Bandit-Dos quiver 10/7: de ervaringen

@LaurenS

Berichten: 6454
Antwoord #150 Maart 04, 2009, 23:18:04
edit2Rapporteer  
Iedereen is tevreden en blij  Tongue
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #151 Maart 04, 2009, 23:30:02
edit2Rapporteer  
Iedereen is tevreden en blij  Tongue

Dat is het belangrijkste ThumpsUp
Poeri

Berichten: 114
Antwoord #152 Maart 04, 2009, 23:46:53
edit2Rapporteer  
Nou dan zal ik mijn ontevredenheid is posten!!!

Vandaag (zeer vlagerige zuiden wind) met een dos 8 en 9 op het water gestaan, die kites bleven dus niet eens normaal in de lucht hangen! zomaar vanuit niets vielen ze uit de lucht, wat ik met andere kites zelden heb. Power aan/uit... Me maatje z'n dos ging door de lijnen (wat veel vaker gebeurt met weinig wind bij de Dos) en alles kwam in de knoop te zitten bij de brydels waardoor hij niet meer kon sturen!!! en honderden meters over het water werd getrokken tot hij uiteindelijk zijn saftey maar moest trekken....

Nadelen van de Bandit 1 zijn wel weer terug te vinden in de Dos.

Zolang de wind constand is en hard genoeg is het een prefecte kite die heerlijk springt!

Maar ik twijfel toch nog over de aanschaf, want dit is niet de eerste keer dat deze bullshit met de Dos meemaak.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #153 Maart 04, 2009, 23:53:56
edit2Rapporteer  
Waar heb je vandaag gevaren Huh


Nadat ik vergat terug te sturen na een kiteloop op +/- 3m hoogte landde ik ruim onder mijn kite door: alle lijnen slap, en op het water pas viel hij door de lijnen.
Echter door langzaam aan een stuurlijn te trekken loefte hij op naar de windvensterrand, en klapte netjes weer terug.
Herstarten zonder problemen.

Verder heb ik dit soort problemen veelvuldig gehad met North Rebels en Rhino's 2007, waardoor ik op de bandit uno ben overgestapt, juist omdat hij zoveel stabieler is.

Welgeteld maar 1x gehad dat ik mijn lijnen opnieuw moest vastmaken met de Uno, en dat kwam ook door gigantische user-error. De overige ruim 60 sessies nergens last van gehad. En of in vlagerige wind gevaren.


Voor de rest herken ik niets terug van je constatering. Tenzij je de knoop boven de versteller eentje naar beneden hebt gezet. Bij te weinig wind voor deze reefoptie komt de kite wel over zoals jij beschrijft: aan/uit, zomaar uit de lucht vallen, etc.

Ik heb vandaag mijn 7m2 Dos gevaren vrijwel met de strap volledig uit. Behoorlijk vlagerig af en toe (zomaar de lucht uit gegooid een aantal keer, leek wel op de hoogtemeter kapot was loser)

Er was ook een 9m2 aan het varen, en die had ook nergens last van.
@LaurenS

Berichten: 6454
Antwoord #154 Maart 05, 2009, 10:19:41
edit2Rapporteer  
Nou dan zal ik mijn ontevredenheid is posten!!!

Vandaag (zeer vlagerige zuiden wind) met een dos 8 en 9 op het water gestaan, die kites bleven dus niet eens normaal in de lucht hangen! zomaar vanuit niets vielen ze uit de lucht, wat ik met andere kites zelden heb.



Typisch,klinkt alsof je de kite teveel gedepowered hebt staan.Heb er gelukkig zelden problemen mee,alleen met supervlagerige wind, maar dan doen alle kites het butt  Roll Eyes,dat is wat ik om mee heen ook zie.Kan het meestal wel opvangen door tijdig in te grijpen zodat hij niet op de grond beland of er  achteraan wordt gesleurd.

piede

Berichten: 1689
Antwoord #155 Maart 05, 2009, 10:41:20
edit2Rapporteer  
Ook ik heb de Dos 9 een keer een dag mee gehad vorig jaar. Was vlagerige wind en moest hem een goed eind depoweren om relaxed te kunnen blijven varen. En idd, hij kwam zo nu en dan na een vlaag uit de lucht zetten.

Nu ben ik altijd Fuels en andere c-kites gewend, dus het geval 'user-error' kan meegespeelt hebben. Verder heb ik niet lopen verstellen en hem zo uit de tas gehaald, maar het was een demo, dus er was al eerder mee gevaren. Er waren meer mensen met 9m op het water, maar ook 7m, wat betreft de high end viel de kite me op dat moment wel een beetje tegen.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #156 Maart 05, 2009, 10:56:01
edit2Rapporteer  
De enige keren dat ik dergelijke verhalen hoor is dat mensen de depowerverstelling boven de trimloop dus een knoopje naar binnen hebben gezet.

Bij de 9m2 bij een rider van 75kg zou dat pas moeten als de gemiddelde wind boven de 25kn duikt (was mijn ervaring met de uno). Vaar je echter in die stand onder die "grens", dan kan hij idd. in vlagerige wind naar beneden komen. Hij is nl. teveel gedepowered op dat moment.

En waarom dan niet in harde wind? Door de hogere windsnelheid blijft de kite betere aanstroming houden in die ver gedepowerde standen.

Zelden een makkelijkere en user-friendly herstartbare kite meegemaakt als de Bandits.

Maar eerlijk is eerlijk, ook ik vind dat de Uno een vlaagje stabieler was als de Dos.
Echter de Dos is echt een stuk gebalanceerder en reageert minder op vlagen. Maar een high-performance kite met een zeer goed low-end reageert nu eenmaal op het toenemen van de wind. Meer stabiliteit gaat altijd ten koste van het low-end. Het blijven compromieen van spinakernylon en dacron. De Dos komt naar mijn mening erg dicht in de buurt van een ideale kite (zou die bestaan Roll Eyes)
stefanatix
Gast
Antwoord #157 Maart 05, 2009, 11:57:57
edit2Rapporteer  
hebben jullie ook 4 knoopjes ipv 3 boven de trimloop?(10m)
welk knoopje gebruiken jullie ?
bij mij staat ie op het 4e knoopje van de bar af standaard uit de tas .

Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #158 Maart 05, 2009, 12:22:23
edit2Rapporteer  
hebben jullie ook 4 knoopjes ipv 3 boven de trimloop?(10m)
welk knoopje gebruiken jullie ?
bij mij staat ie op het 4e knoopje van de bar af standaard uit de tas .



Ja, ik heb er ook vier. Waarom zoveel weet ik ook niet. Je kan er max. maar twee echt goed gebruiken. De derde is alleen al zou je de lange depowerlijn monteren (want je moet dan de toegenome lengte weer compenseren)

Standaard op laatste knoopje (verst van de bar af). Bij hele harde wind (en dat merk je als je depowerstrap bijna helemaal in moet om nog lekker te kunnen varen)
een knoopje dichter bij de bar.
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #159 Maart 06, 2009, 19:22:18
edit2Rapporteer  
De enige keren dat ik dergelijke verhalen hoor is dat mensen de depowerverstelling boven de trimloop dus een knoopje naar binnen hebben gezet.

Bij de 9m2 bij een rider van 75kg zou dat pas moeten als de gemiddelde wind boven de 25kn duikt (was mijn ervaring met de uno). Vaar je echter in die stand onder die "grens", dan kan hij idd. in vlagerige wind naar beneden komen. Hij is nl. teveel gedepowered op dat moment.

En waarom dan niet in harde wind? Door de hogere windsnelheid blijft de kite betere aanstroming houden in die ver gedepowerde standen.

Zelden een makkelijkere en user-friendly herstartbare kite meegemaakt als de Bandits.

Maar eerlijk is eerlijk, ook ik vind dat de Uno een vlaagje stabieler was als de Dos.
Echter de Dos is echt een stuk gebalanceerder en reageert minder op vlagen. Maar een high-performance kite met een zeer goed low-end reageert nu eenmaal op het toenemen van de wind. Meer stabiliteit gaat altijd ten koste van het low-end. Het blijven compromieen van spinakernylon en dacron. De Dos komt naar mijn mening erg dicht in de buurt van een ideale kite (zou die bestaan Roll Eyes)

In het geval van stabiliteit zou je ook eens kunnen kijken naar de Revolt.
De verschillen met de Bandit en de Revolt (2008) waren vorig jaar minimaal maar waarschijnlijk wel stabiler EN !!! iets goedkoper

@LaurenS

Berichten: 6454
Antwoord #160 Maart 07, 2009, 06:52:36
edit2Rapporteer  
Lijkt me niet aan de "on"stabiliteit v/d bandidos te liggen,dit moet bijna zeker een fout in de afstelling zijn. 
360

Berichten: 613
Antwoord #161 Maart 07, 2009, 10:05:54
edit2Rapporteer  
ik begin altijd te kwijlen als ik de stabiliteit van de DOS zie       ThumpsUp

en ik weer naar de kant moet om mijn lijnen uit de knoop te halen (RHINO RULES)   Cool
xray

Berichten: 3688
Antwoord #162 Maart 14, 2009, 00:18:15
edit2Rapporteer  
Is mij nog niet gelukt om de kite te laten droppen, f#$cking stabiel dat ding. Ook in vlagerige wind. 10-7 is de combo voor mij met 92kg en een 135-39 board. 12 knopen op mijn windmeter en ik kan varen met de 10m.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #163 Maart 14, 2009, 00:53:29
edit2Rapporteer  
Mij echter wel, evenals de Bandit uno (die ik toch nog een tikkeltje meer stabiel vind als de Dos).
Echter allemaal te wijten aan enorme pilot-error  loser
Gewoon bot onder de kite doorschieten in vlagerige wind, of dikke benedenwindse bocht maken met te weinig wind, waardoor je de lijnen helemaal slap vaart.

In +/- 70 sessie maar 3x gebeurd, en geen enkele keer terug naar de kant gemoeten om evt. slagen eruit te halen. Dat was bij mijn vorige kites wel heel anders
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #164 Maart 19, 2009, 03:10:36
edit2Rapporteer  
Met dank aan Rolf, NL importuer van F-one, had ik mijn 55 cm bar optijd binnen en kon de vakantie dus echt beginnen. Zit nu een maand op Bonaire en heb dus alle tijd om de 9m2 en 14m2 ff goed te testen.
Heb vandaag mijn 14m2 DOS even flink er van langs gegeven.
Wat een super kite !!

Omstandigheden:
30 C, blauwe lucht, 95 kg rider, 131x40 board, wind 15-19 knoop.

Bardruk van de DOS is al minder dan de Uno maar van de 14m2 Dos is de bardruk zelfs iets minder dan van mijn 9m2.  De kite is, ondanks het formaat, redelijk snel en reageerd goed op stuurimpulsen en heeft een super lift/hangtime.
Heb de depowerstrap niet gebruikt en verwacht dat het einde van de sweetspot ongeveer bij de 20 knoop zal liggen. High end zal waarschijnlijk, nog gen ervaring mee, zo rond de 22/23 knoop liggen.

Ik ben super blij met de keuze en heb nu een perfecte overlap met de 9m2 DOS.

Succes
Radical Ronnie

Berichten: 386
Logs: 0 | 1555 uur
Antwoord #165 Maart 23, 2009, 16:49:58
edit2Rapporteer  
Alhoewel ik zeer enthousiast ben over mijn Bandit Dos 10m2, wil ik zijn low-end eigenschappen toch wat temperen:

Afgelopen donderdag en zondag heb ik met mijn surfboard (1.91m.!) op Kijkduin gevaren met zo'n 15 tot 18 knopen wind (volgens weer.nl http://www.weer.nl/nl/home/weer/nederland/10_minuten_waarnemingen.html)

Zolang ik niets anders deed, dan zo hoog mogelijk aan de wind varen, kon ik hoogte houden. Waagde ik me echter aan een golfritje, dan werd het op het strand hoogtelopen (zie overigens toch wel leuke foto)   ThumpDown

De eerlijkheid gebied wel te melden dat ik 93 kg schoon aan de haak weeg... maar toch!

Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #166 Maart 23, 2009, 17:26:03
edit2Rapporteer  
Low-end in de branding is niet zo'n hele goede test methode.
Er staat daar altijd stroming Undecided

Vorige week op Monster was het ook al lastig hoogte houden omdat de stroming met de windrichting mee stond. Echter omdat er meer kiters op het water bezig waren kon je wel duidelijk de verschillen zien. En het was overduidelijk wie allemaal hoogte moesten "lopen" Wink

Persoonlijk vind ik de 10m2 iets te traag voor golfrijden (teveel aan de 7m2 gehangen), maar het is er zeker mee te doen.

Vaar je strapless?
Radical Ronnie

Berichten: 386
Logs: 0 | 1555 uur
Antwoord #167 Maart 24, 2009, 10:21:05
edit2Rapporteer  
Afgelopen zondag was de wind WNW, dus de golven kwamen bijna van dezelfde richting als de wind... Dat werd me dan toch wat te moeilijk en heb ik de voetbandjes gemonteerd...

Maar als de wind wat meer sideshore is gaan ze er weer af...  Joepie
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #168 Maart 24, 2009, 11:33:57
edit2Rapporteer  
Afgelopen zondag was de wind WNW, dus de golven kwamen bijna van dezelfde richting als de wind... Dat werd me dan toch wat te moeilijk en heb ik de voetbandjes gemonteerd...

Maar als de wind wat meer sideshore is gaan ze er weer af...  Joepie


Haha, ik heb ook veel strapless gevaren, maar door de vele windribben (chop) idd. voetbandjes gemonteerd. Maar het bevalt me niks. Mis de vrijheid van het fysiek losstaan op de plank.

Misschien toch maar volhouden dat strapless Wink

Idd. met WNW plus golfrichting gelijk aan windrichting erg lastig hoogte houden op zee.
Radical Ronnie

Berichten: 386
Logs: 0 | 1555 uur
Antwoord #169 Maart 27, 2009, 12:00:48
edit2Rapporteer  
Gisteren voor het eerst met het 7-tje gevaren... MEGA bereik heeft dat ding zeg! De wind was ZEER vlagerig en varieerde van zo'n 20 tot over de 40 knopen!!! Geen probleem met dit vliegertje  ThumpsUp

sjorsie

Berichten: 326
Antwoord #170 April 06, 2009, 17:36:52
edit2Rapporteer  
weet iemand vanaf  hoeveel knopen ik met een 9m2 bandit zou kunnen varen?weeg 67 kg,vaar met een nobile 555 131-40!
@LaurenS

Berichten: 6454
Antwoord #171 April 06, 2009, 17:45:07
edit2Rapporteer  
Ik denk een knopie of 18
sjorsie

Berichten: 326
Antwoord #172 April 06, 2009, 17:49:48
edit2Rapporteer  
oh das wel jammer had tog wel eerder verwacht eigenlijk... had  ik beter een 11 kunnen nemen!
@LaurenS

Berichten: 6454
Antwoord #173 April 06, 2009, 18:00:16
edit2Rapporteer  
oh das wel jammer had tog wel eerder verwacht eigenlijk... had  ik beter een 11 kunnen nemen!


Dit geeft f-one op.


Radical Ronnie

Berichten: 386
Logs: 0 | 1555 uur
Antwoord #174 April 07, 2009, 08:35:21
edit2Rapporteer  
En dit voor de Bandit DOS:

« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.