Overgangsregeling Kitesurfinstructeursopleiding IKO

NKV

Berichten: 68
April 08, 2009, 16:50:23
edit2Rapporteer  


WATERSPORTVERBOND
woensdag 8 april 2009

 
Na een jarenlange vraag vanuit de kitesurfinstructeurs, heeft het Watersportverbond dit jaar een overgangsregeling voor erkend instructeurs. Heb je een Watersportverbond kitesurfinstructeurdiploma, dan kun je nu via een verkorte opleiding ook de benodigde IKO erkenning behalen.
 
Meld je nu aan voor deze verkorte opleiding!
 
In het weekend van 25 en 26 april kun je deze opleiding volgen. De kosten voor dit opleidingsweekend bedragen € 225,-. De IKO verwacht daarnaast nog een bedrag van $ 200,- (let op! Dollar) voor administratie- en aanmeldingskosten op de internationale IKO website.

Cursusinhoud: 
  • Zaterdagochtend: IKO Organisatie en theorie
  • Zaterdagmiddag: Boot varen
  • Zondagochtend:  Theorie-examen
  • Zondagmiddag: Praktijkexamen
Na de tweedaagse cursus wordt direct aangegeven of je de IKO instructeur level 1 hebt behaald.
 
Compensatie: 
Bij een hoog ervaringsniveau van de instructeur kunnen 40-80 uren compensatie optreden met betrekking tot de lesgeefuren voor IKO level 2 niveau (IKO opleider bepaald).
 
Om te kunnen deelnemen aan het IKO level 1 diploma moet je beschikken over een EHBO-diploma. Dit diploma is geen onderdeel van de cursus. Deze wordt meerdere malen per jaar gegeven door de IKO opleider; Stefan Zaat. Kosten hiervoor bedragen € 70,-.
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #1 April 08, 2009, 16:55:30
edit2Rapporteer  
Goed bezig lijkt mij..

maar 200 dollar voor wat administratie kosten (letterlijk iemand in een excel lijst invoeren...)
wazzaah

Berichten: 876
Antwoord #2 April 08, 2009, 17:55:03
edit2Rapporteer  
+ jaarlijkse fee, check maar s op kiteforum.com bij de iko discussies
CeesV

Berichten: 1111
Antwoord #3 April 08, 2009, 18:38:49
edit2Rapporteer  
Kan je ook aandelen kopen van die club? Die moeten wel goed renderen als je alleen al naar die administratiekosten kijkt!
VincentC

Berichten: 2608
Antwoord #4 April 08, 2009, 19:47:41
edit2Rapporteer  
HAHAHAHA, iets te late 1 april grap dit of wat?
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #5 April 08, 2009, 20:29:23
edit2Rapporteer  
Na alle discussies over het IKO de laatste tijd dacht ik dat dit een overgangsregelng was om als IKO-intructeur naar het KNWV om te scholen.

Maar het is andersom, wat is hier aan de hand??
Steph

Berichten: 467
Antwoord #6 April 08, 2009, 20:51:33
edit2Rapporteer  
Goed bezig lijkt mij..

maar 200 dollar voor wat administratie kosten (letterlijk iemand in een excel lijst invoeren...)

De 200 dollar is inclusief het cursus materiaal en 2 jaar inschrijving als IKO instructeur.
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #7 April 08, 2009, 21:50:33
edit2Rapporteer  
Er zijn bij de IKO nog wat bijkomende kosten:
- Je moet elk jaar hun betaalde online-cursussen kopen (bv. handsignalen bij het kiten, stretchen, maar misschien in de toekomst ook iets dat wel belangrijk is)
- Je moet ook nog hun flutverzekering kopen, of een andere - maar een goede is duur, €650/jaar bv.

.

Berichten: 68
Antwoord #8 April 09, 2009, 09:05:08
edit2Rapporteer  
Er zijn bij de IKO nog wat bijkomende kosten:
- Je moet elk jaar hun betaalde online-cursussen kopen (bv. handsignalen bij het kiten, stretchen, maar misschien in de toekomst ook iets dat wel belangrijk is)
- Je moet ook nog hun flutverzekering kopen, of een andere - maar een goede is duur, ?650/jaar bv.



echt niet,... hoef je niet te doen hoor
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #9 April 09, 2009, 10:29:17
edit2Rapporteer  
- als je niet hun Continuing Education Plan (betaald) volgt, verlies je je licentie. Nu bij invoering krijgen de Level-2 instructeurs nog 9 punten gratis. Maar dat is gewoon salami-tactiek. Om het enorme verzet te verminderen. Maar als het systeem er eenmaal is, krijg je niks meer gratis.

- professional liability verzekering is een voorwaarde, kijk maar op de pro-afdeling van de site.
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #10 April 09, 2009, 11:25:02
edit2Rapporteer  
Klinkt een beetje alsof et ee stelletje uitmelkers zijn...
.

Berichten: 68
Antwoord #11 April 09, 2009, 12:37:19
edit2Rapporteer  
- als je niet hun Continuing Education Plan (betaald) volgt, verlies je je licentie. Nu bij invoering krijgen de Level-2 instructeurs nog 9 punten gratis. Maar dat is gewoon salami-tactiek. Om het enorme verzet te verminderen. Maar als het systeem er eenmaal is, krijg je niks meer gratis.

- professional liability verzekering is een voorwaarde, kijk maar op de pro-afdeling van de site.

shit je hebt gelijk,.. ben al een poosje niet op de IKO-pro afdelingsite geweest. Die tweede regel, daarover heb ik eens mailcontact over gehad met IKO,... toen zeiden ze dat je gewoon verzekerd moest zijn. Dan was alles in orde. Wellicht is dat nu dus anders.
coolbeamer

Geen avatar

Berichten: 20
Antwoord #12 April 09, 2009, 20:49:10
edit2Rapporteer  
Ben blij dat ik in opbouwend kritisch nederland woon;-)

Zelf ben ik heel blij dat er 1 internationale organisatie is die zich inzet voor veilig lesgeven wereldwijd. Mede dank zij deze organisaties internationaal of lokaal, word de sport waar we allen zo van houden niet verboden!!

En dat er kosten aan verbonden zijn lijkt me logisch, kan iemand 1 sport opnoemen waar je gratis erkend instructeur kan worden?? Als iemand de kosten wil vergelijken, moet je bijvoorbeeld is naar het PADI systeem voor duiken kijken....

Maar dat is maar mijn bescheiden mening...

Als iemand serieuze vragen heeft over de IKO, er is een nederlandse vertegenwoordiging sinds vorig jaar waar je die kunt stellen.
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #13 April 09, 2009, 21:48:12
edit2Rapporteer  
Als je NL al kritisch vindt, moet je eens op kiteforum.com kijken. Wat ze daar over IKO zeggen. Met gedegen onderbouwing. Ook de vergelijking met PADI vind je daar.

Serieuze vragen heb ik aan IKO zelf gesteld, meermaals. En geen antwoord gekregen.
Serieuze vragen zijn op kiteforum gesteld. Daar kwam soms een flutantwoord, meestal niets.

Natuurlijk moet veiligheid en organisatie wat kosten.
Maar ik denk dat de inkomsten nu voorop staan, en veiligheid slechts een slogan is.
Waarom denk je dat IKO self rescue & packdown in deep water verplaatst heeft van Level 1 naar Level 3? De meeste scholen komen daar niet aan toe, maar zo kan IKO toch nog z'n kiteboardercards verkopen.
Zie http://www.kiteforum.com/viewtopic.php?f=1&t=2355649&start=50
Dat kan nooit voor de veiligheid gedaan zijn.

Nog iets over veiligheid: IKO kwam in aug. 2008 met de grootse mededeling dat boardleashes onveilig zijn en daarom voortaan worden afgeraden in kiteles volgens IKO-normen.
De rampen met boardleashes waren al jaren bekend bij iedereen die wel eens op een forum komt, en iedereen die zelf nadacht bij lesgeven had allang die conclusie getrokken.

Nogmaals, de instructeurstraining hier met een NL examiner was uitstekend, maar sindsdien heeft IKO niets toegevoegd en alleen de kosten opgeschroefd. Ik heb al zoveel mensen gesproken, hier en in het buitenland, die hebben geprobeerd IKO een betere weg op te krijgen, en ze hebben het allemaal opgegeven.

Dat betekent niet dat het nooit zal lukken, of dat IKO waardeloos is. Integendeel.
Maar ik wou dat ik eerder de info van kiteforum had gehad, dan had ik me wat kosten en vergeefse mails kunnen besparen.
Daarom vertel ik hier dat er naast die € 225 en die ehbo en die $ 200 ook nog wat bijkomende jaarlijkse kosten zijn: verzekering, kiteboarder cards, feedback points, c.e. points, verlenging.
Zodat je van te voren weet waar je aan begint.

- Jelle
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #14 April 10, 2009, 01:38:48
edit2Rapporteer  
Is dr niet een goede tegenhanger van die IKO?
Ik lees nu al een tijdje veel posts over IKO, waarin eigenlijk alleen IKO leraren/instructeurs en mensen die er financiele belangen bij hebben et ophemelen.. maar toch is dr iedere keer weer een grote groep die et de grond in trapt.
En als ik de dingen hierboven zo lees zijn et behoorlijke geldaftroggelaars.

De prijs van de cursus.. och jah das te doen... maar 200 euro administratie kosten en dan nog een zooit extra dingen mwah vond ik wel wat veel.

Is het da niet handig eens te kijken naar een fatsoenlijk alternatief?
michiel v geel

Berichten: 3127
Antwoord #15 April 10, 2009, 18:23:25
edit2Rapporteer  
knwv heeft een hele goede instructeus opleiding die ik eigenlijk nog wel beter vind als de iko

je iko diploma heeft alleen als voordeel dat hij internationaal erkend is
kobrin

Berichten: 944
Logs: 0 | 240 uur
Antwoord #16 April 13, 2009, 22:34:50
edit2Rapporteer  


IKo zuigt zwaar, en dat begint men nu in de hele wereld door te hebben.

Het wordt tijd voor iets nieuws, een organisatie die minder op geld uit is en meer aan de kitesport denkt.

Geld kost het altijd, maar blijven betalen om te mogen les geven???
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #17 April 13, 2009, 22:47:27
edit2Rapporteer  
@ kobrin

das niet heeeel raar hoor. Ik ben zelf ski en snowboard leraar en moet toch ook wel wat dingen betalen aan de oostenrijkse skiverbanden. Maar niet zo belachelijk veel.
kobrin

Berichten: 944
Logs: 0 | 240 uur
Antwoord #18 April 14, 2009, 09:02:11
edit2Rapporteer  

@ geronimo, ik ben ook snowboardleraar, maar je wordt toch niet uitgezogen op dezelfde manier als een IKo instructeur.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.