VOORRANGSREGELS !!

Kitepilami

Berichten: 169
Antwoord #25 Juli 13, 2009, 20:30:33
edit2Rapporteer  
Ik ben overigens wel verbaasd over alle verschillende interpretaties van de voorrangsregels. Ik dacht dat ze wel eenduidig waren, maar blijkbaar dus niet.

Gisteren heb ik nog even op de site van de NKV gezocht, maar kon daar ook niets op vinden. Is dit niet iets voor de NKV?


Wat betreft de uitgaande surfer: ik heb dus geleerd dat dat altijd geldt ivm veiligheid (kiter op land loopt meer risico dan kiter op water) en dus niet vanwege de branding.
Jeromez

Berichten: 3323
Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #26 Juli 13, 2009, 20:38:43
edit2Rapporteer  
Af en toe moet je elkaar ook de ruimte gunnen mannen.

Als ik een beginner zie prutsen en die komt recht op mij af dan ga ik een stukje downwind ook al heb ik voorrang.
Tim!

Berichten: 221
Antwoord #27 Juli 13, 2009, 21:46:49
edit2Rapporteer  
Priority rules
Net als op de weg, kunnen enkele voorrangsregels er voor zorgen dat we zonder problemen met elkaar kunnen varen. Het is aan jullie om deze regels te respecteren en de andere ervan op de hoogte te brengen. De kiter met de groene kite heeft voorrang.

De uitvarende kiter heeft voorrang op de inkomende kiter:

de wind is boven land vaak turbulenter dan op het water. Zodoende heeft de uitvarende kiter het moeilijker (meer risico). Vandaar dat deze voorrang geniet.
   

Wanneer twee rijders naar elkaar toe varen:

de rijder die stuurboord vaart (kite aan de rechterhand zijde, groen in vaarrichting) heeft voorrang op de rijder die bakboord vaart (de kite aan de linker hand zijde, rood in vaar richting). Vaar je bakboord dan val je af en breng je je kite zo laag mogelijk naar het water.Er is geen praktische redden voor deze regel maar ze wordt wel zo in de zeilsport algemeen toegepast.
   

De rijder die het snelst gaat in de zelfde richting als een andere, moet voorrang verlenen aan hen die trager zijn:

de gene die het snelste gaat is degene die het beste overzicht heeft van de situatie aangezien hij van achter komt aangevaren.
   

De kiter die hoog aan de wind voorbij gaat moet zijn kite hoog varen:

de kiter laag aan de wind moet zijnkite zo laag mogelijk vliegen.
   

De kiter die een golf af surft heeft voorrang op de kiter die gaat springen of in de tegengestelde richting vaart:

Als je een golf afsurft is de kite minder controleerbaar zodat de kiter minder mogelijkheden heeft om te manoeuvreren. Desondanks, zal de regel voor uitvarend verkeer van kracht blijven wanneer de golfsurfende kite dichter bij de kant komt (shore break). In dat geval zal de golfsurfende kiter voorrang moeten verlenen.
   

Right of way must be given to other ocean users:

kiteboarding is de nieuwste nautische sport. Ze is niet altijd geaccepteerd en begrepen door andere oceaan gebruikers. Kiteboard downwind van hen!
   

Een kiter moet er op toezien dat wanneer hij springt hij een vrije veiligheids zone heft van 50m downwind, omdat hij zich in die richting verplaatst bij een sprong:

ook upwind moet je rekening houden met een veiligheid zone van 30 meter. Dit omdat het risico bestaat dat er een andere kite boven je zou kunnen hangen wanneer je inzet, en jouw lijnen die van je collega zouden kunnen raken.
   
mbetz

Berichten: 576
Antwoord #28 Juli 13, 2009, 21:57:12
edit2Rapporteer  
Jeroen,
dat heet GOED ZEEMANSCHAP!!!!!!
Dangerfield

Berichten: 380
Antwoord #29 Juli 13, 2009, 22:54:14
edit2Rapporteer  
Hoe ik het heb geleerd; Stuurboord WIJKT voor Bakboord.
Het werkwoord wijken impliceerd dat voorrang uitsluitend gegeven kan worden. Het kan niet worden genomen. Ook dit is onderdeel van goed zeemanschap.

Linkerbeen voor; AFVALLEN

tov golfsurfers lijkt mij de volgende ouderwetse regel van toepassing:
Motor wijkt voor wind wijkt voor spier.
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #30 Juli 14, 2009, 00:17:53
edit2Rapporteer  
Kortom enige echte regel so far, is kite over bakboord heeft voorang.
en de enige die dus ECHT geldig is.

De rest heeft alleen maar te maken met goed zeemansschap.
Uitvarende kiter voorang... mjah.. kennelijk alleen op zee.. zaait wel verwarring.

zover ik het tot nu toe begrijp.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.