hoe hard LE bandit one oppompen ?

Derk

Berichten: 80
April 13, 2009, 18:58:29
edit2Rapporteer  
Hoi daar,

Ik heb een setje Bandietjes one (11&7.5) gekocht en nu vraag ik mij af hoe hard de LE opgepomt moet worden. Ik heb een pomp met drukmeter en ik hoorde dat de LE zo rond de 8 bar kan hebben, klopt dit, ik wil de zooi natuurlijk niet gelijk opblazen als je begrijpt wat ik bedoel. Alvast bedankt voor de reacties
heelside_harold

Berichten: 85
Antwoord #1 April 13, 2009, 19:11:15
edit2Rapporteer  
8 bar ? volgens mij is dat iets te veel.
Gewoon oppompen tot ie hard is, je kan het ook zien door de kite even rechtop te zetten en als de leading egde naar beneden knikt is hij te zacht en als hij blijft staan is het goed.
Als iemand anders een andere manier heeft go ahead.

laters harold
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #2 April 13, 2009, 19:14:53
edit2Rapporteer  
knetterhard. Grin

Ik heb bij mijn Bandits stickertjes gekregen. Daarop wordt aangegeven voor de leading edge: 10 psi.

Ik pomp mijn tubes altijd flink hard (ketterhard)op, want de vorm is essentieel voor het goed functioneren van de deltashape.

Veel suc6 & plezier met je Boefjes. YeSS
Vinni

Berichten: 5944
Antwoord #3 April 13, 2009, 19:47:03
edit2Rapporteer  
Gewoon zo hard mogelijk. De drukmeter die op je pomp zit geeft het aantal PSI aan, geen bar. Mijn tip is; zo min mogelijk op die drukmeter letten er er zoveel mogelijk in pompen. Tenzij het boven de 20 graden met een felle zon komt.
Joystick

Berichten: 251
Antwoord #4 April 13, 2009, 19:47:31
edit2Rapporteer  
8 Psi moet ie makkeiljk aqan kunnen  en dan gaat ie zeker nog niet kapot.

Op je pomp is dat waarschijnlijk de grens tussen geel en rood als dat staat aangegeven. Gewoon pompen tot ie goed hard is!
Tip van Harold om te kijken dat ie niet knikt is altijd wel handig.
To

Berichten: 928
Antwoord #5 April 13, 2009, 20:17:19
edit2Rapporteer  
ik pomp mijn andit op totdat je hem niet meer kan dubbelvouwen. maar ook niet te hard, als je hem bv crasht of in een golf neerplant, kan de druk in je kite niet meer weg dan gaat die naar de zwakste plek en dan kaboem..... als je zeker van je zaak bent en je crasht hem niet, moet je hem vooral naar 10 psi oppompen.
LF Ruud

Berichten: 1301
Logs: 0 | 35 uur
Antwoord #6 April 13, 2009, 20:43:00
edit2Rapporteer  
Mij is verteld dat als je aan het pompen bent dat je je pomp niet meet naar beneden kunt duwen dan is je kite goed opgepompt
Bron shop eigenaar Rob intersurf sneek
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #7 April 13, 2009, 20:56:50
edit2Rapporteer  
Beste Derk,


F-one vindt het voldoende om bij een nieuwe Bandit Uno of Dos alleen kartonnen ringetjes om de ventielen te doen met daarop de beste druk in PSI. Die flikker je er gelijk af, en dat weet de volgende koper dat niet Tongue Roll Eyes

Voor de Uno: LE = 9 PSI, struts = 12 PSI
Voor de Dos: LE = 10 PSI, struts = 12 PSI

Zelf heb ik de Uno alsook Dos gevlogen op 7 PSI (LE) en 10 PSI (struts), en dat ging gewoon goed. Idd. heb ik dat gedaan om dezelfde redenen als T.M. hierboven schetst. Echter geen enkel probleem gehad, en ik heb echt een paar smakkers gemaakt (+/- 60 sessies met een kite gemaakt. Kite was nog in zeer goede staat)
Echter de 7.5m2 van je is een aparte. Boven de 30kn heeft deze kite de neiging te gaan knikken als je hem in de zenith zet als je niet vaart. Dit kun je tegen gaan door echt 9 PSI erin te pompen.

Heb zelf vorig jaar de Uno gehad, nu een setje Dossen. Heb de info dus uit eerste hand van F-one.

Mij is verteld dat als je aan het pompen bent dat je je pomp niet meet naar beneden kunt duwen dan is je kite goed opgepompt
Bron shop eigenaar Rob intersurf sneek

Geeft ie ook nog garantie als je terugkomt met een geklapte kite?  Tongue
Ik vind het nl. een zeer gevaarlijk advies (voor je materiaal). Zeer onbetrouwbaar want pietje van 65kg kan net ff wat minder kracht zetten als jantje van 100kg!
taunis2

Berichten: 105
Antwoord #8 April 13, 2009, 21:37:09
edit2Rapporteer  
Ik heb een uno 7,5.
Ik piek met mijn vingers op de LE. Wanneer ie een echo klank geeft is ie kei hard.
Hoor je geen echo in je LE, doorpompen en opnieuw pieken. ThumpsUp

Tip gekregen van locals op de maasvlakte.

succes
Lex

Berichten: 4827
Antwoord #9 April 13, 2009, 21:38:33
edit2Rapporteer  
Niet naar die gekke metertjes kijken, gewoon keihard pompen tot er bijna niets meer bij kan!
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #10 April 14, 2009, 02:22:56
edit2Rapporteer  
kunnen ze idd best hebben, tenminste ik doe het altijd bij mijn kites en ben al 3jaar schade vrij
@LaurenS

Berichten: 6454
Antwoord #11 April 14, 2009, 08:44:39
edit2Rapporteer  
Idd met die dossen kan je pompen tot je er bij neervalt,en dan blijkt er uiteindelijk ook circa 10 psi in de LE en 12 psi in de struts te zitten  ThumpsUp
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #12 April 14, 2009, 10:58:19
edit2Rapporteer  
Die metertjes zijn helemaal niet zuiver, en ze zitten ook nog eens op de verkeerde plaats voor een juiste meting

Echter als indicatie zijn ze best goed te gebruiken.

En ik zie nog steeds 2009 kites LE's klappen zo nu en dan. Misschien fabricagefouten, maar alles kan kapot.
Youri Blokdijk

Berichten: 230
Antwoord #13 April 14, 2009, 16:01:17
edit2Rapporteer  
vooral die 7.5 knetterhard anders heb je inderdaad dat de LE gaat knikken boven de 30 knopen , heb ik al een aantal keer gehad en is geen pretje
djeverest

Berichten: 34
Antwoord #14 April 14, 2009, 22:52:49
edit2Rapporteer  
Bij mij Bandit Uno 11m zaten ook de kartonnetjes.

Het enige juiste antwoord wat ik daarvan afleid is:

Struds: Minimum 8 PSI
Leading Edge: Minimum 10 PSI

Aangezien ik nooit zo'n zin heb om het mezelf moeilijk te maken pomp ik m ook niet harder dan dat en dat is tot dusver altijd prima bevallen!

Omdat er ook vaak nog wel eens wat lucht wilt ontsnappen als je het ventiel erop gaat doen,, tik ik altijd ff met m'n vingers tegen de LE/struds en als ze een mooi geluidje maken zit t ook wel snor. :-)
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #15 April 15, 2009, 11:59:51
edit2Rapporteer  
Bij mij Bandit Uno 11m zaten ook de kartonnetjes.

Het enige juiste antwoord wat ik daarvan afleid is:

Struds: Minimum 8 PSI
Leading Edge: Minimum 10 PSI

Aangezien ik nooit zo'n zin heb om het mezelf moeilijk te maken pomp ik m ook niet harder dan dat en dat is tot dusver altijd prima bevallen!

Omdat er ook vaak nog wel eens wat lucht wilt ontsnappen als je het ventiel erop gaat doen,, tik ik altijd ff met m'n vingers tegen de LE/struds en als ze een mooi geluidje maken zit t ook wel snor. :-)

Op zowel de 9m2 Uno als mijn Dossen stond toch echt wat ik hierboven schreef. Een maat van me had de uno 11,9,7.5 en hield ook deze waarden aan.

Ik deed zelf voor de 9m2 7 Psi LE en 10 Psi voor de struts. Geen probleem. Bij de dos merk ik verschil als ik minder als 12 Psi lucht in de struts doe
RH

Berichten: 298
Antwoord #16 April 15, 2009, 12:18:12
edit2Rapporteer  
Mee eens Michiel.

Ik denk dat djeverest zijn LE/struts heeft omgedraaid. De LE altijd minder hard dan de struts. Komt gewoon door de doorsnee van de tube. De LE van een 7 moet ook altijd harder dan van bijvoorbeeld een 11 om hetzelfde effect te bereiken (om dezelfde reden dat de struts harder moeten dan de LE).

Een 11 (uno) vaart prima op 7 psi (6 kan ook wel), een 9 op 7/8 psi en een 7.5 op 9/10 psi (mijn ervaring).

Bij de Dos doe ik alles gewoon op 10 psi en de struts op net iets meer (11/12 psi; maar dat gaat ook makkelijk). Struts harder merk ik zelf nooit zo veel van, maar dat zal wel aan mij liggen.., Michiel vindt het blijkbaar wel erg belangrijk (en hij heeft er over nagedacht schater)
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #17 April 15, 2009, 18:25:39
edit2Rapporteer  
Heb vorig jaar 2 Best Nemesis HP gekocht bij VDB, toen ik vroeg hoe hard ze op te pompen kreeg ik het advies zo hard als je kan. Maar dat is dus een Best kite. Ik houd de meter wel wat in de gaten en dan zit ik rond de 11 - 12 psi (one pump) en dan krijg ik er echt niks meer bij, dan leun ik met mijn volle gewicht op de pomp met de laatste zucht.
Volgens VDB kan je een kite niet meer stuk pompen  Undecided
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #18 April 15, 2009, 22:29:28
edit2Rapporteer  
Bij de Dos doe ik alles gewoon op 10 psi en de struts op net iets meer (11/12 psi; maar dat gaat ook makkelijk). Struts harder merk ik zelf nooit zo veel van, maar dat zal wel aan mij liggen.., Michiel vindt het blijkbaar wel erg belangrijk (en hij heeft er over nagedacht schater)

Ik merk het verschil als ik er 11,99999999999 PSI in heb gepompt. Bij 12,00001 PSI of meer merk ik dat de kite het beste presteert Tongue loser
Ik heb het over minder als 10 Psi, dat merk je absoluut wel in hoe de kite reageert op stuurbewegingen.

Volgens VDB kan je een kite niet meer stuk pompen  Undecided

Stellen ze een kite ter beschikking ter demonstratie.... Roll Eyes
djeverest

Berichten: 34
Antwoord #19 April 20, 2009, 22:30:54
edit2Rapporteer  
Nope, ik heb het niet omgedraaid wat betreft de LE en struds.
Het merkwaardige is dat ik nu net een weekje ook een 15m Bandit Uno heb en daarvan moet de LE minimaal 12 PSI zijn volgens het kartonnetje en de struds 10 PSI.

Ik snap het ook niet meer waarom al die verschillende waarden... :-S
mbetz

Berichten: 576
Antwoord #20 April 21, 2009, 11:24:50
edit2Rapporteer  
Bandits moet je hard oppompen, anders gaat de 'automatic relaunch' niet echt goed omdat de kite dubbelklapt.
Mijn docher vaart met de 9m, en oppompen zo hrd tot dat je wanneer je met je vinger op de Leading Edge ttrommelt je een echt 'gong' geluid hoort.
Wees niet bang je kunt niet te hard oppompen!

Goed letten op de struts: Als deze bij de LE nog vouwen vertonen moet je doorpompen!

S6
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.