Ongeluk @ Wijk aan Zee

Flyingtrunkie

Berichten: 1804
Antwoord #25 Augustus 24, 2010, 22:14:45
edit2Rapporteer  
Weer flink balen dat zoiets weer gebeurd.

Ondanks dat het vandaag wel meeviel redelijk constante wind, gisteren was het veel robuuster met minsten 15 knopen verschil.

Hopelijk gaat alles goed met onze Oosterbuur, een ongelukje zit met zo'n harde wind in een klein hoekje. Altijd uitkijken geblazen dus.
ik vermoed dat je redelijk vroeg van het water bent gegaan; slagregen met
onweer, hagel, en stoten boven 45 knopen tussen 18.00  en 19.00 uur is echt niet rustiger dan gister.
Ride

Berichten: 4775
Logs: 0 | 234 uur
Antwoord #26 Augustus 24, 2010, 22:23:57
edit2Rapporteer  
Weer een ongeluk. Dat is niet goed voor onze passie/sport.  ThumpDown ThumpDown

Heel veel sterkte in ieder geval voor de man die dit overkomen is. ThumpsUp ThumpsUp
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #27 Augustus 24, 2010, 22:55:08
edit2Rapporteer  
Besserschaft!

Hoe laat gebeurde dit?
Ik ben tegen vieren van het water gegaan op Wijk omdat ik veel te veel moest oppassen, uitkijken, opvangen - niet lekker.
naja

Berichten: 355
Antwoord #28 Augustus 24, 2010, 23:06:37
edit2Rapporteer  
Ik denk dat men met dit soort wind , meerdere kite surfers,met alle respekt,  ook eens moeten durfen te beslissen eens een dagje over te slaan.

Ongelukken zullen daar niet mee verdwijnen  maar ik denk toch dat het wel wat scheelt.Bedoel dit in algemene zin.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #29 Augustus 24, 2010, 23:08:38
edit2Rapporteer  
bbrrr afgelopen woensdag een kitesurfer overleden, zondag een Landboarder met de helie het ziekenhuis in en nu, 2 dagen later weer een kitesurfer het ziekenhuis in.

Ich hoffe es geht in gut!

( Vandaag zelf ook maar eens de beslissing genomen om na 15 min op het water te stoppen ivm de buien die in de lucht hingen. 2 uur rijden voor 15 min varen maar alles is nog heel)
Hansios

Geen avatar

Berichten: 4
Antwoord #30 Augustus 24, 2010, 23:54:23
edit2Rapporteer  
Heel veel sterkte en ik hoop dat het meevalt,

Wat betreft kitesurfen vandaag, als redelijk onervaren kitesurfer ben ik vanmorgen even het water op geweest, maar de hoge golven en de enorme kracht die mn 9.5 produceerde hebben me toch weer van het water afgejaagd.. Toch maar eens voor een 7m gaan kijken Wink
lowietje

Berichten: 644
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #31 Augustus 25, 2010, 00:06:19
edit2Rapporteer  
Heel veel sterkte en ik hoop dat het meevalt,

Wat betreft kitesurfen vandaag, als redelijk onervaren kitesurfer ben ik vanmorgen even het water op geweest, maar de hoge golven en de enorme kracht die mn 9.5 produceerde hebben me toch weer van het water afgejaagd.. Toch maar eens voor een 7m gaan kijken Wink

een 7m is geen garantie dat het goed gaat. het waaide hard vandaag, dat was hard werken en goed opletten oa. op de wolken (zitten vaak buien in) en tijdig het water afgaan bij hele donkere wolken.

en ontopic: wat alweer een naar bericht. Sterkte aan de kiter/betrokkenen/familie/vrienden.


alleen...helaas niet geheel onverwachts dat er vandaag weer een ongeluk is geweest.... het is altijd met deze extreme omstandigheden dat extreme ongelukken gebeuren. harde wind kan mooi zijn, maar mensen pas toch op. en zoals naja zei: een dag overslaan is zo slecht nog niet. ik was blij dat ik er gister niet was met windstoten tot in de 40 knopen. en vandaag was echt niet zo heel tof hoor in die buiige wind met harde vlagen van rond de 37 knopen.
ultraprime

Geen avatar

Berichten: 6
Antwoord #32 Augustus 25, 2010, 00:10:50
edit2Rapporteer  
Ik was er ook bij, gelogged op windsurfing.nl http://forum.windsurfing.nl/viewtopic.php?f=20&t=13865925
Het was bij het duinpad, zijn 2 vrienden en collega's waren aan het windsurfen.
De wind was al de hele middag gestaag aan het toenemen en de vlagen werden ook steeds harder (zie grafiekje)
Het gebeurde ongeveer 17:30 Nog geen regen enzo, wel ver in de verte donkere wolken in de aantocht.
Even daarvoor had ook al iemand zijn kite 'gelost'.
En ook op het water al wat aardige klappers gezien.
Echt, hoe goed je ook bent, korte harde windstoten in de 9bft is geen kite weer, buiten het gevaar voor jezelf, ook voor degene om je heen op het water of aan de kant.
Ik hoop dat ie alleen een sleutel been of zo gebroken heeft.
De ambulances kwamen later nog langs de P plaats rijden, de eerste met chauffeur voorin en hulp achterin. Beide redelijk relaxed, geen zwaai lichten etc.
2 Ambulances kan ook vanwege de locatie op t strand zijn, of doordat er dubbel gebeld is, laten we het hopen.
kentyman

Berichten: 2093
Antwoord #33 Augustus 25, 2010, 09:22:07
edit2Rapporteer  
alweer vervelend nieuws, hopelijk komt deze kiter er weer bovenop...

Ik denk dat men met dit soort wind , meerdere kite surfers,met alle respekt,  ook eens moeten durfen te beslissen eens een dagje over te slaan.

Ongelukken zullen daar niet mee verdwijnen  maar ik denk toch dat het wel wat scheelt.Bedoel dit in algemene zin.

Dit is misschien niet de plek om het daarover te hebben, maar ik ben het hier wel mee eens. Zelf ben ik een redelijk ervaren kiter (sinds 2002) en ik heb voor mezelf besloten om niet het water op te gaan juist vanwege die extreme vlagen (ook al woon ik naast het strand). Soms moet je het zekere voor het onzekere nemen, zeker als er onweer en buien zijn voorspeld (die zorgen voor extra harde vlagen).
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #34 Augustus 25, 2010, 10:04:57
edit2Rapporteer  
Heel sneu, dat dit gebeurd is en ik wens de Kiter "Gute Besserung".

Om ff de knuppel in het kippenhok te gooien: KNMI, kleine Luchtvaart melde gisteren dat de uitschieters 10 - 15 kn boven de gemiddelde wind zouden kunnen liggen. Wie met dit soort voorspellingen het water op gaat is wel héél risico tolerant. Het is foute boel dat er nu gejankt wordt, dat onze sport in een kwaad daglicht komt te staan. Het is bijna zeker, dat er ongelukken gebeuren, met deze omstandigheden, en ik hou iedere keer m'n hart vast (had eigenlijk al iets op 15 Augustus verwacht). Wat wil je met dit soort weersomstandigheden bewijzen. Leuk kiten is anders, je bent coninue, vooral op zee, aan het overleven. Mss valt er idd wat voor te zeggen om boven Bft 7 kiten te verbieden.
@rjen

Geen avatar

Berichten: 1805
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #35 Augustus 25, 2010, 10:45:35
edit2Rapporteer  
Heel sneu, dat dit gebeurd is en ik wens de Kiter "Gute Besserung".

Om ff de knuppel in het kippenhok te gooien: KNMI, kleine Luchtvaart melde gisteren dat de uitschieters 10 - 15 kn boven de gemiddelde wind zouden kunnen liggen. Wie met dit soort voorspellingen het water op gaat is wel héél risico tolerant. Het is foute boel dat er nu gejankt wordt, dat onze sport in een kwaad daglicht komt te staan. Het is bijna zeker, dat er ongelukken gebeuren, met deze omstandigheden, en ik hou iedere keer m'n hart vast (had eigenlijk al iets op 15 Augustus verwacht). Wat wil je met dit soort weersomstandigheden bewijzen. Leuk kiten is anders, je bent coninue, vooral op zee, aan het overleven. Mss valt er idd wat voor te zeggen om boven Bft 7 kiten te verbieden.

Sorry maar ben het totaal niet eens met jou!

Ik denk dat veel mensen de dag van hun leven gehad hebben en ik was met een 7 bezig en heb geen moment gehad dat ik onverantwoordelijk bezig was. Wat mij gister wel opviel dat er veel beginners met een 9 bezig waren terwijl ik met 100 kg en een 7 mijn handen vol had.

Verder veel sterkte voor het slachtoffer!

Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #36 Augustus 25, 2010, 10:58:19
edit2Rapporteer  
Wel een beetje eens, je kon zien dat er s avonds buien aankwamen, als je dat niet hebt gezien had je niet het water op moeten gaan, dan heb je je niet genoeg voorbereid. kan je kite nog zo klein zijn maar dat hoort ook bij ervaring, voorbereiden. neemt niet weg dat t smiddags echt een top dag was! dik gedownwinderd:D

Sterkte aan de duitser..
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #37 Augustus 25, 2010, 11:15:14
edit2Rapporteer  
Heel sneu, dat dit gebeurd is en ik wens de Kiter "Gute Besserung".

Om ff de knuppel in het kippenhok te gooien: KNMI, kleine Luchtvaart melde gisteren dat de uitschieters 10 - 15 kn boven de gemiddelde wind zouden kunnen liggen. Wie met dit soort voorspellingen het water op gaat is wel héél risico tolerant. Het is foute boel dat er nu gejankt wordt, dat onze sport in een kwaad daglicht komt te staan. Het is bijna zeker, dat er ongelukken gebeuren, met deze omstandigheden, en ik hou iedere keer m'n hart vast (had eigenlijk al iets op 15 Augustus verwacht). Wat wil je met dit soort weersomstandigheden bewijzen. Leuk kiten is anders, je bent coninue, vooral op zee, aan het overleven. Mss valt er idd wat voor te zeggen om boven Bft 7 kiten te verbieden.

Sorry maar ben het totaal niet eens met jou!

Ik denk dat veel mensen de dag van hun leven gehad hebben en ik was met een 7 bezig en heb geen moment gehad dat ik onverantwoordelijk bezig was. Wat mij gister wel opviel dat er veel beginners met een 9 bezig waren terwijl ik met 100 kg en een 7 mijn handen vol had.

Verder veel sterkte voor het slachtoffer!



Dat bedoel ik met risico tolerantie. Als je met deze omstandigheden kite, dan accepteer je dat er harde klappen vallen, als het fout gaat.
En voor diegene, die onvoorbereid het water op gaat, raad ik af om deze sport te be-oefenen.
Pieterr

Berichten: 88
Antwoord #38 Augustus 25, 2010, 11:21:34
edit2Rapporteer  
Hoi,
net berichtje van een van de duitsers gehad:

No good kitenews:
A dens is partly broken.
Surgery will be the next days in alkmaar.
tanks for your help.
Kite safe

Weet iemand wat een dens is?
Groet,

Pieter
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #39 Augustus 25, 2010, 11:24:51
edit2Rapporteer  
http://en.wikipedia.org/wiki/Dens_%28anatomy%29
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #40 Augustus 25, 2010, 11:33:07
edit2Rapporteer  
Veel beterschap toegewenst ........
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #41 Augustus 25, 2010, 11:45:46
edit2Rapporteer  
Dat klinkt niet goed: deel van de tweede nekwervel gebroken. Best wishes Dude und gute Besserung.
wouterb

Berichten: 2759
Antwoord #42 Augustus 25, 2010, 11:46:29
edit2Rapporteer  
plaatje van de 2e halswervel:

Top:


Side:


dens = odontoid process

Wat ik eruit begrijp (correct me if I'm wrong!) is dat deze 'Dens' zo'n beetje je hoofd uitgelijnd houd, bovenop je ruggegraad.
 
ilserem

Geen avatar

Berichten: 65
Antwoord #43 Augustus 25, 2010, 11:57:02
edit2Rapporteer  
Dens is een is deel van een wervel in de nek. Bij breuk geeft dat verlamming of dood. Ik hoop maar dat het bij hem meevalt en dat hj er geen verlamming aan overhoud.
Laatste paar dagen op Scheveningen ook nogal wat kiters enorme risico's zien nemen. Kite zelf al 10 jaar maar pak bij deze omstandigheden mijn winsurfsetje, stuk minder risico veel meer controlle en beter golfrijden.  Echt leuker dan kiten als wind 7+ is.
Silk

Geen avatar

Berichten: 49
Antwoord #44 Augustus 25, 2010, 12:23:54
edit2Rapporteer  
Het verwondert mij niks dat met gemiddeld 30knopen en met mega-vlagen tegen de 50 er ongelukken gebeuren. Kiten met zo een weer is net alsof je met de motor op je jeans en zonder helm door een natte bocht heenscheurt. Als je onderuit gaat kan het wel eens goed fout zijn. Ik stond in de vroege avond op het strand en heb besloten om mijn 7m niet op te laten vanwege de verdomd heftige vlagen. De verschillen waren gewoon te groot voor mij.

Mensen die zeggen dat ze bij dit weer alles onder controle hebben geloof ik best. Maar de (berekende) risicos nemen toch serieus toe,  dus uiteindelijk is het een soort valse veiligheid die je je voorspiegelt en heb je het toch niet zo allemaal goed onder controle. Degene die hard staan te roepen dat het allemaal wel meevalt minimaliseren het denk ik wel te veel.

Is het dan onverantwoord om te gaan kiten, geen idee. Het is en blijft in deze omstandigheden een extreme sport. En het zal altijd wel bij iemand kriebelen om de andrenaline weer door zijn lijf te voelen razen.

In ieder geval sterkte voor de geblesseerden en hopelijk komt het allemaal weer goed.



Flyingtrunkie

Berichten: 1804
Antwoord #45 Augustus 25, 2010, 12:37:32
edit2Rapporteer  
Het verwondert mij niks dat met gemiddeld 30knopen en met mega-vlagen tegen de 50 er ongelukken gebeuren.
sterker nog: volgens KNMI een vlaag gisteren van 30 m/s = 58 knots op IJmuiden = 11 bft!!!
Lord of the Boards

Berichten: 869
Antwoord #46 Augustus 25, 2010, 13:46:23
edit2Rapporteer  
Hopelijk kunnen ze verlamming voorkomen. In ieder geval een goed teken (naar omstandigheden) dat hij zelf dacht dat zijn arm gebroken was en dat hij last van zijn rug had. Dat betekent in ieder geval dat hij dat gevoel nog had.

Jammer dat we nog geen duidelijker info hebben.
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #47 Augustus 25, 2010, 16:55:29
edit2Rapporteer  
Mss valt er idd wat voor te zeggen om boven Bft 7 kiten te verbieden.

Het venijn zat 'm niet in de 7, maar in de vlagen.

Vlagen zijn niet alleen rechtlijnig hard/zacht, waardoor de kite al oploeft en afvalt in het windvenster, en dus ruk-en valwerk veroorzaakt, daarbovenop zijn vlagen WINDGOLVEN die niet rechtlijnig bewegen, maar krom in horizontale en verticale richting. Ze waaieren uit bv.
Door die verandering van windrichting wordt het nog onstabieler, nog meer ruk- en valgedoe.

Een stabiele 7 is geen enkel probleem.
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #48 Augustus 25, 2010, 17:01:34
edit2Rapporteer  
"een vlaag gisteren van 30 m/s = 58 knots op IJmuiden = 11 bft!!!"

Bft meet niet in vlagen, maar wordt gemeten over 10 min. ofzo.
Silk

Geen avatar

Berichten: 49
Antwoord #49 Augustus 25, 2010, 17:12:03
edit2Rapporteer  
Mooie theorie ... maar in de praktijk is het risico dat het misgaat gewoon wel veel groter met deze omstandigheden, hoe je het draait of keert. Een stuiter is snel gemaakt, stabiele kite of niet.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.