer  
De 11m2 vaart bij mij zowel erg lekker op 3e en 4e knoopje en AB afstelling.
Deze kite wil ik voor geen goud ruilen met iets anders

De 7 zou ik idd eens kunnen proberen op AC afstelling, maar twijfel een beetje of op 4e knoopje wel zo verstandig is. Hij stalt bij mij namelijk al af en toe op 4e knoopje AB afstelling.
Ga je naar AC afstelling, dan word de toming nog korter, met als gevolg nog meer kans op stallen

Welke lengte lijnen varen jullie?
aruba312

Geen avatar

Berichten: 15
Antwoord #8 Augustus 19, 2008, 23:44:00
edit2Rapporteer  
"Welke lengte lijnen varen jullie?"

gewoon lange lijnen op 2008 bar. Dat stallen ken ik niet. Knoopjes maakt volgens mij ook niet zoveel uit. Behalve als je met weinig wel power zoekt. Heeft volgens mij te maken met wat je lekker vindt, op hoeveel afstand van je trapezehaak wil je power en hoeveel. Vandaag ook gedeeltelijk gedepowerd gevaren, dan kantel je de kite weer naar voren. Wie snapt dit een beetje? Ik stel liever de depower in dan dat ik steeds andere knoophoogte kies
JorritPi

Berichten: 1557
Antwoord #9 Augustus 20, 2008, 00:19:38
edit2Rapporteer  
Met welk knoopje bedoel je eigenlijk met 'het vierde knoopje'? Ik heb mijn 7m '08 Waroo bijna altijd op het 3e knoopje vanaf het uiteinde gezien. Als het te hard waait gaat ie op het 2e en als het net niet genoeg waait op het vierde knoopje vanaf het uiteinde.
Mijn 7m stalt nooit in geen van alle standen. En al helemaal niet met de wind zoals vandaag.


....ik ben werkelijk nog nooit zo tevreden over een kite geweest als mijn 7m Waroo 2008!!!  Joepie razend snel, voor een 7m zeer stabiel en een mega explosieve lift!  Joepie Joepie
@LaurenS

Berichten: 6454
Antwoord #10 Augustus 20, 2008, 08:42:26
edit2Rapporteer  
Ik ben blij dat ik maar 1 knoopje aan de uiteinden van mijn bandit heb.Met al die afstelmogelijkheden raak je naar mijn idee de kluts kwijt.Best kites hebben er een handje van.Wel zeer fijne kites overigens  ThumpsUp
spruce

Berichten: 451
Antwoord #11 Augustus 20, 2008, 08:53:21
edit2Rapporteer  
Je kan idd zowel met de knoopjes spelen als met je depowerstrap.
Maar aangezien de depowerstrap wel heel erg kort is, moet je wel op het juiste knoopje (vanaf uiteinde) zetten. Dan hou je bij je powerstrap nog een aardig speelruimte over.
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #12 Augustus 20, 2008, 09:15:57
edit2Rapporteer  
Ben bang dat het helemaal niks met de kite te maken heeft.
Mijn 7 is juist mijn favo kite en de afstelling is eenmalig. Alles kan makkelijk over het hele bereik met de strap gesteld worden.
De knoopjes zijn juist wel handig om lijnlengteverschil mee te compenseren of als je nieuwe of andere lijnen gaat gebruiken. Er kan altijd wel wat verschil zitten tussen stuur- en powerlijnen. Om een kite goed te tunen zal je ook wel wat ervaring met kites moeten hebben.
Maar als je van je 7 af wil dan weet ik wel iemand die je erg blij kan maken. In dit geval zou ik zeggen; verkopen die meuk voor een zacht prijsje.....
diederik

Berichten: 908
Antwoord #13 Augustus 20, 2008, 09:52:49
edit2Rapporteer  
zo te horen stel je je kite niet goed af en moet je nog aan de kite wennen...gewoon meer oefenen...logisch dat het fout ging, het was geen weer voor een beginner...is een topkite!
SvdH

Geen avatar

Berichten: 35
Antwoord #14 Augustus 20, 2008, 11:10:15
edit2Rapporteer  
Het is logisch dat het een super groot verschil met de kite's. De 11 is super langzaam als je die vergelijkt met de 7. Ik heb zelf een 9 Best 08 & een 7 voor mij is het al even wennen als ik eerst met de 9 heb gevaren en daarna met me 7 dat is logisch.

Die 7 is gewoon super snel als je hem op AA bovenste knoopje zet.

Wat al meer mensen zeggen je moet je kite gewoon afstellen. Je moet proberen alle afstellingen een keer proberen dan kan je je kite super goed afstellen de volgende keren.
Poeri

Berichten: 114
Antwoord #15 Augustus 20, 2008, 12:00:49
edit2Rapporteer  
en welke lijnen heb je eraan? 22 of 25? is ook een wereld van verschil, de 25 met AC zal de 7 een stuk langzamer vliegen als je de 11 op 22 en AA zet^^
Gewoon_Mart

Berichten: 1050
Logs: 0 | 428 uur
Antwoord #16 Augustus 20, 2008, 13:12:01
edit2Rapporteer  
Zou zelf de 7 nooit op AA zetten. Hij is al super snel en door AA is tie nog sneller!

Vaar zelf 13m2 Waroo 08 op AA en 9m2 Waroo 08 op AB.
Frank77

Berichten: 690
Antwoord #17 Augustus 20, 2008, 13:16:31
edit2Rapporteer  
Gisteren met 7m2 waroo aan de kant gestaan en ook het water niet opgegaan.
Het was gewoon erg hard. Ligt niet aan je warro 7m2. Mogelijk een ander model kite: miss. een rebel 7m2. MAar zelf nog niet gevaren. Deze is volgens mij net wat minder krachtig dus relaxter om in te varen. Maar nogmaals, geen ervaring mee.
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #18 Augustus 20, 2008, 23:23:36
edit2Rapporteer  
Kan best werken...idd hard roepen als je een grote, donkere gozer (zoveel zie je er niet op het water) onder en fel (gele?oranje?) Waroo 7 m2 ziet hangen!

Keep on tryin! En als ik bedenk dat ik mn 7 pas pak met 25 knopen...gewoon daar nog ff mee wachten en lekker met je 11 varen...


Als ik dan heel hard OLTEN roep op playa, komt hij dan?
Hoe moet ik die gast herkennen?

spruce

Berichten: 451
Antwoord #19 Augustus 24, 2008, 17:10:59
edit2Rapporteer  
Gisteren heb ik mijn 7 eens gevaren op AC stand en ik ben nu dus al iets meer te spreken over de 7m2. Bizar hoeveel verschil er in de settings kunnen zitten.
Stuursnelheid op AC is goed te doen nu.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.