(de)poweren bandit dos

KITE-NZ

Geen avatar

Berichten: 59
Juni 30, 2009, 01:41:57
edit2Rapporteer  
Gister weer mijn 8 uit de tas gehad en volgens advies op mijn laatste vraag op de verste knoop
gezet. Ik begin er nu echt aan te wennen, mannen wat een kite. Ongelovelijke airtime en in de golven een droom. Wel veel meer C-like power dus wat meer aankanten. ook komen de vlagen wat harder (directer) door. Dwz een vlaag wordt niet (zoals bijn mijn waroo 08) door de kite opgevangen maar direct in power omgezet. Waar ik vaar is het redelijk vlagerig dus moet er regelmatig op de strap wat bijgesteld worden. depower in echt super eenvoudig. Latiger is om hem weer te poweren. Iemand een handigheidje daarvoor. Wat er vaak gebeurd is dat je de strap naar je toe trekt om hem uit de cleat te trekken en vaak heb ik dan moeite om hem verder gepowerd weer vast te zetten.
PS laatst met de 12 gevaren op de 2e knoop in redelijk wat wind en dat was prima te doen. Ik denk dat het uit de lucht vallen meer met mij te doen had dan met de kite.
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #1 Juni 30, 2009, 07:26:37
edit2Rapporteer  
Ik moet zeggen dat ik onder het varen bijna nooit de depowerstrap gebruik.
Dmv de bar en het aankanten van het board heb ik voldoende depower ter beschikking.  Maar goed dat was niet de vraag.........

DePower: erg makkelijk. Gewoon het depower touw naar je toe trekken en vervolgens klemt het zit door de tegendruk weer vast in de cleat.

Power: Het touw iets aantrekken en vervolgens helemaal van de clamcleat afhouden. Vlak voordat je hem weer terug zou willen zetten moet je het touw weer even lans de cleat laten lopen zodat het weer kan fixeren.

Het spreekt allemaal voor zich maar moet zeggen dat ik er in het begin ook nog geen handigheid in had. Moet misschien ook allemaal nog een beetje soepel worden  Wink
Alibali

Berichten: 114
Antwoord #2 Juni 30, 2009, 08:07:35
edit2Rapporteer  
En waar was jij dat je je 8 meter tevoorschijn haalde ????
Stond er uberhaupt wind ???  Roll Eyes

Radical Ronnie

Berichten: 386
Logs: 0 | 1555 uur
Antwoord #3 Juni 30, 2009, 08:34:02
edit2Rapporteer  
En waar was jij dat je je 8 meter tevoorschijn haalde ????
Stond er uberhaupt wind ???  Roll Eyes



Ja, inderdaad??? Al dagen geen wind hier... KITE-NZ... Staat dat soms voor een KITE-tripje naar Nieuw-Zeeland???
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #4 Juni 30, 2009, 11:32:47
edit2Rapporteer  
Jaaa, New Zealand. Wat een mazzelpik!

Ik ga nog eens terug, en met de kitegear. Wat een zieke spots daar zonder uberhaupt surfers!!!

Ik verstel de cleat wel regelmatig, echter alleen als de wind toe en afneemt. Dat is nu eenmaal het type kite wat je zo moet verstellen. Met een C-kite moest dat ook met toe of afnemende wind.

Idd. zou die versteller door een katrol moeten lopen ipv die "goedkope" ring. Bij North hebben ze dat standaard al sinds 2007 en dat werkt prima.
Die van F-one heeft erg veel weerstand...
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #5 Juni 30, 2009, 12:03:57
edit2Rapporteer  
Inderdaad de Deltas moet je gewoon vaker afstellen. Wat is het voordeel tussen een cleat en een strap? Met een strap heb ik zelf nooit problemen en werkt toch echt ideaal.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #6 Juni 30, 2009, 15:06:26
edit2Rapporteer  
Een cleat zou in theorie langer mee moeten gaan, daar de slijtage minder zou zijn. Dat is ook echt zo, mits het gebruikte lijn van de juiste kwaliteit is, en er een katrol gebruikt wordt om de lijn 180° om te leiden. Dat is bij F-one dus niet het geval itt bijvoorbeeld North. Ook bij SS zag ik geen katrol op de nieuwste bar  ThumpDown

De Zeeko heeft een strap, en die werkt ook gewoon goed. En al mijn oude straps deden het nog top na een seizoen.
c0g

Geen avatar

Berichten: 157
Antwoord #7 Juni 30, 2009, 15:19:49
edit2Rapporteer  
Ik vind straps echt zwaar inferieur. Alle straps die ik ooit heb gehad kon ik alleen verstellen door met 2 handen flink te sjorren. Op het strand dus.
M'n dos kan ik onder het varen verstellen. Poweren gaat inderdaad lastig, soms lukt het door flink abrupt het cleat-touwtje omhoog te trekken.
Doordat het echt veel uitmaakt hoe je 'm instelt verstel ik 'm ook erg vaak. Weet nog niet of het een voor of een nadeel is maar een paar centimeter verstellen heeft behoorlijk wat meer of minder power tot gevolg, vind ik.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #8 Juni 30, 2009, 15:25:41
edit2Rapporteer  
Ik vind straps echt zwaar inferieur. Alle straps die ik ooit heb gehad kon ik alleen verstellen door met 2 handen flink te sjorren.

Zowel die van Zeeko, Peter Lynn, Gaastra om er maar een paar te noemen zijn te verstellen tijdens het varen. Ook hier wordt de strap omgeleid, waardoor er een 2:1 vertraging ontstaat.

Idd. heeft een paar cm verstellen veel invloed op de Dos, net als dat het geval was bij oude C-kites met veel power.
KITE-NZ

Geen avatar

Berichten: 59
Antwoord #9 Juli 01, 2009, 00:04:14
edit2Rapporteer  
Ok, de consensus is duidelijk, het is een lastig systeem om weer te poweren.  Ik kan er ook wel het voordeel van zien tov een strap. Het zal wel wennen.
NZ staat inderdaad voor Nieuw Zeeland. Ik woon daar nu 4 jaar. veel spots erg dicht bij huis. De wind hier is wel minder stabiel dan in NL. Het kan erg snel wisselen en het is vaak redelijk vlagerig.  Wat wel een groot voordeel is, is het weer. In de winter kan je gewoon doorvaren. Vandaar de 8 m uit de tas. Er is altijd wel ergens wind.

bedankt voor de tips..
Rene
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #10 Juli 01, 2009, 10:52:45
edit2Rapporteer  
Om toch maar weer eens offtopic over de straps en cleats door te gaan Wink De strap op mijn bar werkt toch perfect met 1 vinger. Je hoeft bijna geen kracht te zetten. Enkel je bar beetje naar voren zodat er niet de volle kracht op je powerlijnen komt (met name bij depoweren).
sjorsie

Berichten: 326
Antwoord #11 Juli 01, 2009, 17:04:13
edit2Rapporteer  
Jaaa, New Zealand. Wat een mazzelpik!

Ik ga nog eens terug, en met de kitegear. Wat een zieke spots daar zonder uberhaupt surfers!!!

Ik verstel de cleat wel regelmatig, echter alleen als de wind toe en afneemt. Dat is nu eenmaal het type kite wat je zo moet verstellen. Met een C-kite moest dat ook met toe of afnemende wind.

Idd. zou die versteller door een katrol moeten lopen ipv die "goedkope" ring. Bij North hebben ze dat standaard al sinds 2007 en dat werkt prima.
Die van F-one heeft erg veel weerstand...

ik vind eigenlijk die van f-one veel beter werken als die van north..me maatje heeft de evo en dat werkt egt k*t
To

Berichten: 928
Antwoord #12 Juli 01, 2009, 17:48:19
edit2Rapporteer  
ik heb zelf de evo en de dos, en die werken allebei hetzelfde en werken allebij prima, nog nooit problemen mee gehad!
sjorsie

Berichten: 326
Antwoord #13 Juli 01, 2009, 18:20:10
edit2Rapporteer  
ik heb zelf de evo en de dos, en die werken allebei hetzelfde en werken allebij prima, nog nooit problemen mee gehad!

dus bij jou f-one zit er een katrol op
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #14 Juli 01, 2009, 20:58:45
edit2Rapporteer  
ik vind eigenlijk die van f-one veel beter werken als die van north..me maatje heeft de evo en dat werkt egt k*t

Heb zelf de 2007 en 2008 North 5th bar gehad, en beide werkten uitstekend. De 2006 versie had een verkeerd ontworpen cleat, die was ruk.

Zover ik weet heeft de 2008 en 2009 4 en 5 lijns bar van North een katrol.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.