Alleen launchen

Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #25 Juni 20, 2009, 13:50:38
edit2Rapporteer  
Dat klopt wat mini-me zegt. Gewoon afspreken wie de kite als laatste opgooit (ervaren persoon). Een kite oplaten als je je eigen kite in je handen hebt is niet moeilijk dus bijna iedereen kan het.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #26 Juni 20, 2009, 13:53:07
edit2Rapporteer  
Was gisteren weer sinds tijden op het voetstrand in Oostvoorne.

Wat ik daar allemaal niet voor voorbeelden heb gezien hoe de ene beginner de kite van de ander ging oplaten. Ik verbaas me er in positieve zin over dat het zovaak goed afloopt...
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #27 Juni 20, 2009, 13:58:48
edit2Rapporteer  
Hier een filmpje van mij  grote vriend Dimitri.
Veel gemaakte beginners fout is dat ze niet kijken of het doek strak staat.
Ik help ook regelmatige gasten de lucht in en die doen dan hun duim omhoog terwijl het doek en de lijnen nog slap staan. Ik doe hetzelfde als wat Dimitri demonstreerd... Maw laat de gast met de kite stil staan en ga zelf je positie bepalen (check 4.24 voor wat ik bedoel)


http://www.youtube.com/watch?v=cqdxbSh0uUI
Jeromez

Berichten: 3323
Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #28 Juni 20, 2009, 14:39:52
edit2Rapporteer  
Is idd een mooi filmpje HJ
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #29 Juni 20, 2009, 17:10:45
edit2Rapporteer  
idd leuk filmpje voor een beginner, maar let wel dat dit bij 8 - 10 kn gebeurd. Echt kiten doe je pas vanaf 16kn. Ga dus als beginner niet op je uppie aan de slag.
Fly like hell

Berichten: 842
Logs: 0 | 33 uur
Antwoord #30 Juni 20, 2009, 17:41:20
edit2Rapporteer  
Het is natuurlijk een beetje afhankelijk wat voor een kite je hebt. Mijn C kite launch ik door of het water in te lopen of door zand op de wingtip te leggen.

Mijn Cult launch ik door hem iets dwars op de wind te leggen en de verste stuurlijn iets aan te treken waardoor hij van je afdraaid en "automatisch" op zijn wingtip komt. Het laatste doe ik alleen als echt iedereen op het water staat en bij voorkeur in het gras om beschadediging van de kite te voorkomen.

Een gevaarlijke optie die je alleen moet toepassen bij zeer weinig wind en geen obstakels voor je. Kite op rug leggen met TE naar je toe en LE van je af. De TE in het midden van de kite verzwaren met zand en je 5e en power lijnen voorzichtig aantrekken totdat de kite naar ke toe klapt met de LE omhogg (De kite schiet vervolgen recht omhoog het vol windvenster in) 
onzin

Berichten: 451
Antwoord #31 Juni 20, 2009, 18:30:10
edit2Rapporteer  
@ reflex ik loop ook altijd nog ef een stuk verder het water in totdat ik vind dat er genoeg ruimte tussen mij en het strand zit.

 ik had het er natuurlijk ef bij moeten zetten ik vaar natuurlijk alleen op horst of mirns en daar is het vrijwel altijd vlak water en heb je geen last van de branding 
Langbeest

Berichten: 3272
Antwoord #32 Juni 20, 2009, 22:56:57
edit2Rapporteer  
@7:40 dat gaat maar net goed
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #33 Juni 20, 2009, 23:07:48
edit2Rapporteer  
@7:40 dat gaat maar net goed
Dat klopt.... Ik vind dat idd een slecht voorbeeld. Ik heb het ook wel eens zo gedaan maar dan net op de rand van het water met het strand zodat je de kite het water in trekt (minder schade aan LE) En als je kite dan in het water lift dan heeft het minder weerstand en kun je hem dus makkelijk in de hoek van het windvenster zetten en vervolgens rustig starten.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #34 Juni 20, 2009, 23:33:33
edit2Rapporteer  
het self launchen hangt qua gevaar ENORM af van je depower mogelijkheid op de bar en je skills. De veiligste methode is die met heel veel zand op de tip, omdat je nog vrij laat terug kan als je ziet dat er toch iets niet goed zit.
Wat altijd vervelend uit kan pakken is dat je lijnen ergens achter haken, je doet weinig, behalve dan maar je kite lopen terwijl je 1 front lijn binnen haalt.

Verder is launching en landing ALTIJD riskant, met of zonder hulp. Het risiko neemt enorm toe als er ongecontroleerd of ongeconcentreerd gehandeld wordt door zowel rider als helper.
Zoals MB constateerd zie je beginners vaak enorm klungelen en door het oog van de naald gaan, maar ook ervaren kiters kunnen op een onbewaakt ogenblik de fout in gaan. Meestal kan je het door stuurmanskunsten verhullen maar het blijven angstige taferelen.
Regel nummer 1 van het kitesurfen, "RUIMTE IS JE VRIEND" geldt hier meer dan bij alle andere maneuvres.
Dutchy

Berichten: 337
Logs: 0 | 9 uur
Antwoord #35 Juni 20, 2009, 23:46:09
edit2Rapporteer  
self launchen :

koop 2 draaipennen die voor honden gebruikt worden,een stuk ketting met 2 musketonhaken en bevestig die aan de draaipennen  draai de pennen diep in het zand .........
setup je kite en bevestig je loop aan de musketon haak
loop naar je kite en zet hem in het windvenster
naar je bar lopen aan je trapeze bevestigen ....
klaar !
gaat niet met een c-shape omdat deze teveel bounced
een bow-kite blijft rustig op de grond ..
andersom met landen werkt het ook perfect.....
heb het vaak zo gedaan en bekijks gehad .... kite maatje van mij had het op you troep gezien....

 
novice

Geen avatar

Berichten: 4
Antwoord #36 Juni 22, 2009, 13:14:10
edit2Rapporteer  
Ik krijg een beetje jeuk van al dat gezeik en beter weten van iedereen. Het lijkt wel een trend om de ervaren tinus uit te hangen. Een snaakje van 18 die een beetje stoer doet kan volgens mij gewoon beter zijn giechel dicht houden en nederig in een hoekje gaan zitten tot hij eindelijk wat baardgroei begint te krijgen.

Als we mensen nu gewoon eens fatsoenlijk informeren en een goed onderbouwd antwoord geven is dat denk ik veel veiliger dan mensen maar te laten klooien. Proberen doet iedereen het toch (wat zou je zelf doen of heb je gedaan).
De mens leert nou eenmaal graag door het maken van fouten en je behoed ze er niet voor door het ze af te raden.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #37 Juni 22, 2009, 13:21:37
edit2Rapporteer  
 Huh
Dirkie

Berichten: 479
Antwoord #38 Juni 22, 2009, 13:24:02
edit2Rapporteer  
Zo novice, je geeft zelf meteen maar 't goeie voorbeeld....?
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #39 Juni 22, 2009, 13:27:15
edit2Rapporteer  
Zo novice, je geeft zelf meteen maar 't goeie voorbeeld....?

Dat was ook mijn idee Tongue

Klinkt ook erg persoonlijk op iemand gericht, terwijl niemand hier begrijpt op wie hij doelt. Ik heb een baard dus mij zal hij wel niet bedoelen loser
Spoon

Berichten: 1864
Antwoord #40 Juni 22, 2009, 13:41:03
edit2Rapporteer  
Klinkt ook erg persoonlijk op iemand gericht, terwijl niemand hier begrijpt op wie hij doelt. Ik heb een baard dus mij zal hij wel niet bedoelen loser

gelukkig ben je wel 18 Wink
Lude

Berichten: 1420
Antwoord #41 Juni 22, 2009, 13:43:28
edit2Rapporteer  
Ik weet niet of dat filmpje zo'n goed voorbeeld is.. als je ziet hoe hij er achteraan gaat af en toe Smiley

Filmpje laat dus in principe wel zien dat je daar als beginner dus nog niet aan moet beginnen.

Kite half open in de wind leggen (Alsof iemand hem vast heeft om te starten), wingtip dubbel leggen vind ik bij meer wind ook niet echt fijn. (heb eens een boardbag op de wingtip gelegd zonder hem dubbel te leggen, die ging mooi 5 meter de lucht in Grin )

novice: als je jeuk hebt moet je krabben..
c0g

Geen avatar

Berichten: 157
Antwoord #42 Juni 22, 2009, 14:51:30
edit2Rapporteer  
Ik zelfstart al jaren dmv zand op de wingtip. Eerst c-kites, nu Delta, geen idee of 't met een Bow werkt maar lijkt me wel. Ik doe 't eigenlijk al als ik vind dat het te lang duurt voordat iemand me komt helpen.

Ja, starten is vaak het gevaarlijkste moment van je sessie, en ja, je moet heel alert zijn en altijd weten waar je release zit, en ja, met hulp is het beter, maar het is ook gewoon goed te doen.  MITS je genoeg ruimte hebt!

Ik vaar altijd op zee, en vaak alleen, dus dan moet je wel.

*Edit* Ik moet bekennen dat ik vind dat novice wel een punt heeft.
Hoewel ik me ook vaak verbaas over de gevaarlijke toeren van startende kiters, helpt afraden niet. Goed uitleggen hoe je zoiets zo veilig mogelijk kan doen wel, en daar wordt ook naar gevraagd.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #43 Juni 22, 2009, 14:59:32
edit2Rapporteer  
Het kan gewoon niet veilig genoeg uitgevoerd worden, het is vaak een lastige handeling. Pas als je voldoende kiteskills hebt wordt het eenvoudiger. Maar ook gevorderden doen het met de hand op de safety.

Maar hij heeft zeker een punt dat er altijd een aantal idioten rondlopen die het toch gaan doen. Helaas genoeg voorbeelden gezien. Afgelopen vrijdag nog ThumpDown
c0g

Geen avatar

Berichten: 157
Antwoord #44 Juni 22, 2009, 15:09:20
edit2Rapporteer  
-Ernstige bekentenis modus aan- :

Ik ben al vrij lang geleden begonnen met kiten, met een wipika classic..., er was geen info, en geen andere kiters op het strand.
Niemand had mij dus verteld dat ik m'n kite HAAKS op de wind moest laggen, ipv vol in het windvenster.
Ik heb een jaar lang zelf gelaunched, door de wipika-lap gewoon vol in de wind te leggen en 'm dan omhoog te sjorren. Ik dacht dat die eerste 5 meter vliegen er gewoon bij hoorde....  *Kuch* 
Gelukkig was het toen ook nog gewoon leeg op 't strand. Toen ik de haakse methode ontdekte was ik helemaal blij dat 't ook 'veilig' kon.

Affijn, gewoon hulp vragen jongens!  Grin
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #45 Juni 22, 2009, 15:24:38
edit2Rapporteer  
met ontzettttttttttend weinig wind kan je je kite ook midden in het windvenster oplaten op de "Lenten" methode nl. reverse launching. Vorige week wat mee gestoeid en met mn high depower OR Rise viel het best te doen (depowerkoord van meer dan een meter), wel schrap zetten voor een flinke sprong.
Het viel me op dat andere relaunch methodes op land en water waren uitgeput wegens dus ontzettttttdtendt weinig wind, maar dit ging wel.
Heeft iemand dat wel eens op het water geprobeerd? stuurlijnen binnenhalen tot   'ie een paar meter  boven het water zweeft en dan schielijk opzij laten schieten, het zou een manier zijn om met te weinig wind uit een nare situatie weg te komen, of in de branding heel snel te herstarten voor de volgende golf er door gaat.
sjoerdsantema
Gast
Antwoord #46 Juli 20, 2009, 16:48:33
edit2Rapporteer  
Hoe moeilijk zon hotlaunch is hangt helemaal van je kite af. Ik vaar blade kites en daar gaat het prima mee. Wel de kite ver genoeg boven de grond uit laten komen anders ram je hem vol de grond in als je een van de stuurlijnen loslaat. Hangt natuurlijk ook af van de breedte van je kite af. Met weinig wind vind ik het een prima methode om je kite uit bv het riet te krijgen. Om gewoon te starten zou ik toch altijd hulp vragen.

Als je hulp vraagt heb je ook even de tijd om goed te zien of je lijnen niet gedraaid zitten. Stel je hebt aan 1 kant om wat voor domme reden dan ook je powerlijn en stuurlijn verkeerd om en je launched dat ding alleen kan je je opmaken voor wat ongewild vliegwerk, met alle gevolgen van dien. Waarom zou je het risico lopen?
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #47 Juli 20, 2009, 17:10:53
edit2Rapporteer  
Nogmaals, voor beginners en licht gevorderden niet aan beginnen!

Omwille van je eigen veiligheid,
Omwille van de veiligheid van medekiters en omstanders!

En veel minder belangrijk, ook je materiaal kun je op die manier ernstig beschadigen. Een kite blijft een product wat heel slecht kan tegen puntbelasting, oftewel scherpe voorwerpen die een kracht uitoefenen op de kite zoals schelpen en stenen kunnen al voor fikse schade zorgen.

Ik zelflaunch alleen in niet al te harde wind, en echt als het niet anders kan (iedereen al op het water. Als er helemaal niemand op het water is dan kite ik helemaal niet)

@ Rudo: je moet gewoon een goed merk kite kopen, dan heb je dat probleem niet meer loser schater
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.