minimale temp voor een zomerpak

onzin

Berichten: 451
Januari 18, 2009, 10:53:10
edit2Rapporteer  
beste mensen

zoals de titel al zegt wat is nou de minimale temparatuur om met een zomer pak het water weer op te gaan?
ik heb nog wel een lycra die ik eronder aan kan trekken handschoentjes heb ik ook wel.

krijg namelijk behoorlijk de kriebels en merk dat het alweer wat warmer begint te worden

groeten onzin
TheMatti

Berichten: 142
Antwoord #1 Januari 18, 2009, 11:02:38
edit2Rapporteer  


Slotje?!
Vinni

Berichten: 5944
Antwoord #2 Januari 18, 2009, 11:03:33
edit2Rapporteer  
Hoe dik is dat zomerpak? Lycra werkt averechts, krijg je het alleen maar kouder door omdat hij water vast houd.
onzin

Berichten: 451
Antwoord #3 Januari 18, 2009, 11:07:47
edit2Rapporteer  
4\3
Shooter

Berichten: 57
Antwoord #4 Januari 18, 2009, 11:09:17
edit2Rapporteer  
Volgens mij is een Lycra juist top. Je wil juist water vasthouden want dat warmt door je lichaam op en dat maakt het pak juist zo warm. Mij is bij een surfshop verteld bij een 3mm pak dat je het water in kan van april tot augustus (zoals het pak zegt de zomer dus), temperaturen zou ik niet weten.
Vinni

Berichten: 5944
Antwoord #5 Januari 18, 2009, 11:11:20
edit2Rapporteer  
Wacht dan maar lekker tot de zomer Smiley Je kan er wel een shorty onder doen, maar het water is nog steeds veel te koud voor zo´n pak als je er veel in ligt.

Een lycra is gemaakt om je te beschermen tegen de zon, niet tegen de kou.
onzin

Berichten: 451
Antwoord #6 Januari 18, 2009, 11:18:30
edit2Rapporteer  
lig niet echt veel meer in het water, ben zelf niet zon hele erge kou kleun.
@vinni maar dan praat je toch zeker over een temp van 15 graden ofzo ?
spoetnik

Berichten: 762
Antwoord #7 Januari 18, 2009, 11:19:42
edit2Rapporteer  
Volgens mij is dat per persoon verschillend. De een is meer koukleum dan de ander.

Gewoon proberen dus.
Vinni

Berichten: 5944
Antwoord #8 Januari 18, 2009, 11:21:18
edit2Rapporteer  
Dat is natuurlijk per mens verschillend, maar ga er maar vanuit dat het onder de 10-15 graden niet meer verantwoord is om daarmee het water op te gaan.

Maar dat ligt er ook weer aan wat voor pak je hebt. Een goede oniel psyco zal je het een stuk minder snel koud in hebben dan een aldi wetsduit.
onzin

Berichten: 451
Antwoord #9 Januari 18, 2009, 11:23:07
edit2Rapporteer  
oftewel koop een winter pak  Tongue
Shooter

Berichten: 57
Antwoord #10 Januari 18, 2009, 11:32:30
edit2Rapporteer  
Check deze site uit. Even omrekenen en je weet het.

http://wetsuitgear.com/temp_chart.html
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #11 Januari 18, 2009, 11:33:21
edit2Rapporteer  
Je betaald voor een winterpak in de UK shops bijna net zoveel als een boardshort in een NL shop  schater

Ik vaar altijd, ook in de zomer, met 5/3. In de winter doe ik er dan een thermo shirt onder. In combinatie met goede schoentjes en handschoentjes is dat prima te doen.

Idd Vinni heeft gelijk. Het dragen van een lycra over of onder je pak werkt averechts.
Lycra wordt namelijk nat en blijft ook nat. Dit zorgt weer voor extra windchill waardoor het pak zijn werkingverliest.
The O

Berichten: 1931
Logs: 0 | 68 uur
Antwoord #12 Januari 18, 2009, 11:33:25
edit2Rapporteer  
lycra over je  pak en titanium shirts onder je pak.
Shorty kan je ook er onder doen nadeel daarvan is dat je na verloop van tijd, ruimte krijg wat je pas gaat merken als je zonder short je pak weer aan doet.

@shooter 5.3 en mensen die het altijd warm hebben 4.3 kan je het hele jaar.
Alles wat dunner is gebruik je niet of nauwelijks omdat je dan al alleen met boardshort of in combinatie met een lycra kan kiten.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #13 Januari 18, 2009, 11:36:11
edit2Rapporteer  
met koud weer ( en eigenlijk altijd) moet je jezelf de vraag stellen: wat gebeurd er als het fout gaat?  ( je valt  en raakt je boardje kwijt, er schiet een schroef van je strapp los enz enz).
Op veel binenwaterlocaties wandel je zo naar de kant en is er niets aan de hand. Zit je op diep water dan heb je al snel een andere situatie.

Hoeveel kou je als mens kunt hebben is heel persoonlijk. Ik vaar met een wetsuit ( welliswaar met een spraytop erover ) gewoon de hele winter door. Voor mij zijn mijn handen de beperkende factor. Ben je lekker uitgerust , goed gegeten , goede conditie zijn hierbij ook belangrijke zaken.

Kleding is alleen maar in het algemeen wat van te zeggen: De bedoeling van een lycra heeft Vinnie al geschreven: bescherming tegen de zon en niet tegen de kou. Een Lycra houdt GEEN water ( en daardoor ook geen lichaamswarmte vast) . Onderkleding met een titanium reflecterend laagje werkt erg goed. Een goed passend zomerpak kan warmer zijn dan een te ruim winterpak . enz enz.
Belangrijk : zet wat op je kop , daar verlies je de meeste warmte! Ook al heb je in eerste instantie niet eens koud, zet toch iets op je hoofd, je verliest minder warmte en houdt dus meer over voor de rest van je lichaam.
btw er is voor weinig al een goed winterpak te koop: Aquatrends Almere heeft bijv de ION ELEMENT voor iets van € 125.
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #14 Januari 18, 2009, 11:52:44
edit2Rapporteer  
Ik denk dat dit ook een erg mooi, warm en lekker comfortabel pak is.
Zit titanium in verwerkt voor het vasthouden van de warmte.
Is volgens mij een beetje vergelijkbaar met het Psycho II van O'neill waar ik zelf mee vaar.
http://www.wetsuitoutlet.co.uk/product_info.php?cPath=22_67&products_id=740&osCsid=85e42a320ad7336dc1ff1878aaf1e520
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #15 Januari 18, 2009, 12:36:09
edit2Rapporteer  
   nu niet allemaal je eigen merk gaan roepen hè  schater De vraag is / was of tie nu met z'n zomerpakkie kan varen  ThumpsUp
randy-v

Geen avatar

Berichten: 47
Antwoord #16 Januari 18, 2009, 12:53:53
edit2Rapporteer  
ik vaar winter er zomer met 4/3 gaat wel hoor
enkel mijn handen worden koud
gewoon opletten dat je niet teveel int water ligt
vissie

Berichten: 757
Antwoord #17 Januari 18, 2009, 13:57:43
edit2Rapporteer  
Ik ga ook binnekort beginnen met een 4/3 misschien met een shorty er onder
Kitepilami

Berichten: 169
Antwoord #18 Januari 18, 2009, 15:20:20
edit2Rapporteer  
Ik vaar met een 4/3 van Prolijmit tot ongeveer 5 graden C.

Maar dan wel inclusief handschoenen/cap/titanium vest. En soms trek ik dan ook nog een shorty erover heen. Beneden de 5 graden is vind ik het te koud, maar dat komt eigenlijk vooral door koude handen.

Ik vaar dan wel alleen maar met aanlandige wind, zodat ik snel van het water afkan als er iets gebeurt. Het maakt trouwens erg veel uit of je op binnenwater vaart of op zee vaart. Zee is in de winter over het algemeen warmer dan binnenwater.
¦Tim¦

Berichten: 740
Antwoord #19 Januari 18, 2009, 21:41:34
edit2Rapporteer  
vaar met 5/3 en dnek dat het vanaf 8 graden weer te doen is... moet wel schoentjes en handschoentjes aantrekken dan...

het het water moet ook nog even opwarmen XD
Slis

Berichten: 563
Antwoord #20 Januari 19, 2009, 11:45:27
edit2Rapporteer  
ik draag het gehele jaar me 4/3
is dan wel een O'Neill P2... Smiley

van het weekend ook gekite zonder problemen
KappuhH

Berichten: 3273
Antwoord #21 Januari 19, 2009, 11:54:06
edit2Rapporteer  
Gewoon proberen op binnenwater. Vindt je het te koud dan ga je  het water weer af. Op zee zou ik het niet gaan proberen ivm crashen en niet meer kunnen staan.

Maar het verschilt ook erg per pak denk ik, dikte zegt niet alles maar ook de kwaliteit van het neopreen.
sjorsie

Berichten: 326
Antwoord #22 Januari 19, 2009, 20:29:41
edit2Rapporteer  
oh das lekker slim van me ik heb pas 2 lycra shirts besteld,ik had van de zomer een 4/3 pak gekocht van pro limit.super dom achteraf maar ja.en ik dacht doe ik gewoon 2 van die lycra dingen eronder...werkt dus niet zoals ik hier net boven lees!maar een titanium shirt werkt dus wel?heb je die ook van mystic ofzo?kan iemand een linkje plaatsen?van zo n shirt?ik heb pas me eerste kite gekocht, een bandit wil graag een x het water op..maar zal nog ff moeten wachten denk ik...
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #23 Januari 19, 2009, 23:27:02
edit2Rapporteer  
een titanium shirt werkt dus wel?heb je die ook van mystic ofzo?kan iemand een linkje plaatsen?van zo n shirt?ik heb pas me eerste kite gekocht, een bandit wil graag een x het water op..maar zal nog ff moeten wachten denk ik...


Merk is onbelangrijk want het titanium/thermo shirt draag je onder je pak.
Ivm de valuta koers van de pound doe ik er maar weer ff een UK link bij:
http://www.wetsuitoutlet.co.uk/index.php?cPath=43_87
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #24 Januari 20, 2009, 10:00:56
edit2Rapporteer  
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.