13 maart ALV: NKV en het Watersportverbond, hoe verder?

NKV

Berichten: 68
Februari 02, 2009, 11:58:25
edit2Rapporteer  


Om te beslissen over de toekomst van de NKV nodigt het bestuur alle NKV-leden van harte uit voor een algemene ledenvergadering op vrijdag 13 maart. Deze vergadering zal gaan over hoe de relatie van de NKV met het overkoepelende Watersportverbond er in de toekomst uit moet gaan zien; Volledig afscheiden? Lid blijven, maar de samenwerking versterken? Of gedeeltelijk afscheiden en aansluiting zoeken als onafhankelijke kitesurfbond? Dit zijn belangrijke vragen die, op de korte en lange termijn, veel invloed hebben voor de NKV en het kitesurfen in Nederland.

Omdat de leden onze koers bepalen, vragen we al onze leden om naar deze ALV te komen. Alleen zo kunnen we als vereniging de beslissing maken, die door onze achterban volledig wordt gesteund!
 
----------------------------
Vrijdag 13 maart, 19:00
Huis van de Sport
Wattbaan 31-49
3439 ML Nieuwegein
030 7513300
Routebeschrijving
----------------------------
 
Kijk voor meer informatie over het voorafgaande onderzoek en de inhoud van de ALV in het nieuwsbericht op de NKV website.
 
 
Met sportieve groet,
 
Het bestuur van de Nederlandse Kitesurfvereniging
www.kitesurfvereniging.nl


Nog geen lid? Word het hier


Morres

Berichten: 9427
Antwoord #1 Februari 02, 2009, 13:25:41
edit2Rapporteer  
Ik ga niet komen, mi jte lang reizen met OV, dus ik, als lid zijnde, stem hier even: Afscheiden
Bene

Geen avatar

Berichten: 45
Antwoord #2 Februari 02, 2009, 13:45:10
edit2Rapporteer  
Ik ga niet komen, mi jte lang reizen met OV, dus ik, als lid zijnde, stem hier even: Afscheiden

stemmen kan natuurlijk alleen op de ALV.
Power Zone

Berichten: 258
Antwoord #3 Februari 02, 2009, 17:08:32
edit2Rapporteer  
Om een weloverwogen beslissing te kunnen maken op de ALV ben ik van mening dat er duidelijkheid moet zijn over ons lidmaatschap van het WSV. Duidelijkheid die er nu niet is naar mijn mening gezien er in de notulen alleen maar meningen staan en geen feiten.

Ik zal in deze post de plus- en minpunten bijhouden die uit deze discussie naar boven zullen komen.

Als ik kijk naar de begroting voor 2008 dan zie ik de bijdragen aan het WSV 41% bedragen, de verzekering 42% en verenigingskosten bedragen 24% in totaal dus 107% (dus een begrotingstekort van 7% ofwel € 4500,--)

Van de € 35,-- contributie per persoon gaat er dus:

€ 14.35 naar de WSV
€ 14.70 naar de verzekering
€   5.95 voor de vereniging zelf (wat dus te weinig is gezien het begrotingstekort*)

* Voor de berekening van de percentages ben ik er gemakshalve vanuit gegaan dat de opbrengsten volledig bestaan uit contributie (wat dus niet zo is, en bovenstaande bedrag voor de vereniging zelf nog lager zal liggen) kosten voor promotie en telecom etc zijn hier ook niet in meegenomen. Getallen zijn benaderingen.


Vragen die ik (we) graag beantwoord zou zien voordat we de vergadering beginnen zijn de volgende:

1.   Wat heeft de NKV tot nu toe gehad aan de WSV?

        -Bij de start van de NKV was het lidmaatschap van de WSV heel verstandig, omdat ze zelf nog te klein was om
         iets zinnigs te kunnen bereiken, nu met 1800 (en groeiende) leden zijn we niet meer zo een klein clubje en
         kunnen we wellicht mee dingen bereiken met de € 18.500 die we afstaan aan de WSV.

2.   Wat kunnen we in de toekomst verwachte van de WSV?
      
       - financieel al niets wat ze hebben de contributie moeten verhogen omdat ze geld te kort komen
         (oorzaken: verenigingsblad, subsidie verandering en failliet gaan van hoofdsponsor)

Pluspunten

    +   Belangenbehartiging wordt gedaan op verschillende niveaus: van internationaal tot plaatselijk

Minpunten

        -   Kosten van het lidmaatschap


Laat weten wat je vind en meng je in de discussie zodat we een duidelijke beeld kunnen vormen voor de vergadering!
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #4 Februari 02, 2009, 18:25:15
edit2Rapporteer  
Als ik geen gebroken benen heb van het skieen kom ik zeker!
Hier moet je gewoon naar toe!
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #5 Februari 02, 2009, 21:09:50
edit2Rapporteer  
doe eens een verkennende stemronde op de hyves van nkv Smiley
bikiniisuit
Gast
Antwoord #6 Februari 03, 2009, 00:07:18
edit2Rapporteer  
  loser wil voorop stellen dat ik echt beginner ben dus corrigeer maar
  loser ben ontzetnnd trots om NKV lid te zijn, laat me pasje aan elke agent zien
  loser haal de mooiste meiden (of jongens) uit de kast. Elke stoure jonge/meid die lid vd NKV gaat worde krijgt n zoen naar keuze uit t rijtje (deal?)

marrre.......  @idefixe , graag kom ik vergadere maar vraag 1 die power zone stelt geldt natuurlijk ook voor lidmschap IKA. Zou fijn vinde als je dit transparant kon maken (dat doe je nl supr goed op dit forum). Power zone heeft t over: of en welke NKV verwachtingen uitgesproken zijn naar WSV (of IKA) + hoe reken je af als ze niet uitkomen (hoe zie ik dat als lid). BTW over bestuur niks andrs dan lof, want jullie houden de spots open + veilig  ThumpsUp .   
Vinni

Berichten: 5944
Antwoord #7 Februari 03, 2009, 00:13:09
edit2Rapporteer  
Ik ga proberen aanwezig te zijn!
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #8 Februari 03, 2009, 11:39:59
edit2Rapporteer  
Vwb alle voorwaarden met betreking tot aansluiting bij IKA kan ik persoonlijk op dit moment weinig van zeggen. Het hele IKA gebeuren zit in het takenpakket van de voorzitter. Gezien het feit dat deze ontwikkelingen allemaal zeer recent zijn zal je hier binnenkort ongetwijfeld meer over gaan horen.

Power Zone

Berichten: 258
Antwoord #9 Februari 05, 2009, 21:55:43
edit2Rapporteer  
Inmiddels voorbij de 300 views en nog niet echt een zinnige bijdrage, lijkt me toch dat de NKV op zijn minst even kan reageren op dit topic?

Of is er gewoon helemaal niemand die weet waar het over gaat?
wouterb

Berichten: 2759
Antwoord #10 Februari 10, 2009, 15:53:24
edit2Rapporteer  


Als in: BPR-ontheffing kreeg je niet als je geen NB-ontheffing op zak had?
of: (ironisch bedoeld) BPR-ontheffing krijgen betekent dat automatisch NB-ontheffing verkregen werd?

heb (in ivm verhuizing/ gebrekkig internet) even niet alles meegekregen de laatste tijd.

@ idefixe:
Zijn de genoemde besprekingen (provincies/RWS/NB/NKV) openbaar? En zoja, is daar iets van een agenda van te vinden?
Zonee, zijn er, los van jou gewaardeerde posts hier, notulen/ verslagen van?

zoals gezegd; ben even in winterslaap geweest.
thnx

...of je zet je reactie in het goede topic.... loser

anyways de 13 hoop ik wel even te komen! ThumpsUp
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #11 Maart 12, 2009, 10:40:46
edit2Rapporteer  
weer ff omhoog gekickt:
Morgenavond de ALV van de NKV. Laat jouw stem horen, geef je mening, help mee de koers van de NKV uit te zetten.
Power Zone

Berichten: 258
Antwoord #12 Maart 12, 2009, 12:54:08
edit2Rapporteer  
Het lang verwachte antwoord is uiteindelijk dan maar via de e-mail gekomen van het NKV

Dit komt 1:1 uit de email (neem aan dat ik dit gewoon mag posten)

Hoe moet de NKV verder met het Watersportverbond? In de vorige aankondiging kon je lezen wat de aanleiding van de ALV is en wat de keuzes zijn voor de NKV.
In het najaar 2008 is een onderzoek naar de relatie van de NKV met het Watersportverbond (voortaan WSVB) uitgevoerd. In dit onderzoek werden de mogelijkheden, behoeften en alternatieven voor de relatie aan het licht gebracht.
 
Het onderzoek wijst een drietal opties aan:
Optie 1: lid blijven van het Watersportverbond
Optie 2: lidmaatschap opzeggen en geheel zelfstandig opereren.
Optie 3: diensten afnemen als verbond (In deze optie is het eigenlijk alleen mogelijk om de faciliteiten te huren in het kantoor van het WSVB)

Gesprek met het Watersportverbond 25 februari
In navolging van het onderzoek heeft het bestuur een intensief gesprek gehad met een aantal vertegenwoordigers van het WSVB. In dit gesprek wilden wij van hen horen waarom het WSVB zoveel toegevoegde waarde voor de NKV dat het de jaarlijkse contributie rechtvaardigt. Voor de NKV zou het Watersportverbond iets kunnen betekenen in de volgende gebieden:
Kitespot behoud en uitbreiding
Het WSVB werkt met regioteams waarin allerlei watersporters samenwerken om regionale problemen op te lossen. In deze teams zijn nog geen kitesurfers vertegenwoordigd, terwijl dit wel een goede mogelijkheid is. Het WSVB stelt het volgende: "De NKV heeft de kennis en de motivatie, WSVB heeft grijze haren, heeft overwicht en ervaring. Bijvoorbeeld in de Natura2000 kwestie heeft het WSVB het gewicht en de NKV de lokale kennis." Het systeem werkt als volgt: als de NKV er alleen niet uitkomt kan er bij het WSVB aan de bel worden getrokken voor, bijvoorbeeld juridische, hulp.
Hoewel dit logisch is heeft de NKV de afgelopen jaren een grote ontwikkeling gemaakt op politiek niveau en is nu een volwaardig gesprekspartner met betreffende autoriteiten. Door de zeer geringe kennis over kitesurfen van het WSVB wordt op de korte termijn geen toegevoegde waarde verwacht van het WSVB in deze specieke problematiek.
Marketing & Communicatie
De website van het WSVB trekt 100.000 unieke bezoekers per jaar en nieuwsitems trekken veel aandacht. Ook heeft het WSVB contacten met landelijke media. Hoewel deze contacten interessant zijn voor de NKV in haar doel om kitesurfen een positief imago te geven, zal de noodzaak om van deze connecties gebruik te maken niet erg frequent en hoog zijn. Daarnaast zijn deze connecties door de NKV ook zelf te leggen.
Sponsoring
Het WSVB heeft met een werkgroep sponsoring die actief sponsors benadert waar ruimte is voor een NKV'er. Het WSVB kan hulp bieden bij afsluiten contracten met sponsoren voor de NKV, maar als er vanuit de werkgroep sponsoring wordt gewerkt heeft dit betrekking op een sponsordeal voor het WSVB als geheel; niet voor specifiek voor de NKV. Wij denken dat de tijd en energie die iemand kwijt is in deze werkgroep effectiever kan gebruiken specifiek voor de NKV.
Topsport
Vanuit topsport ligt er een enorme kans sinds de erkenning van kitesurfen door het ISAF. Het WSVB kan met topsporters een programma uitwerken waarin er ongeveer 200 dagen getrained wordt; er wordt een coach toegewezen en er is professionele begeleiding. Er is ongeveer 10 jaar voor nodig om vanuit zo'n programma een deelnemer te creëren die mee kan gaan doen aan de Olympische Spelen (als het een Olympische sport wordt). Hij geeft aan dat we daar dus beter vandaag dan morgen mee kunnen beginnen.

Conclusies van het gesprek met het WSVB
Het Watersport verbond ziet dus graag dat de NKV meer betrokken raakt binnen de organisatie van het WSVB. Door onze vrijwilligers in te zetten in sectorgroepjes krijgt de NKV oren over wat er allemaal staat te gebeuren en heeft het WSVB een directe ingang bij NKV waar zij ook weer van kunnen leren.

•   Op het gebied van kitespots behoud kan het KNWV op de korte termijn weinig toegevoegde waarde leveren. Door  integratie in de regioteams kan kitesurfen op de lange termijn wel beter integreren in het WSVB.
•   Op het gebied van Marketing&Communicatie en sponsoring is er niet heel veel wat het WSVB kan doen wat de NKV niet zelf kan doen.
•   Omdat kitesurfen nog zo'n jonge sport is liggen er op het gebied van Topsport in de toekomst veel kans. In de wereldcompetitie zullen over een aantal jaren topsporters hun land vertegenwoordigen. Om als Nederland dan serieus mee te doen moet er nu aan de voorbereidingen worden begonnen. Het WSVB heeft hier veel ervaring mee.


Mijn persoonlijke conclusie (heeft dus niets te maken met bovenstaande conclusie!)

Op het gebied van kitesports behoud
Gezien de zeer positieve resultaten die zijn bereikt door de NKV de afgelopen periode, denk ik dat de NKV volwassen genoeg is om dit zelf voor elkaar te boksen (bij behoud van WSV moet er een NKV-er naar het WSV omdat hun zelf weinig kennis hebben)

Op het gebied van Marketing en Communicatie
Kitesurfen is een coole en stoere sport die heel veel mensen aanspreek, ook mensen die de sport niet beoefenen maar wel graag gaan kijken, tevens is het een zeer schone sport. Voor een sponsor is het veel interessanter om geassocieerd te worden met kitesurfen dan een veel algemener WSV dus ik denk dat het juist veel beter is om hier zelf mee aan de slag te gaan.

Wereldcompetitie
Deelname aan een wereld competitie wordt niet bepaald door de invloed van een land bij de opzet van de competitie , maar door de kwaliteit en de kunde van de rijder, en volgens mij staan we dan nu al goed aangeschreven Wink

Ik zeg WSV tot ziens  loser
Power Zone

Berichten: 258
Antwoord #13 Maart 15, 2009, 15:42:51
edit2Rapporteer  
Het is toch allemaal iets genuanceerder dan verwacht Undecided

Dus het resultaat is dat we lid blijven van het WSV (maar wel de banden stevig gaan aanhalen) en wat reserves gaan aanspreken voor o.a. promotie en continiuiteit van het NKV (eventueel)

Ik denk een vruchtbare avond, en denk een andere uitkomt dan van tevoren was ingeschat. Vooral verantwoordelijk hiervoor was het bestuur die er duidelijk al heel wat hoofdpijn aan over had gehouden maar zeer duidelijk als één goed georganiseerd team de voor en tegens hebben afgewogen en gecommuniceerd, klasse ThumpsUp


PS er was plus minus 40 man van de 2000... Huh
Stanley

Berichten: 1039
Antwoord #14 Maart 15, 2009, 18:21:48
edit2Rapporteer  
Jammer dat ik niet kon had graag de argumenten gehoord waarom het NKV nu wel voor een verder samenwerkingsverband is.

Tja die lage opkomst verbaasd mij niks.
Het is toch veel makkelijker van de zijkant commentaar te hebben.
Maak ik mij zelf ook weleens schuldig aan.  Shocked
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #15 Maart 15, 2009, 18:30:43
edit2Rapporteer  
lage opkomst heeft ook met ligging en bereikbaarheid te maken, veel kiters zijn jong en studeren nog en/of hebben zelf geen auto, met OV naar demeeting is niet te doen, aangezien je ook nog terugmoet.
Ik vind het jammer dat de WSVB nu nog steeds met 'ons' banden heeft. Verder lees ik: "Het Watersport verbond ziet dus graag dat de NKV meer betrokken raakt binnen de organisatie van het WSVB."
Terwijl het eigenlijk OMGEKEERD moet zijn....
Stanley

Berichten: 1039
Antwoord #16 Maart 15, 2009, 18:58:59
edit2Rapporteer  
Tuurlijk speelt bereikbaarheid een rol
maar of dat voor 1900 mensen de reden was waarom ze niet zijn komen opdagen dat betwijfel ik.

Waarom geen ALV tijdens een groot evenment?
Zou de opkomst toch veel groter moeten zijn

niet dat ik dan wel kom  Shocked
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #17 Maart 15, 2009, 19:37:05
edit2Rapporteer  
ja, goed idee! Ze hadden idd ook tot sticked kunnen w88, had 3weken gescheeld...
Le Ber

Berichten: 184
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #18 Maart 15, 2009, 20:46:51
edit2Rapporteer  
Citaat
Jammer dat ik niet kon had graag de argumenten gehoord waarom het NKV nu wel voor een verder samenwerkingsverband is.

De reden dat ik voor de variant gestemd heb waarbij we bij het WSVB blijven maar gaan kijken of we zelf onze continuïteit beter kunnen borgen is dat ik de gelden die vrij zouden komen bij afscheiding van het NKV nog niet zo 123 zinnig besteed zie worden. Ik kwam tot de conclusie dat daar in ieder geval niet echt goed over na is gedacht. Wat er nu is afgesproken om eerst eens te kijken hoe we meer geld op een zinnige manier kunnen besteden (continuïteit o.a.) en dan te kijken over 2 jaar of we afscheiden.

Ik was en ben ook zeer kritisch over het WSVB, maar ik denk dat afscheiding nu nog een te grote stap zou zijn geweest.
Power Zone

Berichten: 258
Antwoord #19 Maart 15, 2009, 21:24:57
edit2Rapporteer  
Citaat
...dat ik de gelden die vrij zouden komen bij afscheiding van het NKV nog niet zo 123 zinnig besteed zie worden

Ben ik helemaal met je eens, mag duidelijk zijn dat ik voor afscheiding was toen ik er naar aan het rijden was maar gedurende de presentatie en discussie kwam eigenlijk naar voren dat er niet echt een plan was wat echt een meerwaarde had en ook uit de discussie kwam niet echt een goed idee.

Het NKV in financieel gezond en er is een spaarrekening waar ruim € 30.000 op staat, dus we worden er niet slechter van (ja, contributie zou dan omlaag kunnen).
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #20 Maart 15, 2009, 21:35:11
edit2Rapporteer  
je kunt het ook bekijken van de kant: tegen welk bedrag / welke kosten  krijgen wij als NKV welke dienstverlening / welk product?
Om nu maar te zeggen : er is geen andere bestemming voor het geld dat we aan het watersportverbond uitgeven dus we blijven maar lid is een m.i. te kort door de bocht. Op dat gebied moet in mijn ogen nog veel veranderen!
Ikzelf ben en  blijf in dit opzicht behoorlijk kritisch. ( het is geld van de leden van de NKV en moet uiteindelijk ten goede komen aan de NKV! )
Le Ber

Berichten: 184
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #21 Maart 16, 2009, 07:19:35
edit2Rapporteer  
Om nu maar te zeggen : er is geen andere bestemming voor het geld dat we aan het watersportverbond uitgeven dus we blijven maar lid is een m.i. te kort door de bocht.

Nou nee zo zit het niet. Kijk hoe je het ook wendt of keert er zitten risico's aan het weggaan bij het WSVB, bij het blijven zit eigenlijk alleen het nadeel van de contributie. Als we financieel zwaar aan de grond zouden zitten zou dat zwaarder wegen, maar dat is niet zo.

Het doel is de komende 2 jaar de risico's van het verlaten van het WSVB in kaart brengen (is al grotendeels gedaan door het onderzoek) en die mitigeren zodat we over 2 jaar zonder grote risico's zelfstandig kunnen worden (of niet als we goed geïntegreerd zijn).
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.