Meteorologie info online op NKV site

NKV

Berichten: 68
Maart 10, 2009, 19:02:09
edit2Rapporteer  


Kitesurfen is een sport dat mogelijk wordt gemaakt door de elementen van de natuur.

Doordat deze elementen continu aan het veranderen zijn is het van groot belang dat enige basiskennis paraat staat om veilig te kunnen kiten.
 
Naast altijd bekend te zijn met de weersverwachtingen moet je het weer ook goed in de gaten houden tijdens het kiten om niet in vervelende en gevaarlijke situaties terecht te komen. Op de NKV site zijn de belangrijkste onderdelen beschreven hoe het weer nu eigenlijk werkt en wat je kan verwachten door simpelweg in de lucht te kijken.
 
Bekijk de info over Wind, Wolken en Weerkaarten op de NKV site.
 

 
Nog geen lid? Wordt het hier!
Joystick

Berichten: 251
Antwoord #1 Maart 10, 2009, 19:12:45
edit2Rapporteer  
Ziet er helemaal toppie uit!

veel handige info eenvoudig en goed uitgelegd. ThumpsUp
KappuhH

Berichten: 3273
Antwoord #2 Maart 10, 2009, 19:13:26
edit2Rapporteer  
Goed werk jonathan!
vissie

Berichten: 757
Antwoord #3 Maart 10, 2009, 19:36:07
edit2Rapporteer  
Intressant!
piede

Berichten: 1689
Antwoord #4 Maart 12, 2009, 10:46:40
edit2Rapporteer  
Wel grappig, ik sta nooit stil bij het komende weer als ik wolken zie. Maar als ik zo de bijschriften eens doorlees, dan is er altijd slecht weer op komst als er wolken zijn? Vaak word een depressie genoemd, windvlagen, somber weer. Zo ervaar ik het niet vaak, maar het kan ook zijn dat dat pas een paar dagen later komt?

Ik had nog graag gezien dat het wat meer Jip en Janneke taal was, dan onthoud je het beter en heb je er meer aan. Maar misschien is het daar te complex voor.

Goed initiatief!
Joystick

Berichten: 251
Antwoord #5 Maart 12, 2009, 23:25:28
edit2Rapporteer  
Veel wolken gaan samen met het komen of gaan van een front. Je hebt verschillende soorten fronten (warmte, kou) of gecombineerde (occlusie) -fronten. deze fronten verschillen wel aanmerkelijk qua weertype voor en na de passage van het front.

De beschrijving die bij de wolken staat is dus lang niet altijd correct omdat je nog de combinatie moet zoeken met het weer type dat hieraan vooraf ging en dus wat de trend is.
Hierdoor kan je zien/weten wat er op dat moment gaande is en dus ook wat er gaat komen. Een kou of warmte front verschilt namelijk enorm qua weer. uiteindelijk heb je wel veel bewolking en regen bij beide fronten. Echter de volgorde waarin de wolken passeren is bijna 180 graden omgekeerd.

Het is enorm lastig om het in Jip en Janneke taal uit te leggen. Zoals op de site van het NKV staat een goed begin met redelijk nuttige info. Als je dit echter goed wilt toepassen zal je toch nog dieper moeten verdiepen in de meterologie. De meteriologie kent namelijk enorm veel variabelen en weersbeelden die elkaar beinvloeden.
Op ineternet is er uiteindelijk heel veel over te vinden maar er liggen ook genoeg leuke boekjes in de winkel waar je veel van kunt leren.

groeten Lennart
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.