Problemen met Kitesurfers Eemmeer

NKV

Berichten: 68
Maart 24, 2009, 12:26:42
edit2Rapporteer  


Zoals bekend doen de mensen van de NKV hun uiterste best om de bestaande locaties te behouden en daar waar mogelijk nieuwe te creëren.

Een goede relatie met de diverse beherende instanties is hierbij onontbeerlijk. Helaas  ontvangen wij nu berichten via Natuurmonumenten dat kitesurfers dwars door een rietstrook ten oosten van de Stichtse brug het Eemmeer opgaan.  Het is dus niet toegestaan om op het Eemmeer te kitesurfen (alhoewel er nu “gewerkt wordt” is het dus echt wel een natuurgebied). Tevens is het slopen van de aanwezige rietkragen niet echt een slimme actie en absoluut niet bevorderlijk voor onze relatie met de diverse autoriteiten aldaar die we toch echt nodig hebben!



Niet doen dus en mocht je het zien gebeuren spreek de mensen er op aan!


Nog geen lid? Word het hier!
Stanley

Berichten: 1039
Antwoord #1 Maart 24, 2009, 21:30:38
edit2Rapporteer  
vooral daar door blijven kiten jongens  ThumpDown
Dan kunnen we Huizen ook verder op onze buik schrijven.
xray

Berichten: 3688
Antwoord #2 Maart 24, 2009, 22:23:15
edit2Rapporteer  
Ik wil hier wel graag een opmerking over plaatsen want de reacties die hier nu staan zijn te kort door de bocht.

1) De rietkragen worden niet vernield!
2) Bij de voor die plek gunstige windrichting no/zo zijn er geen vogels, ik herhaal GEEN vogels. Dit is dan namelijk lager wal en daar zitten ze niet.
3) Er is dit seizoen nog geen vaarbare situatie geweest.
4) De belangrijkste troep wordt veroorzaakt door karpervissers.
5) Zo schoon is de bodem daar niet, evenals de rietkragen, onvoorstelbare hoeveelheden restafval (plastic, blikjes, bouwschuim etc.)
6) De spot wordt echt zeer zelden gebruikt.

Ter onderbouwing van punt 4.
Twee jaar geleden daar 2 dagen in een weekend gevaren bij ideale windomstandigheden. Datzelfde weekend was er een groep jongens op karpers aan het vissen. Die hadden voor het gemak de ruimte in het riet maar even wat groter gemaakt, een oliedrum neergezet om een fikkie te stoken in de nacht en een aanhangwagen vol spullen zoals bier e.d.

De volgende dag waren de vissers gevlogen, stond er een half gesmolten drum met hierin veel troep, gesmolten glas en nog meer kapot geslagen flesjes en andere troep om de drum. Om nog maar te zwijgen over de toestand van de rietkraag.

Mijn conclusie is dus dat dit weer een hetze is van 'natuur' vrienden en ik hoop dat de ogen ook eens opengaan voor een meer genuanceerdere visie en een ook meer gebalanceerd gebruik van de begrippen natuur en recreatie.

Afgelopen zondag op Horst was het weer ouderwets gekkenhuis. Het is een absolute noodzaak voor onze schone en relatief milieuvriendelijke sport dat er meer ruimte komt.

Mij staat ook een veel flexibelere omgang om met de situaties op diverse plekken.
Voorbeeld.

Tijdens een grootschalige broedsituatie wil ik vogels niet eens verstoren. Alle andere momenten waarop de sport in het algemeen geen of nauwelijks belasting vormt moet er ook ruimte hiervoor zijn...
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #3 Maart 24, 2009, 22:47:53
edit2Rapporteer  
Citaat
Het is een absolute noodzaak voor onze schone en relatief milieuvriendelijke sport dat er meer ruimte komt.

Dat kunnen we het beste realiseren door:

a. Bij klachten van autoriteiten deze te betitelen als "overdreven" en gaan discussiëren over het feit dat er ook veel andere gasten zijn  die de boel kapot maken.

of

b. Klachten gewoon serieus afhandelen waardoor de autoriteiten ons ook serieus nemen en wij tijdens de diverse bijeenkomsten ook als serieuze gesprekspartner worden gezien.

Niemand zegt dat het alleen kitesurfers zijn die daar de boel slopen. Het is geen hetze! In dit geval zijn er gewoon kitesurfers waargenomen en hebben wij ( NKV ) het vriendelijke verzoek gehad om kitesurfers er op te attenderen dat dit niet mag. Niets meer en niets minder. Als NKV pretenderen wij de autoriteit op kitesurfgebied te zijn. Daardoor hebben wij bijvoorbeeld inspraak in het Natura 2000 gebeuren. De IJsselmeerspots die door Natura 2000 niet meer op de kaart stonden staan er nu weer duidelijk op. In mijn ogen maken diverse locatie's op de randmeren ( in ieder geval voor de zomer) weer een goede kans .
Dit topic is dus geen "met het boze vingertje wijzen naar...."  maar gewoon een vriendelijk doch zeer dringend verzoek om.......

That's all  ThumpsUp

xray

Berichten: 3688
Antwoord #4 Maart 24, 2009, 22:51:56
edit2Rapporteer  
Je hebt je punt gemaakt, ik de mijne. De werkelijkheid is wat mij betreft nooit zwart/wit.

Ik wijs niet met een vinger, ik leg uit dat de waarheid complexer is dan 'we zien kitesurfers en het riet is vernield...."

Ik leg ook de nadruk op het feit dat er best eens met een open blik gekeken mag worden alleen zo kom je tot nieuwe oplossingen.
Naish-Kiter

Berichten: 1513
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #5 Maart 24, 2009, 23:50:17
edit2Rapporteer  
kan iemand het aangeven via google earth welke plek dat is waar ze zitten te karper vissen want ben zelf een karper visser ook naast het kiten en ruim altijd me spullen op neem altijd vuilniszak mee  en ga vaak op een andere stek vissen  aan dat water . mocht ik die jongens zien dan kan ik ze erop aanspreken
xray

Berichten: 3688
Antwoord #6 Maart 24, 2009, 23:54:16
edit2Rapporteer  
Hey Wind X

Ik ga zeker niet alle karpervissers over 1 kam scheren. Het voorbeeld was slechts ter nuancering. Dit was een clubje van een man of 6-7.... en hoewel op de zaterdagavond nog wel gezellig, op de zondag een stelletje viespeuken..

Eemmeer is rechts van de Stichtse brug, dit was aan de zuidoever.
Naish-Kiter

Berichten: 1513
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #7 Maart 25, 2009, 00:12:04
edit2Rapporteer  
hoe kom je daar dan met je auto zie er geen weg liggen
xray

Berichten: 3688
Antwoord #8 Maart 25, 2009, 00:15:08
edit2Rapporteer  
en dat ga ik zeker nu niet verklappen....
Naish-Kiter

Berichten: 1513
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #9 Maart 25, 2009, 23:41:57
edit2Rapporteer  
ga er zeker niet kiten omdat het er niet mag maar misschien om eens te vissen zonder rotzooi achter te laten
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.