Lange golven

HansNet83

Geen avatar

Berichten: 172
Juni 19, 2010, 00:06:28
edit2Rapporteer  
wat zijn de spots in nederland met (wat ik noem) lange golven ? ... veel vlakwater tussen de golven in
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #1 Juni 19, 2010, 00:20:54
edit2Rapporteer  
ik denk overal waar je geen zandbanken in de buurt hebt en het water snel diep wordt, en afhankelijk van de wind( nnw wind) lijkt mij...en dan moet je denken tussen cadzand en burghaamstede en tussen  h. v. holland tot ijmuiden...maar exacte spots....nog nooit over nagedacht...iig niet dicht bij de kust.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #2 Juni 19, 2010, 01:57:50
edit2Rapporteer  
waddeneilanden
Hard2Handle

Berichten: 3114
Logs: 0 | 432 uur
Antwoord #3 Juni 19, 2010, 10:42:22
edit2Rapporteer  
Lange golven ontstaan juist door het heel langzaam ondiep worden.
Bij wijk aan zee hebben ze nog van de mooie golven, de rest van Nederland waar het pas opgespoten is, niet meer, daar wordt het snel diep.
Frank77

Berichten: 690
Antwoord #4 Juni 19, 2010, 14:32:31
edit2Rapporteer  
De lengte van de golf wordt bepaald door de windsnelheid en de duur van de wind. Zodra het ondieper wordt worden de golven hoger en korter en op een gegeven moment (ik dacht waterdiepte kleiner dan 1,5 golfhoogte) breken ze.

Dus ik denk ver op zee... .

Je hoeft niet op scheveningen te zijn. IJmuiden is al beter en het beste is om een dag na harde wind te komen. Dan krijg je de swell binnen van de dag ervoor.
Hard2Handle

Berichten: 3114
Logs: 0 | 432 uur
Antwoord #5 Juni 19, 2010, 19:06:14
edit2Rapporteer  
Golven onstaan door wind en zwaartekracht, waar ze breken heeft te maken met de hoogte van de golf.

Maar Hans vraagd waar er golven zijn met lange vlakwater stukken ertussen, alleen kan ik nergens een voorbeeld vinden van hoe dat ontstaat.

Mijn ervaring is dat als het langzaam diep word er langere vlakwater stukken in voorkomen. (wijk aan zee, ijmuiden)
Bij stranden die ze net opgespoten hebben breekt de golf gelijk aan de rand van het strand, hier word het juist snel diep.
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #6 Juni 19, 2010, 19:43:07
edit2Rapporteer  
Ouddorp, maar niet verder vertellen. Jezus wat een bakken weer vandaag.
kitesmurf

Berichten: 74
Antwoord #7 Juni 19, 2010, 19:53:44
edit2Rapporteer  
Mmm... volgens mij heb niemand het complete juiste antwoord tot nu toe gegeven. Dus ik zal dat ook maar niet doen..

Denk dat je duidelijk verschil moet maken tussen
- Lange golven in de tijd (dus 1 per 20 seconde (zoals Hawaii) of 1 per 5 sec (NL bij ZW-wind)
- Stijle golven (1m lange breker en dan 20m vlak) in plaats van rollers  (10m wit en dan 10m vlak)

Lange golven ontstaan als:
A) lange duur van opbouw van golven (dus grote afstand en lange storm (tijd))
B) het water moet diep genoeg zijn

Voor Nederland ontbreekt het vooral aan ruimte (Noordzee is te klein) en een beetje aan diepte. Bij ZW wind is de afstand waarover golven kunnen vormen te klein (Engeland ligt vlakbij upwind), dus zijn de golven dan veel korter dan bij NNW wind wanneer swell vanaf de atlantische oceaan tussen Schotland en Noorwegen door de Noordzee kan binnenkomen.

Of een golf steil wordt of een roller wordt ligt vooral aan diepte verloop van de bodem, dit kan dus per spot & getij & golfrichting en seizoen wisselen.

Hoogte van de golf is ook nog iets... erg moeilijk...

of zo iets
Frank77

Berichten: 690
Antwoord #8 Juni 20, 2010, 08:23:59
edit2Rapporteer  
Vooral de dag na een stormveld afwachten, bij voorkeur windrichting NNW / NW (ivm de lengte van de opbouw van het golfveld en weinig refractie) en geen obstakels in de buurt.

Dit door de volgende effecten:

- refractie van golven: afbuigen van golven bv door ondiepere waterbodem (door meer bodemwrijving vertraagd de golf, waardoor deze naaret strand toe buigt). Hierdoor breekt een golf dus vaak evenwijdig aan het strand, ondanks een half aanlandige tot sideshore wind.
- diffractie en reflectie van golven bij bv strekdammen. Door obstakels krijg je extra golfrichtingen in je golfveld. Bij een strekdam is dat goed te merken, zoals bij het havenhoofd waar snel een klotsbak kan ontstaan.

Golven worden onderverdeeld in :
- Korte golven (weer onderverdeeld in)
    - sea waves (korte golven, ontstaat direct ten gevolge van de wind die er staat, T < 10 s)
    - swell (golven ontstaan door een oud stormveld, golfperiode > 10 seconden, waarbij de energie behouden blijft in de golf ivm minimale interne wrijving)
- Lange golven: waaronder b.v. getijdebewegingen (periode van bv. 12 uur)

Mooie lange golven:


http://www.youtube.com/watch?v=u0SyNlUVVwQ&feature=related
RH

Berichten: 298
Antwoord #9 Juni 20, 2010, 08:56:18
edit2Rapporteer  
Veel vlakwater tussen golven is met name afhankelijk van de golfperiode tussen de golven. Deze wordt langer naarmate de swell een grotere afstand aflegt en kleinere golven samengaan. In Nederland legt swell over het algemeen een korte afstand af (zeker met ZW, die bouwt ongeveer op vanaf de kust van België; NW swell kan een langere afstand afleggen mits deze is onstaan tussen Schotland en Noorwegen). In NL zul je dus maar zelden veel tijd tussen de golven hebben.

Voor een mooie cleane golf die langzaam breekt heb je - zoals al eerder opgemerkt - een langzaam ondieper wordende zeebodem nodig. Alleen dan zul je ver van de kust al een golf zien opkomen. Afhankelijk van de hoogte (eigenlijk diepgang) van de golf zal hij eerder of later breken.

Probleem in NL, en ook op de betere spots zoals Wijk, is dat er drie banken zijn. Dat houdt in dat de ondergrond niet gelijkmatig afloopt. maar er een aantal bulten zijn met daartussen een gat waar de golf inzakt. Eigenlijk komen de golven het beste op op de derde bank, maar breken daar meestal niet. De derde bank ligt vaak ver uit de kust (beetje richting einde van de pier in Wijk). De golf verliest op die derde bank al zoveel kracht dat er weinig overblijft op de 2e bank. Ook als de zandbanken een beetje verspreid liggen krijg je her en der dat golven opkomen, vertraagd worden en niet meer netjes als één lijntje op de tweede bank terecht komen.

Op de tweede bank heb je meestal de best berijdbare golven (ongeveer 50-100m uit de kust). Hier breken de wat grotere jongens die blijven breken tot en met de eerste bank (eerste 50m uit de kust).

Al met al vind ik het nogal aanniksten in Nederland. Het liefst heb ik small to medium sized golven (zeg max een meter) die alleen op de eerste of tweede bank echt opkomen. Alleen dan heb je die mooie lijntjes zoals je wel eens op plaatjes zien. Niet echt spectaculair, maar met een kite (en twintip) heel goed en agressief te berijden. Met een echt surfboard kan je vanwege de lengte van zo'n ding beter hogere golven hebben, maar die zijn zeldzaam in Nederland. Bij N-wind op IJmuiden (klein beetje aflandig) kan je soms verbaasd staan met een golfje van maar een halve meter.
Sake
Gast
Antwoord #10 Juni 20, 2010, 10:10:38
edit2Rapporteer  
Tsja wat is lang.
Van de week met N was Oostkapelle erg fijn; Dermate lang dat ondanks de wind het water tussen de golven heerlijk clean was/bleef.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #11 Juni 20, 2010, 10:47:18
edit2Rapporteer  
Spots waar de golven zo als hier in New Zealand met perfecte intervallen binnenkomen (hier 8 sec.) zul je nergens in NL tegenkomen.

De zeebodem is in de Noordzee relatief ondiep, en ook nog eens grillig kwa diepte. Hierdoor worden grote golven beinvloed in richting, rolsnelheid e.d. Vooral dat laatste zorgt voor onregelmatige golven. Immers snelheidsverschil tussen golven kan inhouden dat ze elkaar inhalen. Voor de mensen die veel golfsurfen op de Noordzee een bekend verschijnsel.

De natuurkunde leert dat 2 golven elkaar versterken, een golf en dal elkaar uitvlakken.

Kortom, altijd een rommeltje hier in NL. Dat neemt niet weg dat er af en toe superomstandigheden zijn met vlakwaterstukken tussen de golven. Getij en windrichting zijn hierbij erg belangrijk om dit mee te maken. Ook het weer op de Noordzee een 12 tal uren ervoor is erg belangrijk.

Wijk aan Zee is een mooie spot, maar ik ken er nog wel een paar. Kennis van de spot is uitermate belangrijk om de juiste golven te kunnen pakken Wink
5 minuten te vroeg of te laat, en het is weer een rommelbak Tongue
Mr the Emperor

Berichten: 486
Antwoord #12 Juni 20, 2010, 11:03:00
edit2Rapporteer  
Epic filmpje....
HansNet83

Geen avatar

Berichten: 172
Antwoord #13 Juni 22, 2010, 23:06:22
edit2Rapporteer  
Thanks voor alle reacties. Dat nieuw-zeeland plaatje ... dat bedoel ik ... kunnen we engeland niet laten zinken  Wink
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.