Verantwoording verkoper?

Powered_by_north

Berichten: 117
September 17, 2009, 08:44:59
edit2Rapporteer  
Gisterenavond Grevelingendam: stevige wind uit het Noordoosten. Voor wie de spot kent; zeker met deze windrichting geen beginnersspot. Klein grasveldje om te starten en een oever met riet en grote keien. Op een gegeven moment staat een jonge onbekende gast een oude slingshot op te pompen. Even later stuitert het ding over het grasveld en komt 200 meter verder in de bossen tot stilstand. Jongen, zichtbaar geschrokken en onzeker haalt zijn lijnen uit de knoop en probeert het even later met hulp van zijn vriend (die zijn kite inmiddels netjes in de lucht had) weer. Kite loopt, crashed en gaat er weer vandoor, maar dit keer kon ik hem opvangen, want ik zag het aankomen. Toch maar eens een praatje maken dan en wat blijkt, de jongen heeft gisteren voor 140 euro van iemand in Delft een ´prima beginnerskite´, ´waar je best mee kan leren kiten´ gekocht. Een snelle inspectie van het materiaal laat zien: een oude Fuel, ik denk uit 2003 of 2004, ben geen Fuel kenner, een 4 lijns bar met versleten depowerkoord en quick release die verkeerd in elkaar zit (waardoor de kite tot 2 keer toe gereleased werd zonder safety...). We hebben de jongen uitgelegd hoe de bar werkt en hoe de safety in elkaar moet en daarna is de kite even in de lucht geweest. Naar mening is deze kite echter helemaal niet geschikt voor een beginner. Hij durfde niet meer het water op en gaat de volgende keer naar een meer geschikte beginnersspot. Hopelijk doet-ie dit setje weg, neemt hij zijn verlies en gaat hij op zoek naar een bow-achtig ding met vijfde lijn.

Uiteindelijk is het dus goed afgelopen maar:
Waarom verkoopt iemand zo´n setje aan een onervaren beginner? Gaat het echt alleen maar om die 140 euro? Moeten wij zelf niet de verantwoording nemen en oud materiaal niet meer doorverkopen?
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #1 September 17, 2009, 08:59:03
edit2Rapporteer  
beginners zijn nou eenmaal "sitting ducks":
- willen kiten proberen zonder de grote investering te doen
- weten niks van kites/weten niet waar ze op moeten letten
- vaak eigenwijs

je verkoopt een ouwe kite niet aan een gevorderde, dus prijs je 'm aan als beginnerskite.
Het onderwerp is al vaker aan de orde geweest en op Kitehigh houden de mods de advertenties in de gaten. NKV zou nadenken over een code of waarschuwing op marktplaats.nl.

ps André, zonder 5de kan het ook veilig Wink
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #2 September 17, 2009, 09:28:42
edit2Rapporteer  
Het kan geen kwaad als je als verkoper kritisch naar een eventuele koper kijkt maar : Nee "wij"  moeten daar niet de verantwoording in nemen!

De verantwoordlijkheid ligt altijd bij de gebruiker zelf. Maar al te vaak probeert men de verantwoordlijkheid bij anderen neer te leggen en krijg je achteraf als het echt misgaat de verhalen: Ja maar de verkoper zei dat...... / In de winkel werd gezegd dat........  100% depowerverhalen blijken in de praktijjk als het echt hard gaat waaien ineens niet meer helemaal te kloppen.

Kitesurfen kan bij wat meer wind echt ineens een enorme tricky bezigheid worden waarbij je als kitesurfer(st)er gewoon verdomd goed moet weten wat kan en vooral wat niet kan. Die verantwoordelijkheid, voor zowel het materiaal, de omstandigheden, als de eigen vaardigheid  ligt  ALTIJD bij de eindgebruiker!!!  
Oud materiaal in de handen van iemand die z'n verstand gebruikt is nog steeds een stuk veiliger dan de onwetende mafketel met 2010 materiaal.........
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #3 September 17, 2009, 09:34:08
edit2Rapporteer  
Oud materiaal in de handen van iemand die z'n verstand gebruikt is nog steeds een stuk veiliger dan de onwetende mafketel met 2010 materiaal.........

Dat klopt, maar oud versleten materiaal in handen van een onwetende mafketel is nog eens 100x onveiliger dan een onwetende mafketel met 2010 materiaal....
gijsv2

Berichten: 248
Antwoord #4 September 17, 2009, 09:37:40
edit2Rapporteer  
koper dient ook te google naar reviews, maar verkopers kunnen een fuel niet 2003 niet als beginnerskite met 100% depower adverteren.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #5 September 17, 2009, 09:58:18
edit2Rapporteer  
Het kan geen kwaad als je als verkoper kritisch naar een eventuele koper kijkt maar : Nee "wij"  moeten daar niet de verantwoording in nemen!

De verantwoordlijkheid ligt altijd bij de gebruiker zelf. Maar al te vaak probeert men de verantwoordlijkheid bij anderen neer te leggen en krijg je achteraf als het echt misgaat de verhalen: Ja maar de verkoper zei dat...... / In de winkel werd gezegd dat........  100% depowerverhalen blijken in de praktijjk als het echt hard gaat waaien ineens niet meer helemaal te kloppen.

Kitesurfen kan bij wat meer wind echt ineens een enorme tricky bezigheid worden waarbij je als kitesurfer(st)er gewoon verdomd goed moet weten wat kan en vooral wat niet kan. Die verantwoordelijkheid, voor zowel het materiaal, de omstandigheden, als de eigen vaardigheid  ligt  ALTIJD bij de eindgebruiker!!!  
Oud materiaal in de handen van iemand die z'n verstand gebruikt is nog steeds een stuk veiliger dan de onwetende mafketel met 2010 materiaal.........

Klopt, het is de plicht van een koper om zich te informeren. Maar als aspirant kiter is het vaak zo dat de verkoper de enige kiter is die ze kennen, en die kan, in het eigen belang, misinformatie afscheiden.
Nou is het verkopen van een kat in de zak niet zo ernstig, dat wordt het pas als de koper daardoor in levensgevaar komt.
Daarom heb ik het ook over een code, of een melding bij de kitesurf pagina van marktplaats met een waarschuwing. mss samen met hanglos, kitehigh en de NKV en de handel een banner ad doen?
chico

Berichten: 1112
Antwoord #6 September 17, 2009, 09:58:46
edit2Rapporteer  
Ik heb laatst ook mijn Ducati S4R als beginners motorfiets verkocht. Gaat prima. De nieuwe eigenaar zit nog steeds niet om n boom gevouwen.

Zonder gekheid. Verantwoordelijkheid ligt bij de koper. Je kan met zo'n oude Fuel prima de basisbeginselen onder de knie krijgen tot zo'n 16 knopen wind. Dat is gewoon veilig. Tja als je dan gaat oefenen/beginnen bij 30 knopen, dan wordt het n serieus ding.
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #7 September 17, 2009, 09:58:52
edit2Rapporteer  
M.e. ligt er wel degelijk medeverantwoordelijkheid bij de verkoper om oud materiaal niet te verkopen aan beginners (en dat heb je als ervaren kiter snel door). In de context van de snelle ontwikkeling van de kitesport zou je kites van voor 2004 zonder 5e kunnen vergelijken met autos zonder airbag. Er is dus degelijk een zekerheidsaspect.

Risiko ligt'm o.a. bij diegenen die zelf onervaren zijn omdat ze ooit een kite hebben gekocht er (bijna) nooit mee op het water waren, de ontwikkeling niet hebben meegemaakt,  en dan verkopen. Je kan het ze bijna niet verwijten. Wat je als ervaren kiter wel kan doen, is verkopers op marktplaats etc. erop attenderen dat ze fout bezig zijn als ze oud materiaal als beginner kites aanprijzen. Dit doe ik zelf als het mij opvalt maar idd ik zit niet iedere dag alle adverteerders af te zoeken.
Ernestooo

Geen avatar

Berichten: 71
Antwoord #8 September 17, 2009, 10:01:32
edit2Rapporteer  
De verantwoordelijkheid kan niet naar de verkopende partij worden geschoven. Uiteindelijk blijft de gebruiker verantwoordelijk. MAAR...dat wil niet zeggen dat verkopers geen verantwoordelijkheid zouden moeten nemen!  
Een SL Fuel verkopen aan een beginner is geen garantie voor problemen maar wel een verhoogde kans op. Een kiter met een beetje ervaring weet dat. Als er een ongeluk uit voort komt is dat in de eerste plaats klote voor de kiter in kwestie maar tevens werkt het in het nadeel van ons allemaal.

Daarnaast vind ik dat als je een ervaren kiter bent en je gaat met een onervaren vriend kiten je hem daarin moet begeleiden. Dat houd ook in dat je dit soort taferelen moet voorkomen.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #9 September 17, 2009, 10:08:28
edit2Rapporteer  
Waarom geven scholen nog kiteles met 7 Bfrt?
Waarom verkoopt men ouwe troep?

Money, money money....

We leven in een graai-cultuur helaas waardoor ze het niets kan schelen wat er verder met het product gebeurd. Verantwoordelijkheid komt niet meer voor in het groene boekje Angry

Ik verkoop weleens kitegear, en dan ik  weleens de vraag of het geschikt is om te beginnen. Ik ben er daar dan eerlijk in en dat wordt gewaardeerd merk ik. Tja, dan heb ik het product nog steeds niet verkocht, of ik krijg er niet de prijs voor die ik gewild heb. Persoonlijk heb ik dat liever als dat ik iemand opzadel met troep waar men ongelukkig van wordt, of zelfs in gevaarlijke situaties terecht kan komen.

Over de Grevelingendam, mij erg bekend.
Absoluut geen spot waar iemand van een dergelijk niveau naar toe moet gaan. Wegsturen is niet leuk, maar wel zo veilig. Brouwersdam is niet heel veel verder rijden bijvoorbeeld, of Oostvoorne.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #10 September 17, 2009, 10:14:17
edit2Rapporteer  
tja als fabrikant/voortbrenger (dus ook importeur) heb je product aansprakelijkheid: Als je niet aan kan tonen dat je er alles aan hebt gedaan om het volgens de stand der techniek optimaal veilig te maken ben je laakbaar, en kan je een rechtszaak verliezen.
Voor 2de hands goederen gaat dit niet op, daar heb je dus een hiaat. Overigens is het bewust verspreiden van misinformatie om daar je voordeel mee te doen (liegen) in sommige gevallen te zien als fraude.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #11 September 17, 2009, 10:33:05
edit2Rapporteer  
Overigens is het bewust verspreiden van misinformatie om daar je voordeel mee te doen (liegen) in sommige gevallen te zien als fraude.

Hier heb je weer het probleem dat je in zo'n geval in je recht staat, maar zie het maar eens te bewijzen. Dat is zo'n beetje het grootste probleem!
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #12 September 17, 2009, 13:43:07
edit2Rapporteer  
les met kracht 7 kan wel hoor, als je de kite er maar op aan past
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #13 September 17, 2009, 14:01:49
edit2Rapporteer  
Precies, in Leucate doen ze niet anders. Lekker met een drie metertje oefenen in 35 -40 knopen, geen centje pijn. ( ik was wel verbaasd, dat wel...)
gijsv2

Berichten: 248
Antwoord #14 September 18, 2009, 09:10:16
edit2Rapporteer  
Precies, in Leucate doen ze niet anders. Lekker met een drie metertje oefenen in 35 -40 knopen, geen centje pijn. ( ik was wel verbaasd, dat wel...)

Idd met destijds nog 80k9 en een 3m kite leren varen, was erg verbaasd dat dit kon. uiteraard nog lekker C-shape, wat was dat ding snel en nerveus
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #15 September 18, 2009, 09:16:07
edit2Rapporteer  
les met kracht 7 kan wel hoor, als je de kite er maar op aan past

Tussen "kunnen" en "verantwoord" zit ook een verschil.

Ja, het kan maar gezien de reactiesnelheden van kites is het onverantwoord. En op Oostvoorne is dat regelmatig te zien hoe lessers worden afgeschoten bij een stuurfout in die wind.
Jeromez

Berichten: 3323
Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #16 September 18, 2009, 12:24:47
edit2Rapporteer  
Mensen willen ook vaak voor een dubbeltje op de eerste rij zitten en vertrouwen mensen op hun blauwe ogen. Bij tweedehands goederen moet je gewoon goed opletten, want je wordt zonder pardon genaaid waar je bij staat.
WaZuP

Berichten: 1458
Antwoord #17 September 18, 2009, 19:48:59
edit2Rapporteer  
FF ONTOPIC

ik vind dat als je lauzy slecht oude gear verkoopt en je ziet dat de koperr der de balle verstand van heeft moet je hem vertellen een les te nemen en het hem niet verkopen. WIL JIJ NOG KITEN? MISCGHIEN GAAT HIJ WEL DOODBLIJVEN MET JOU OUDE KITE IN EEN ZUIDWESTER STORM!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! voor mij reden genoeg

FF OFFTOPIC

OMdat op oostvoorne in 25kn nog steeds door sommige scholen met 12m2 !!!!!!!!!!! kites word lesgegeven ZIE JE INDERDDAD MENSEN VLIEGEN bij lessen

boven 25kn mag je volgens iko standaarts (naarmijn mening bullshit organisatie en zit al meer dan 10jaaar in de sport) GEEN les meer geven
Dus in principe op oostvoorne zie je de meeste scholen wat langer doorgaan maar stoppen ze tog allemaal als de wind na 30kn toegaat,

Als ik in 30kn les moet geven wil ik dat met een 3 of 4m )ligt aan het gewicht en met goed doordachte lesmethode en opdrachten kun je ervoor zorgen dat ze nooit teveel druk opnemen. Doet ie dit 1x dan krijgt ie meteen zijn laatste waarschuwing dat ie anders na de kant mag, simple as that.


Als je alleen maar les mag geven van 4bfrt tot en met 6 bfrt kan je je school INPAKKEN omdat je zo weinig omzet draait dat je het beste meteen kan stoppen.
Wat leert de ervaring dan geef les bij kracht 2 tot en met 7 en doe je goed je best dan kun je die mensen nog heel veel leren.

dit zal waartschijnlijk niet al te veel goede reactie oproepen vrees ik, echter tog is 95% van mijn cursisten tevreden na afloop ( en dat vraag ik ze niet zelf want dat geeft een vertekend beeld)



Oja laat ik maaar niks zeggen over al die instructeurs die de cursisten aan t varen krijgen door een TE groote kite op te zetten en niet op de techniek te lettenb >.<

Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #18 September 18, 2009, 19:51:15
edit2Rapporteer  
En toen begreep ik er niks meer van :S Weinig leestekens, je caps blijft af en toe hangen en het verhaal is tegenstrijdig.
gecko265

Berichten: 60
Antwoord #19 September 27, 2009, 10:45:27
edit2Rapporteer  
http://www.kitehigh.nl/2ehands/advertentie/1582

dit lijkt me ook niet echt een beginnerssetje..
Frank77

Berichten: 690
Antwoord #20 September 27, 2009, 10:59:50
edit2Rapporteer  
2003 fuel een beginnerskite klinkt als misleiden.
Ik zou het niet op mijn geweten willen hebben.

Dit klinkt als et verkopen van een ducati met versleten remmen ;-)

JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #21 September 27, 2009, 11:52:34
edit2Rapporteer  
Dit dan:

http://watersport.marktplaats.nl/kitesurfen/276039956-nieuw-kite-zeil.html?return=eJwFwVsKgCAQAMC7eACtj%2FpYiY4SGxqKjxZ3EyS6ezMIM7wRJsuwLqDKsEGEwJjuW7rJV12wJaGMKKxrNg%2F7hq7EasrQFGiXQX47o%2BPjws7Kfj%2B4VB4M&df=1
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.