kruisband gerekt

El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Mei 22, 2009, 09:36:29
edit2Rapporteer  
op 2 weken geleden mn linker knie lullig verdraaid, het gaat nu wel redelijk, lopen en langzaam rennen zonder pijn, fietsen gaat heel goed. De orthopaed adviseerde me om "onder gelijde van de pijn" weer gewoon rustig te gaan sporten.
De voorste kruisbanden zijn iets gerekt. Het is dus geen echt zware blessure. Ik heb net mn board aan de voetjes gedaan en vanuit een buro stoel lijkt het alsof er bij gewoon cruisen/vlak water geen gekke dingen gaan gebeuren. Big air durf ik zeker niet aan nu.

Heeft iemand een vergelijkbare situatie meegemaakt? Zou een zo'n knie-rekverband helpen, of een brace?
Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #1 Mei 22, 2009, 09:48:30
edit2Rapporteer  


Heeft iemand een vergelijkbare situatie meegemaakt? Zou een zo'n knie-rekverband helpen, of een brace?

wat zei de orthopater hier zelf van? of is er niet over gesproken...
btw. toch géén schade aan de meniscus , zoals eerder gedacht?
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #2 Mei 22, 2009, 10:03:01
edit2Rapporteer  
Geen schade aan de miniscus idd - gelukkig! De paed zei vooral dat de spieren het op kunnen vangen, en dat van "onder gelijde van pijn", dwz als het pijn doet stoppen.
Ik ga zo wel even kijken voor een drukverband-knieding huls geval.
junil

Berichten: 110
Antwoord #3 Mei 22, 2009, 10:04:52
edit2Rapporteer  
Hoi,

als je twijfelt over wat je wel/niet kan doen ga dan ff naar een fysiotherapeut. Denk dat je 3-6 weken moet rekenen. Als je nog wat onzekerheid in je knie voelt ga dan wat stabilisatieoefeningen en krachttraining doen.

Succes

Junil
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #4 Mei 22, 2009, 10:11:33
edit2Rapporteer  
thx Junil,
volgens de paed was fysio niet nodig, gezien de übergezonde spierbundels.
Ik ga gewoon voorzichtig rommelen, als het niet gaat ben ik zo weer ingepakt en weg, vergeet niet ik doe het ook voor mn gezin! schater.
Ik vaar ook Mako en die is behoorlijk knie vriendelijk.
D.D

Berichten: 1561
Antwoord #5 Mei 22, 2009, 10:19:48
edit2Rapporteer  
Ik heb het zelfde, mijn achterste kruisband is ook gerekt...
Was een maandje geleden gebeurd, nu kan ik wel weer kiten zonder pijn.
Skateboarden lukt me niet... omdat ik me knie niet kan intrekken en weer strekken meteen.( als ik dat doe staat me knie opeens vast en dat doet pijn!!)
Mijn fysio zij dat ik mijn bovenbeen kon trainen en zo me kruisbanden weer wat sterker kon maken.
Marja de Bij

Berichten: 47
Antwoord #6 Mei 22, 2009, 14:57:59
edit2Rapporteer  
Ik heb in oktober een blessure aan de binnenband van mijn knie gehad. Ben veel op het strand gaan lopen/hardlopen en op een verhoging springen om bovenbeenspieren te versterken. In december kon ik weer op wintersport en nu ben ik weer volop aan het kiten, nergens last meer van.
Heb wel fysio gehad maar oefeningen kun je zelf heel goed doen.
En hardlopen op het zand is ook goed voor enkel/knie en andere beenspieren.

Een brace zou ik afraden omdat dit niet bevorderlijk is voor de stabiliteit van je spieren en gewrichten. Alleen als er echt grote schade zou zijn geweest en je wil voorkomen dat je een bepaalde uiterste stand in je gewricht per ongeluk krijgt, kun je een brace nemen.

Succes! Marja
Sherida

Berichten: 268
Antwoord #7 Mei 22, 2009, 20:08:47
edit2Rapporteer  
Een jaar geleden heb ik mijn voorste kruisband ingescheurd (niet tijdens het kiten).. Ik heb toen ongeveer drie maanden niks gedaan aangezien er nog wat andere dingen niet goed waren in de knie, botten gekneusd e.d. Volgens de orthopeed was een operatie niet nodig aangezien ik er niet continue doorheen ging, d.m.v. fysiotherapie konden de bovenbeenspieren zo goed als alles opvangen.

Na die drie maanden weer 'rustig' het water opgegaan.. Gewoon met zo'n goedkope brace van de drogist, een neopreen-achtig ding. Na iets minder dan een jaar (ongeveer 1 1/2 maand geleden nog een keer terug gegaan) nog steeds pijn na zware inspanning, na twee dagen snowboarden op wintersport kan ik niet meer lopen- wel snowboarden Wink en op mijn opleiding kon ik sporten als voetbal e.d. niet voluit meedoen. (toch nog nooit er  echt doorheen gegaan)

Dus terug naar de orthopeed.. Ik kon kiezen, een brace (á la Youri Zoon) of een operatie (oftewel een jaar eruit).. Gekozen voor de brace, hiermee kan ik gewoon het water op en dat gaat prima!
Tot ik die brace kreeg er nooit doorheen gegaan, tot vorige week maandag.. sprong-landen-krak-knie niet meer buigen.. Weekje rust en nu weer voorzichtig het water op.. Merk wel dat m'n knie weer een stukje instabieler is geworden, even kijken wat de orthopeed volgende maand zegt..

Het moraal van dit verhaal..  loser.. Je kunt een heleboel opvangen met je spieren eromheen, maar pas op met onverwachte draaibewegingen.. (tenminste, dat is mijn ervaring) 
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #8 Mei 22, 2009, 22:40:24
edit2Rapporteer  
ok vanmiddag rustig wezen kiten op de playa, eerst bij Daka zo'n McDavids neopreen knie ding gehaald. Bij het varen voorkomen dat mn been helemaal gestrekt was en rustig aan gedaan (lastig want niet mijn stijl), bijna niet gesprongen en alleen op safe (alles favoriete kant op etc.).
Het ging allemaal goed, voorlopig even zo door hobbelen kan ik in ieder geval af en toe van het varen genieten.
bedankt voor de tips!
Ondabeach

Berichten: 1191
Antwoord #9 Mei 22, 2009, 23:41:05
edit2Rapporteer  
Suc6 met de revalidatie dude! Heb je vandaag niet kunnen zien in die gaos.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.