Natura 2000: Workum , Mirns, Noordholland ..................

Idefixe

Berichten: 8241
Juli 11, 2009, 18:26:22
edit2Rapporteer  
Wat is de stand van zaken? Wat gaat er gebeuren? De eerste uitslagen van de Nadere Effecten Analyse zijn binnen. Kun jij op jouw homespot blijven varen?
Lees hier  de laatste berichten met betrekking tot dit verhaal.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #1 Juli 11, 2009, 18:34:12
edit2Rapporteer  
En ga eens lid worden doen!!!
Joystick

Berichten: 251
Antwoord #2 Juli 11, 2009, 19:19:29
edit2Rapporteer  
He Tom,

Goed bezig en mooi duidelijk verslag van de ontwikkelingen omtrent Natura 2000! ThumpsUp
Jullie inzet wordt gewaardeerd!

groeten Lennart
Flyingtrunkie

Berichten: 1804
Antwoord #3 Juli 11, 2009, 19:39:41
edit2Rapporteer  
 (up_kitesmiley)top Tom! ThumpsUp
LF Ruud

Berichten: 1301
Logs: 0 | 35 uur
Antwoord #4 Juli 11, 2009, 20:47:47
edit2Rapporteer  
Geweldig nieuws Tom voor Mirns (up_kitesmiley)Maar als workum wordt gesloten voor het kitesurfen.
Ten eerste ben je een mooie locatie kwijt  Embarrassed
En ten tweede op de rond liggende spots wordt het nartuurlijk wel een stuk drukker en dat zal minder leuk zijn  Shocked
scar

Geen avatar

Berichten: 6
Antwoord #5 Juli 11, 2009, 21:01:41
edit2Rapporteer  
j
ongens goeg bezig.nu maar hopen dat er wat meer spots bijkomen .super bezig het nkv
En word gewoon lid hoe meer leden hoe beter.
Jordi_1990

Berichten: 1021
Antwoord #6 Juli 11, 2009, 21:51:10
edit2Rapporteer  
goed bezig maar als ze workum nu gaan sluiten kan ik wel gaan stoppen met kiten in nederland.... wat een dom besluit. hoe druk wordt het nu wel niet op de andere spots als die honderd nog wat man (als het niet meer zijn...) naar mirns verkassen? heeft natura 2000 daar een oplossing voor?
® € M © 0

Berichten: 406
Antwoord #7 Juli 11, 2009, 22:40:51
edit2Rapporteer  
Hopen dat workum open blijft. Misschien ook zo'n bord als in mirns staat plaatsen in workum ?
CeesV

Berichten: 1111
Antwoord #8 Juli 11, 2009, 23:19:35
edit2Rapporteer  
Workum en Horst zijn zorgenkindjes? Wat een mafkezen als ze die spots willen sluiten... Beide staan hoog in de lijst met best bezochte spots van NL... Ik durf te wedden dat er genoeg mensen zullen zijn die ondanks zo'n verbod gewoon door zullen gaan varen... En dan zullen het niet alleen onze gerespecteerde Oosterburen zijn!
CeesV

Berichten: 1111
Antwoord #9 Juli 11, 2009, 23:20:01
edit2Rapporteer  
Windsurfers mogen zeker dan nog wel doorvaren op Horst en Workum? :S
xray

Berichten: 3688
Antwoord #10 Juli 11, 2009, 23:58:45
edit2Rapporteer  
Er klopt geen biet van de NEA. Aanvechten die hap. Van natuurlobby voor natuurlobby. Een vrijwel kansloos gevecht zoals het nu gaat.....
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #11 Juli 12, 2009, 09:43:59
edit2Rapporteer  
Er klopt geen biet van de NEA. Aanvechten die hap. Van natuurlobby voor natuurlobby. Een vrijwel kansloos gevecht zoals het nu gaat.....

Het "gevecht' wordt pas echt kansloos als je als vertegenwoordiger van de kitesurfers tijdens een overleg wordt geconfronteerd met knalharde gegevens dat kitesurfers veel buiten de zone varen, regelmatig nog even lekker voor de beroepsvaart langs de vaargeul in duiken enz enz.
Het zijn vooral de kitesurfers zelf die de ellende veroorzaken...........
xray

Berichten: 3688
Antwoord #12 Juli 12, 2009, 10:08:05
edit2Rapporteer  
Nee Tom, dat is de realiteit van hoe er met onzinnige regelgeving wordt omgegaan.
Ik kan prachtige parallelen trekken naar bijvoorbeeld de muziekindustrie waar dat toe leidt.

Alle respect voor al het werk dat je doet.

Er zijn een paar problemen die wat mij betreft blijven spelen.

1) de regels zijn en voelen onrechtvaardig (zie reactie CeesV)
2) NEA klopt niet in de basis
2) het is niet of nauwelijks te zien (Horst 1 vage boei)

Het is goed om deze standpunten hier scherp te houden maar laten we deze discussie offline voortzetten.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #13 Juli 12, 2009, 10:16:52
edit2Rapporteer  
Even Horst dan ( online  = lekker inzichtelijk voor een ieder / vind ik wel zo prettig) iets nader bekijken:
Strand Horst heeft in principe een ontheffing Natura 2000!! Dus vanuit die hoek hebben we ons werk gewoon goed gedaan.  Vervolgens gaat het fout op het gebied van gedrag van de kitesurfers.
Als deelnemer van het verkeer wordt je geacht de regels te kennen. Op het water geldt dat net zo. Iedere kitesurfer die een beetje bewust met de sport bezig is weet dat je bijvoorbeeld uit vaargeulen weg moet blijven. Toch is het op Horst iedere keer weer raak!!  Niet de natuurfreaks, niet de vogelliefhebbers, maar wel de kitesurfers vind je terug in de vaargeul.
De uitspraak van Ceesv
Citaat
Ik durf te wedden dat er genoeg mensen zullen zijn die ondanks zo'n verbod gewoon door zullen gaan varen...

wordt door kitesurfers t.o.v. de vaargeul duidelijk in de praktijk toegepast. Op het moment dat je dit soort zaken tijdens een overleg voor je voeten krijgt dan heb je gewoon ff niets meer in te brengen....
We kunnen nu met z'n allen al vast gaan lopen schelden en klagen of we gaan met z'n allen kijken wat we er aan kunnen doen om ook deze locaties open te houden voor het kitesurfen.
keessie

Berichten: 260
Antwoord #14 Juli 12, 2009, 10:52:59
edit2Rapporteer  
Workum en Horst zijn zorgenkindjes? Wat een mafkezen als ze die spots willen sluiten... Beide staan hoog in de lijst met best bezochte spots van NL... Ik durf te wedden dat er genoeg mensen zullen zijn die ondanks zo'n verbod gewoon door zullen gaan varen... En dan zullen het niet alleen onze gerespecteerde Oosterburen zijn!


Inderdaad, we blijven zowieso doorvaren op Workum. Dan komt dezelfde regeling als bij de permanente bewoners van vakantiehuisjes! Een generaal pardon voor alle kiters die wel gewoon blijven doorvaren op Workum. Als je hier in Nederland gewoon stug niet naar de overheid luistert, dán pas gaat de overheid naar jou luisteren!!
CeesV

Berichten: 1111
Antwoord #15 Juli 12, 2009, 10:53:23
edit2Rapporteer  
De uitspraak van Ceesv
Citaat
Ik durf te wedden dat er genoeg mensen zullen zijn die ondanks zo'n verbod gewoon door zullen gaan varen...

wordt door kitesurfers t.o.v. de vaargeul duidelijk in de praktijk toegepast. Op het moment dat je dit soort zaken tijdens een overleg voor je voeten krijgt dan heb je gewoon ff niets meer in te brengen....
We kunnen nu met z'n allen al vast gaan lopen schelden en klagen of we gaan met z'n allen kijken wat we er aan kunnen doen om ook deze locaties open te houden voor het kitesurfen.



Zo bedoelde ik dat niet. Ik bedoelde dat als Horst en Workum gesloten worden dat er dan ongetwijfeld op die spots toch gevaren gaat worden door mensen. Moeten we anders met z'n allen in de zomer bij Kornwerderzand en Hindeloopen gaan varen?
Ik begin bijna altijd te schreeuwen als ik iemand in het natuurgebied zie. Maar er zullen altijd lui zijn die het moeten verzieken. En als ze alles dan toch sluiten heeft het toch ook weinig zin meer?
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #16 Juli 12, 2009, 10:57:32
edit2Rapporteer  
Goed werk Tom, grote klasse !! ThumpsUp
xray

Berichten: 3688
Antwoord #17 Juli 12, 2009, 11:14:10
edit2Rapporteer  
Even Horst dan en als we dan toch online blijven....

Diegene die zijn werk tenminste goed gedaan heeft is Paul Annegarn en vrijwel helemaal alleen voor alle duidelijkheid en niet wij....

Die zone die bepaald is door de diverse instanties is echter veel en veel te klein en zal tot meer problemen in de vorm van ongelukken leiden, problemen die het makkelijk maken om kitesurfen helemaal te verbieden en heb ik me stevig tegen dit kleine gebied verzet. Het staat in geen verhouding tot het gebied dat de windsurfers en alle andere watersporters tot hun beschikking hebben. Het gaat nu vaak nog maar net goed en Horst wordt elk jaar nog steeds drukker. You do the math!

Die vaargeul waar slechts incidenteel in gevaren wordt en die slechts zelden, zeer zelden verkeer kent is bij bepaalde richtingen de enige plek waar nog wat uitloop is. Ik wil even het misverstand uit de weg ruimen dat daar structureel gevaren wordt. Ik kom vaak genoeg op Horst om dat te weten. Het wordt misbruikt door de NEA lobby (lees natuurlobby), daar ben ik zo pissig over.
Het is uiteraard wel zo dat bij west/noordwestelijke richtingen het hele Wolderwijd gebruikt wordt, net als de windsurfers. Dit heet niets met natuurgebieden te maken.

Ik lees dat jij van de regels zijn regels bent. Ik helaas niet en daar waar ze onzinnig zijn zal ik dat blijven roepen. Ik ben oprecht bang dat er anders nooit iets zal veranderen. Verandering in de vorm van meer ruimte is op Horst noodzaak.

Open houden en UITBREIDEN van spots is de enige manier en dat vraagt soms om stevige stellingen. Ik had de stille hoop dat door het bestaand gebruik principe we juist positieve stappen zouden kunnen zetten. Mijn vrees over misbruik van de NEA is helaas bewaarheid geworden!

Gj

Berichten: 1472
Antwoord #18 Juli 12, 2009, 11:44:12
edit2Rapporteer  
Ik kite regelmatig op workum en ik zie bijna nooit iemand het natuurgebied in.
Vind het een beetje vreemd, Stef die doet ook veel moeite en de kiteschool ook om alle mensen in de kitezone te houden.
Nickless

Geen avatar

Berichten: 94
Antwoord #19 Juli 12, 2009, 13:28:14
edit2Rapporteer  
XRay...

Uitbreiding van bestaande spots is uiteraard iets wat we allemaal willen. Helaas hebben we te maken met allerlei partijen die ruimte eisen en kitesurfen willen beperken of verbieden. Wil je als kitesurfers sterk staan tegenover dat soort partijen, dan is het noodzakelijk dat je laat zien dat je je aan regels kunt houden. Laat je dit zien, dan kan er gesproken worden over versoepeling of uitbreiding (zie Mirns!).

Ga je regels aan je laars lappen, dan geef je andere partijen een stok om mee te slaan, dat is waar Tom naar refereert. Het wordt dan voor de overheid veel makkelijker om te zeggen; 'vanaf nu verboden!' dan zijn ze in 1 klap van al het gezeur af. Ik heb dit persoonlijk door personen die verantwoordelijk zijn voor verleende vergunningen horen zeggen.

Dit betekent dus niet dat je het met regels eens hoeft te zijn en dat je je ergens bij neer wil leggen! Als NKV zijn we mijns inziens dus helemaal niet van 'regels zijn regels' ... de ervaring leert echter dat we dankzij het overtreden van regels ook niet over een verruiming van de regels kunnen praten.

In ieder geval, ik heb het volste vertrouwen in de manier waarop Tom zich inzet, en Tom kennende laat hij echt niet zomaar spots sluiten.. als iemand daarin een stevige opstelling heeft, is hij het wel. Overigens heeft hij dit mijns inziens wel bewezen met de (overwegend succesvolle) aanpak van Natura 2000 tot nu toe. Dat een aantal spots moeilijk te behouden zou worden wist volgens mij iedereen al lang, dat er zo veel nu al zo goed als veilig zijn gesteld hadden zelfs wij niet kunnen hopen.

Bart
Bestuur NKV

 
naja

Berichten: 355
Antwoord #20 Juli 12, 2009, 13:48:13
edit2Rapporteer  
 Met name  voor wie veel op Workum vaart en of daar veel belang bij hebben(Stef de Jong bijv.) ,knokken voor de spot zou ik zeggen. ThumpsUp
stefarius

Geen avatar

Berichten: 37
Antwoord #21 Juli 12, 2009, 14:14:35
edit2Rapporteer  
Kort een berichtje over Workum!

Het is niet mijn ideale medium om ontevredenheid te spuien maar zie me genoodzaakt om te reageren. We varen te lang tussen de vele boeien om Workum als ongereguleerd te bestempelen!

Het verbaasd me dat Workum als regulering zwak wordt bestempeld.
We zijn al 8 jaar in gesprek met alle instanties, de reguleringssystemen die Workum gebruikt: vlaggen systeem, ballenlijnen, begeleiding van de locale scholen, kitezone vlaggen en inschrijfformulieren. Workum heeft altijd onder druk gestaan en tot nu door de regulering die we als kitesurfers onszelf opleggen is de spot nog open.

Het verbaasd me dus dat Workum als slecht gereguleerd staat aangegeven!

Idefix zou goed doen om als hoofd regiovertegenwoordiger niet alleen Mirns maar ook Workum in zijn verhaal mee te nemen, op internet en vooral ook bij de instanties. Workum staat onder druk, al jaren maar er wordt van alles aan gedaan! We moeten dit met elkaar oplossen, de Natura vergaderingen met elkaar overkoepelen om zoveel mogelijk aanwezig te zijn en dat gebeurd.
Maar, op het moment dat een spot TEN ONRECHTE als slecht gereguleerd wordt bestempeld dan moeten er alarmbellen rinkelen, direct in de vergadering worden aangeven! Is dat gebeurd?

We moeten als kitesurfers elkaars rug dekken, oren en mond open als een ander het zwaar krijgt, hoe meer kitespots hoe meer ruimte voor de vele kitesurfers!

Veel vaarplezier!
Regiovertegenwoordiger Workum
xray

Berichten: 3688
Antwoord #22 Juli 12, 2009, 14:28:16
edit2Rapporteer  
Hoi Bart,

Ik durf te stellen dat zelfs als we ons netjes gedragen kitesurfen op Horst toch een probleem is. Overtreden van zogenaamde regels is slechts een makkelijke stok om mee te slaan.

Daarnaast ben ik van mening dat 1) de vaargeul niet bewust wordt overtreden, 2) gebruik van de rest van het Wolderwijd niet als verboden wordt ervaren en men het zelfs vaak niet weet.

Er is geen sprake van de regels aan je laars lappen. Niet bewust en niet gevoelsmatig. Stop met het stelling nemen van dit soort woorden aub.

Ik heb ook geen uitleg nodig over hoe het spel in elkaar zit. Smerig wat mij betreft en onrechtvaardig bovendien. Dat is met name de reden dat ik stelling blijf nemen. Ik heb het gevoel dat ik wordt genaaid waar ik bij sta, dan wordt ik boos, iese siemple
Molliebollie

Berichten: 1243
Antwoord #23 Juli 12, 2009, 14:56:39
edit2Rapporteer  
Er klopt geen biet van de NEA. Aanvechten die hap. Van natuurlobby voor natuurlobby. Een vrijwel kansloos gevecht zoals het nu gaat.....
Er wordt mij wederom weer duidelijk gemaakt waarom ik ook alweer zo gek ben op de linkse 'facisten' in de politiek (NOT!). Ondertussen worden er allerlei matige oplossingen bedacht om de jeugd, die zich zo verveelt, bezig  te houden met bijv. jongeren ontmoetings plaatsen, welke meestal ten prooi vallen aan de welbekende destructieve hangjeugd. Als ze nou eens in zagen dat ze jongeren juist een de kans en diversiteit in mogelijkheden moeten bieden? Kitesurfen is er een van, een sociale sport als je het mij vraagt en ik geloof nog steeds dat jongeren die zich bezig houden met sport veel minder snel het verkeerde pad op gaan. Het kitesurfen (maar ook andere sporten hoor) zou juist gepromoot en niet tegengewerkt moeten worden.

Het heeft even niet zoveel met het Natura te maken, maar ik zie eigenlijk alleen maar voordelen wanneer kitesurfen, al dan niet gereguleerd, op zoveel mogelijk geschikte plekken is toegestaan.

Wel ontopic: ik waardeer dat mensen zich inzetten voor het openhouden van de diverse kitespots (Idefix, e.a.) mijn steun hebben jullie en ik hoop dat jullie ook de steun van alle andere kitesurfers (ook in de vorm van het NIET overtreden van de gestelde regels) krijgen.
Marko

Berichten: 1650
Antwoord #24 Juli 12, 2009, 16:11:20
edit2Rapporteer  
Goed werk Tom en alle andere die hun best doen. Zet hem op!!

@ Molliebollie Ik ben het helemaal met je eens. Kitesurfen is me alles en ben er altijd mee bezig (sport is het grotste vermaak voor mij netzoals voor veel jongeren naar mijn meening). Het is ook niet altijd alleen maar sport maar ook een stukje socialiteit je praat met nieuwe mensen en we zijn bezig. 

Groeten

Marko
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.