beginnen op Zee

seB

Berichten: 74
September 05, 2008, 19:27:12
edit2Rapporteer  
Hi iedereen,

Ik heb van de vakantie paar lessen gevolgd, inmiddels heb ik al mijn eigen spul en ga ik iedere keer als het maar een beetje waait mijn nieuwe favoriete hobby beoefenen!!

Ik heb alleen een beetje problemen met in schatten hoe ver ik kan gaan, ik heb geen problemen met opstaan maar iedere keer als ik sta wil ik niet te ver zee op gaan dus stop ik met varen na een metertje of 20. Ondanks dat ik van iedere meter geniet vind ik het toch zonde om steeds zo snel te stoppen. Wat raden jullie mij aan? gewoon lekker doorknallen zodat ik ook een lekker stukje terug kan, of nog even voorzichtig meer ervaring in het "ondiepe" opdoen? inmiddels heb ik ook de nodige ervaring met bodydraggen (met board in een hand)!

Gr Seb
Frank77

Berichten: 690
Antwoord #1 September 05, 2008, 19:50:02
edit2Rapporteer  
Misschien eens pop een veiligere plek het diepe in. Autostrand Oostvoorne, IJsselmeer.
Doe dat een paar keer tot je vertrouwd bent met het diepe en daarna verdere de zee op/.
chico

Berichten: 1112
Antwoord #2 September 05, 2008, 19:54:31
edit2Rapporteer  
Gewoon alle basics goed kunnen. Heen en weer varen. Hoogtelopen. Herstarten. Bodydraggen voor board recovery (is wat anders dan bodydraggen). Precies zoals Frank 77 schrijft. Daarna pas de zee op.
ijbe
Gast
Antwoord #3 September 05, 2008, 19:59:12
edit2Rapporteer  
Ik ben zelf ook beginner en ga ook altijd de zee op. In mijn geval is dat vaak vervelend omdat er strekdammen zijn. Bij West kan ik rakjes heen en weer oefenen maar bij Noord-West of Zuid-West moet ik oppassen dat ik niet te ver de zee op ga omdat ik nog niet goed kan hoogtelopen en dus op een pier knal.

Als de wind aanlandig is kan er niet al teveel mis gaan toch? Mits er geen strekdammen zijn ten minste, als je zorgt dat je je kite niet crasht kom je altijd weer terug bij het strand, met board in de hand inderdaad.
Jeromez

Berichten: 3323
Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #4 September 05, 2008, 20:49:48
edit2Rapporteer  
Gewoon proberen, oefening baart kunst.
Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #5 September 05, 2008, 20:57:35
edit2Rapporteer  
Gewoon proberen, oefening baart kunst.
zo is het, tis in het begin vaak een kwestie van de "angst" (voor zover je het angst kan noemen) overwinnen.
vaar in het begin niet te lange racks maar slechts 100, 150 mtr. en dan weer terug
je loopt dan wel niet veel hoogte maar je bent al verder de zee op!
Dit geeft vertrouwen, bouw het zo uit.
zo heb ik het mezelf aangeleerd.
succes!
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #6 September 05, 2008, 21:47:53
edit2Rapporteer  
@seb
je hebt er denk ik meer aan als je op een goede dag (zw wind ca. 20kn) naar een beginnerspot zoals oostvoorne gaat. Je bereikt je doel veel sneller omdat je zo ontzettend veel leert.
@jibe
met jouw nivo is aanlandige wind een 'no-go'. Dit is pas aan te raden als je zeker hoogte kan lopen.
jappie-joo

Berichten: 67
Antwoord #7 September 05, 2008, 22:28:23
edit2Rapporteer  
8 jaar terug begon iedereen op de zee. Dus als je voorzichtig doet en met de goede windrichting oefend moet het kunnen.

Op oostvoorne tussen de 200 andere kiters is ook niet echt safe.
seB

Berichten: 74
Antwoord #8 September 05, 2008, 22:40:04
edit2Rapporteer  
Ik kom uit Noordwijk dus met een A-locatie op 1 minuut afstand is het voor mij een iets grotere stap om op zoek te gaan naar andere locatie. Bedankt voor alle reacties, als het weer morgen een beetje meezit ga ik er gewoon voor!
sthr

Berichten: 81
Antwoord #9 September 05, 2008, 22:56:00
edit2Rapporteer  
Zorg ervoor dat er mensen bij zijn die je in de gaten kunnen houden als je onzeker bent.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #10 September 06, 2008, 00:53:20
edit2Rapporteer  
Zorg ervoor dat er mensen bij zijn die je in de gaten kunnen houden als je onzeker bent.
Da's dus een hele belangrijke tip. Zorg voor Backup! Ook al is het alleen maar iemand op de kant die jou in de gaten houdt. Als je weet dat er andere kiters zijn die jou in de gaten houden dan vaar je meteen al een stuk relaxter
Frank77

Berichten: 690
Antwoord #11 September 06, 2008, 09:19:42
edit2Rapporteer  
Ik kom uit Noordwijk dus met een A-locatie op 1 minuut afstand is het voor mij een iets grotere stap om op zoek te gaan naar andere locatie. Bedankt voor alle reacties, als het weer morgen een beetje meezit ga ik er gewoon voor!

FF de moraal ridder uithangen: het is voor je eigen veiligheid. Rij twee of drie keer een middag naar oostvoorne of IJsselmeer. Zorg dat je je prettig voelt in het diepe (dus zonder gonrd onder je voeten). Zorg dat je kunt bodydraggen en je board weer aan kunt krijgen in het diepe water. Zorg dat je je kite kun herstarten in het diepe en na die twee/drie keer gaje lekker op noordwijk varen.

Op zee leren kan natuurlijk ook: maar zorg er dan voor dat je niet in paniek raakt als het mis gaat en zorg er idd voor dat er iemand continu op je let (dus wel een goede bekende).
DHSKite

Berichten: 302
Antwoord #12 September 06, 2008, 09:52:07
edit2Rapporteer  

Op oostvoorne tussen de 200 andere kiters is ook niet echt safe.

ben ik 't wel écht mee eens. Op oostvoorne knal je echt zó tegen een ander op. liever stukje terug zwemmen dan boven op iemand anders knallen,
JTP_Joost

Berichten: 366
Antwoord #13 September 06, 2008, 11:45:17
edit2Rapporteer  
mocht je toch een keer verder op zee belanden en je bent gecrashed en je kan niet meer terug... zorg dan iig dat je de self rescue KAN!!!!! de zee is wel waar je duidelijk heen wil... de beste windrichting voor jou zal dan ook nu aan het begin side-onshore zijn....


succes man!!!!

ayo
seB

Berichten: 74
Antwoord #14 September 06, 2008, 16:22:20
edit2Rapporteer  
Nou ik ben net geweest hoor en het was... GENIAAL!! het ging zelfs beter dan ik van te vooren had verwacht! heb het gewoon niet te gek gemaakt metertje of 100 de kant uit ofzo en dan weer terug.
FlyingBee

Geen avatar

Berichten: 55
Antwoord #15 September 06, 2008, 16:37:01
edit2Rapporteer  
Lekker. Nadeel van oostvoorne is ook dat je 400m uit de kant moet wil je geen bodem meer voelen.
Gewoon knallen op zee en zorgen dat je te gelijk met mensen vaart niet dat jij 300m op zee ligt en de rest aan de kant vaart.
Have fun en goed windje dit weekend Grin
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.