Hoogte lopen tijdens het varen !!!!!

surfing28

Berichten: 144
Juni 24, 2009, 15:50:30
edit2Rapporteer  
Beste medestrijders, ik vroeg me af ( gezien ik er nog steeds moeite mee hebt ) of iemand handige simpele tips heeft om goed hoogte te kunnen lopen tijdens het varen. Ik snap dat het met weinig wind vrij rot is om goed hoogte te lopen maar met veel wind lijk ik er ook moeite mee te hebben.

Het is alsof het de ene keer wel aardig lukt de andere keer weer minder. Het is zo dat als ik richting de twaalf uur vaar ik ergens op elf uur uitkom, op de terugweg zal ik ergens bij 7 uur uitkomen.. Het lijkt alsof niets echt wilt helpen en de eninge oplossing lijkt dan nog te zijn teruglopen  ThumpDown

Is het nu echt een kwestie van je board en kite dwingen om hoogte te lopen, dus na wat snelheid te hebben gemaakt insturen ? Is het een kwestie van heupen erin draaien ?? Is het een kwestie van breedte van board ?

Ik heb dit board, afmetingen 130 x 38,5 cm:




Kitemaster

Berichten: 365
Antwoord #1 Juni 24, 2009, 16:12:10
edit2Rapporteer  
let erop dat je tijdens het varen je voorste been strekt..... echt GOED strekken...... je zult zien dat je meer achterover in de kite kunt gaan hangen..... je kant je board beter aan, waardoor je automatisch nog scherper hoogte loopt......

GertjanS

Berichten: 7
Antwoord #2 Juni 24, 2009, 16:29:10
edit2Rapporteer  
Voor mij is de oplossing geweest om met één hand de bar vast te houden en de andere vrije hand richting het water. Ook moet je de kant op kijken waar je naar toe wilt. Je neemt nu vanzelf de houding aan die nodig is om hoogte te lopen. In het begin lukte het me niet om lang met één hand te varen, maar als je de andere hand ook weer op de bar legt moet je jezelf dwingen om dezelfde houding aan als daarvoor aan te houden. De rest, tenen omhoog, kite niet te hoog maar echt schuin in de hoek voor je houden, gaat dan vanzelf. Mocht je op zee varen laat je dan niet door het getij voor de gek houden. Soms lijkt het alsof je geen hoogte kunt lopen doordat de stroming en de wind je dezelfde richting op drijven.
surfing28

Berichten: 144
Antwoord #3 Juni 24, 2009, 16:33:50
edit2Rapporteer  
Het gekke is met één hand varen gaat uitstekend en kijk daarbij ook de richting op die ik wil varen. Vaak neem ik ook een mikpunt in gedachten en probeer die vast te houden.. Vaak lukt het gewoon niet of nauwelijks... Wat ik ook heb met een vlaag bijv is dat wanneer ik zeg 4 meter hoogte hebt gelopen ik ineens weer 8 meter uitschiet.. Verlies van -4 dus, en zo blijf ik vaak een beetje ploeteren...  Huh
Kitemaster

Berichten: 365
Antwoord #4 Juni 24, 2009, 16:41:19
edit2Rapporteer  
als je ineens 8 meter vooruitschiet dan heb je:

A: een te grote plank voor de omstandigheden
B: een te grote kite voor de omstandigheden

of beiden natuurlijk.

Moet er wel bij zeggen dat je met het ene boardje 10x makkelijker hoogte loopt als met t andere...

vaar zelf een nobile, en dat zijn echt super lekker plankjes om hoogte mee te lopen, persoonlijk ken (nooit mee gevaren) ik jou plankje niet.....

hele hoge sprongen, daar verlies je ook veel hoogte mee, of is dat niet de oorzaak??? Wink
seB

Berichten: 74
Antwoord #5 Juni 24, 2009, 16:45:13
edit2Rapporteer  
Even een punt op de horizon zoeken en daar naar blijven kijken en naartoe varen (dit helpt echt heel erg goed)! Verder idd goed in je trapeze hangen, voorste been strekken en met je achterste been duuwen!

Succes!
surfing28

Berichten: 144
Antwoord #6 Juni 24, 2009, 16:54:25
edit2Rapporteer  
als je ineens 8 meter vooruitschiet dan heb je:

A: een te grote plank voor de omstandigheden
B: een te grote kite voor de omstandigheden

of beiden natuurlijk.

Moet er wel bij zeggen dat je met het ene boardje 10x makkelijker hoogte loopt als met t andere...

vaar zelf een nobile, en dat zijn echt super lekker plankjes om hoogte mee te lopen, persoonlijk ken (nooit mee gevaren) ik jou plankje niet.....

hele hoge sprongen, daar verlies je ook veel hoogte mee, of is dat niet de oorzaak??? Wink

Wel wat sprongen maar nog niet schokkend hoog te noemen... Het is niet echt vooruitschieten maar meer met de wind mee gaan, erna moet ik dan nog meer corrigeren doormiddel van hoogte lopen.. Al met al verlies ik gewoon..

En heb toevallig gisteren met een nobile 555 gevaren en daar had ik het wel al stukken makkelijker mee, voor me gevoel dan, kwam wel beter uit moet ik zeggen.. Ik ga vanavond nog ff naar autostrand en ga het zeker even proberen wat hier gezegd is, goed voorste been strekken, met de achterste wat meer de vaarrichting bepalen...
wouterb

Berichten: 2759
Antwoord #7 Juni 24, 2009, 17:07:14
edit2Rapporteer  
Wat bij mij de 'Yes-erlebnis' gaf:
Tenen van je voorste voet optillen!
Je strekt dan automatisch je voorste been, draait gelijk je heupen mee in.

Als het goed is zie je de spray groeien naarmate je je tenen omhoog trekt. Rem  je te veel; tenen laten zakken!

give it a try!  ThumpsUp
bernard

Geen avatar

Berichten: 10
Antwoord #8 Juni 24, 2009, 17:08:09
edit2Rapporteer  
vlieger wat meer naar de zijkant van het venster, kijken naar een punt upwind en bijna met je kont op het waterhangen met veel druk op de heelside van je achterste been, handje los kan helpen, maar de edge van je board is het belangrijkste! Verlies je te veel snelheid, iets minder edgen en weer meer kanten als je meer snelheid hebt!
mbetz

Berichten: 576
Antwoord #9 Juni 24, 2009, 19:40:23
edit2Rapporteer  
Je kite niet te hoog varen. Hoe lager je de kite vaart des te makkelijker is het om je boor t kanten en controle over het hoogte lopen te houen. Het beste hoogte loop je als de kite laag staat en constante kracht levert dan kun je je op jouw houding concentreren (zie adviezen boven).

Wat voor kite vaar je? Een C Kite kun je vaak verder aan het windvenster krijgen door een beetje te depoweren, ook bij weingg wind!!! Dit helpt ook bij hoogte lopen.
Suc6
Tim_GTS5

Berichten: 2818
Antwoord #10 Juni 24, 2009, 19:48:09
edit2Rapporteer  
Ik heb een beetje hetzelfde probleem, rechterkant op gaat nog wel goed met hoogte lopen (snowboarden heb ik mijn rechterbeen voor dat scheelt ook denk ik). Maar links hoogte lopen vind ik wel lastiger en de kite gaat altijd teveel naar de zijkant v/h windvenster, wat doe ik hier fout ?

Heb een Crazyfly rocky chadwell boardje met veel carbon erin en is echt superstijf, is mijn eerste boardje maar vooral in golven gaat dit echt niet met die ronde rail. Zat ook aan een Nobile 555 te denken.
Sandro

Berichten: 99
Antwoord #11 Juni 24, 2009, 20:04:42
edit2Rapporteer  
Ik als gevorderde beginner kon vorig jaar in El Gouna eindelijk zowel links als rechts varen en toen kwam het hoogtelopen...dit ging mij wonderbaarlijk best goed af.Had een vast punt op het land als mikpunt genomen om telkens proberen daar uit te komen.
Had het idee dat het met wat meer wind ook makkelijker ging.Ik vaar zelf met een 2007 Nobile 555.
Was toen nog in het bezit van een zit trapeze en had nog een poephouding destijds maar door lekker te hangen en mijn boardje iets aan te kanten kwam ik gewoon weer uit op de plek waar ik begon.

Ohwja...mijn board maat is 135*40
Porsche

Geen avatar

Berichten: 7
Antwoord #12 Juni 24, 2009, 20:15:44
edit2Rapporteer  
Tip:
Ga een keer met je eigen board naar een cable ski baan en ga daar de standen proberen die hiervoor genoemd zijn. Vooral je zwakke kant veel oefenen, links bij jou. Dus eerst een paar rondjes rechtsvoor starten en varen, daarna een paar rondjes linksvoor starten en varen. Ook erg goed om je toeside goed te oefenen!

Je kunt je nu 100% focussen op je board technique en je zult zien dat het werkt!! De volgende keer op het water gaat alles veeeeel makkelijker. En het is nog leuk ook.

Greeeetzzzz
Knallluuhhh

Berichten: 2
Antwoord #13 Juni 24, 2009, 20:25:16
edit2Rapporteer  
hoogte lopen -> vaar naar ondiep water, stap af, loop 100 meter tegen de wind in en stap weer op je board en vaar weer weg.
Joy.H

Berichten: 1028
Antwoord #14 Juni 24, 2009, 21:17:31
edit2Rapporteer  
hoogte lopen -> vaar naar ondiep water, stap af, loop 100 meter tegen de wind in en stap weer op je board en vaar weer weg.

ha...ha.... loser
jesse.

Berichten: 946
Logs: 0 | 6 uur
Antwoord #15 Juni 24, 2009, 21:42:17
edit2Rapporteer  
hoogte lopen -> vaar naar ondiep water, stap af, loop 100 meter tegen de wind in en stap weer op je board en vaar weer weg.

omg.. voor de eerste keer gepost, en gelijk een goede!  Grin
Wel humor.. 

Maar 'hoogtlopen' , wat ik doe is meestal kite ongeveer op 3 uur of 9 ofzow. en dan goed in je trapeze hangen + gewoon kei en kei hard op je achterste been drukken. tot dat je idd. merkt dat je zachter gaat, even die grens zoeken dat je toch nog aardig hard vaar.

(hoe je het mag type) impriesiepe, moet je dan hoogte lopen? ThumpsUp
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #16 Juni 24, 2009, 21:47:56
edit2Rapporteer  
Daar moest ik nou net ook aan denken jesse Wink

Maar met 1 hand kiten is toch niet echt handig om hoogte te lopen. Het is lekker als afwisseling maar niet goed om de snelheid erin te houden. Stiekem trek je de bar toch te hard of juist niet aan. Je moet kunnen spelen met je bar en lekker kunnen hangen. Gewoon kite schuin voor je (niet te hoog) en naar de richting kijken die je op wilt. Dus half over je schouder. Goed gaan hangen en kracht zetten op je achterste been.

Het tenenverhaal is wel grappig en klopt. Nu lijkt het wel alsof kiten vanuit je tenen komt Grin
gecko265

Berichten: 60
Antwoord #17 Juni 24, 2009, 22:33:03
edit2Rapporteer  
de meeste tips zijn al gegeven, maar mij is opgevallen dat je met een gestrekte  lichaamshouding het best hoogte loopt.. dus goed je schouders naar achter. gewicht 70% op je achterste been. en kite lekker laag. Als je te ver met je schouders naar voren buigt loop je het risico dat je ff de controle kwijt bent (je hangt niet genoeg) . en dus downwind knalt..dan verlies je al je gewonnen hoogte..
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #18 Juni 24, 2009, 22:47:53
edit2Rapporteer  
er zijn ruwweg twee stijlen: gepowerd en langzaam maar zeker
gepowerd: kite laag, hard edgen (board kanten)
wanneer: glad water, veel wind
langzaam: kite hoog, board vrij vlak
wanneer: choppy, minder wind
Beide stijlen leveren grosso modo evenveel resultaat op.

Verder staan er boven goed tips over houding, heupen, vast punt etc. Onthou dat de wind in een vlaag draait, als je een vlaag in vaart moet je wat afvallen en gaande de vlaag oploeven.

Een redelijk groot, vlak board wil helpen, en een kleinere kite vaak ook. Wil je echt hoogte lopen, neem een directional course race board.
Bart13

Geen avatar

Berichten: 589
Antwoord #19 Juni 24, 2009, 23:18:49
edit2Rapporteer  
Wat bij mij werkte was alles hierboven, maar vooral aankenten doormiddel van je hakken, lekker op je hakken rusten en gaan met die banaan
Tim_GTS5

Berichten: 2818
Antwoord #20 Juni 24, 2009, 23:55:58
edit2Rapporteer  
En wat betreft de positie van je board ? Hoe moet je nu het beste staan, de voorkant wat omhoog wijzend tov de achterkant neem ik aan. Laatst kwam ik ook vrij vaak met me voorste been het water in volgens mij boardje nog iets omhoog laten komen dan en meer op achterste been leunen ?

Had ook op Andijk op de golven heel weinig grip, verkeerde houding op het board denk ik en was ook de eerste keer op redelijke golven.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #21 Juni 25, 2009, 00:09:44
edit2Rapporteer  
De meeste twintips vaar je gewoon vol op je achterste been, voorste been (bijna) strekken - niet helemaal want dat is heel k*dt voor je knieën.
om goed te edgen kan je de tenen van je voorste voet omhoog trekken.
Hierdoor komt de voorste tip ook iets omhoog. Afhankelijk van het board kan je de tail verder het water in drukken.

teveel edgen en zo remt je board uit, en dan sta je stil.
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #22 Juni 25, 2009, 00:22:56
edit2Rapporteer  
Surfing 28.... Even een paar vraagjes:

Welke kites gebruik je?
Heeft jou spot ook stroming?  autostrand
Wat is je gewicht?
Kun je al wel een beetje heen en weer varen? ja want je maakt kleine sprongen.

Alvast thx
surfing28

Berichten: 144
Antwoord #23 Juni 25, 2009, 10:09:26
edit2Rapporteer  
Surfing 28.... Even een paar vraagjes:

Welke kites gebruik je?
Heeft jou spot ook stroming?  autostrand
Wat is je gewicht?
Kun je al wel een beetje heen en weer varen? ja want je maakt kleine sprongen.

Alvast thx

Maak gebruik van Best Kites, een Bularoo uit 2007 van 10m2 en een Waroo uit 2009 van 7m2. Vaar inderdaad op Autostrand, en de sprongen worden hoger en hoger
Allard

Berichten: 67
Antwoord #24 Juni 25, 2009, 10:16:13
edit2Rapporteer  
Ik heb het afgelopen jaar ook aardig lopen modderen met  hoogte lopen. Dacht eerst dat het aan mijn board lag, North Defender 148x40. Echter inderdaad het werken aan de juiste houding en het kijken naar een vast punt heeft veel verbetert. Heb veel van techniek geleerd door te kijken naar DVD's van Progression en Kite 1.01 van Shannon Best, daar komen de zelfde tips naar voren als eerder genoemd.  
Vaar nu Nobile 666 '09 134x42 en dat maakt het wel een stuk makkelijker.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.