Wat kunnen we leren.....?

Peter1080

Geen avatar

Berichten: 74
Mei 11, 2009, 10:18:24
edit2Rapporteer  
Heel heftig weekend met twee zware kite ongelukken. Het ging om ervaren kiters.  Ik Kite nu twee jaar en heb ook met windkracht 6 a 7 op het water gestaan. Ik heb wel is vooraf de angst dat er wat mis kan gaan. Die angst neemt als ik mijn kite in de lucht heb  en op open water ben vaak af tot een gepaste voorzichtigheid en heb ook nog nooit een "dat ging bijna fout" ervaring gehad.

Waren deze jongens nou zo roekeloos, of hadden ze gewoon pech???? Uit de vorige berichten lijkt het om pech te gaan... Als het echt alleen pech is kan het mij dus ook gebeuren hoe voorzichtig ik ook ben en die gedachte maakt mij toch wel bang.... Bang om thuis weg te gaan en te zeggen tot sraks...

Had wat dit weekend gebeurt is voorkomen kunnen worden???? Kunnen we hier iets van leren en de sport voor ons veiliger maken?????
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #1 Mei 11, 2009, 10:23:38
edit2Rapporteer  
Mischien moet er ook op de sites windguru en windfinder de waarschuwingen gegeven worden die de knmi uitbrengt voor de scheepsvaart. Of iedereen moet natuurlijk ook ff de knmi site bezoeken.

Tevens kan kitehigh mischien een waarschuwingssysteem maken dat iedereen een pm krijgt als er een windhoos of erge storm verwacht word. Dit is dus niet de verantwoordelijkheid van kitehigh maar zou wel makkelijk kunnen zijn.
isiskank

Geen avatar

Berichten: 39
Antwoord #2 Mei 11, 2009, 10:30:21
edit2Rapporteer  
inderdaad bij grove windvoorspellingen standaard KNMI site checken voor waarschuwingen.

wat betreft het ongeluk zelf, is er al iets duidelijk wat er precies fout is gegaan. Wat ik ervan begrijp is alles op het water gebeurd...

Ps: ik kan me voorstellen dat nabestaanden het niet leuk vinden als er in details getreden wordt.. toch denk ik dat het belangrijk is dat we weten wat er fout is gegaan, zodat we ervan kunnen leren en dit niet meer hoeft te gebeuren.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #3 Mei 11, 2009, 10:38:51
edit2Rapporteer  
Je hebt weinig details nodig, lees het verslag van Lorenz er maar op na. 53knopen wind. Says it all.

Op knmi (http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/) werd al de dag er voor gewaarschuwd voor vlagen tot 85km/u.

@Reflex, leuke gedachte maar iedereen is verantwoordelijk om juist zelf al die windsites af te gaan.

De lessen waren er al: blijf alert, onderschat het weer en overschat jezelf niet.

Ik stond ook op Oostvoorne met m'n GPS aan mn arm klaar om in 40knopen een record te zetten. Na 5 minuten lag ik met verdraaide kniebanden in het water.
helium

Berichten: 676
Antwoord #4 Mei 11, 2009, 10:49:36
edit2Rapporteer  
Wat we vooral kunnen leren is wanneer er iets te gebeuren staat (bv onweersbui) elkaar van het water afhalen.
Dit leek waarschijnlijk vrijdag niet nodig omdat de wolken nog een eindje op afstand waren.
Je kent het vast wel dat je aan het varen bent en dat het eigenlijk iets te veel wordt maar toch nog even doorgaat, maar als het dan aantrekt.....................
We kunnen niet alles voorkomen maar wel leren van elkaar.
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #5 Mei 11, 2009, 10:50:59
edit2Rapporteer  
Tuurlijk is het iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid maar doet iedereen het ook? Mischien moeten we gewoon iedere keer als er extreme verwachtingen zijn een topic openen. (ja ik weet dat die er was voor Vrijdag). Maar een pm systeem om mensen te waarschuwen kan naar mijn idee nooit kwaad.

En idd goed rond je kijken en elkaar van het water halen.
Surfrik

Berichten: 91
Antwoord #6 Mei 11, 2009, 11:04:58
edit2Rapporteer  
Ik denk dat een PM geen zin heeft. Zoals afgelopen vrijdag werd en meer dan 24 uur van tevoren voorspelt dat er onweersbuien aankwamen met windstoten. Bijna iedere surfer wist dit wel maar ging gewoon surfen, wat mij betreft groot gelijk zolang je maar de lucht in de gaten houdt en zodra je het niet vertrouwt het water afgaat of als de wind wegvalt dat je de kite naar je toehaalt met de zelf rescue techniek want je kan weten dat als het windstil wordt met een donkere lucht de hel ieder moment kan losbarsten.

Er kan van alles voorspelt of niet voorspelt worden maar surfen gaan we toch wel doen. Het enigste wat we kunnen doen om het risico te verkleinen is naar de lucht en omstandigheden blijven kijken, constant. Vertouw je het niet dan ga je het water af en waarschuw je andere surfers en help je waar nodig.

De omstandigheden in de gaten houden geldt dus wat mij betreft altijd ook al is er alleen maar zon voorspelt want zoals wij allen weten blijft het weer onvoorspelbaar.

Kijken, kijken en geen risico's nemen blijft wat mij betreft de enigste manier om de kans op ongelukken zo klein mogelijk te houden.
isiskank

Geen avatar

Berichten: 39
Antwoord #7 Mei 11, 2009, 11:19:39
edit2Rapporteer  
dan alsnog wil ik graag weten wat er gebeurd is. 53 knopen is 1 ding, heel gevaarlijk, en veel te hard natuurlijk, maar wat is er gebeurd?
Denice

Berichten: 186
Antwoord #8 Mei 11, 2009, 11:29:21
edit2Rapporteer  
1: Alle gebruiksaanwijzingen van kite's ook in het Nederlands. Ik kan redelijk Engels en Duits. Maar toch! In de details mis je snel nog wel eens wat.

Wat mij opvalt is dat in elke gebruiksaanwijzing impactvest en helm word voorgeschreven. Wie draagt er een helm en impactvest? Een enkeling. Er staat ook in dat je niet met aanlandigewind mag kiten. Er staat ook iets in over opstakels in de omgeving Ik weet zeker dat de ervaren mensen onder ons denken: "Ik beheers de situatie" Volgens mij stond er op vrijdag bij Horst aanlandige wind en waren er opstakels.
 Ik moet overigens toegeven dat ik zelf ook geen helm draag en dat de wind op Oostvoorne en Slufter (waar ik vrijdag gevaren heb) ook aanlandig was. OP het autostrand staan overigens nog die palen. Toen het vloed werd moest iedereen er telkens met 27 knopen tussendoor varen. Stel een lijn knapt of een beginner vaart in je kite. Dan kun je hele domme pech hebben als je op het verkeerde moment op de verkeerde plaats bent. Dus risico's zoveel mogelijk wegnemen en / of beperken indien mogelijk.
2. Universele veiligheidssystemen.
Ik vind dat de kitemerken 1 universeel systeem op de markt moeten brengen.
Vaar nu met F-one, in het verleden met Cabrinha, maar vond het laatst genoemde veel prettiger werken. (handiger) Zal overigens lastig worden want ieder merk heeft z'n eigen ontwerp en vind z'n eigen systeem het beste.

3.Meer regulering op de locaties.
Werk bv met opzichters per spot. Een vaste persoon die mensen aanspreekt op hun (onverantwoordlijke) gedrag. Deze kan ook mensen bevelen om van het water te komen. ( Ik wil daar best extra voor betalen) Je kunt zo'n persoon overigens ook om advies vragen over bv het afstellen van een kite etc. Noem hem bijvoorbeeld de kitemeester!

Ik realiseer mij telkens weer als ik van huis ga dat ik voorzichtig moet zijn. Ik ben in mijn beginnersperiode een aantal keren door het oog van de naald gekropen doordat ik onvoldoende kennis en vaardigheid had.  
Maar ook als redelijk ervaren kiter realiseer ik me telkens weer dat een ongeluk in een klein hoekje zit.
Het is en blijft een gevaarlijke sport, en ieder van ons hoe vaardig dat hij /zij ook is kan een keer aan de beurt zijn.
isiskank

Geen avatar

Berichten: 39
Antwoord #9 Mei 11, 2009, 11:32:00
edit2Rapporteer  
mooi betoog ThumpsUp
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #10 Mei 11, 2009, 11:35:57
edit2Rapporteer  
Het is m.e. een must (verantwoordelijkheid) om informatie over het weer binnen te halen, voordat je op het water gaat. Helaas kan je niet altijd op alleen één bron vetrouwen en als je de threads hier op kitehigh van vorige vrijdag mbt tot het weer en de waarschuwingen verfolgt was het niet 100% duidelijk. Heb zelf volgende bronnen bekeken: knmi, windguru pro, buienradar, weervoorspellingen haven Rotterdam, actuele weerdata Noordwijk. Voor mij was het toen duidelijk dat er een verhoogd risico bestond:
->knmi voorspelde windstoten tot 90 km/uur
-> windguru gaf voor +- 15:00 windtoename, draaien van de wind en verandering van bewolking aan.
-> Haven Rotterdam gaf windwaarschuwingen van 6-7 Bft
-> op buienradar was de opkomst van een zware bui te zien, met daarvoor en daarna mooi weer

Tevens waren er behoorlijke discussies hier op kitehigh gaande (zie trefpunt: kiters uit Rotterdam), maar ook de waarschuwing onder "nieuws en discussies"

Heb daarom zitten afwachten en ben pas om 18:00 het water opgegaan. Was ik er nog niet uitgeweest dan had ik nog de weerberichten van of Schiphol of Rotterdam Airport erbij gehaald. De grote uitdaging bij weersvoorspellingen is dat je eigenlijk met zekerheid alleen maar twee uur vorruitkijken kan. Dus alle berichten die langer vooruit kijken, moeten altijd met een korreltje zout genomen worden.

Bovengenoemde betreft dus de voorbereidingen. Tijdens het kiten moet je ook konstant het weer in de gaten houden, vooral als je met windsnelden van 20+ knopen gaat kiten, een windtoename kan dan snel zware gevolgen hebben. Als er een donkere muur op je afkomt, dan is er maar één handeling: van het water af, want je weet nooit wat daarachter schuil gaat. Ook al is het maar een iets donkergrijze wolk waar onderuit grijze slierten uit voorkomen, duid dit op (hevige) regenbuien. Mogelijk gevolg is windtoename en draaien van de wind.
Als je ziet dat er bij mooi weer een torenhoog wolkengerbergte (hoeft niet eens grijs te zijn) op je afkomt kan dit onweer zijn, onderkant van de wolken bekijken of bliksem zichtbaar is.

Mocht je het niet redden om snel genoeg van het water af tekomen, dan in ieder geval voorbereid zijn om je safety te trekken.

Tevens pleit ik ervoor dat er tijdens kitesurflessen, mits dat niet al gedaan wordt, een behoorlijk aandeel weerkunde aan te pas komt. Als je voor een zeilopleiding gaat, is dat wel het geval (Daar heb ik dus dan ook al die dingen vandaan).

Ook is het belangrijk met mede kiters over het weer te praten (krijgt het eindelijk een andere betekenis...), maar ik zie bij mezelf ook altijd een informatieplicht en als ik zelf nog op het water sta en de bui zie aankomen om van het water te gaan, attendeer ik altijd diegenen in m'n buurt, dat er een bui opkomst is.

Last not least blijft er dan natuurlijk nog altijd een restrisico en kan je altijd gewoon pech hebben...
McBridges

Berichten: 365
Antwoord #11 Mei 11, 2009, 11:39:18
edit2Rapporteer  

@Reflex, leuke gedachte maar iedereen is verantwoordelijk om juist zelf al die windsites af te gaan.


Helemaal mee eens MAAR.... een heleboel mensen, met name beginners volgens mij, lezen niet alle windsites door.
Zelf doe ik dat wel om zodoende een zo veel mogelijk compleet plaatje te krijgen van eventuele gevaren voor die dag.
Als je vrijdag 8 mei enkel op windfinder had gekeken was 19 kts. het hoogste wat je had gezien, verder geen waarschuwingen niks omdat dat daar niet gegeven wordt.

Tuurlijk is het de verantwoording van iedereen zelf maar zo'n "plaatje" op windfinder kijkt makkelijker dan een luchtvaartbulletin of de KNMI actueel er op na lezen.

Mijn voorstel, ook omdat de vraag naar "goede windsites" regelmatig voorkomt op het forum, is om een "sticky"  topic te maken met de belangrijkste windsites met de nadruk op de KNMI site waar juist de belangrijkste waarschuwingen staan.
Is in ieder geval een begin.............
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #12 Mei 11, 2009, 11:50:27
edit2Rapporteer  

2. Universele veiligheidssystemen.
Ik vind dat de kitemerken 1 universeel systeem op de markt moeten brengen.
Vaar nu met F-one, in het verleden met Cabrinha, maar vond het laatst genoemde veel prettiger werken. (handiger) Zal overigens lastig worden want ieder merk heeft z'n eigen ontwerp en vind z'n eigen systeem het beste.


Universeel - dat kan maar in heel beperkte zin. Je zou eerder naar een actieve test situatie moeten gaan, dus niet zoals CE markering "we zetten het er op en we zien wel of het klopt" en dan voor de rechter aantonen dat je als bedrijf je best hebt gedaan. Meer zoals KIWA, een gecertificeerde instantie test de spullen. Dit is echter vrij kostbaar en kost tijd.
Te veel regulering zit gewenste R&D in de weg. Ik ben betrokken bij R&D van het control system (bar, CL etc.) van een kitemerk, en we vinden nog steeds dingen uit die andere dingen overbodig maken. Stel dat zo'n overbodig ding verplicht is, dan blijft het het rommelen.

@ McBridges, Ik ben het met je eens, sticky is een goed idee, of wat penetranter, iedere pagina op KH die je opent een wegklikbare irri nag pop-up met gevarendriehoeken. Probleem is dan regelt dat, welke wakkere frodo gaat dit doen (we kunnen Idefixe niet alles op laten lossen!)
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #13 Mei 11, 2009, 11:56:24
edit2Rapporteer  
je begint denk vrij snel de weer en windsites te bestuderen. bij mij gelukkig in andere kontext, nadat ik in mijn beginnersperiode van mijn schaarse vrije tijd een aantal keren voor noppes naar autoplaya gereden was om daar te zien dat de wind was ingekakt...

Snap dat de situatie voor een beginner anders is, maar ook hier kunnen kitescholen van dienst zijn, blaadje verdelen met de belangrijkste sites:
- hanglos
- kitehigh
- windguru
- knmi
- weeronline
- buienradar
- awd
- teletekst pag. 700 (als ik het goed heb)
- windfinder
- kitesurfclubs, die ook wind/weergegevens hebben (KSN Noordwijk, Airtime Katwijk...
- webcams (Scheveningen, Katwijk, Noordwijk, Zandvoort...)
-...

En als je geen windguru pro hebt, er word hier op kitehigh vaak genoeg het copyright geschonden,
kitesmurf

Berichten: 74
Antwoord #14 Mei 11, 2009, 12:15:33
edit2Rapporteer  
Ik vind dat er veel goede punten aangedragen worden, ik wil echter specifieke toelichting geven waarom het juist op Strand Horst zo verschikkelijk mis ging vrijdag:

Op Strand Horst (en Mirns) was de weersituatie vrijdag anders dan op de andere spots. Over heel Nederland kwam een NNO-ZZW georienteerd koufront over. Voor dit front uit zouden buien kunnen ontwikkelen. Pagina 707 (luchtvaartweerbericht) op teletekst gaf uitschieters tot 45knopen. Als je buienradar historie erbij pakt kan je veel van de dag begrijpen:

(van http://www.buienradar.nl/historie.aspx ):
Om 15uur lag het front voor de kust en je ziet al een paar buitjes, Bij Horst zie je de eerste lichte bui van de dag.


Om 1545 zie je dat het front over alle spots aan de kust ligt (oostvoorne/slufter).


Om 1615 is er opeens een dikke bui ontstaan precies boven Strand Horst. Ook zie je dat Mirns een lichtere bui heeft meegekregen.


De beelden geven aan dat een vergelijk tussen spots in dit geval moeilijk is.
In zeewolde heeft een weeramateur een vlaag van 53knopen gemeten. In Zeewolde was de wind aflandig, en de bui ontwikkelde razendsnel boven het water bij Horst. Het is dus aannemelijk dat er plekken op het water geweest zijn waar de vlagen nog boven de 53knopen zijn gegaan.  Dit zijn zeer uitzonderlijke situaties die zelfs voor de vaste mensen op Strand Horst echt nieuw waren, dit gebeurd gelukkig niet elk jaar.

Waarom ging het in mijn ogen mis:
- zoals eerder: de specifieke waarschuwingen staan niet op sites als guru en finder
- de eerste bui gaf omstandigheden die te overzien waren, daaruit trek je conclusies over een tweede bui.
- de serieuze bui was goed te zien in de verte, maar ontwikkelde zich zo snel dat de bui toen die dichtbij kwam veeel heftiger was dan hij van veraf leek.
- de wind was de hele dag SIDE-shore, dus relatief veilig. Enkel in deze bui was die schuin-aanlandig.
- moeder natuur gaf gewoon teveel, hier kan zelfs de sterkste kerel niet tegen op.
 
WAT KUNNEN WE LEREN:
- buien zijn niet in te schatten, ga dus van het water (eigenlijk wisten we dit al).
- ook nieuwe kites zijn niet te houden.

Frank

El Banditos

Berichten: 955
Antwoord #15 Mei 11, 2009, 12:20:23
edit2Rapporteer  
Ok thnx voor alle tips en truuks, hier heb ik als beginner zeker wat aan. Moet zeggen dat het best even schrikken was toen ik het vrijdag hoorde, maar was wel blij dat ik zelf niet ben gegaan.

Ik heb alle weersites in mijn favorieten staan en deze raadpleeg ik zeker voor ik inj de auto stap. Enige wat ik mij afvraag is wat is windguru pro?

Want klopt het dat windguru niet altijd even nauwkeurig is?

Verder kijk ik vaak op www.watersportweer.nl , deze stond er nog niet bij maar neem aan dat de meeste hem hier wel kennen.
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #16 Mei 11, 2009, 12:33:27
edit2Rapporteer  
Hier is ook veel informatie te lezen van mensen die op StrandHorst waren.
http://forum.windsurfing.nl/viewtopic.php?f=20&t=13856135&start=20

Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #17 Mei 11, 2009, 12:33:54
edit2Rapporteer  
zucht... dit soort topics moesten ook wel komen...

jongens.. kiten is een extreem sport.. waarom denk je dat et zo heet.
Kiten is en blijft ALTIJD een potentieel dodelijke sport. Zal ook NOOIT veranderen. Dit is een keuze die je gemaakt hebt toen je voor de sport koos, degenen die dat niet gedaan hebben.. had jezelf maar beter moeten informeren. Of 10 seconden nadenen of et misschien wel gevaarlijk kon zijn jezelf aan bv 11m doek te knuppen.

Het enige wat dit is geweest is een reality check, dat het ondanks alle verbeteringen in deze sport het nog steeds een potentieel dodelijke sport is.

dingen als de disclaimers en gebruiksaanwijzingen in het nederlands.. jongens niet zo zielig.. meeste mensen lezen die ZOWIESO niet. En zo moeilijk is et allemaal niet hoor.. desnoods vraag je je engels lerares als je het persee wel allemaal wilt weten.

Wat die jongens is overkomen kan iedereen overkomen, hoe goed je ook bent.
En je safety even trekken op 50m hoog, als je zo snel gaat... uhuh dat doe je wel even.. ALS je al de tijd hebt dr over na te denken.. denk dat je je wel focussed op die kite onder controle te houden.
Universele safetys... sorry.. verdiep je eens in je eigen gear weet je het ook. Al ben ik het er wel mee eens dat sommige niet fijn werken. die lusjes vind ik nog steeds niet optimaal. naish systeem vind ik logischer werken. Maar et werkt allemaal prima

regulering op spots.. mag je een hoop geld uittrekken dat er niet is,  je kunt surfclubs beginnen (leuk idee) maar niet iedereen in nederland vaart elke keer opdezelfde spot.. hier in groningen varen we eigenlijk continu op verschillende spots.

Dr zijn een paar dingen die we altijd al geweten hebben die je kunt doen.
- Helm op.. goh wie had dat nou gedacht..
- Windsites goed bekijken en windwaarschuwingen serieus nemen.
- als er donkere wolken aan komen FF van et water gaan.. zit altijd meer wind in... als et meevalt kan je altijd nog et water weer op.
- common freakin sense.  lost zoooveel problemen op.

nogmaals wat is gebeurd kon iedereen overkomen.

naja

Berichten: 355
Antwoord #18 Mei 11, 2009, 12:43:48
edit2Rapporteer  
Ok thnx voor alle tips en truuks, hier heb ik als beginner zeker wat aan. Moet zeggen dat het best even schrikken was toen ik het vrijdag hoorde, maar was wel blij dat ik zelf niet ben gegaan.

Ik heb alle weersites in mijn favorieten staan en deze raadpleeg ik zeker voor ik inj de auto stap. Enige wat ik mij afvraag is wat is windguru pro?

Want klopt het dat windguru niet altijd even nauwkeurig is?

Verder kijk ik vaak op www.watersportweer.nl , deze stond er nog niet bij maar neem aan dat de meeste hem hier wel kennen.
Op Mirns is naar zeggen55knt.gemeten.Op dat moment was iedereen van het water.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #19 Mei 11, 2009, 12:49:25
edit2Rapporteer  
@ Geronimo, ik discussier hier mee omdat ik denk dat we hier nog wat aan hebben. De topic titel is niet "Wat ging er fout", daar had ik me verre van gehouden. "Wat kunnen we leren" is een volstrekt legitieme en beantwoordbare vraag.
kitesmurf

Berichten: 74
Antwoord #20 Mei 11, 2009, 13:00:54
edit2Rapporteer  
Er is meer gebeurd wat discussie verdient:
Namelijk er vlogen tussen de 5 en 10 losse kites met lijnen rond. Dit is niet ernstig misgegaan.
Hoe kan het dat dit er zoveel zijn??? Waar kwamen deze kites vandaag??

Sommige kites lagen op het strand. Deze had beter gezekerd moeten zijn (boardje was niet voldoende).
Speelt een handlepass leach aan de chickenloop hier een rol? Een safety release is dan namelijk onmogelijk. Misschien is het verstandig deze om te zetten naar de veilige normale positie?
Kitepilami

Berichten: 169
Antwoord #21 Mei 11, 2009, 13:04:50
edit2Rapporteer  
dan alsnog wil ik graag weten wat er gebeurd is. 53 knopen is 1 ding, heel gevaarlijk, en veel te hard natuurlijk, maar wat is er gebeurd?

Lijkt me een terechte vraag. Tot deze is beantwoord blijft het gissen naar wat je er van kan leren.


LOEN

Berichten: 767
Antwoord #22 Mei 11, 2009, 13:07:22
edit2Rapporteer  
Elkaar waarschuwen is nooit verkeer natuurlijk, toen ik die lucht aan zag komen flitste mij die stoten van 90 km door me hoofd die ik ervoor op knmi had gelezen. (en waar ik hier ook voor gewaarschuwd had)
Als ik zulke lucht zie aankomen ga ik sowieso van het water af, dit mede doordat ik het in Bonaire 2 keer flink heb zien misgaan.

Maar ik was tot 5 min voor het echt los ging, ook nog op het water.
Dit kwam omdat de wind dermate was ingekakt dat varen net wel/niet kon,
gevolg hoogte verliezen en niet bij de kant terug kunnen komen. (stilte voor de storm?)
Ik was samen met een kitemaat nog vrij op hoogte ten aanzien van de rest.
Ikzelf ben gaan lopen/draggen tot ik iets meer wind begon te voelen en zo in een spurt naar de kant te varen en dit lukte.

Op een gegeven moment was er een omslag punt dat het zo hard waaide dat naar de kant komen niet meer kon en ook onverstandig geweest zou zijn!
Het enige wat toen nog kon was safety trekken.
Maar: ken jij je safety? werkt jou safety naar behoren?

Maar eerlijk gezegt, zo extreem had ik zelf niet verwacht dat het kon gaan,
dacht zelf (naïef) dat dat echt iets was van de tropen.
Respecteer de natuur en zijn elementen.
LOEN

Berichten: 767
Antwoord #23 Mei 11, 2009, 13:14:35
edit2Rapporteer  
Er is meer gebeurd wat discussie verdient:
Namelijk er vlogen tussen de 5 en 10 losse kites met lijnen rond. Dit is niet ernstig misgegaan.
Hoe kan het dat dit er zoveel zijn??? Waar kwamen deze kites vandaag??

Sommige kites lagen op het strand. Deze had beter gezekerd moeten zijn (boardje was niet voldoende).
Speelt een handlepass leach aan de chickenloop hier een rol? Een safety release is dan namelijk onmogelijk. Misschien is het verstandig deze om te zetten naar de veilige normale positie?

Zelfs zand waaide op dat moment van kites af  die op het strand lagen.
ik zelf en nog vele andere zijn op de kite gaan liggen.

Handle pass leash speelt zeker een rol.
Ikzelf heb hem ook rechtstreeks aan de loop en losgooien is op zo'n moment het enige wat rest.
maar begrijp wel dat dit een extreme situatie was. Hierin zou nog zeker het een en ander ontwikkeld kunnen worden.
Maar om hem op "veilige normale' positie te zetten is ivbm een hoop tricks van tegenwoordig ook geen optie meer.
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #24 Mei 11, 2009, 13:41:48
edit2Rapporteer  

Enige wat ik mij afvraag is wat is windguru pro?


Voor rond 17 Euro per jaar kan je een professionele versie van windguru kopen. Daar zijn dan lokale gegevens met een hogere resolutie (5km en 9 km) weegegeven en kwa tijd ook beter aangegeven. zie bijlage

Het is trouwens voor oostvoorne van vorige vrijdag en daar zie een sprong vanaf 15:00 ook kwa vlagen.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.