Power/frontlines vervangen door een enkele lijn

dmartino

Berichten: 66
April 24, 2009, 14:17:01
edit2Rapporteer  
Hieronder gewoon even een "out of the box" brainwave. Je kan het natuurlijk direct afschieten met argumenten als "indien het een succes was, had het al bestaan" of "wat een idioot idee, dat gaat toch nooit werken". Bespaar ons dergelijke reakties die niets toevoegen. Onderbouw je reaktie, zodat anderen daar weer op kunnen reageren.

Zou het mogelijk zijn om de huidige twee powerlijnen te vervangen voor één enkele?
Het principe is simpel: bij oneindige stijfheid van de kite, zou een dubbel zo sterke powerlijn enkel uitgevoerd kunnen worden. De huidige generatie SK75 dyneema kan bij 1,5 mm dikte 370 kg dragen. Dat is bijna twee keer zoveel als een paar jaar geleden nog gebruikt werden bij die kites. Laten we er vanuit gaan dat die breeksterkte voldoende is, of we een dikkere lijn gaan gebruiken.

De praktijk blijkt vaak weerbarstiger.
Ik voorzie een heel groot probleem: Stijfheid: natuurlijk is de stijfheid van de huidige kites aanzienlijk beter dan de oudere generaties, maar of de kite niet vervormd bij hoge belasting is natuurlijk een heel ander verhaal. Ook zou een bevestiging van deze enkele lijn in het middelpunt voor veel vervorming zorgen. Zou dit kunnen worden ondervangen door een uitgekiende bridle voor de enkellijns powerlijn?
Best heeft tegenwoordig een model uitgerust met een flexibel stuk LE. Blijkbaar werkt die stijfheid het makkelijkere en snellere bochtenwerk tegen. Je stuurt echter toch met de achterkant, en als die niet al te stijf is dan moet je dezelfde effecten kunnen bereiken.

Waarom zou je het willen?
- Vereenvoudigde set-up (makkelijker lijnen uitleggen en minder gepruts met knopen).
- Minder problemen met in de knoop geraakte kites op het water en dus grotere veiligheid. En daar gaat het tegenwoordig uiteindelijk om!
- Lagere prijs (minder dyneema nodig)
- Minder luchtweerstand (zolang de bridle dit niet teniet doet)
- een uitgekiend ontwerp zou misschien een vijfde lijn depower en relaunch werking kunnen benaderen...niet dan?

Waarom zou je het niet willen?
- als de enkele powerlijn knapt, is verder vliegeren moeilijk (alhoewel je dan gewoon weer een tweelijns kite heb, net zoals de AR3.5. En verder vliegen met een goede powerlijn als de andere geknapt is in de huidge situatie ook moeilijk blijkt);
- nog meer bridle met evt. bijbehorende katrollen!
- Het werkt het makkelijkere en snellere bochtenwerk tegen.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #1 April 24, 2009, 14:38:53
edit2Rapporteer  
Met een boogtoom zou je het probleem kunnen oplossen van de stijfheid.

In principe is North 5th lijn en de bar van bijvoorbeeld de Bandit-uno/dos al een 1 fontline set-up. Echter de frontlijn splitst in twee helften als een soort toming.

Met een boogtoom zou je het nog korter kunnen maken, maar zonder toming is het denk ik niet mogelijk.
dmartino

Berichten: 66
Antwoord #2 April 24, 2009, 14:51:57
edit2Rapporteer  
Bij een 5th line heb je toch altijd 5 lijnen? Ik begrijp wel dat bij North deze powerlijnen erg kort zijn, omdat de 'bridle' (of toming in goed nederlands) erg ver van de kite ligt.
Waarom zou North niet hebben gekozen voor een enkel lijns powerlijn?
Flyingtrunkie

Berichten: 1804
Antwoord #3 April 24, 2009, 14:52:28
edit2Rapporteer  
ik denk inderdaad dat je met een toming zult moeten gaan werken, vanwege je genoemde stijfheid. Maar ook dan krijg je te maken heel nogal een verschillende krachtverdeling  aan de leading edge. De toomlijn recht boven je powerlijn zal het onevenredig zwaar te voorduren krijgen, net als puntbelasting op de bevestiging hiervan, die bij een enkele powerlijn 2x zo hoog zal zijn. Op deze manier zal je kite, denk ik, een stuk kwetsbaarder worden...
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #4 April 24, 2009, 15:08:14
edit2Rapporteer  
Zoals je het beschrijft is het al op de Bandit Dos, dit heet Y-bridle. Hoe hoger je de splitsing maakt, hoe complexer je bridle wordt.
Het (enige) voordeel van een hele lange bridle is dat de canopy van de kite minder vervormt bij depoweren. Dit geldt ook voor een Y bridle.
dmartino

Berichten: 66
Antwoord #5 April 24, 2009, 15:43:49
edit2Rapporteer  
Misschien zie ik het verkeerd, maar een Bandit Dos heeft toch ook gewoon 2 power/front lijnen?
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #6 April 24, 2009, 16:57:49
edit2Rapporteer  
Misschien zie ik het verkeerd, maar een Bandit Dos heeft toch ook gewoon 2 power/front lijnen?

Nee, hij heeft een enkele voorlijn die zo'n 12m onder de kite splits in twee frontlijnen. Technisch kan dit best hoger liggen, zeker met een Delta-shape daar de frontlijnen juist relatief dicht bij elkaar zitten.

Wat jij wil zien is een enkele voorlijn die je vastmaakt aan de LE, of een bridle aan de kite.

Ken je de Peter Lynn Waterfoil? Weliswaar geen LEI, maar had wel degelijk een 3 lijns set-up: een frontlijn en twee stuurlijnen.

De oudere Flysurfer kites zoals de Warrior hadden dat zover ik weet ook.
Lex

Berichten: 4827
Antwoord #7 April 24, 2009, 18:40:48
edit2Rapporteer  
Waterfoil was toch gewoon 4-lijns?

http://www.rebapeme.nl/sky-pirates/w24.JPG

Mischien was het een optie? Want waterfoil heb ik ook nog gewoon met handles gevliegert.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #8 April 24, 2009, 19:05:59
edit2Rapporteer  
Waterfoil was toch gewoon 4-lijns?

https://www.rebapeme.nl/sky-pirates/w24.JPG

Mischien was het een optie? Want waterfoil heb ik ook nog gewoon met handles gevliegert.


Klopt, hij kon zowel 2, 3 als 4 lijns gevlogen worden. Ik heb hier nog een boek met dat ding erin.

De FS Warrior was volgens mij wel volledig 3 lijns. In dit filmpje zie je dat goed:


http://www.youtube.com/watch?v=rOH5ZfeKcCg&feature=related
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #9 April 25, 2009, 00:54:30
edit2Rapporteer  
Voor het eerst dat ik zeeziek word van een kitefilmpje.
Of is er iets met de bitterballen?
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #10 April 25, 2009, 11:59:53
edit2Rapporteer  
Wat het is met een 3 lijns kite dat die altijd meer om zijn as gaat draaien.
De lijnen kunnen dan niet meer mee werken met het sturen van de kite.

En als die lijn breek ben je helemaal de sjaak,. want de kite gaat stallen get
doen en wat ik veel wat nog meer.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #11 April 26, 2009, 10:36:58
edit2Rapporteer  
Wat het is met een 3 lijns kite dat die altijd meer om zijn as gaat draaien.
De lijnen kunnen dan niet meer mee werken met het sturen van de kite

Huh Dit moet je uitleggen, want ik kan hier niets van maken. Een bridle neemt voor het sturen de taak over van de twee voorlijnen. Die kun je ook gewoon vergelijken met een eenvoudige bridle.

En als die lijn breek ben je helemaal de sjaak,. want de kite gaat stallen get
doen en wat ik veel wat nog meer.

Er varen een flink aantal kites rond met een centrale voorlijn. En idd. ben je de sjaak als die breekt (2x gehad overigens door fabricagefout Tongue). Maar ook een kite met 4 lijnen waarvan een voorlijn breekt is vaak out of control.

Vanuit de optiek van simpelheid is een 3 lijns set-up echt helemaal top! Ik denk dat het ook weer terugkomt. Vorig jaar had op kiteforum het Hanssen concept die volgens mij ook op 3 lijnen vloog.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #12 April 26, 2009, 11:03:46
edit2Rapporteer  
Wat het is met een 3 lijns kite dat die altijd meer om zijn as gaat draaien.
De lijnen kunnen dan niet meer mee werken met het sturen van de kite

Huh Dit moet je uitleggen, want ik kan hier niets van maken. Een bridle neemt voor het sturen de taak over van de twee voorlijnen. Die kun je ook gewoon vergelijken met een eenvoudige bridle.

En als die lijn breek ben je helemaal de sjaak,. want de kite gaat stallen get
doen en wat ik veel wat nog meer.

Er varen een flink aantal kites rond met een centrale voorlijn. En idd. ben je de sjaak als die breekt (2x gehad overigens door fabricagefout Tongue). Maar ook een kite met 4 lijnen waarvan een voorlijn breekt is vaak out of control.

Vanuit de optiek van simpelheid is een 3 lijns set-up echt helemaal top! Ik denk dat het ook weer terugkomt. Vorig jaar had op kiteforum het Hanssen concept die volgens mij ook op 3 lijnen vloog.

Kwa simpel heid is het misschien beter, maar als 1 frontline breek kan je
vaak nog flaggen fatsoendelijk. Maar kijk maar naar een kite die 4 lijns of
5 lijns heeft. De frontlijnen zitten verder naar buiten, daardoor helpen ze toch
mee met het sturen. Let er maar is op als je aan het kiten ben.

Sof X had vorig jaar ook een 3 lijns setup en dat is het niet geworden.
Je doet alles van uit het midden en dat is toch anders.
En je hebt en groter bridle nodig omdat je toch van uit het midden van de kite
naar de tips moet komen.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #13 April 26, 2009, 11:22:21
edit2Rapporteer  
Dat argument van het sturen is puur een constructieprobleem. Indien goed ontworpen zal een bridle dat volledig overnemen.

Tja, 5th is nog steeds het meest veilige safety systeem. En idd. flaggen kan vaak je kite nog redden (dat je hem niet kwijt raakt). Maar als je de frontlijn goed overdimensioneerd (fikse breeksterkte), dan moet dat geen probleem zijn. Een vliegtuig heeft toch ook al lang geen twee paar vleugels meer voor het geval dat ;-)

Bij de Deltashape is de aanhechting van de voorlijnen meer naar het midden verplaatst. Hierbij zou het goed kunnen.

Alles komt op goed kitedesign neer. Tot nu zijn we gewend aan twee voorlijnen. Dat is out-of-the-box denken om dat te doorbreken.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #14 April 26, 2009, 11:26:16
edit2Rapporteer  
Ja dat is ook wel zo, toch zijn er problemen mee anders was het er al geweest.
En dan was Sof X er toendertijd ook wel mee doorgegaan.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.