Powerlijnen om bar gedraaid, onmogelijke situatie

unexpected

Geen avatar

Berichten: 62
Mei 27, 2010, 22:20:27
edit2Rapporteer  
De laatste tijd veel gedacht over het nut van de safety en tot afgelopen zaterdag nooit gebruikt. Toch kwam het er nu  van. De powerlijnen waren bij een frontroll compleet om de bar gedraaid. Het gevolg was een supersnel loopende kite. Na het trekken van de safety bleef hij loopen aan de release. Moest dus alles wel losgooien. Alles ging net goed omdat ik een groot strand had. Was een best bar met nemesis 09 12 m². Is tegen zo'n situatie iets te doen? Hoe kan je het voorkomen en zijn er nog anderen met dezelfde ervaring?

Groet, Jim
TMK

Berichten: 126
Antwoord #1 Mei 27, 2010, 22:37:21
edit2Rapporteer  
kan je het misschien tekenen?
Ik kan me niet bedenken hoe men dat voor elkaar kan krijgen  Huh
unexpected

Geen avatar

Berichten: 62
Antwoord #2 Mei 27, 2010, 22:51:50
edit2Rapporteer  
Zeg het misschien verkeerd. Het powerkoord dat door de bar loopt zat om de bar gedraaid. Dus wat boven de bar zit aan koord was een keer aan de linkerkant van de bar om de bar heen gedraaid. Hoe ik het heb gedaan weet ik ook niet, maar moet een hand los hebben gehad(of beiden) en er was even weinig wind in de kite omdat ik hem te ver had terug gestuurd. Tekenen wordt lastig. Ga nog een reconstructie maken (zonder kite dan) Zal er een foto'tje van plaatsen. Doordat ook de safety er omheen gedraaid zit werkt die ook niet goed. Hoop dat het niet nog eens gebeurd maar wel ooit kans toe. Hoop dat dat ook weer goed afloopt. Vind het alleen erg gevaarlijk voor omstanders als je alles los moet gooien. Heb ik natuurlijk liever niet. Je release trekken moet de allerlaatste noodoplossing zijn in levensbedrijgende situaties. Groet 
kobrin

Berichten: 944
Logs: 0 | 240 uur
Antwoord #3 Mei 28, 2010, 00:19:23
edit2Rapporteer  

Dat moet inderdaad wel unexpected zijn...

Sorry flauw grapje, ik ben blij dat je je cool hebt bewaard en alles kon losgooien en goed is afgelopen.

Alleen geen idee hoe je zoiets voor elkaar krijgt.

Inderdaad met een tekening kunnen we het misschien beter begrijpen en er iets uit leren.
TMK

Berichten: 126
Antwoord #4 Mei 28, 2010, 00:50:09
edit2Rapporteer  
Ik denk dat ik het begrijp.
Wat hij bedoelt is, dat je je bar een kwartslag draait, en het dan mogelijk is om de powerlijnen om je bar heen te krijgen.
Oftewel, een helft van je bar achter je powerlijn doorhalen. Is eigenlijk niet zo moeilijk als je de druk op je powerlijnen kwijt bent... :|
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #5 Mei 28, 2010, 00:57:22
edit2Rapporteer  
Je kunt hier vrij weinig tegen doen eigenlijk.. heb et een aantal keer gehad met mn oude kites toevallig allemaal Best kites.

Het probleem is dat je lijnen zonder spanning komen en de lijn om je bar valt voor die weer aantrekt. Cabrinha had daar altijd een handige oplossing voor van die elastiekjes tussen je powerlijnen en stuurtlijnen.

Wat ik de laatste keer gedaan heb is de powerlijn/depowerkoord boven de bar vast gepakt zodat je in principe de kite depowered. En ondertussen met mn andere hand het cord weer om de bar weggetrokken.
kost wat kracht maar werkte wel.
Erik@Spijk

Berichten: 861
Logs: 0 | 459 uur
Antwoord #6 Mei 28, 2010, 09:15:17
edit2Rapporteer  
Dit komt me bekend voor. Ben een keer uit de lucht komen vallen met m'n kie op 12 uur. Vervolgens dwarrelde de kite naar beneden en kwam vlak voor me neer. Dan sta je vlak voor de kite met de lijnen om je heen en met een beetje pech draait alles om elkaar.

Mijn kite bleef bestuurbaar (kon niet meer depoweren) maar heb het depowerkoord vast gepakt en de safety en chicken loop los kunnen maken om alles weer in de juise volgorde aan te sluiten. 

Het blijft een risico volle sport waar je ooit de safety nodig hebt.


Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #7 Mei 28, 2010, 09:55:15
edit2Rapporteer  
Is tegen zo'n situatie iets te doen? Hoe kan je het voorkomen en zijn er nog anderen met dezelfde ervaring?

Groet, Jim

Probeer een er gewoonte van te maken om altijd wat druk op je lijnen te houden, zodra je voelt dat de spanning weg is keihard sturen, of desnoods loopen. jij krijgt een ruk maar je kite hangt tenminste nog in de lucht. Als ie over je heen vliegt, kan je nog snel beide stuurlijnen aantrekken om hem weer te stallen, en zo voor je te krijgen.
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #8 Mei 28, 2010, 21:44:55
edit2Rapporteer  
Je kunt hier vrij weinig tegen doen eigenlijk.. heb et een aantal keer gehad met mn oude kites toevallig allemaal Best kites.

Het probleem is dat je lijnen zonder spanning komen en de lijn om je bar valt voor die weer aantrekt. Cabrinha had daar altijd een handige oplossing voor van die elastiekjes tussen je powerlijnen en stuurtlijnen.

Wat ik de laatste keer gedaan heb is de powerlijn/depowerkoord boven de bar vast gepakt zodat je in principe de kite depowered. En ondertussen met mn andere hand het cord weer om de bar weggetrokken.
kost wat kracht maar werkte wel.

UItstekend!
Als je bij de strap kunt, is dat nog makkelijker vasthouden.
Maar als hij al vol aan het loopen is, is de kracht wel enorm. Dan moet je dus op volle vaart vliegend met 1 arm vasthouden en met je andere de bar weer achterlangs halen.
Was hij bij jou aan het loopen?
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #9 Mei 28, 2010, 23:22:46
edit2Rapporteer  
Jah was destijds met mn yargas en mn warootje. Ding loopte idd als een malle. Met de Yargas heb ik het niet gered ik werd onder water getrokken door de kite en kwam amper boven. Geloof dat ik toen geprobeerd heb toch de bar aan die kant aan te trekken om de kite in het water te crashen. Maar dit koste veel moeite en kracht. Naast dat ik al enkle 10tallen meter onder water was getrokken.

Die keer dat de powerlijn heb gepakt, was met mn waroo dus zowieso veel meer depower. De waroo loopte toen ook grote lange draaiingen. Maar bij het pakken van het depower koord ging et al snel met stukken minder kracht.
Bij een zwaar overpowerde situatie zou ik niet weten of het genoeg zou helpen.
Maar denk dat het meer kans van slagen heeft dan releasen.
boon

Geen avatar

Berichten: 24
Antwoord #10 Mei 29, 2010, 23:33:12
edit2Rapporteer  
Kan denk ik gebeuren bij vrijwel alle merken kites, heb het vorig jaar ook gehad bij mijn slingshot rpm. Gebeurt  idd als je de druk volledig verliest. Ik controleer nu altijd direct of alles goed zit als mijn kite naar beneden is gekomen omdat ik er onderdoor ben gevlogen...

Heb toen zelf ook moeten releasen nadat mijn kite als een malle aan het loopen was.
AirtimeEddy

Berichten: 154
Antwoord #11 Mei 30, 2010, 14:21:47
edit2Rapporteer  
Dat is de reden waarom ik perse een bar met OSR handels wil (die lusjes op je stuurlijn) dit is volgens mij de enige juiste manier.
Lusje pakken  en chickenloop en leash los gooien ben je niet je kite kwijt heb je alleen alles in de spaghetti!
succes de volgende keer goed dat het goed is afgelopen ThumpsUp
 
unexpected

Geen avatar

Berichten: 62
Antwoord #12 Mei 30, 2010, 20:53:20
edit2Rapporteer  
Dat is inderdaad een goede tip. Zo leer ik na 3 jaar toch weer nieuwe dingen. Thanks!
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.