Ongeluk @ Bergen op Zoom

Poeri

Berichten: 114
April 11, 2009, 16:55:53
edit2Rapporteer  
Weet iemand hoe het gaat met deze kiterrr? Las stukje in de krant

Ga vooral op les voordat je gaat kitesurfen
door Cyril Rosman cyril.rosman@bndestem.nl. donderdag 09 april 2009 | 07:28 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 09 april 2009 | 16:43

Tekstgrootte 
BERGEN OP ZOOM - Een kitesurfer uit Geldrop raakte gistermiddag gewond toen hij door de wind tegen het beton van de Boulevard in Bergen op Zoom werd geslagen.

De wind greep zijn vlieger op het moment dat hij met zijn kite de Binnenschelde in wilde stappen. Hij is niet de eerste en zal niet de laatste kitesurfer zijn die gewond is geraakt.

- Kitesurfen? Wat is dat ook alweer precies?

In goed Nederlands zou je het plankvliegeren kunnen noemen. Je staat op een surfplank en laat je door een groot formaat vlieger, waar je aan vastzit, over het water trekken. Goede kiters kunnen ook sprongen maken. Kiters vinden het een cool gevoel.

- En dat plankvliegeren is dus gevaarlijk?

Kitesurfers kunnen een behoorlijk hoge snelheid ontwikkelen en moeten dus goed op mede-surfers, boeien en golfbrekers letten. Ook kan de wind onvoorspelbaar zijn: een windvlaag die je op een onverwacht moment overvalt, kan je zo optillen. Er bestaan verhalen van mensen die vanuit het raam van hun appartement aan zee op één of twee hoog een kitesurfer voorbij zagen komen. Maar als je les neemt en de gevaren kent, ben je al een eind onderweg, vindt de Nederlandse Kitesurfvereniging. Ook zijn de nieuwste kites zo gebouwd dat als je de vlieger loslaat, hij ook gelijk stilvalt.

- En toch ging het fout op de Binnenschelde?

Het water bij de stadsrand staat als gevaarlijk bekend. Er kan een vlagerige wind waaien. "Ik houd m'n hart vast voor onervaren surfers. Die zitten zo op die harde rand", zei een surfer al eens, verwijzend naar de betonnen rand waar de Geldropse surfer tegenaan knalde.

- Hoeveel mensen doen dat eigenlijk, dat kitesurfen?

Het zou de snelst groeiende watersport ter wereld zijn. Er zijn in Nederland zo'n tienduizend actieve beoefenaars. Er gebeuren ook ongelukken: vier doden en tientallen gewonden sinds 2003.
VincentC

Berichten: 2608
Antwoord #1 April 11, 2009, 17:31:30
edit2Rapporteer  
Lekker positief en objectief stukje toch!
seB

Berichten: 74
Antwoord #2 April 11, 2009, 19:59:19
edit2Rapporteer  
hmm ik vind het nu niet echt een artikel voor in een krant, lijkt wel geschreven door een scholier. En plankvliegeren... kom op zeg noem het dan vlieger-surfen. Anyways hopen dat het goed gaat met die kerel. Sterkte!
LF Ruud

Berichten: 1301
Logs: 0 | 35 uur
Antwoord #3 April 11, 2009, 21:22:53
edit2Rapporteer  
Het zou de snelst groeiende watersport ter wereld zijn. Er zijn in Nederland zo'n tienduizend actieve beoefenaars. Er gebeuren ook ongelukken: vier doden en tientallen gewonden sinds 2003.

EN DAAROM MOET IEDEREEN LID WORDEN VAN HET NKV JE BENT VERZEKERD EN JE HELPT DE NEDERLANDSE KITE SPOTS TE BEHOUDEN ALVAST BEDANKT ThumpsUp
helium

Berichten: 676
Antwoord #4 April 12, 2009, 09:42:45
edit2Rapporteer  
Het is weer zomer!!!
Stuntelaars en nieuwelingen: lees dit soort berichten!!
Jeromez

Berichten: 3323
Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #5 April 12, 2009, 11:27:55
edit2Rapporteer  
joepie de poepie
michiel v geel

Berichten: 3127
Antwoord #6 April 12, 2009, 11:30:45
edit2Rapporteer  
bah niet weer nkv spam he
Rofl

Berichten: 111
Antwoord #7 April 12, 2009, 19:58:49
edit2Rapporteer  
nkv...
ik heb me lid gemaakt paar week geleden en hoor niets van ze..
zelfs niet op een mail die ik heb gestuurd loser
Lars28
Gast
Antwoord #8 April 13, 2009, 10:02:46
edit2Rapporteer  
Ik kom hier geregeld, maar als je gewoon normaal doet en geen gekke dingen kan er helemaal niets gebeuren!! zal wel onervarenheid zijn.
Nathan

Geen avatar

Berichten: 15
Antwoord #9 April 13, 2009, 11:47:00
edit2Rapporteer  
dag kiters,

Ik (18jr)was helaas het slachtoffer in Bergen op Zoom. Ik ben er redelijk goed vanaf gekomen d.w.z wat schaafwonden, toch wel flinke snee in mijn hoofd, blauwe plekken en stijfheid (en een scheur in mijn kite). Tijdens het launche van mijn kite kreeg ik een windstoot die ik nog kon depoweren, daarna volgde er helaas nog meer stoten waardoor er geen depoweren meer voor mij in zat:(, Ik heb ook ervaren dat je niet zo snel denkt aan je 'safety hendels'(Gek heb ik naar mijn mening zeker niet gedaan Lars28:s). Ik ben niet zo zwaar en veel grip heb je daar op het gras ook niet. Het is er ook niet zo ruim dus ik raad niemand aan er te gaan kite (iig beginners). 
Ik ben ongeveer 3 jaar geleden met kiteh begonnen maar doe het niet erg regelmatig (ik woon namelijk in Eindhoven en heb nog geen auto). ik heb het nou zo'n 10/15x gedaan. Dit was mijn 2e x op bergen op zoom de vorige keer ging het goed maar had ik wel wat minder wind. Ook heb ik het in frankrijk aan de atlantische kust gedaan maar had eigenlijk nooit ECHT genoeg wind. Daarom wilde ik het met wat stevigere wind doen (waar ik wel in lessen heb mee leren omgaan) (voor als je je afvroeg waaide het niet iets te hard voor jou kun je dus aan de ene kant ja zeggen, maar het zou voor mij toch ook mogelijk moeten zijn met wat hardere wind (9m kite 60 kg)?! (windkracht 5 was het ongeveer) Ik was ook nog expres naar het meer gegaan, omdat het me veiliger leek dan zee (nu blijkt dat ook weer niet altijd zo dus). Nu had een andere kiter me geholpen met het launche en vertelde me later dat ik wel wat snel de kite omhoog instuurde, maar dat ik dit nog wel goed gedepowerd had en pech had dat er nog meer windvlagen kwamen.

Conclusie
Veel van geleerd, hoop geluk gehad, voorlopig maar even geen B op Z meer, toch nog les nemen aan zee, Weet iemand nog een extra veiligheidssysteem voor mij (omdat ik niet zo zwaar ben? alvast bedankt). Ik zat voor mijn incident te denken aan een grotere kite omdat ik bij minder wind vaak niet genoeg heb aan een negen. Ze hebben me een 12 aangeraden als 2e kite, maar deze 9 zou geschikt voor mij zijn met harde wind zeiden ze. Verder ga ik echt niet opgeven (stoppen met kite) en zal ik er alles aan doen dat dit niet meer met me gebeurd.

Sorry voor die kiters die boos op me zijn, omdat ik misschien een slechte naam hiermee gemaakt heb. (in mijn ogen was het vooral (niet helemaal) PECH).
Voor de mensen die om mij bezorgt waren dankjewel erg tof!!

Aloha
Nathan

Geen avatar

Berichten: 15
Antwoord #10 April 13, 2009, 11:57:44
edit2Rapporteer  
Er staat trouwens bij de locaties van deze site dat er geen noemenswaardige opstakels zijn in Bergen op Zoom. Die zijn er dus wel degelijk!! prullenbakken en het is maar een klein grasveld met een stenen boulevard er direct achter. idd schoentjes aan wat ik had want je moet eerst over stenen door het water. Er is mij later verteld dat het aan de overkant van de plas veiliger is om je kite te launche (minder opstakels). Is het een idee om dit op de site aan te passen?! (voor de volledighied dan maar: horica gelegenheid er zit een Mac en 'strand' restaurantje)
Joop_XL

Berichten: 139
Antwoord #11 April 13, 2009, 16:22:36
edit2Rapporteer  
Ik vaar al 10 jaar in Bergen op Zoom en heb er al veel dingen zien gebeuren. Toch is het allemaal te herleiden naar het verkeerd starten. Hiermee bedoel ik dat je er altijd zelf voor moet zorgen dat je genoeg ruimte hebt om te reageren mocht er iets verkeerd gaan.

Is de wind aanlandig loop dan eerst een flink stuk het water in, het is er niet diep dus het kan makkelijk.  Probeer ook altijd te starten met je kite richting het water, mocht je dan een vlaag krijgen wordt je naar het water getrokken en niet naar een obstakel.

Achterop het strandje heb je als beginner niets te zoeken want na 1mtr het water inlopen kun je er al niet meer staan !

Kortom, ruimte is het beste veiligheidssysteem wat er is !

bitburger

Berichten: 316
Antwoord #12 April 13, 2009, 17:24:47
edit2Rapporteer  
Het allerbelangrijkste is nog NIET MET ZUID,OOST OF NOORD KITEN OP DE BINNENSCHELDE;)!!
Krizze

Berichten: 432
Antwoord #13 April 13, 2009, 17:28:08
edit2Rapporteer  
Gewoon lekker doorknallen Nathan Grin  Hoort er allemaal bij joh!  Iedereen is eens begonnen, alleen zijn velen dat al snel vergeten Wink  Have fun ThumpsUp Joepie Joepie
Poeri

Berichten: 114
Antwoord #14 April 14, 2009, 12:17:31
edit2Rapporteer  
Ja als de wind op Bergen op Zoom vanaf de huizen komt is de wind 'niet te vertrouwen' veel te vlagerig om te kiten! Ik ben zelf ook eens tijdens een onverwachtse storm over de beton blokken heen trokken bij het strandje naast zwembad, gelukkig niets geraakt. Daarna nooit meer aanlandig begonnen op binnenwater. Aflandig kan best als je wat ervaring hebt en de overkant is niet ver weg. Voor beginners is zee met strand de beste optie tot je totale controle hebt!
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #15 April 14, 2009, 12:41:58
edit2Rapporteer  
Sorry voor die kiters die boos op me zijn, omdat ik misschien een slechte naam hiermee gemaakt heb. (in mijn ogen was het vooral (niet helemaal) PECH).
Voor de mensen die om mij bezorgt waren dankjewel erg tof!!

Gelukkig ben je er redelijk goed vanaf gekomen, dat is nu even belangrijker.
Maar kiten blijft een gevaarlijke sport, en dat heb jij helaas aan den lijve ondervonden.

Sterkte met je genezingsproces ThumpsUp
Nathan

Geen avatar

Berichten: 15
Antwoord #16 April 17, 2009, 09:59:54
edit2Rapporteer  
Dankjulliewel voor de tips en steun Smiley Crosbowkiter beter dus dat ze dat dan ook op deze sites bij locatie bergen op zoom veranderen want ik had daar gekeken met welke windrichting te kiteh is. Nogmaals bedankt voor de goede tips!

aloha
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.