Stelletje idioten ....

Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Mei 30, 2010, 23:02:49
edit2Rapporteer  
Op het openwater ben je extra kwetsbaar daarom mag (moet?) je van kiters verwachten dat ze de weersomstandigheden goed in de gaten houden en hun gedrag daaraan aanpassen. Vanmiddag op Rockanje dus niet ....stelletje idioten. Angry

Tot een uur of  2 kon iedereen heerlijk  varen met een maatje 9 kite. Toen kakte de wind langzaam in en iedereen ging aan land om een grote kite op te pompen. In de verte wordt de lucht grijzer.

Rond half 3 is de grijze lucht verandert in dreigend donker grijs. Ongeveer 20 kiter gaan toch nog vlug het water op met hun inmiddels opgepompte 12, 13 en 14 meter kites. Angry Angry

Ongeveer 3 uur. De donkere massa's komen snel dichterbij en hangen  boven de Slufter. Waarschijnlijk opgeschrikt door gerommel en een toenemende koude wind, keert het gezonde verstand terug bij de meeste kiters. Ze verlaten vlug het water een zestal idioten uitgezonderd. Angry Angry Angry

Nu gaat het snel. De koude wind neemt vlug in snelheid en vlagerigheid toe. Gerommel, bliksem en hagel vergezellen de wind. Gelukkig weten 3 idioten het strand te halen maar ongeveer 200 meter van de waterkant liggen 3 gecrashte kites in het water. Het lukt de jongens (?) niet hun kite te relaunchen. Op het strand staan mede-kiters bezorgd en machteloos te kijken. Sad

Terwijl het onweer overdrijft liggen de gecrashte kites nog steeds in het water. Dit duurt zeker een kwartier. Ik moet er niet aan denken dat nu de bliksem inslaat.

Wat zie ik nu? terwijl de restwolken van het onweer nog boven Rockanje hangen wordt op het strand een kite opgelaten en gaat een kiter het water op. Gaat hij de gecrashte kiters redden....? Nee want na 50 meter is hij al 2 keer van zijn boardje getuimeld. Idioot nummer 7.

Afgelopen kitejaar hebben we helaas gezien dat moedernatuur snel en genadeloos kan toeslaan. Vandaag had dat zo maar weer kunnen gebeuren .....
pimpoldi

Berichten: 818
Antwoord #1 Mei 30, 2010, 23:18:24
edit2Rapporteer  
&^$$%@ wat een stumperts!! wie is er dan ook nog zo gek om die kite op te laten voor die 7e idioot????

damn man, moeder natuur is niet iets waar je zomaar mee kan spelen. niet grappig dit soort dingen.
pannekoek13

Geen avatar

Berichten: 10
Antwoord #2 Mei 31, 2010, 01:18:44
edit2Rapporteer  
Heeft iemand HUN er nog op aangesproken? Dat lijkt mij wel het verstandigst. En waren het beginners of zogenaamde stoere jongens. Die dachten dat ze het wel ff aankonden.
In iedergeval nog goed afgelopen begrijp ik.
 
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #3 Mei 31, 2010, 01:33:33
edit2Rapporteer  
 hou op schei uit op zaterdag waren (rockanje) er ook stumperts bezig( op het droge weliswaar maar toch)...  gewapend een carved unit 10, geweldige kite overigens, geen kite ervaring overduidelijk( geen harnas( dus full pwr aan de bar, sterke dudes hoor!!!!! ThumpDown loser, downwind met de LE up lanceren zoals een matrasje, enz enz oowhja pal voor de 2deslag overgang( tussen de strandtenten...veel dagjes mensen dus...op gegeven moment liep er een vrouw die kreeg nog ff een pwr lijn in d'r nek...liep gelukkig voor haar goed af. daarna was ik het zat, heb ze aangesproken over onze fascinerende sport met de potentiele gevaren wat verteld, neem les info over de verschillende info bronnen op internet......blablablabla enzenz.... stop er mee neem les of doe het ergens anders...ik heb geen zin om 112 te bellen...

resultaat...ja meneer...idd realizeren ons dat het idd gevaarlik is thanx we gaan al...

vandaag auto strand: super..eerst super druk maar na de bui, vet...ondanks dat sommigen voor mijn smaak te lang door gingen voor de bui (wel gaaf hoor...om moeder natuur op zijn best te zien)...en toen ineens heel veel saftey realeases... iedereen helpen waar er geholpen moest worden...jammer dat het nodig was, maar wel cool om te zien, de manier waar op idereen, die kon/durfde...gewoon hielpen...dat heeft ondanks de drukte  heel veel ellende bespaard. petje af voor iedereen.

ik hoop dat dit onderdeel (het mekaar helpen) bij ons kiters  subcultuurtje tot in lengte van dagen..bij wordt gebracht.
helaas zie ik dat sommigen ook gewoon schijt aan je hebben, omdat sommigen zich zo goed voelen..en jij of ik dus minder zijn...
Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #4 Mei 31, 2010, 05:47:40
edit2Rapporteer  
maak je niet te druk, blijft toch altijd van die mofo's houden.  ze doen het allemaaal zelf.
de waarschuwing komt vooraf, zoals je zegt je ziet het aankomen....er is altijd tijd om op tijd terug te komen.
Mutantbasse

Berichten: 300
Antwoord #5 Mei 31, 2010, 10:01:44
edit2Rapporteer  
tjha en als er iets mis gaat krijgt het kitesurfen weer een slechtere naam ThumpDown
erg jammer
wazzaah

Berichten: 876
Antwoord #6 Mei 31, 2010, 10:37:05
edit2Rapporteer  
iets met Darwin Grin
wouterb

Berichten: 2759
Antwoord #7 Mei 31, 2010, 10:40:48
edit2Rapporteer  
iets met Darwin Grin

 schater schater schater
michiel v geel

Berichten: 3127
Antwoord #8 Mei 31, 2010, 10:44:14
edit2Rapporteer  
ga eens niet eens hier lopen huilen en spreek de persoon er op aan. hier bereik je helemaal niks mee
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #9 Mei 31, 2010, 10:45:21
edit2Rapporteer  
iets met Darwin Grin


kruip toch m'n darm in!!! schater
bezemsteel12

Berichten: 884
Logs: 0 | 69 uur
Antwoord #10 Mei 31, 2010, 13:39:40
edit2Rapporteer  
was op brouwersdam iddemdito!!

3 of 4 kites gecrashed in het water, wij hadden alleen geen hagel en bliksem ed
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #11 Mei 31, 2010, 13:48:45
edit2Rapporteer  
Ik was zelf op de Brouwerdam nog op het water toen die bui eraan kwam.
Ik heb moetenm releasen want ik kon mijn kite met geen mogelijk houden.

Ik had ook zeker van het water af moeten gaan. Maar omdat ik dacht dat
de bui redelijk ver voorbij trok ben ik niet het water afgegaan. Dit was een
fout die ik voortaan niet meer zal maken. De bui die er zat was behoorlijk
zwaar en nam in kracht toe. Dat was ook te zien aan de hele grote inflow
tail die eraan zat.

Dus voortaan ga ik ook als de bui langstrek gewoon weer van het water af.
Dit was voor mij in ieder geval weer een goede leer.
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #12 Mei 31, 2010, 14:01:34
edit2Rapporteer  
Dat snap ik dan weer niet. Er was gisteren behoorlijk wat op het water. Als je ziet, dat het opeens veel minder druk wordt, dan moet er tog een belletje gaan??
bezemsteel12

Berichten: 884
Logs: 0 | 69 uur
Antwoord #13 Mei 31, 2010, 14:04:33
edit2Rapporteer  
tsja idd, op gegeven moment was het super zwart boven de poel op brouwersdam, al keek je achter je was er nog meer!

maar geen ongelukken gebeurd zover ik weet!
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #14 Mei 31, 2010, 14:32:30
edit2Rapporteer  
Dat snap ik dan weer niet. Er was gisteren behoorlijk wat op het water. Als je ziet, dat het opeens veel minder druk wordt, dan moet er tog een belletje gaan??

Is misschien wel zo maar ik schat zelf de situatie in. En dat deed ik
helemaal fout. Ik let wat dat betreft wat minder op de mensen om mij heen.
Ook omdat ik normaal de eerste persoon ben die van het water af ga.
En zoals gezegd zal dit mij niet meer gebeuren. Dan maar weer het eerste
van het water af.

Ik heb inderdaad verder ook geen ongelukken gezien voor zover ik weet.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #15 Mei 31, 2010, 15:42:23
edit2Rapporteer  
ga eens niet eens hier lopen huilen en spreek de persoon er op aan. hier bereik je helemaal niks mee

Even voor de duidelijkheid Michieltje,

Ik ga hier niet lopen huilen. Ik stel hier alleen maar onverantwoord gedrag aan de kaak. Gedrag waar anderen last van hebben. Misschien dat dit voorbeeld een eye-opener is voor dwazen en stoere bikkels die nog enigzins vatbaar zijn voor verantwoordelijkheid en redelijkheid. Bij de echte idioten kun je doen en laten wat je wilt want die gaan toch hun gang. Bij die bereik je dus inderdaad niks (heb je toch je puntje, bikkel)

citaat: "Spreek de persoon er op aan". Als ik onverantwoord gedrag zie waar anderen last van (kunnen) hebben, zal ik de "daders" zeker aanspreken. In het voorliggende geval had ik geen zin 200 meter te zwemmen met een noodweer boven mijn hoofd.

Btw: waarom direct zo' n zuur toontje?

pannekoek13

Geen avatar

Berichten: 10
Antwoord #16 Mei 31, 2010, 17:41:29
edit2Rapporteer  
Het blijft wel met deze sport dat er dwazen bij blijven komen. Op een gegeven moment ben je het wel eens zat om mr de veiligheids man te zijn op je spot. iedereen moet hier aan meehelpen maar te veel jongens kijken de andere kant op als er iets gezegt moet worden.
 
Jeromez

Berichten: 3323
Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #17 Mei 31, 2010, 19:14:05
edit2Rapporteer  
Sommige mensen begrijpen het gewoon niet en willen ook niet luisteren.
Dude1

Geen avatar

Berichten: 60
Antwoord #18 Mei 31, 2010, 20:11:19
edit2Rapporteer  
Ik denk dat het bij veel mensen wel meevalt. Ze weten het gewoon niet. Bij zeilen en surfen werd er meer aandacht besteed aan de weerscondities wanneer je het water af moest. Bij de kitesurflessen wordt er geen aandacht aan besteed( bij mij niet in ieder geval), geen theorie, hier kunnen we verbeteren.
Blijf ze er op aanspreken, het merendeel is van goede wil, maar heeft wat hulp nodig. Een paar van die idioten blijf je toch houden.
Flinty

Berichten: 114
Antwoord #19 Mei 31, 2010, 21:21:40
edit2Rapporteer  
Dat is wellicht waar.. echter een beetje gezond verstand moet toch ook wel zijn werk doen!
Als op knmi voorspelt wordt dat er onweer en hagelbuien het land over trekken moet je toch wel wat bedachtzamer zijn als er donkere lucht aankomt.

Toch moet dit gepost blijven worden want beginners moeten dit soort kennis blijkbaar opdoen via forums..
Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #20 Mei 31, 2010, 21:33:11
edit2Rapporteer  
Sneu als ik les geef vertel ik als eerste duidelijk dat je goed naar de verwachtingen moet kijken, constant over je schouder, waar op te letten enz.

Denk dat het probleem ook grotendeels bij de prioriteiten van de kitescholen ligt..
zjunnusun

Berichten: 236
Antwoord #21 Mei 31, 2010, 22:12:39
edit2Rapporteer  
Zeker 's zomers kunnen er lelijke frontjes voorbijkomen die heel snel verschijnen.
Ik denk wel dat mocht je erin belanden door domweg niet op te letten of hoedanook het niet (*altijd*) slim is om ín de bui naar de kant te gaan. Heb dit zelf tweemaal meegemaakt, ineens een snoeiharde wind en iedereen tegelijk naar de kant waar chaos ontstaat: Allemaal zwaar overpowerde mannetjes/kites op een bult en te weinig mensen/coordinatie om alles veilig op te vangen. Ik ben hard upwind gevaren, weg van het land om daar de bui uit te zitten met de kite op het water. Ik had niet eens naar de kant gedurfd.

Het verschilt natuurlijk van situatie maar ik denk dat het zeker voor beginners beter is in 40+ buiten op het water te wachten ipv op het land erachter te komen dat je je kite echt niet houdt...

rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #22 Juni 01, 2010, 11:56:25
edit2Rapporteer  
Als je voelt dat de wind aantrekt is het idd (bijna) te laat om naar de kant te gaan. Is er een grijze muur in opkomst (en op zee zie je hem van ver genoeg aankomen) wordt het tijd de kant op te zoeken. Je weet nooit wat er achter zo'n grijs gordijn schuilt gaat, zondag zat er bv onweer in en dat was van verre niet zichtbaar. Mocht je aan wal zien dat het front op zekere afstand voorbij trekt, kan je daarna gerust weer terug het water op.
Trouwens is het mi een must voordat je gaat kiten de weerberichten te lezen, een kijkje op buienradar te nemen, de veranderingen van windrichting op Windsites te bekijken (draaiende winden betekent vaak doorgang van een front). Zo verkrijg je een beeld van de weersomstandigheden en weet je of je extra oplettend moet zijn, zoals verleden zondag.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.