Welk boardje is goed voor je knieen?

rikjonker

Berichten: 258
April 21, 2009, 09:58:44
edit2Rapporteer  

Ik wordt al een dagje ouder en merk dat ik soms last krijg van knieen na het kiten. Nu heb ik gehoord dat het soort boardje veel uit kan maken. Nu voor ik een jaime pro uit 2006, een nogal hard en stug boardje.
Welk soort boardje (of welk merk en type boardje) is goed voor mijn knieen?
davevdw

Geen avatar

Berichten: 5
Antwoord #1 April 21, 2009, 10:13:07
edit2Rapporteer  
Volgens mij is een youri pro model wel wat voor jou
het schijnt dat board veel flex heeft
amsterdammertje

Geen avatar

Berichten: 3
Antwoord #2 April 21, 2009, 11:07:34
edit2Rapporteer  
heb zelf de youri zoon vaart egt goed zelf heb ik hem ook aangeschaft vanwege kapotte knieen (muay thai is de oorzaak) het board heeft een goede flex, lkkr pop en de pads houden die pijnlijke dreun tegen tijdens het varen is de grip wel ok! bij aankanten heb je met blote voeten wat minder grip,maar je blijft goed zitten.hoop dat je er wat aan hebt Wink
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #3 April 21, 2009, 11:28:08
edit2Rapporteer  
Sommige gasten verwijten vaak de last van hun knieen aan het board terwijl ze met een Ckite aan het varen zijn en ondertussen alle power uit hun kite moeten trappen.

Maw welke kite vaar je en wat is je lichaamsgewicht?
amsterdammertje

Geen avatar

Berichten: 3
Antwoord #4 April 21, 2009, 11:38:36
edit2Rapporteer  
@ mini-me je hebt gelijk heb ooit een c-gevaren en vaar nu delta scheelt ook een stuk
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #5 April 21, 2009, 11:39:33
edit2Rapporteer  
Ook goed om te weten, wat voor stijl wil je varen? Als je geen heftige wakestyle gaat varen zou je de Ocean Rodeo Mako eens moeten proberen, die vaar je met meer druk op beide benen (ipv vnl achterste been). Er wordt beweerd dat dit uitmaakt voor de belasting van je knieen.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #6 April 21, 2009, 11:48:51
edit2Rapporteer  
Dat je bij een C-shape alle vlagen enz.  er met je board "uit moet trappen"  is echt al lang verleden tijd.  De moderne C-shape heeft uitstekende depower mogelijkheden op de bar.  
chico

Berichten: 1112
Antwoord #7 April 21, 2009, 11:55:44
edit2Rapporteer  
What about stance! "Te"' wijd is meer belasting voor je knieen.
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #8 April 21, 2009, 12:08:16
edit2Rapporteer  
Dat je bij een C-shape alle vlagen enz.  er met je board "uit moet trappen"  is echt al lang verleden tijd.  De moderne C-shape heeft uitstekende depower mogelijkheden op de bar.  
Zo zwart-wit moet je dat niet bekijken Tom. Ik geef alleen maar aan dat er meerdere opties kunnen zijn. De meeste C-shape kite hebben idd iets meer depower gekregen maar halen het nog lang niet bij het "depower comfort" van bijvoorbeeld een bow. (andere discussie)

@ Chico... stance kunnen idd ook van invloed zijn
GlennVegas
Gast
Antwoord #9 April 21, 2009, 12:18:29
edit2Rapporteer  
De kites boeien tegenwoordig niet zoveel meer...


Maar de stance is wel interessant? Wie heeft hier een goed onderbouwde verklaring voor? Ik krijg wel regelmatig last van mijn linker scheenbeen doordat ik in een brede stance sta... zet ik hem niet in de brede stance heb ik geen problemen...

(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #10 April 21, 2009, 12:32:39
edit2Rapporteer  
Maar we hebben het over een Jaime Pro uit 2006.
Dat board is nu niet echt heel stijf en heeft ook geen wide stance dus moeten we de reden waarschijnlijk zoeken in iets anders....toch  Undecided

@ Shizzle. Je hebt zelf de oplossing al gegeven  Wink
spruce

Berichten: 451
Antwoord #11 April 21, 2009, 13:56:48
edit2Rapporteer  
Ook ik heb laatste tijd veel last van mijn knieën.
Ik vaar gewoon warroo, maar denk dat het aan mijn formica boardje ligt.
Of zou ook de manier van varen veel invloed hebben?
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #12 April 21, 2009, 14:09:32
edit2Rapporteer  
je krijgt last van je knieën omdat je, als je op je achterste been vaart, je voorste been strekt met je voet flink naar binnen gedraaid. Je been heb je dan speudo los. Hierbij stoot je telkens via je femur op je kraakbeenschijf in je knie gewricht. Dat zou geen kwaad kunnen als je je voet evenwijdig aan je onderbeen hebt, maar omdat je 15-25° gedraaid staat is het ZWAAR SLECHT voor je knie.
Twin tips zijn geweldig maar dit is één van de compromis.
Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #13 April 21, 2009, 14:34:33
edit2Rapporteer  
Zoals ELRUDO aangeeft komt het aardig in de buurt.

Eenmaal last van je knieen, altijd last van je knieen....
Wil je er vanaf? stop dan met kitesurfen.  Shocked Roll Eyes  hihi, maar dat doe je niet zo snel.

Beter een paar gammele knieen dan nooit meer hakke! Cool

ff serieus, mijn mening: een board/pads als 100% remedie voor de knieen vind je niet en zal er ook nooit komen.
wel goed kijken naar iets zachtere pads misschien en iets meer flex in het board.
En de Mako van Ocean Rodeo is idd een goed alternatief. (van horen zeggen Wink

De krachten die er vrijkomen op de knieen zijn enorm. vooral bij slechte landingen na sprong of iets.
Let hier ook eens op je techniek, kun je veel mee winnen.
waar ik mezelf wel op betrap en gewoon niet goed is, is dat ik vaak 3 á 4 uur achter 1 stuk door hak, beul, en ram tot dat m'n hele lijf zegt: HO, nu stoppen. Ik ben dan werkelijk gesloopt.

Meer pauzes tuusendoor zou beter zijn, ook voor de knieen, maar ja, das nou eenmaal moeilijk als het lekker blaast.  Undecided Tongue
.

Berichten: 68
Antwoord #14 April 21, 2009, 14:48:32
edit2Rapporteer  
overigens het meest slechts voor je knieen is niet het kiten zelf, maar door het zijdelings teruglopen op het strand, terwijl je kite aan je loopt te trekken,.. knieen zijn niet goed tegen deze zijdelingse belasting.


niet lopen dus Tongue
.

Berichten: 68
Antwoord #15 April 21, 2009, 14:49:51
edit2Rapporteer  
overigens het meest slechts

en dit is het slechste nederlands,...
Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #16 April 21, 2009, 14:51:12
edit2Rapporteer  
als je het vaak genoeg leest is het vanzelf goed nederlands... Wink

zeg maar...........nieuwe spelling.
spruce

Berichten: 451
Antwoord #17 April 21, 2009, 15:13:21
edit2Rapporteer  
Knakken jullie knieën ook tijdens het lopen, traplopen, actief fietsen?
Vreed irritant is dat
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #18 April 21, 2009, 16:51:06
edit2Rapporteer  
hier dan, in top Nederlands:

The knee is a quite unstable joint in respect to the other more stable joints of the body and requires a bit more care and maintenance.. A bit of weight lifting for joint stability including the old vastus medialas oblique muscle with short end range extension exercises is a good start. Yoga, stretching and a bit of bike riding in a nice light gear also help stabilize the para articular muscles of the knee.
A big problem with kitesurfing is that many people ride their twin tip boards with externally rotated feet and when you point your rear leg toward the front leg you load up the medial collateral ligament with all those little micro traumas our sport is notorious for. Trying to load a twin tips edge is much easier on your knees if you can point your rear knee into the popliteal space of the knee in front. Still the femur and all that upper body weight wants to fly forward over your tibial plateau and little tears in the ACL start to build up.
Add in jumping and the instant loading in this bad posture and you will begin to see the hell that is life as a knee in a twin tip board rider. A directional board allows fins to drive a board up wind rather than your knees with the edge of a twin tip. It is very nice to let the fins of a proper directional board do the work. My knees start to scream after many days on a directional relative to just a few minutes on a properly set up twin tip board. A bit of study in the biomechanics involved in the two styles demonstrates the problems right off. Many sports have fit issues where overuse and a slight malajustment will lead to long term and unfortunately even permanent disability to some. Bike riding, running, etc, etc, involve very specific fit and support activities to guarantee longevity in the particular sport, kite surfing is no different.


http://monkeyair.blogspot.com/2007_09_01_archive.html
Frank77

Berichten: 690
Antwoord #19 April 21, 2009, 18:04:59
edit2Rapporteer  
Jamie Pro een weekje gevaren in 2008 (ik denk 2007 of 2006 model) en vond het een wat stuggere plank. Er zijn relaxtere plankjes.
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #20 April 21, 2009, 18:34:16
edit2Rapporteer  
Ik lees hier nu twee keer dat het met name slecht is dat we onze voeten ten op zichte van de benen wat gedraaid hebben staan.

Dit moet, denk ik, niet zo moeilijk op te lossen zijn door de voetpads op een soort schijf op het board te plaatsen zodat je je voeten een slaggie kan draaien. Simpel gezegd een draai schijf.

Dus de mannen die kontact hebben met de R&D van de diverse merken, gooi eens een balletje op.  Grin

 
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #21 April 21, 2009, 19:04:46
edit2Rapporteer  
Dat bestaat toch al.. Je hebt aan de zijkant van je pads extra gaatjes zitten zodat je de pads wat kan verdraaien.

Als ik het verhaal van El Rudo lees dan hebben ze het over het verdraaien van je achterste been. Je brengt toch het gewicht boven je achterste been zonder dat je extreem met je achterste been gaat draaien...toch?

Ter lering en vermaak heb ik mijn eigen houding maar ff onder de loep genomen.

ps heb geen (nog geen) last van mijn knieen

sthr

Berichten: 81
Antwoord #22 April 21, 2009, 19:13:34
edit2Rapporteer  
Ergens heb ik weel ens iets gelezen over meedraaiende pads!  Als ik het terug vind zal ik het posten.
sthr

Berichten: 81
Antwoord #23 April 21, 2009, 19:14:13
edit2Rapporteer  

Ter lering en vermaak heb ik mijn eigen houding maar ff onder de loep genomen.

ps heb geen (nog geen) last van mijn knieen



Ziet er goed uit hoor!
[/quote]
JTP_Joost

Berichten: 366
Antwoord #24 April 22, 2009, 22:16:01
edit2Rapporteer  
neem gewoon even contact op met wouter of barry van stormchaser, zij verkopen de Ocean Rodeo Mako, en aangezien wouter zelf ook veel last van zijn knie heeft vaart hij ook SUPER veel op dit board!! echt het proberen waard!!!

check maar even op www.stormchaser.nl
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.