Kitesurf leraar worden in Tarifa?

Mriek

Berichten: 649
November 14, 2008, 19:48:27
edit2Rapporteer  
Hi ya all!

Komende zomer ga ik een half jaar naar Tarifa. Kan onbetaald verlof nemen van m'n baan hier, dus top. Wil daar ook werken (zal wel moeten haha) en heb het idee opgevat om dat te gaan doen als kitesurfleraar. Maar ik kan wel wat advies gebruiken.

Ik heb tegen die tijd een jaar ervaring (ik probeer wekelijks te kiten en ga ook in de winter door). Wat vinden jullie, is dat voldoende ervaring om les te geven? (ik heb mensen met véél minder ervaring aan het werk gezien) Ben 29 en heb een achtergrond in communicatie dus dat moet qua verantwoordelijkheidsgevoel en didactische vaardigheden wel goed zitten Wink. En het feit dat mijn eigen eerste meters en bijbehorende worsteling nog redelijk vers in't geheugen zitten, zie ik zelf ook als een voordeel.

Weet iemand of het gebruikelijk/mogelijk is om het brevet te halen via de school waarvoor je aan het werk gaat? Of moet je dat op eigen houtje regelen?

Nog andere tips?
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #1 November 14, 2008, 19:54:41
edit2Rapporteer  
Als je IKO (internationaal cetrificaat)  Kite instructor wil worden moet je een cursus doen Wat aardig wat geld kost. Tevens moet je dan minimaal 6 maanden (assistant) en minimaal 1 jaar voor full kite instructor  zijn.

elke week kiten is een beetje vaagjes spreek in uren is veel beter.
Anyways het kan wel natuurlijk het is alleen in spanje wel errug veel gevraagd naar iko

Trouwens als je echt les wil geven is gevaren inzicht echt heel belangrijk. Vaak zijn dat dingen die je zelf moet hebben meegemaakt voordat je ze helemaal zelf door hebt.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #2 November 14, 2008, 19:55:57
edit2Rapporteer  
Nog gelukt met jekyll? Wink
Anyway, het 'zou' kunnen. Dame die hier kite heeft haar IKO ook gedaan toen ze nog niet zo heel lang kite-de. iets van een jaar ofzo. Je moet wel veel op het water staan als je wilt gaan les geven in zo'n korte tijd. En je moet goed voelen wat een kite doet met bepaalde windsoorten e.d. anders gaan je studenten aan je twijfelen.
Wat je ook wel kan doen ipv IKO is een tijd meelopen met een andere instructie.
Niet iedereen die kan kiten kan het overbrengen. Ook bestaande scholen hebben daar last van, en het is niet altijd even snel in te schatten.
WaZuP

Berichten: 1458
Antwoord #3 November 14, 2008, 20:44:42
edit2Rapporteer  
ind wat nature zegt,

de basis van kiteles geven is niet zo moeilijk, maar je bent pas een goede instructeur als je je instructies DUIDELIJK kunt overbrengen(zit je wel goed met je communicatie) en als je zelf in elke soort van situatie hebt gelegen en zo'n beetje met al het materiaal dat bestaat kunt omgaan. En een goede instructeur word je ook pas door ervaring.

Dus daarmee bedoel ik elke type bow sle c werkt weer net wat anders maar ze herstarten wel allemaal door dezelfde aerodynamische truucjes, zul je allemaal moeten kennen of op zijn minst implementeren en tot uitvoering kunnen brengen. ( theorie leer je bij iko wel maar niet de praktijk;))

Wat meestal ook handig is als je een beetje goed bent met kites en boards uit het water vissen is wel handig als jij dat kunt als je cursist afdrijfd door een inschattings fout of iets anders.


Er zijn veel cursusen te doen, echter ik ben meer fan van de duitse (vdws) dan van de iko. IKO vind ik persoonlijk zeer slechte organisatie. Van de cursus kun je veel leren maar daar houd het ook op. Ook heeft de IKO een erg eenzijdige kijk op les geven dus niet locatie gebonden maar op een half systeem gebaseerd wat niet overal werkt, beetje jammer. IKO is helaas wel handig om mee aan te komen bij de meeste kitescholen.

Ik geef zelf al meer dan 3 jaar les en heb mijn IKO in 2005 gedaan. Afgelopen zomer haalde ik bij mijn kiteschool samen met 1 andere collega de beste resultaten.


Ten slotte, sommige mensen kunnen de techniek en theorie heel goed begrijpen inzien en toepassesn bij sporten, deze mensen hoeven een sport meestal nog geen eens te kunnen of kunnen de beginselen al overbrengen op beginners en dus les geven. Alleen omdat bij kiten tog wel gevaren komen kijken is het handig als jij je cursisten kunt op pikken met je eigenset als je bijv aan open zee lesgeeft. Ik ken 2 mensen die kunnen nog geen eens hoogte lopen maar wel gesrtuctureerd en goed les geven, die zitten op oostvoorne.
Mriek

Berichten: 649
Antwoord #4 November 14, 2008, 20:47:36
edit2Rapporteer  
Hm ik snap dat je om mee te mogen doen met de IKO instructor cursus al wat leservaring moet hebben. Maar hoe doe je die op als de meeste scholen een IKO certificaat vragen?

Ik moet er maar eens goed over nadenken. Denk dat ik het een beetje onderschat heb.
WaZuP

Berichten: 1458
Antwoord #5 November 14, 2008, 20:49:52
edit2Rapporteer  
daarom zei ik al de IKO is een slechte organisatie,

Typ zelf een letter van een lokale kiteschool met aanbevelings brief en ze zullen het nog geen eens controleren, en op de cursus leer je genoeg om daarna te beginnen met les geeven.

Ook moet je voor iko een boat license hebben, ook dat is te verwaarlozen.

zo heb je alweer een paar voorbeelden Wink in theorie is het allemaal heel mooi in praktijk een stuk anders;)
Mriek

Berichten: 649
Antwoord #6 November 14, 2008, 20:51:56
edit2Rapporteer  
Typ zelf een letter van een lokale kiteschool met aanbevelings brief en ze zullen het nog geen eens controleren, en op de cursus leer je genoeg om daarna te beginnen met les geeven.

Dank voor de tip Wink Ik ga het allemaal eens goed overdenken. Heb bijvoorbeeld nog nauwelijks met ander materiaal gevaren en ben met je eens dat je op zijn minst met allerlei materiaal moet kunnen omgaan. Wil ook absoluut verantwoord les kunnen geven! Jammer dat het winter is en er bijna geen les gegeven wordt. Anders kon ik vast een tijdje als assistant aan de slag om ervaring op te doen.
WaZuP

Berichten: 1458
Antwoord #7 November 14, 2008, 20:57:33
edit2Rapporteer  
of overleg ermee met die kiteschool om eventuele problemen te verhelpen, maar ik hoefde pas te vertellen waar ik ervaring had opgedaan in de cursus en kwam er toen achter dat er eigenlijk niemand veel ervaring had en de meeste ook geen assistent iKO waren.

Mischien kan je een paar lessen meedraaien bij je lokalen school dat je nog een keer ziet hoe een les inmekaar steekt.

Uiteindelijk is mijn IKO allang verlopen en heb ik sindsdien bij 4 verschillende kitescholen gewerkt in nl, zuid afrika en de dominicaanse republiek. Wat handig is om eerst met de school waar voor je gaat werken even afspreekt hoe te handelen als iemand in JOU les geblesseerd raakt dat werkt in elk land ook weer anders.

en kunt beter de hele winter alle shops afstruimen en stranden om zeveelmogelijk spullen te testen;) ipv lessen te assisteren
Lauw
Administrator

Berichten: 3580
Logs: 0 | 6 uur
Antwoord #8 November 14, 2008, 21:17:32
edit2Rapporteer  
tim, de wandelende encyclopedia:) wist niet dat jij deze zomer de beste resultaten hebt gehaald van IKO? Hoe meten ze dat?

Trouwens tim, wanneer kom je weer eens surfen, neem de trein naar Rdam en ik pik je op:)

Ow en vertel eens wat meer over les geven in south africa? zit een beetje in een study dipje en wil deze winter eigenljk een tijdje gaan werken, warme locatie zou top zijn:)
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #9 November 14, 2008, 21:41:15
edit2Rapporteer  
En niet mijn school Gebruiken voor je aanbevelingsbrief!!!!!:D hahah:)

geef tevens ook geen Les volgens IKO heb er meer nare dan goede ervaringen mee dus vandaar de keus gemaakt om volgens een nieuwe lesmethode (meer praktijk gericht) les te gaan geven. Dit jaar nog getest maar zit wel pluis met resultaat Smiley

Mocht je info / keer mee willen draaien kan natuurlijk is no problem ga weer aan de slag als binnen water10-15 graden is.  rond maart dus ThumpsUp

Mriek

Berichten: 649
Antwoord #10 November 14, 2008, 22:30:02
edit2Rapporteer  
He da's gaaf! Thanx, dat ga ik zeker onthouden! Welke methode is dat dan, die je nu gebruikt?
Tom Kite

Berichten: 480
Antwoord #11 November 14, 2008, 23:03:30
edit2Rapporteer  
Ik heb mijn IKO gehaald toen ik ongeveer 1 jaar aan kiten deed.

1 jaar is ook de minimale vereiste, verder moet je dit kunnen:

Hoogte lopen
Toeside varen
Springen
Transitions

kosten voor de opleiding waren dacht ik 600€

Maar persoonlijk vind ik dat het erom gaat hoe goed je kunt lesgeven, niet welke tricks ed je kunt. Lessen gaan toch nooit verder dan de waterstart, je moet de fouten van cursisten goed kunnen zien en analyseren.

Succes ermee!
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #12 November 14, 2008, 23:16:59
edit2Rapporteer  
He da's gaaf! Thanx, dat ga ik zeker onthouden! Welke methode is dat dan, die je nu gebruikt?

Wordt internationaal gebruikt ondertussen bij door een paar scholen.IKO is erg theoretisch en wij dus eigenlijk t tegenovergestelde. Leren door doen maar wel veilig etc. Pm  is makkelijker Smiley
Chop S(t)ick

Berichten: 151
Antwoord #13 November 15, 2008, 11:49:42
edit2Rapporteer  
tip: check ff de iko site, dan kun je zien waar en wanneer er iko cursessen zijn.

WaZuP

Berichten: 1458
Antwoord #14 November 15, 2008, 18:45:17
edit2Rapporteer  
ben het echt helemaal met Nature eens, de manier van lesgeven gaat gepaard met de SPOT en niet zoals ooit een bedacht ideaal systeem veel meer valt er niet te zeggen,

stefarius

Geen avatar

Berichten: 37
Antwoord #15 November 15, 2008, 19:07:07
edit2Rapporteer  
Hoi Mriek,


Ik wil ook onze eigen watersportverbond opleiding aanstippen. Dit is de nationale opleiding. Uit ervaring blijkt dat je hiermee ook prima les kunt geven in het buitenland. Elke drukke kiteschool kan een goed opgeleidde kitesurf instructeur gebruiken. Er is een landelijke opleiding maar je kunt de opleiding ook bij enkele locale scholen volgen (eigen snelheid bepalen) voor meer info http://www.watersportverbond.nl/content.asp?main_cat_ID=1&co_ID=661&me_id=511

Voor Tarifa kan ik je de volgende tip geven, een instructeur van onze school (KNWV gediplomeerd) heeft bij Nacho Yuste (kite obsession in Tarifa) een heel seizoen stage gelopen.
Check: http://www.kiteobsession.com/school_kiteobsession_tarifa.html

Kijk ook eens bij de duitse opleiding de VDWS http://www.vdws.de/timer.htm deze heeft een instructeursopleiding in de winter zodat je eventueel in het voorjaar kunt lesgeven.

Succes!



Kaptain

Berichten: 561
Antwoord #16 November 15, 2008, 23:33:16
edit2Rapporteer  
Ben zelf gymleraar. En kan wel stellen dat het niet zo is dat als je goed kan sporten, je ook een goede docent bent. Hier komt veel meer bij kijken. Vergelijk het maar eens met de Oostenrijkse skileraren die je nogal eens ziet: de heren skien zelf een stuk naar beneden en doe het maar na.... Verdere tips en uitleg..... dat zoek je maar uit.

Een behoorlijke basis van eigen kunnen is absoluut een vereiste, maar vervolgens het uit kunnen leggen, zien waar iemand fouten maakt, dit op diverse manieren kunnen duidelijk maken is echter nog veel belangrijker.
FlyingBee

Geen avatar

Berichten: 55
Antwoord #17 November 16, 2008, 16:22:39
edit2Rapporteer  
Heb paar weken terug mijn IKO gehaald wil van het voorjaar ook naar Tarifa toe om daar te trainen en les te geven. Het is idd een heel erg theoretisch verhaal maar niet moeilijk om te begrijpen. Kwa kunnen van jezelf is het niet veel maar je moet goed zien en kunnen zeggen wat iemand fout doetof water fout kan zijn aan je materiaal, stallen/backstallen etc.
Dit is waar ik het niet zo op had aangezien ik pas vanaf de zomer goed kan kiten.
Had mijn assistant ook nog niet en heb later een paar uur stage moeten lopen wat erg leuk was en in het laatste weekend van het seizoen heb ik toen 12 uur les gegeven en goed afgerond nog bedankt ervoor Grin.
Iedere cursist was erg enthousiast en vonden het super. Het is net als je rijbewijs als je die hebt MAG je auto rijden je bent dan BEWUST BEKWAAM maar pas naar heel veel kilometers rijden (8000 van de zomer op kite tripje Grin) ben je ONBEWUST BEKWAAM.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat het de ervaring is die je beter maakt en het kijken naar ervaren collega's helpt erg. Hun om tips vragen zodat je je les snel doorloopt en binnen 1 uur met de grote kite in het water staat te oefenen met je studentjes en ze helemaal kapot het water uitkomen gewoon TOP:D.
Mriek

Berichten: 649
Antwoord #18 November 16, 2008, 16:51:24
edit2Rapporteer  
Super bedankt allemaal voor jullie adviezen en tips! Ik ga er nog een nachtje over slapen en vooral een keer meelopen. Moet het namelijk wel écht leuk vinden om te doen en het moet niet alleen een alternatief zijn voor in de horeca werken, waar het idee stiekem vooral om begon.
Mriek

Berichten: 649
Antwoord #19 November 16, 2008, 16:57:58
edit2Rapporteer  
Voor Tarifa kan ik je de volgende tip geven, een instructeur van onze school (KNWV gediplomeerd) heeft bij Nacho Yuste (kite obsession in Tarifa) een heel seizoen stage gelopen.
Check: http://www.kiteobsession.com/school_kiteobsession_tarifa.html

Zo'n stage betaalt zeker niets tot weinig? Zo'n stage lijkt me namelijk wel wat, maar het plan was dat ik in Tarifa gewoon werk voor m'n levensonderhoud. Maar misschien kan ik het ernaast doen. Deed hij/zij die stage fulltime?
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.