NAISH Hellix barbreedte?

mbetz

Berichten: 576
April 06, 2010, 14:21:41
edit2Rapporteer  
Op welke barbreedte varen jullie de 2010 Naish Helix 9m? 48cm of 51cm?
Het meegeleverde Manual geeft geen info, vandaar de vraag..
Ik ken de verschillen tussen een smalle bar en een bredere bar, vraag ij alleen af in welke stand de meesten varen met de 9m Helix.

Bedankt

Morres

Berichten: 9427
Antwoord #1 April 06, 2010, 14:57:53
edit2Rapporteer  
zeer wss de smalte, waarom niet gewoon proberen, zo te verstellen toch
hijo del viento

Berichten: 2061
Logs: 0 | 777 uur
Antwoord #2 April 06, 2010, 15:56:34
edit2Rapporteer  
Moi smal op zowel mijn 12 als 9 maar dat zal persoonlijk zijn......

Just give it a try zeggen de fransen

succes
Parkie

Berichten: 1640
Logs: 0 | 12 uur
Antwoord #3 April 06, 2010, 16:17:18
edit2Rapporteer  
9 en 12 op small en de 14 op wide

P.s. merk weinig verschil hoor..........
Naish-Kiter

Berichten: 1513
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #4 April 06, 2010, 16:25:58
edit2Rapporteer  
wie heeft er ook last van dat als je safety opentrekt dat de bar bijna tot aan de kite schiet.wat kan hier aan gedaan worden
Parkie

Berichten: 1640
Logs: 0 | 12 uur
Antwoord #5 April 06, 2010, 16:32:07
edit2Rapporteer  
wie heeft er ook last van dat als je safety opentrekt dat de bar bijna tot aan de kite schiet.wat kan hier aan gedaan worden

Aan je depowerkoord vast maken.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #6 April 06, 2010, 18:39:34
edit2Rapporteer  
maakt dat niet een beetje de safetyfunctie teniet? ben geen kenner, maar zo klink het Wink
Ergens balletje op doen, zit bij mijn kites na ca. 2-3meter een balletje, heb je de kite wel geflagged o p1 lijn, maar bar zit niet in de kite. Balletjes kan je wel kopen in de zeilwinkels, als je niet kan vinden kan ik het we lvoor je kopen en verzenden.
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #7 April 06, 2010, 18:51:50
edit2Rapporteer  
Zoals ook in je geopende topic verteld heeft het een reden dat je bar zo ver wegvliegt. Hem tegenhouden zorgt er dus voor dat je kite niet volledig depowert.
Kitemaster

Berichten: 365
Antwoord #8 April 07, 2010, 11:37:53
edit2Rapporteer  
zit er op de 2010 helix niet die zwarte stopper meer dan???

zodat je bar als je hem loslaat niet verder kan schieten dan die stopper??? (welke verstelbaar is overigens....)
mbetz

Berichten: 576
Antwoord #9 April 07, 2010, 11:47:58
edit2Rapporteer  
Ook bij de 2010 Universal Bar wordt een stoper meegeleverd.

Als je onder normale kondities vaart dan haakik mijn Leach altijd aan mijn depower. Dit werkt goed, de kite kan weliswaar niet 100% depoweren maar in geval van nood is de meest kracht uit de kite en valt hij op het water, waarnaa je snel weer kunt starten.
Als je de Leach aan de gele lijn vadtmaakt, heb je 100% depower maar dan kan de bar ver aan de lijnen omhoog schieten waardoor herstarten moeilijke rowrdt omdat de lijnen door elkaar gaan draaien.

Gewoon dus aaan de depower met die Leach en lekker varen....
Michael van der Hoek

Berichten: 404
Antwoord #10 April 07, 2010, 12:03:10
edit2Rapporteer  
Dat doet naish dan toch wel weer goed, ik heb op beide 2009 barren van de helixen 12 en 9m geen stopper op de lijnen zitten. Ik vaar altijd met de leech aan de safety. Nog nooit echt nagedacht over hoe ver de bar weg zou schieten. Misschien maar eens proberen aan me depower. Klinkt wel beter iig. Je bar zal niet zo ver wegschieten maar valt de kite wel neer dan?

Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #11 April 07, 2010, 12:21:27
edit2Rapporteer  
Let op dat de verschillende mogelijkheden van je leash bevestigen er voor gevorderden zijn. 1 van de settings (ik weet niet welke) is speciaal voor hp's. Zodat je na een mislukte HP nog even de tijd hebt om je bar weer terug te trekken en verder te kiten. Bij het releasen in nood zal het dus wat langer duren voordat je kite depowert. Voor iemand die geen HP's doet is dit dan ook niet aan te raden.
mbetz

Berichten: 576
Antwoord #12 April 07, 2010, 13:32:28
edit2Rapporteer  
Michael
Als je de Leash aan je Depowerkoord vastmaakt, zal je kite niet 100% depoweren, hij valt wel naar beneden, druk is bijna geheel weg, maar hij waait niet uit en ligt zonder druk op het water. Als je de leash aan de depower bevestigt kun je dus heel snel weer herstarten.

Leash aan de gele lijn, geeft 100% depower, maar starten is dan niet zo makkelijk mogelijk.

Op de Naishsite is een video die het verschil tussen beide safety bevestigingen toont:

http://www.naishkites.com/de/kites/helix.html


Hang loose



Michael van der Hoek

Berichten: 404
Antwoord #13 April 07, 2010, 13:52:31
edit2Rapporteer  
@ reflex, dat er verschillende opties waren ben ik me van bewust. HP's begin ik voorlopig nog niet aan maar ik weet uit andere situaties dat als je de kite released je bar zo ver weg schiet dat bijna gegarandeerd je lijnen in de draai of knoop zitten. Het is dan toch een behoorlijk ge-emmer om de kite weer te lauchen.

Als ik het zo hoor valt de kite ook neer als je hem aan de depower bevestigd maar dan blijft je bar gewoon redelijk dicht bij je. Dan wordt een restart veel gemakkelijker.

enige optie rest dus: gewoon zelf uitproberen de volgende keer en kijken wat het beste bevalt Grin

@ Mbetz, ik zal het filmpje is bekijken! thanks!


EDIT: valt het jullie trouwens op hoe zacht ze de kite oppompen? ik pomp hem altijd veel harder op.. (sorry voor de offtopic vraag)
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #14 April 07, 2010, 14:26:16
edit2Rapporteer  
Michael het was ook meer ter info voor anderen die dit eventueel lezen Wink Zou het gewoon eens uitproberen met wat minder wind. Gewoon als je de ruimte hebt in het ondiepe releasen om zo te zien wat je kite doet. Toch zou ik in harde wind de veilige setting nemen. Liever je lijnen in de knoop dan een gevaarlijke situatie. Releasen doe je meestal in nood dus dan vind ik het van ondergeschikt belang dat je de lijnen weer moet uitlopen.
Michael van der Hoek

Berichten: 404
Antwoord #15 April 07, 2010, 14:35:55
edit2Rapporteer  
je hebt helemaal gelijk relfex. ben het 100% met je eens Smiley

Maar tegen de tijd dat ik uitgehaakt ga springen (ooit) dan is het wel lekker als je de kite snel kan relaunchen als je op je bekkie gaat Grin

Ik ga het de volgende sessie gewoon proberen.
chico

Berichten: 1112
Antwoord #16 April 07, 2010, 16:51:11
edit2Rapporteer  
Heb de mini 5th er toch maar afgesloopt (de gele lijn). Mini 5th slijt ook snel en gaat draaien om je depowerlijn bij rotaties. Zonder mini 5th is de bar veel cleaner en idd. 95% depower maar ook snel weer de boel in elkaar zetten.
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #17 April 07, 2010, 16:55:40
edit2Rapporteer  
Even een reply op de eerste vraag. Ik heb geen Helix maar eigenlijk maakt dat niet uit. Het is puur wat je zelf wilt wat snelheid betreft. Gaat de kite te snel naar jouw mening op de  breedste stand dan maak je hem smaller. Ik vaar mijn kites 10 en 7 altijd op dezelfde stand.
mbetz

Berichten: 576
Antwoord #18 April 07, 2010, 17:13:16
edit2Rapporteer  
Reflex
Bedankt. Ik heb de 9m Helix ook tot nu toe op de smalle stand gevaren, wilde gewoon weten wat anderen ervan denken....
Smale bar geeft mi een rustigere kite omdat je minder hefboom werking hebt als je de bar beweegt...
Naish-Kiter

Berichten: 1513
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #19 April 07, 2010, 17:21:01
edit2Rapporteer  
en als je de Leash aan je Depowerkoord vastmaakt en ook een de gele zou dat wat uitmaken
mbetz

Berichten: 576
Antwoord #20 April 07, 2010, 20:22:26
edit2Rapporteer  
Naish Kiter,
Daar het depowerkoord korter is dan de 5e lijn (gele), lijkt het mij dat in jouw opzet hetzelfde resultaat wordt bereikt als wanneer je de leash alleen aan je depowerkoord vastmaakt...
Michael van der Hoek

Berichten: 404
Antwoord #21 April 08, 2010, 08:07:29
edit2Rapporteer  
Ik vaar me helixen trouwens allebij op de breedste stand volgens mij..
Heb nog nooit die blokjes omgedraaid. vaart prima zo.

en @ naish-kiter, ik ga met mbetz mee. Dan depower je je kite alleen.

@ chico. de gele lijn slijt inderdaad wel snel ja, heel me depowerkoord wordt ook geel van de gele lijn. Dat hij er omheendraaid is opzich wel vervelend maar moet geen probleem zijn voor de werking lijkt me.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.