workum dicht in hoogseizoen?

stefarius

Geen avatar

Berichten: 37
Antwoord #25 Februari 24, 2009, 21:17:13
edit2Rapporteer  
Hoi Allemaal,

Hier NKV Regiovertegenwoordiger van o.a Workum.

Verleden jaar wilden ze de kitezone workum in Juni, Juli, augustus sluiten voor de vrije kitesurfers, o.a. door vele klachten van de badgasten in 2007. Belangrijkste klacht: kites crashten op het strand en badgasten hadden last van de lijnen. We hebben dat in 2008 kunnen voorkomen door: de kitezone te verkorten en te verplaatsen, werken met een vlaggensysteem, herkenbaarheid cursisten kitescholen en een formulier in te vullen o.a. om de vernieuwingen in de kitezone bekend te maken.
In de evaluatie van het seizoen 2008 in het gemeentehuis van Nijefurt is gebleken dat er geen verdere klachten zijn binnengekomen. Hebben we met elkaar mooi gedaan natuurlijk InLove.
Voor 2009 gelden dezelfde regels als 2008. De gemeente wil eventueel met hesjes of andere herkenbare items voor de vrije kiters werken, dit is nog in overleg! Wij gaan voor dezelfde regulering als 2008. Werkt in de praktijk, vraagt niet teveel toevoegingen en laat een stuk eigen verantwoording open.

Regiovertegenwoordiger Nijefurt
Stef de Jong
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #26 Februari 24, 2009, 21:46:48
edit2Rapporteer  
hoofdzaak we kunnen blijven kiten  ThumpsUp
wazzaah

Berichten: 876
Antwoord #27 Februari 24, 2009, 22:54:11
edit2Rapporteer  
Top Stef  ThumpsUp
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #28 Februari 25, 2009, 01:45:49
edit2Rapporteer  
Als je nou met of zonder licentie veel scholen hebt die lesgeven, maakt immers niet uit.
Een gemeente mag niet een schoolhouder een aanvraag weigeren, dat valt onder concurentiebeding (overheden mogen niet selectief zijn)
m.a.w. die vergunning slaat nergens op, daar komt bovenop dat ik VIND dat het de vrije ondernemerschap in de weg staat, als een school zich gewoon aan de zone/periode houdt, vind ik dat zij daar vrij mag les geven.

Ja juist...dat vind jij...maar 'jij' is niet de gemeente  ThumpsUp
Jij vind heel vaak wat, maar gelukkig is jou wil niet de wet.
Ennneeuuuh....regels en Morres  Wink
That's all folks...ik zit al weer veel te lang op de forum(s), zonde voor de tijd.
Blijkbaar ben je het dus niet met me eens en vind je de regels goed, ook niet zo raar, aangezien jij je vergunning al in de zak hebt... Wink
H98

Berichten: 65
Antwoord #29 Februari 25, 2009, 20:46:12
edit2Rapporteer  
Wat wel "vreemd" is dat onze oosterburen gewoon les mogen geven (zonder vergunning als ik het zo goed lees?) en wij dan maar mogen verkassen omdat het water vol is.....
Of snap ik het nu niet meer??
MarcusMakkum

Berichten: 41
Antwoord #30 Februari 25, 2009, 22:27:05
edit2Rapporteer  
Een gemeente is verantwoordelijk voor regelgeving op het gebied van openbare orde en veiligheid. Een gemeente kan dus in de A.P.V. bepalen dat er in /op een bepaald gebied een max. is vwb kitescholen. Gezien het feit dat zo'n beetje iedere kitelocatie in het bestemmingsplan de bestemming recreatie heeft is het voor een gemeente al heel makkelijk om met deze achtergrond de commerciële activiteiten te beperken. Zo kan een gemeente ook regulerend optreden bij bijv de hoeveelheid horeca, tankstations enz enz.
Concurrentievervalsing ( het verhaal concurrentiebeding) komt aan de orde als de ene school wel voldoed aan allerlei maatregelen mbt tot de veiligheid  / verzekering / scholing instructeurs / materiaal / goede boekhouding,belastingafdracht enz enz en iemand anders even verderop zonder ook maar iets geregeld te hebben ook staat te lessen.

Thanx Ide....da's nou precies het verhaal !

En H98... zoals gezegd, een school mag binnen een gemeente kiteles geven mits toestemming/vergunning. De Duitse scholen hebben ZEKER geen vergunning, dus zij zijn gewoon 'illegaal' aan het legeven. Dus ook gewoon erop aanspreken... Moeten wij als NED eens doen, zomaar ff met 20 cursisten naar de Duitse Oostzee en daar uitgebreid gaan lessen...moet je zien hoe snel de Duitse Gründlichkeitsbrigade naast je staat   Cool
H98

Berichten: 65
Antwoord #31 Februari 26, 2009, 20:35:50
edit2Rapporteer  
Dus ook gewoon erop aanspreken... Moeten wij als NED eens doen, zomaar ff met 20 cursisten naar de Duitse Oostzee en daar uitgebreid gaan lessen...moet je zien hoe snel de Duitse Gründlichkeitsbrigade naast je staat   Cool

Wat ik niet snap dan dat er niemand een "tip" geeft richting een gezaghebbende instantie, tis toch van de gekke dat een NL bedrijf zich van allerlei vergunningen moet voorzien om les te mogen geven en illegale lesgevers geen strobreed in de weg worden gelegt...
Ik ben nog nooit op Workum geweest, kom wel eens een rakje varen Wink
Illegale activiteiten, aanpakken die handel.
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #32 Februari 28, 2009, 14:25:27
edit2Rapporteer  
Hoi Allemaal,

Hier NKV Regiovertegenwoordiger van o.a Workum.

Verleden jaar wilden ze de kitezone workum in Juni, Juli, augustus sluiten voor de vrije kitesurfers, o.a. door vele klachten van de badgasten in 2007. Belangrijkste klacht: kites crashten op het strand en badgasten hadden last van de lijnen. We hebben dat in 2008 kunnen voorkomen door: de kitezone te verkorten en te verplaatsen, werken met een vlaggensysteem, herkenbaarheid cursisten kitescholen en een formulier in te vullen o.a. om de vernieuwingen in de kitezone bekend te maken.
In de evaluatie van het seizoen 2008 in het gemeentehuis van Nijefurt is gebleken dat er geen verdere klachten zijn binnengekomen. Hebben we met elkaar mooi gedaan natuurlijk InLove.
Voor 2009 gelden dezelfde regels als 2008. De gemeente wil eventueel met hesjes of andere herkenbare items voor de vrije kiters werken, dit is nog in overleg! Wij gaan voor dezelfde regulering als 2008. Werkt in de praktijk, vraagt niet teveel toevoegingen en laat een stuk eigen verantwoording open.

Regiovertegenwoordiger Nijefurt
Stef de Jong

Wow... we hebben dus echt verloren van 10 badgasten op een dag tegen over 250/300 kiters.... Voor die 10 badgasten die op een dag kwamen, is deze hele regulering opgezet zodat 1/10 van het strand beschikbaar is voor de kiters.. een nauwe smalle opstapplek.. en 2/3 van het vaarbare water nog beschikbaar om te kiten...

Ff voor de duidelijkheid..omdat ze kites op hun kop kregen..... dus ze liepen OF in de kiterzone.. OF ze zwommen in de kiterszone.. (zullen vast ook wel 1 of 2 gevallen zijn dat er een kiter BUITEN de kitezone was... maar kan nooit zoveel zijn geweest dat et noemenswaardig was)

Als die duitse kitescholen les kunnen geven zonder licentie.. dan is dus die hele regulering een lachertje.. kennelijk geen controle of de gemeente ziet et nut zelf niet.

@h98, ja et is belachelijk.. maar een "tip" geven... das zooow NSB...

Met alle onwetenheid van de gemeente mogen we blij zijn dat het nog open is. Maar hoe je er ook tegen aankijkt.. et is wel een schaamtelijk verlies om dit te verliezen tegen een handjevol badgasten, die over het algemeen  zelf buiten de desbetreffende zone waren.
Had je dr nog steeds enige vorm van redelijke beperking willen krijgen, was een 1/3 zwemmers en 2/3 kiters zone nodig geweest. En gezien de hoeveelheid zwemmers zou dat nog redelijk riant geweest zijn. En hadden ze dr dan nog een beetje geld bij gedaan, hadden ze ee geweldig leuk boeienlijntje kunnen aanleggen waar we ons voor die 3 maanden HEEL goed aan konden houden. (nouja.. das misschien mijn naieve hoop)





www.surfensoul.nl

Berichten: 1086
Antwoord #33 Maart 04, 2009, 12:04:59
edit2Rapporteer  
pf, die vergunning vind ik ook nergens op slaan
Vergunningen voor kitescholen vind ik een goede zaak.
Kitescholen zijn uiteindelijk toch altijd commerciële instellingen. De locaties waar wij kunnen kitesurfen hebben allemaal een recreatieve bestemming in het bestemmingsplan. @ Mirns heb ik het al een keer meegemaakt dat een Duitse school hele stukken water met boeien afzette / markeerde. Kwam je te dicht in de buurt dan werd er geroepen "Achtung Schulungsgebiet" oftewel wegwezen. Dat probleem hebben de locals toen ff snel "opgelost"   Grin maar toch.......

Ergens zit er een fout in je redenering ik zal het uitleggen.
De kitesurfscholen hebben een commercieel belang maar de lessers die hebben een recreatief belang.
Dus kitesurfscholen recht tegenover de recreatiev kitesurfers zeten klopt niet.
De kitesurfscholen dienen een commercieeel belang en via het geven van lessen een recreatief belang voor degene die lesneemt.


Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #34 Maart 04, 2009, 13:02:09
edit2Rapporteer  
Ik zal de laatste zijn die ontkend dat er een duidelijke ( recreatieve) relatie tussen kitescholen en veel lessers is. Het blijft echter een feit dat kitescholen een commerciele basis hebben. Steeds vaker zie je bijv kitescholen clinics voor het bedrijfsleven geven. Teambuilding is een hot item. zaken waarbij de sport gebruikt wordt voor het verwezenlijken van andere doelstellingen. Niets mis mee maar ga niet roepen dat kitescholen liefdadigheidsinstellingen zijn. Vanuit die achtergrond en de verantwoordelijkheid die bij de scholen ligt is een vergunningstelsel in mijn ogen een goede zaak. Ook heb je,  als je als school je zaken goed voor elkaar hebt ( goed opgeleide instructuers / een goede aansprakelijkheids verzekering enz enz ) geen concurrentie vervalsing van allerlei mafketels die totaal onverantwoord ff snel hun zakken staan te vullen.......
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.