North Rebel 12.0 2009 wordt "M"?

Nino

Berichten: 333
Juli 20, 2009, 20:00:13
edit2Rapporteer  
Hallo!

Gisteren op Scheveningen gevaren met m'n nieuwe 12.0 meter Rebel. De wind nam s'middags aardig toe, dus ik een beetje gedepowered. Op een gegeven moment trok ik mijn bar even hard aan. Vervolgens knikte de leading edge tussen de bevestigingspunten van de 5e lijn naar binnen. Mijn kite werd een soort "M" (het leek wel een Helix).. De kite flipte en kwam in het water terecht. Ik kreeg hem niet direct terug geflipt.
Toen raakten ook nog alle lijnen door elkaar en moest ik met het Jumpteam-bootje worden opgehaald (waarvoor hulde).

Er zijn volgens mij meerdere oorzaken mogelijk; (1). 5e lijn te kort (2) Misschien toch te weinig lucht, waardoor de kite niet stijf genoeg is (ofschoon ik voor mijn gevoel flink had doorgepompt) of (3) misschien nog iets anders?

Overigens ben ik verder supertevreden over het vaargedrag, maar dit zou ik graag oplossen. Dus als iemand een tip heeft?

Ciao.
Lex

Berichten: 4827
Antwoord #1 Juli 20, 2009, 23:23:21
edit2Rapporteer  
Ik denk een combinatie van punt 1 en punt 2. 
bitburger

Berichten: 316
Antwoord #2 Juli 20, 2009, 23:46:02
edit2Rapporteer  
Ik zou ook ff de 5e lijn checken.
Hoe hard heb je de kite opgepompt??
Buigde die al bij het opgooien?
kobrin

Berichten: 944
Logs: 0 | 240 uur
Antwoord #3 Juli 21, 2009, 00:32:14
edit2Rapporteer  

Kite oppompen tot 8 a 9 psi..
MrRippey

Berichten: 524
Antwoord #4 Juli 21, 2009, 08:50:35
edit2Rapporteer  
100% dat je kite te zacht is opgepompt ik heb dit ook meerdere keren meegemaakt dan wel met een oudere Rebel. Kite gewoon keihard oppompen.

Succes
King Of Chop

Berichten: 9
Antwoord #5 Juli 21, 2009, 08:56:37
edit2Rapporteer  
Klopt. Vaar zelf ook het 2009 model en dit heeft inderdaad te maken met het niet hard genoeg oppompen van de kiten.
RH

Berichten: 298
Antwoord #6 Juli 21, 2009, 09:35:17
edit2Rapporteer  
Dit is 'gewoon' het inverten van de kite, wat de wat vlakkere kites kunnen hebben bij vlagerige wind. Het nadeel van de SLE's tov C-kites en Delta's (Delta's kunnen overigens wel M knikken, maar inverten is mij nog nooit gelukt; bij de Rebel wel).

Probleem valt te verminderen door idd harder op te pompen, maar volledig oplossen lukt eigenlijk alleen door voldoende druk op de achterlijnen te houden in een vlaag of als de kite door het windvenster schiet. Als je de trailing edge van de kite namelijk zijn gang laat gaan, geeft dit de ruimte om de M met de LE te maken. Als je het achterlijk redelijk strak houdt (niet de bar volledig aantrekken natuurlijk, maar gewoon gedoseerd) dan hou je de tips beneden en is er geen ruimte voor de LE om een M te vormen.
DHSKite

Berichten: 302
Antwoord #7 Juli 28, 2009, 16:33:55
edit2Rapporteer  
Maat van mij heeft net 9 & 12 '09 rebels gekocht.. lekkere kites, vaart echt belachelijk makkelijk..  maar goed, zat vorige week lekker golfjes te rippen in cabarete (DR Grin) met die negen. Ik vlieg verdomde hard op mn bek, gooi de kite recht door de power zone en loop em daarna.. met als resultaat een zogenaamd drieluik in de golven.

Uitleg van meesten daar was doordat er geen middelste strut is kan die nog wel eens dubbel klappen onder enorme druk, waarna die random vouwt.. hij was iig keihard opgepompt..  Wat ik overigens miste was handles die ik tijdens self rescue kan vastpakken!
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.