Geen winterpak

Edwardo

Geen avatar

Berichten: 264
Oktober 18, 2008, 10:47:09
edit2Rapporteer  
Heyy Luitjes!! Ik wil vanmiddag de zee op met een paar vrienden maar ik heb alleen een 3 mm pak. Wel met lange mouwen en met schoentjes. Lycra shirt erover dacht ik zo. Maarrrrr....zijn er kiters die daar ervaring mee hebben en het toch wel te koud vonden of zeggen jullie dat het wel gaat.
Als het dus niet ok is dan scheelt me dat weer een ritje naar zandvoort. (woon zelf in lelystad)

Thanx alvast en voor diegene die zowieso gaan... Joepie
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #1 Oktober 18, 2008, 10:55:08
edit2Rapporteer  
Als het vandaag rond de 15 graden wordt dan moet dat net gaan denk ik. Op het strand als je nat bent niet te lang stil blijven staan, of doe een regenjack over je pak heen op de kant tegen de wind-chill.

Een lycra over je pak is alleen maar nog minder warm. Die houdt nl. meer water vast, de wind blaast erlangs -> verdampen = arbeid = afkoeling. Dus gewoon niet aantrekken.

Zou toch voor de komende tijd in een goede 5/3 semi-dry gaan investeren, en evt. een cap erbij met shirt eraan. Dan kom je de winter wel door.
Edwardo

Geen avatar

Berichten: 264
Antwoord #2 Oktober 18, 2008, 11:08:02
edit2Rapporteer  
Okeyy!! Thanks! Dan gaat ik toch nog maar ff knallen! Al is het maar 2 uurtjes. ThumpsUp
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #3 Oktober 18, 2008, 11:13:24
edit2Rapporteer  
En als je het koud krijgt op het water, schoentjes gewoon aan doen. Dat scheelt al een hoop

Veel plezier, hier in het westen moet de wind nog op gang komen
Frank77

Berichten: 690
Antwoord #4 Oktober 18, 2008, 11:15:02
edit2Rapporteer  
Misschien ff rondbellen voor overjarige pakken voor 50%.

Onderkoeling is altijd een gevaar!
Je lichaam zit op 37 graden en hoe kouder het water is hoe sneller je je warmte kwijt raakt.
Hoe dunner je pak hoe sneller je afkoelt op het water.


Edwardo

Geen avatar

Berichten: 264
Antwoord #5 Oktober 18, 2008, 11:18:08
edit2Rapporteer  
Ik hou het zekerz in de gaten Frank77!!!! Als ik merk dat het echt te koud is stop ik gelijk!!
Magic Hat

Geen avatar

Berichten: 91
Antwoord #6 Oktober 18, 2008, 13:23:39
edit2Rapporteer  
Dat is te laat. Als je merkt dat je meer "stomme" fouten maakt dan normaal, dan stop je. Dat is namelijk het punt waarom je eigenlijk al te moe bent, je coördinatie wordt dan minder.

Verder nooit een lycra aandoen voor de warmte, niet over, maar ook niet onder je pak.

3 mm kan genoeg zijn, ligt aan het soort pak. Schoentjes is slim, je voeten koelen dan in ieder geval niet veel af, dus blijft er meer energie over voor de rest van je lichaam.
DM2008

Berichten: 913
Antwoord #7 Oktober 18, 2008, 14:12:26
edit2Rapporteer  
Dat heb ik de afgelopen weken een paar keer gedaan: 3mm pak met korte mouwen Cool. Heb het 2 uur volgehouden bij 11 graden ZW5 Neeltje Jans, en afgelopen donderdag WNW4 2,5 uur op Schellinkhout.

En dan als beginner hè, dus veel plompje in plompje uit (en weer erin Grin ). Is nog wel te doen, maar je hebt het op een gegeven moment gewoon echt koud. Dat duurt ook nog wel een tijdje als je in de auto zit.

Gisteravond m'n nieuwe winter-droogpak onderschept tussen Schiphol en importeur, dus ik kan er hopelijk wat beter tegen Grin Grin
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #8 Oktober 18, 2008, 15:15:44
edit2Rapporteer  
als je een shorty onder je 3mm draagt, helpt ook al heel veel.

wat heel erg belangrijk is dat je iets op je hoofdt hebt: een beannie of een cap. Want de meeste warmte gaat verloren over je hoofd.
Bij de Lidle heb je voor weinig geld al schoentjes, handschoenen en wetsuits. Goed in de gaten houden.

In veel zaken hebben ze idd overjarige wetsuits hangen. Ik heb donderdag een Maoi 6-5-3 (uit 2007) semi-dry gekocht tegen een scherpe prijs.
AirtimeEddy

Berichten: 154
Antwoord #9 Oktober 18, 2008, 17:35:37
edit2Rapporteer  
gewoon lekker goed zittend pak met een inpact/drijf vest schoentjes en vet ROCKEN heb ik het altijd goed vol kunnen houden.
Het gevaar zit m in onderkoeling als je stil komt te liggen in het water en dan is een drijf vest echt wel een aanrader!
en als het echt koud is kapje met een helm erover anders zie je er uit als een zeehond !!
thermoskan met soep om de handjes weer warm te krijgen
en een paar keer goed hard heen en weer rennen en niet allen pompen zien als warming up
eigenlijk is de truck om zo veel mogelijk in de lucht te hangen hahaha
veel plezier en GO BIG
Marko

Berichten: 1650
Antwoord #10 Oktober 18, 2008, 18:42:13
edit2Rapporteer  
Ik doe 2 pakken over lekaar aan heb er 2 van 3mm full. schoentjes en handschoentjes dan moet het wel goed komen.

Maar als je een shorty erbij koopt is het ook lekker warm. Inieder geval op het belangrijste deel je body.
Edwardo

Geen avatar

Berichten: 264
Antwoord #11 Oktober 18, 2008, 21:55:19
edit2Rapporteer  
Boys!!!! Heerlijk gekite vandaag!!!! Ging goed met me 3mm. Geen last van kou gehad. Was erg goed te doen. Zandvoort was ok!

Thanks voor alle info.
Peter1080

Geen avatar

Berichten: 74
Antwoord #12 Oktober 19, 2008, 11:54:56
edit2Rapporteer  
Even uit ervaring.. Qua varen kan zelf een shorty nu nog, maar een goed pak kan het verschil tussen leven en dood zijn... Lijntje knapt en daar lig een stuk uit de kust te wachten tot iemand je ziet...
stinos

Geen avatar

Berichten: 39
Antwoord #13 Oktober 19, 2008, 21:20:44
edit2Rapporteer  
Heb je een zwart of wit / rood pak?? de zwarte is beter!!!! dan nog een andere vraag..... heb je borst haar???
Zeehonden hebben namelijk 6mm lang zwart haar en dat is het beste tegen de kou!!!
Als je lang borst haar hebt moet je het scheren tot 6mm en een zwart pak dragen zoals de zeehond!!! Dat is het beste tegen de kou!! 6mm geeft betere isolatie en te lang borst haar houdt veel water vast en dan koel je af!! als je geen borst haar hebt kan je je vriendin kaal scheren en dat haar met superglue op je torso plakken!!
Dus scheren of plakken en een zwart pak!!! Een muts werkt ook goed en kost minder moeite!!
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.