herstarten lukt niet

Shannon

Berichten: 61
Oktober 26, 2009, 10:50:29
edit2Rapporteer  
Gister lekker aan het varen, en toen crashte mijn kite. Normaal nooit zo'n probleem, krijg hem altijd vrij makkelijk herstart, maar gister viel de wind weg, gingen de golven er een paar keer doorheen en zat hij helemaal in de knoop. gereleast en daarna de chickenloop weer vastgemaakt, maar de lijnen bleven in de knoop en kreeg de kite met geen mogelijkheid de lucht in.

Moet zeggen, toen vond ik het kitesurfen toch iets te spannend voor mij worden schater

Maar wat kan je het beste doen als je je kite echt niet meer in de lucht krijgt? ernaartoe lopen lukte niet, want er stond zelfs op alleen mijn leash nog best wel veel kracht.

Ohja, (omdat ik de opmerkingen al voel aankomen) Ik heb les gehad. VEEL les, maar dat is alweer een poosje terug, en omdat ik bijna nooit crash( Cool)en ik nog nooit heb gehad dat ik de kite niet direct weer in de lucht kreeg ben ik het even kwijt hoe je dat ook alweer aanpakt.
Jellevw

Berichten: 673
Logs: 0 | 249 uur
Antwoord #1 Oktober 26, 2009, 10:53:29
edit2Rapporteer  
Ja dat zou ik ook wel eens willen weten. Ik heb wel eens gehoord dat als je echt niks meer kan je je kite ook als zeiltje kan gebruiken. Dan klap je hem dubbel en ga je erin zitten.
Shannon

Berichten: 61
Antwoord #2 Oktober 26, 2009, 10:55:17
edit2Rapporteer  
moet je hem wel eerst te pakken krijgen:p
Robert H.

Berichten: 567
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #3 Oktober 26, 2009, 11:16:58
edit2Rapporteer  
Wat ik zou doen is je safety trekken, dan je lijnen oprollen en zo naar je kite toe gaan. Als je lijnen zijn opgerold op je L.E gaan zitten en een tip van je kite pakken en als zeiltje gebruiken. Op deze manier kan je dan terug naar de kust gaan. Zo heb ik het toch geleerd.
Shannon

Berichten: 61
Antwoord #4 Oktober 26, 2009, 11:24:48
edit2Rapporteer  
Hey  Robert,
ik dacht ook dat ik het zo geleerd had, maar toen bedacht ik: Als je je lijnen oprolt, en je kite vliegt dan opeens toch de lucht in (terwijl je dus bezig bent met die lijnen) komt er dan niet alsnog veel kracht op je vlieger?Of is dat impossible als je je safety al getrokken hebt.
Lude

Berichten: 1420
Antwoord #5 Oktober 26, 2009, 11:29:21
edit2Rapporteer  
Het is regelmatig voorbijgekomen hier.

Wat je moet doen als je lijnen in de knoop zijn is 1 stuurlijn (mag ook andere, maar stuurlijn is wat makkelijker op te rollen ook ivm oh-shit handle) oprollen tot minstens 1.5 a 2x de breedte van je kite. Nu vervolgens de rest van de lijnen mee oprollen tot je bij de kite bent. Als je dit niet doet dan wil nogal eens dat de overige lijnen rond je voeten gaan draaien (is gevaarlijk! zwemt lastig en ziet er erg stom uit als je zo het strand op komt gelopen).
Wat je daarna doet hangt een beetje van de situatie af. of je pakt beide tips vast en kunt hiermee nog een beetje sturen, je kan in je kite gaan zitten als je lang in het water moet blijven liggen, of gewoon je kite op zn rug leggen en op de LE hangen tot je bij de kant bent.

Safety trekken kan soms helpen, maar als ze erg in de knup zitten ook weer niet (kite kan hierdoor onstuurbaar worden, wat b.v bij een death helicopter gebeurd)
Robert H.

Berichten: 567
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #6 Oktober 26, 2009, 11:35:51
edit2Rapporteer  
Je kan het dus op verschillende manieren doen, het belangrijkste is dat je kite aan 1 lijn hangt, het beste een 5de lijn of stuurlijn. Als je dit doet komt er het minste kracht op de kite.
JorritPi

Berichten: 1557
Antwoord #7 Oktober 26, 2009, 12:23:14
edit2Rapporteer  
Precies, zorg er in ieder geval altijd voor dat kite geen wind meer kan vangen tijdens het oprollen van je lijnen. Dus idd eerst een lengte van de kite oprollen aan één stuurlijn.
wazzaah

Berichten: 876
Antwoord #8 Oktober 26, 2009, 15:15:47
edit2Rapporteer  
5th of powerlijn oprollen als t enigzins mogelijk is, stuurlijn eerst oprollen zorgt voor tollende kite.
Retard

Berichten: 782
Antwoord #9 Oktober 26, 2009, 15:20:57
edit2Rapporteer  
en als je geen 5th lijn heb?
martijnc

Berichten: 669
Antwoord #10 Oktober 26, 2009, 15:26:16
edit2Rapporteer  
en als je geen 5th lijn heb?

niet crashe Sad
nielsen

Geen avatar

Berichten: 90
Antwoord #11 Oktober 26, 2009, 15:37:11
edit2Rapporteer  
Begrijp ik nu goed dat als je lijnen in de war zitten of wat dan ook, dat je dan 1 stuurlijn pakt en die om je stuurbar heen bindt? Hiermee zorg je ervoor dat je kite niet meer gepowered is en dat er dus niks meer kan gebeuren? Kun je dit ook doen als je kite gepowered op het water ligt en je wilt stoppen?
Retard

Berichten: 782
Antwoord #12 Oktober 26, 2009, 15:47:37
edit2Rapporteer  
en als je geen 5th lijn heb?

niet crashe Sad

Leuk bedacht  loser
Shannon

Berichten: 61
Antwoord #13 Oktober 26, 2009, 16:01:10
edit2Rapporteer  
ik heb geen vijfde lijn. Probeer dus inderdaad niet te crashen, maar helaas. Dikke fail voor mij.

Citaat
5th of powerlijn oprollen als t enigzins mogelijk is, stuurlijn eerst oprollen zorgt voor tollende kite.

Citaat
Precies, zorg er in ieder geval altijd voor dat kite geen wind meer kan vangen tijdens het oprollen van je lijnen. Dus idd eerst een lengte van de kite oprollen aan één stuurlijn.

Toch fijn, die eensgezindheid.

Nu weet ik het nog niet. Grin
S

Geen avatar

Berichten: 50
Antwoord #14 Oktober 26, 2009, 17:32:06
edit2Rapporteer  
Kan wel vertellen hoe het niet moet...  loser

Was laatst met sideshore wind ook gecrashed, kite in de golven, kreeg de kite niet meer gestart. De wind draaide toen naar aflandig waardoor ik het ineens erg benauwd kreeg.

Heb toen mijn kite aan de 5de lijn naar me toegehaald om te kunnen leunen op de LE, had wel een impact vest ook, maar wat meer drijfvermogen leek me beter. Bovendien wachte ik tot de wind weer terugdraaide zodat ik de self rescue handles van mijn North Rebel kon gebruiken.

Met de self rescue handles gebruik je de kite in feite als zeiltje om terug te komen. Er zitten aan beide tips van de kite een handle (stuk stof wat normaal met klitteband vast zit) die je beet kan houden zodat je de kite aan de tips kunt vasthouden.

Was alleen een beetje vergeten om de lijnen op te rollen. Dat deden ze vanzelf daarna wel, alleen om mijn voet. De release mogelijkheid was toen wel weg, had ook geen kite knife bij me.

Al met al wel weer goed gekomen, maar in zo een situatie moet je goed blijven opletten wat je doet. Ik kite overigens al jaren, maar niet vaak op zee, dus vandaar dat ik een domme fout heb gemaakt.

Anyways, misschien leest iemand dit en doen ze me niet na in dezelfde situatie.  ThumpsUp
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #15 Oktober 26, 2009, 18:35:17
edit2Rapporteer  
Shannan, het is logies nadenken. Als je spanning op alle lijnen hebt kan je kite herstarten. Dit wil je niet omdat de boel in de war is gedraaid doordat bijvoorbeeld bij het releasen je bar door je lijnen is gegaan. Je wilt dus de lijnen oprollen. Dit doe je alsvolgt,
Je pakt 1 (stuur - 5de of power) lijn.Ik beschrijf hier hoe je het met een stuur of powerlijn doet. Je pakt de lijn en wikkelt deze om je bar net zo lang als dat je ziet dat je kite gaat flaggen dus dat hij helemaal met 1 kant van de kite plat downwind ligt. Als je dit hebt gedaan neem je de rest van de lijnen en kan je deze allen om je bar wikkelen. Als je bij de kite bent je lijnen goed vast zetten en nu doormiddel van de tips te pakken van je kite je naar de kant laten slepen.  Grin
Shannon

Berichten: 61
Antwoord #16 Oktober 26, 2009, 19:46:43
edit2Rapporteer  
Dankjewel voor je uitleg Teigetje! Tis me nu helemaal duidelijk!
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #17 Oktober 26, 2009, 22:39:42
edit2Rapporteer  
Graag gedaan.  ThumpsUp

Nog een tippi toe, mocht je je kite in de branding laten crashen en je krijgt hem er niet uit, en het is niet te ver van de kant gooi dan gewoon alles los zodat de lijnen slap blijven, op die manier kunnen je lijnen geen schade aan je kite aanrichten als hij de wasmachine in gaat.   Grin

Oh ja geef dan ook effe een brul van"kite los"  ListenToMe
dan weten de kiters downwind dat er ongelijd projectiel op hun af kan komen. Grin
martin 404

Geen avatar

Berichten: 71
Antwoord #18 Oktober 27, 2009, 19:22:38
edit2Rapporteer  
Graag gedaan.  ThumpsUp

Nog een tippi toe, mocht je je kite in de branding laten crashen en je krijgt hem er niet uit, en het is niet te ver van de kant gooi dan gewoon alles los zodat de lijnen slap blijven, op die manier kunnen je lijnen geen schade aan je kite aanrichten als hij de wasmachine in gaat.   Grin

Oh ja geef dan ook effe een brul van"kite los"  ListenToMe
dan weten de kiters downwind dat er ongelijd projectiel op hun af kan komen. Grin

Lekker asociaal !!!
Meen je dat nou serieus of maak je een geintje?
Als je het meent spoor je echt niet volgens mij.

Een ongelijd projectiel lanceren, omdat je niet wilt dat je kite kapot gaat.
Laat die andere kiters of strandgasten het verder maar uitzoeken als ze in de lijnen verstrikt komen te zitten en hij gaat spinnen.
Lekker is dat om met andermans kite lijnen om je nek naar je dood te worden getrokken, omdat hij bang was dat zijn speeltje kapot zou gaan.
(of dat bij je kind te zien gebeuren)

Laat dat soort tippies voortaan maar zitten.
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #19 Oktober 27, 2009, 21:50:48
edit2Rapporteer  
Beste Martin,

Ik denk dat jij nog niet zo lang kite.
Heb jij ooit wel eens een (losse)kite in de branding met een klere gang over het water zien knallen, wel,  dan ben jij de eerste,
je gaat door voor de wasmachine.
En dat ik niet spoor is algemeen bekend.  Roll Eyes
kitebart

Berichten: 431
Antwoord #20 Oktober 27, 2009, 22:06:38
edit2Rapporteer  
Hey,
kijk es naar    http://www.kitefilm.com/eng/weeklytrick.asp
 en dan    rescue_techniques_part1    ff downloaden
grts
martin 404

Geen avatar

Berichten: 71
Antwoord #21 Oktober 27, 2009, 22:59:17
edit2Rapporteer  
Beste Martin,

Ik denk dat jij nog niet zo lang kite.
Heb jij ooit wel eens een (losse)kite in de branding met een klere gang over het water zien knallen, wel,  dan ben jij de eerste,
je gaat door voor de wasmachine.
En dat ik niet spoor is algemeen bekend.  Roll Eyes


Een kite in de branding kan onverwachte dingen doen en ook ineens weer de wind pakken.
Om iemand in de lijnen verstrikt te laten raken hoeft ie ook niet met een klere gang over het water te vliegen.

Stel iemand ziet hem niet aankomen, ziet hem niet drijven in de branding, of een strandgast beseft het gevaar niet als hij het strand op komt. (net als jij blijkbaar)
Stel je lijnen komen dan om diegene zijn been lichaam of nek te zitten (die kans is heel realistisch !!!) er komt dan weer spanning op de helft van je lijnen, waardoor je kite gaat proberen te herstarten.
Door de branding zaten je lijnen zowiezo al helemaal in de knoop.
Heel grote kans dat die kite dan keihard gaat loopen.
Ik weet niet hoe lang jij al kite en of je wel eens achter een oncontroleerbare stevig loopende kite aan gesleurt bent, maar dan ben je dolblij als je het overleeft.

Maar hij hoeft niet eens te gaan loopen om enorme schade aan te richten.
Heb je wel eens foto's gezien van de striemen bij mensen bij wie een kitelijn om hun arm, been of lichaam heen geslagen is? Blijkbaar niet.
Die kite trekt wel door namelijk en die lijn breekt echt niet.
Dat laat levenslange littekens na, of erger.

Je laat je kite gewoon nooit los, tenzij je echt in ernstig gevaar bent als je het niet doet.
Ik snap serieus niet dat je daar uberhaubt aan twijfelt.
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #22 Oktober 28, 2009, 15:02:27
edit2Rapporteer  
Citaat
Ik weet niet hoe lang jij al kite


Hij kite volgens mij vanaf 2000  of 2001  en jij ??????
martin 404

Geen avatar

Berichten: 71
Antwoord #23 Oktober 28, 2009, 16:17:35
edit2Rapporteer  
Citaat
Ik weet niet hoe lang jij al kite


Hij kite volgens mij vanaf 2000  of 2001  en jij ??????

Dan zou hij toch onderhand beter moeten weten zou je denken.
En ik? Lang genoeg om gewoon mijn nuchter verstand te gebruiken.

Maar je bent het dus met mij oneens? Onderbouw dat eens dan.
Leg me uit wat ik, blijkbaar door mijn gebrek aan ervaring, totaal verkeerd zie.
Ik kite namelijk nooit te lang om te leren.
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #24 Oktober 28, 2009, 17:34:37
edit2Rapporteer  
Ik snap niet waarom dat mensen het toch steeds gevaarlijk vinden als een kite gereleased word. Het enigste wat er gebeurt is dat de kite op het gemakje met de wind mee gaat. Hij gaat echt niet met 200km/u richting je hoofd hoor. Zie het als een opblaasboot die rustig met de wind mee geblazen word. Ok het is beter van niet maar als je zelf in de branding ligt dan gaat je hoofd boven water houden en een kite vasthouden soms wel moeilijk.

Zovaak gereleasde kites gezien en nog nooit een gevaarlijke situatie daaruit zien ontstaan. Gewoon mensen downwind die hem pakken.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.