wartel Bandit dos (en andere safety zaken?)

KITE-NZ

Geen avatar

Berichten: 59
Juli 29, 2009, 23:53:34
edit2Rapporteer  
Ok ,  Even een nieuw topic dan maar over dit 'probleem'.
De wartel van de dos brengt nogal wat problemen met zich mee.
ik heb gezien dat mensen hem vervangen door een koord.
Ik ben dat ook van plan. ik was mijn kite aan het herstarten en zag dat een van de stuurlijnen achter de wartel zat. Gelukkig kwam hij snel weer vrij dus geen probleem, maar ik zie wel dat dit potentieel ongewild kiteloop geweld kan veroorzaken.
Maar denk je dan, dat ding heeft toch een functie. Lijkt mij het uitdraaien bvan je powerlijkn na een rotatie. dus de vraag is of de oplossing van de wartel vs touw uiteindelijk niet gevaarlijker is.
Heeft iemand dit al gedaan en wat zijn je ervaringen hier mee. Ik zal het dit weekend eens proberen en ik laat het weten.

bedankt
Rene
Loyes

Geen avatar

Berichten: 4
Antwoord #1 Juli 30, 2009, 00:34:50
edit2Rapporteer  
Ik heb nooit het probleem gehad dat mn lijn errond is gedraaid.. mijn probleem was dat de gelastte stalen ring onderaan de wartel is opengetrokken tijdens een sprong in 6/7bft.
Ik had dus plotseling geen voorlijnen meer.. heeft me toen 45minuten wandelen gekost!
heb het vervangen door een stuk touw, gaat prima, alleen is er geen echte swivelfunctie meer aan natuurlijk.. voor de rest superkite!
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #2 Juli 30, 2009, 08:15:45
edit2Rapporteer  
Ik heb nooit het probleem gehad dat mn lijn errond is gedraaid.. mijn probleem was dat de gelastte stalen ring onderaan de wartel is opengetrokken tijdens een sprong in 6/7bft.
Ik had dus plotseling geen voorlijnen meer.. heeft me toen 45minuten wandelen gekost!
heb het vervangen door een stuk touw, gaat prima, alleen is er geen echte swivelfunctie meer aan natuurlijk.. voor de rest superkite!

Kun je ff een fotootje posten van dat stukje lijn, want veel mensen willen inspiratie. Ik zit er ook hard aan te twijfelen, want ik heb het wel een paar keer gehad. Overigens het openbreken van die ring is de eerste keer dat ik het hoor. Balen man!

Vaar overigens nu met een andere delta-achtige kite zonder die swiffel, en moet zeggen ondanks de vele rotaties die ik maak mis ik het totaal niet
Jordi_1990

Berichten: 1021
Antwoord #3 Juli 30, 2009, 08:31:23
edit2Rapporteer  
mischien een gek idee maar kan je de swivel niet bij de bar plaatsen wat mischien veiliger is?
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #4 Juli 30, 2009, 09:34:59
edit2Rapporteer  
mischien een gek idee maar kan je de swivel niet bij de bar plaatsen wat mischien veiliger is?

F-one werkt met een centerlijn. De swiffel zal niet of erg laat gaan draaien omdat daar koppel (moment) voor nodig is. Daarom zit er ook een driehoek waaraan de voorlijnen vast zitten. Zodoende staat er altijd iets kracht op de swiffel.

Maar geheel onmogelijk moet het niet zijn. Hij zou dan alleen gewoon met twee ogen moeten zijn ipv een oog en een driehoek voor een splitsing in de lijnen. Maar werken zal het wel, alleen vanaf hoeveel slagen in je lijn?
Die dingen zijn bij een goed gesorteerde watersport winkel wel te krijgen, maar erg duur ivm de lagering (anders heeft het weinig tot geen zin)
Lauw
Administrator

Berichten: 3580
Logs: 0 | 6 uur
Antwoord #5 Juli 30, 2009, 09:52:48
edit2Rapporteer  
swivel bij je chickenloop doet slingshot al jaren. Zit gewoon een kogellager bij je chickenloop en op die manier kan je alles gewoon draaien etc.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #6 Juli 30, 2009, 16:00:46
edit2Rapporteer  
swivel bij je chickenloop doet slingshot al jaren. Zit gewoon een kogellager bij je chickenloop en op die manier kan je alles gewoon draaien etc.

Ja, er zijn meer merken die dat hebben idd.
Wat jammer alleen dat die CL's zuigen van SS Tongue loser
Lauw
Administrator

Berichten: 3580
Logs: 0 | 6 uur
Antwoord #7 Juli 30, 2009, 17:30:39
edit2Rapporteer  
de chickenloop niet zozeer, het overspannen safety knopje wel:P bij en inhaken altijd even opletten dat je er niet perongeluk aanzit:P
spoetnik

Berichten: 762
Antwoord #8 Juli 30, 2009, 21:09:02
edit2Rapporteer  
http://www.vliegers.com/CMS/view/view.php?action=show_productinfo&page=18&product=546&culture=nl-NL&style=vlieger

PRODUCT INFORMATIE


Slingshot Line Swivel

Product      Prijs
Slingshot Line Swivel   €   17,00
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #9 Juli 30, 2009, 21:26:56
edit2Rapporteer  
http://www.vliegers.com/CMS/view/view.php?action=show_productinfo&page=18&product=546&culture=nl-NL&style=vlieger

PRODUCT INFORMATIE


Slingshot Line Swivel

Product      Prijs
Slingshot Line Swivel   €   17,00



Dat is hem niet. Bij SS zit er een lager in de CL, waardoor die dus onafhankelijk kan draaien van de depowerlijn.

Deze lijkt op die van de Banditdos. Alleen zijn het dan geen twee aan elkaar gelaste ringen, maar een driehoek
KITE-NZ

Geen avatar

Berichten: 59
Antwoord #10 Juli 31, 2009, 00:20:26
edit2Rapporteer  
Dat touwtje is redlijk simpel lijkt me.
Een goed stuk touw. Daar maak je 4 knopen in. Een aan elk uiteinde. En een links van midden en een rechts ven het midden. Je center-power-line maak je tussen deze twee vast zodat die niet kan gaan schuiven met als gevolg ongelijke lengte van je powerlijnen. Aan de uiteinden maak je de gesplitste powerlijnen vast die naar de twee bridles lopen. Wel zorgen dat de dat je met het touwtje de lengte van de swivel evenaart.

Voor diegen die dit al geprobeert heeft; correct me if I am wrong!!

Wat betreft de swivel op een lager punt. Dat heb ik bij mijn 08 waroo. en ik kan je vertellen dat dat niet echt 100% werkt. Er zitten altijd wel wat draaien in de lijn die er zonder handmatige hulp niet uit gaan. Verder geen enkel probleem.

Ter afsluiting. Het blijft een beest van een kite vegeleken met de waroo. Het potentieel is ongekend. (low-end, jumps, pop etc) Het herstarten is echt super. Het motiveert mij om meer te proberen.
spoetnik

Berichten: 762
Antwoord #11 Juli 31, 2009, 07:48:53
edit2Rapporteer  
http://www.vliegers.com/CMS/view/view.php?action=show_productinfo&page=18&product=546&culture=nl-NL&style=vlieger

PRODUCT INFORMATIE


Slingshot Line Swivel

Product      Prijs
Slingshot Line Swivel   €   17,00



Dat is hem niet. Bij SS zit er een lager in de CL, waardoor die dus onafhankelijk kan draaien van de depowerlijn.

Deze lijkt op die van de Banditdos. Alleen zijn het dan geen twee aan elkaar gelaste ringen, maar een driehoek


Was een beetje korte post, accu was leeg.

Ik doelde op die wartel ter vervanging van de gevaarlijke van F-one. Ik heb een soortgelijke als die SS op mijn wainman, en nog nooit gehad dat er een lijn achter bleef hangen.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #12 Augustus 02, 2009, 20:25:11
edit2Rapporteer  
Oke, dat klinkt logischer
Idd. is deze wartel mooi afgerond, dus geen grote hoeken erin. Misschien wel de oplossing. Ben benieuwd of ze het na twee jaar eindelijk hebben aangepast op de bandit3
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.