latex vrij wetsuit

Jarno

Geen avatar

Berichten: 2272
Maart 07, 2010, 13:19:08
edit2Rapporteer  
Dag heren, dames.

Mijn vriendin heeft een latex allergie. En dat is vaak vrij lastig en het maak het voor haar ook niet mogelijk een gewoon wetsuit te dragen.

Een wetsuit is volgens mij doorgaans gemaakt van neopreen en dat is eigenlijk een syntethisch rubber en latex is eigenlijk een natuurlijk rubber, maar helaas is er voor de latex allergie eigenlijk weinig verschil.

Nu is mijn vraag of er hier iemand is die ook een latex allergie heeft en mij iets kan vertellen over zijn/haar reacties met wetsuits.

En ik ben ook wel benieuwd of er iemand is die weet of er door een of ander merk wat ik niet ken latex vrije wetsuits zijn geproduceerd.

Thanks



(ik heb de bekende merken al gemailt met vragen over latex vrije wetsuits, als ik wat hoor, zal ik het hier laten weten)



Morres

Berichten: 9427
Antwoord #1 Maart 07, 2010, 13:23:47
edit2Rapporteer  
hm, laat ik beginnen dat de 1e 2regels natuurlijk een inkoppertje is, maar niet voor mij Grin

maargoed, dit is een erg vervelend iets. Moet zeggen dat ik er nooit bij na heb gedacht dat je dan met wetsuits in de problemen komt. Heb je al gegoogled, in engelse termen? er is VAST iemand op internet geweest om het te vragen.
Grt

edit: http://www.google.nl/search?hl=nl&q=latex+intolerance+wetsuit&meta=&aq=f&oq=
http://www.trifuel.com/forum/15503/latex-allergy-wetsuit-problem
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #2 Maart 07, 2010, 13:26:41
edit2Rapporteer  
Optie kan misschien een droogpakkie zijn.
Maar dat vraag je natuurlijk niet. Undecided
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #3 Maart 07, 2010, 14:05:40
edit2Rapporteer  
Je hebt globaal twee soorten neopreen: enkel laags en dubbellaags.
Het materiaal is niets anders dan een "rubber" sandwich op een of tussen twee lagen stof. Dit stof herken je als de niet glimmende binnenkant van je wetsuit. Maar bij golfsurfpakken en veel kitepakken zit dat ook aan de buitenkant. Dus het lijkt me dat je huid zo niet direct in contact komt met het neopreen. Zonder deze la(a)g(en) stof is je pak ook totaal niet stevig genoeg. Ik meen dat er o.a. Lycra in de stof verwerkt zit. Verschilt weer per merk.

Je zou een handschoen van neopreen kunnen testen, echter geen idee hoe snel die allergie naar boven komt (ik neem aan huiduitslag?)

Een droogpak is geen optie, die hebben veelal latex manchetten om waterdicht af te sluiten. Heeft je vriendin ineens keurige ringen van eczeem achtige uitslag Tongue
Jarno

Geen avatar

Berichten: 2272
Antwoord #4 Maart 07, 2010, 14:11:10
edit2Rapporteer  
Inderdaad, drysuits hebben bij mijn weten ook latex onderdelen.

En voor zover ik iets heb kunnen vinden op het web wordt er, zoals jij al aangeeft Michiel, niet zozeer een allergie veroorzaakt door de pakken zelf, maar op de naden, waar het latex wel in contact komt met de huid.

Bovendien schijnt het dat het (syntetische) neopreen dezelfde allergische stoffen af te scheiden zodra het nat wordt.. handig..

De allergie is overigens niet alleen huiduitslag, maar het slaat ook op haar keel en luchtwegen waardoor ze slecht kan ademen.

Bedankt voor jullie reacties so far!


(morres, latex vrij kosten ze 2 euro per stuk..)
bertvh

Berichten: 224
Antwoord #5 Maart 07, 2010, 14:26:49
edit2Rapporteer  
gaan paardrijden of golven mss een optie(hilarish)
nee serieus denk dat dit altijd een serieus probleem is, hangt er natuurlijk vannaf hoe groot het probleem is. als het een beetje rood uitslag is dat na een dag verdwenen is, zou ik zeggen het er maar bij nemen.
maar als het serieus erger is denk ik dat stoppen de enige optie is
Jarno

Geen avatar

Berichten: 2272
Antwoord #6 Maart 07, 2010, 15:03:03
edit2Rapporteer  
zoals ik al zei: De allergie is overigens niet alleen huiduitslag, maar het slaat ook op haar keel en luchtwegen waardoor ze slecht kan ademen.

En, ze is nog niet eens begonnen, maar gebruikt nu haar latex allergie altijd als een excuus om er niet mee te beginnen, dus ga ik zorgen dat ik daar een oplossing voor vind en we hopelijk binnenkort eens samen op het water kunnen staan :-)
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #7 Maart 07, 2010, 15:19:32
edit2Rapporteer  
http://www.patentstorm.us/applications/20090210987/description.html

Er heeft iemand een oplossing uitgevonden, nu nog uitvinden of dergelijke hypoallergene wetsuits ook produceerd...
RonaldvT

Geen avatar

Berichten: 30
Antwoord #8 Maart 07, 2010, 16:13:52
edit2Rapporteer  
Je zou eens kunnen informeren bij Freebird in Katwijk. Ze hebben erg veel ervaring in het maken/herstellen van wetsuits en droogpakken e.d. misschien dat ze het vaker aan de hand hebben gehad.

http://www.allesindewatersport.nl/klant/129148/Freebird-Katwijk%20zh.html
 
leeany

Berichten: 844
Antwoord #9 Maart 07, 2010, 16:30:21
edit2Rapporteer  
Er wordt toch ook wel regelmatig thermo kleding onder wetsuits aangetrokken? Dat zorgt er ook voor dat je geen contact maakt met het pak zelf natuurlijk.
Taco.

Berichten: 629
Antwoord #10 Maart 07, 2010, 17:13:32
edit2Rapporteer  
Iemand met een latex-allergie is bij mijn weten niet automatisch allergisch voor neopreen. Dus wellicht een kans dat ze helemaal niet allergisch is voor neopreen. In dat geval zou ze een wetsuit zonder problemen kunnen dragen.

Neopreen (en een aantal ander stoffen zoals vinyl)  is volgens mij, een alternatief voor mensen met een latex allergie. Ook is het afhankelijk of ze een reactie heeft op enkel latex of de (rubber)hulpstoffen die gebruikt worden in latexproducten.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #11 Maart 07, 2010, 19:09:21
edit2Rapporteer  
Een drysuit is geen optie want de brede latexmanchetten zitten direct en strak op de huid nl enkels, polsen en hals. Vooral de grote halsmanchette zal direct allergische reacties oproepen.

Of neopreen ook een allergische reactie oproept is nog maar de vraag. Je zou het moeten uitproberen. Onder een wetsuit heb je eventueel nog de mogelijkheid om lycra shirt en lycra legging te dragen.

Veel succes ermee......
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #12 Maart 07, 2010, 19:18:13
edit2Rapporteer  
Jarno, geschikte kleding vinden zou lastig kunnen worden, misschien is er toch iets aan die allergie zelf te doen?
Jarno

Geen avatar

Berichten: 2272
Antwoord #13 Maart 07, 2010, 20:32:45
edit2Rapporteer  
Aan de allergie zelf zal niets te doen zijn, ze heeft sowieso veel allergiën (allerlei fruit, noten en dus latex)

De latex allergie is soms zelfs zo erg dat er niet eens direct contact met de huid hoeft te zijn en ze er toch last van heeft, dan met name op de luchtwegen.

Ik denk dat ik haar maar eens een van mijn wetsuits moet aantrekken en haar onder de douche zetten en kijken wat het oplevert..
Taco.

Berichten: 629
Antwoord #14 Maart 07, 2010, 21:26:27
edit2Rapporteer  
Tip: gebruik een klein stukje (nat) neopreen.

  : Meneer, even voor de duidelijkheid...... dus u wist van haar rubberallergie en u hebt haar met een neopreen wetsuit onder de douche gezet?
Wimpie
Gast
Antwoord #15 Maart 07, 2010, 21:57:42
edit2Rapporteer  
Even een hoopvol bericht:
Ik heb een latex-allergie (tijdens (ziekenhuis-)werk te laat hypo-allergene handschoenen gaan gebruiken; reageer wel nog steeds heftig op latex.), maar geen last van mijn Aldi-wetsuitje.
Dat terwijl ik dagen op natte huid dit wetsuit heb gedragen.
Ik zou dus inderdaad even met handschoentje proberen of ze daar op reageert. Hoeft dus niet per definitie.
Jarno

Geen avatar

Berichten: 2272
Antwoord #16 Maart 07, 2010, 23:15:26
edit2Rapporteer  
hej wimpie, bedankt voor die reactie!


Monaro.. owja! :-)
Nazar

Berichten: 385
Antwoord #17 Maart 07, 2010, 23:21:13
edit2Rapporteer  
dit is de eerste topic die ik echt interessant vind. of heb ik te veel cola oP?

Maar Jarno hou ons op de hoogte, ben echt benieuwd. En veel succes natuurlijk Grin
Jarno

Geen avatar

Berichten: 2272
Antwoord #18 Maart 08, 2010, 00:32:16
edit2Rapporteer  
Zal ik zeker doen, thanks.

Morres

Berichten: 9427
Antwoord #19 Maart 08, 2010, 00:40:36
edit2Rapporteer  
ik denk dat een goed Double-lined wetsuit je de minste problemen gaat geven, zie ook de uitleg van Michiel. MBT de naden, een merk als Oneill en enkele andere topmerken gebruiken vloeibare middelen om de naden extra te dichten, misschien heeft ze daar juist minder/meer last van, wel ff op letten dus.
Als ik jou was zou ik idd een duikshop of wetsuitreperatiecentre vragen of ze iets meer weten.
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #20 Maart 08, 2010, 12:21:20
edit2Rapporteer  
Double lined zit aan de buitenkant niet aan de binnenkant Smiley

De binnenkant van vrijwe alle wetsuits is met een laagje stof. moet ook wel want anders trek je je huid kapot bij het aantrekken van een droge wetsuit.

Single lined = stofje aan binnenzijde - buitenzijde is gewoon neoprene (glimmend)
Double lined = binnen en buiten stof

en idd wat morres zegt er wordt een shitload aan neoprene lijm gebruikt. iets onder het wetsuit dragen is dan ook noodzaak.

Ik ga even bij een wetsuit fabriek voor je  vragen wat je opties zijn Smiley  Joepie
Jarno

Geen avatar

Berichten: 2272
Antwoord #21 Maart 08, 2010, 13:15:41
edit2Rapporteer  
Hej nature, bedankt voor je reactie en alvast je moeite! Top!
Runaque

Geen avatar

Berichten: 89
Antwoord #22 Maart 08, 2010, 16:56:01
edit2Rapporteer  
Ikzelf heb ook een latex allergie, vrij erg zelfs (anafylaxie), en ik heb geen problemen met het dragen van een droogpak. Ik heb mij een droogpak van Decathlon aangekocht, van het huismerk Tribord (model Steamer 4/3mm) en men heeft dit ook voor dames. Ik gebruik het pak in combinatie met neopreen schoentjes en handschoenen van hetzelfde huismerk van Decathlon en ben er tevreden over.

Het pak is gemaakt uit neopreen wat gebasseerd is op Polymeer Chloropreen, wat dus in het gewoon nederlands synthetisch rubber is en voor zover ik het me goed herinner is een latex allergie een probleem als het om een natuurlijk rubber gaat, heeft iets met de aanwezigheid van een bepaald eiwit te maken (heveïne).

Hopelijk ben je er wat mee en anders kan je best bij de fabrikant je licht eens opsteken.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #23 Maart 08, 2010, 17:35:25
edit2Rapporteer  
Ikzelf heb ook een latex allergie, vrij erg zelfs (anafylaxie), en ik heb geen problemen met het dragen van een droogpak. Ik heb mij een droogpak van Decathlon aangekocht, van het huismerk Tribord (model Steamer 4/3mm)

Ik neem aan dat je een drysuit van Decathlon bedoelt want m.i. heeft Decatlon geen droogpakken. Een steamer is een wetsuit. Roll Eyes

Hoe dan ook .........prima info ThumpsUp
Runaque

Geen avatar

Berichten: 89
Antwoord #24 Maart 08, 2010, 17:42:55
edit2Rapporteer  
Ik neem aan dat je een drysuit van Decathlon bedoelt want m.i. heeft Decatlon geen droogpakken. Een steamer is een wetsuit. Roll Eyes

Hoe dan ook .........prima info ThumpsUp

Het is idd een wetsuit volgens Decathlon en volgens mij staat hij gewoon bij wetsuits omwille van het gemak, anders moesten ze een categorie erbij zetten. Maar over het pak zelf, ik wordt helemaal niet nat, enkel wat aan de oksels omdat je het pak wat rekt als je je armen omhoog houd, dan zuigt ie wat water in het pak, maar ik kom er gewoon droog uit (op zweet na dan). Ik stap vanuit het pak recht in mijn gewone kleding. Handen en voeten worden wel nat ondanks de handschoenen en de schoentjes, maar dat is ook alles van nat dat in het pak komt.

Ik quote vanaf de site van Decathlon.

"Neopreen 4 en 3 mm, genaaid/gelijmd voor een betere waterdichtheid."

Het staat wel bij wetsuits en zo noem ik het ook als ik over dat pak praat, maar het is toch behoorlijk waterdicht en de enige plek waar water echt binnen kan komen kan via de nek en misschien de sluiting zijn, hoewel die ook vrij waterdicht is. Ik heb het pak dan ook goed gepast en gezien dat het mooi overal aan mijn lichaam aansloot, het is zeker niet te klein, het past mij perfect.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.