Starten voor grote kiter

wollie

Geen avatar

Berichten: 2
September 22, 2010, 20:56:43
edit2Rapporteer  
Hi beste kiters,

Mijn 4e les gehad en de kite inmiddels onder controle. Waterstarten lukt soms (een beetje), maar nog veel oefening nodig. Ik ben bijna 2 meter en weeg 103 kilo. En nu wil ik zelf graag starten.

Ik wil beginnen door dit jaar 1 kite en een board aan te schaffen. Overige spullen heb ik nog vanwege mijn zeil en surf verleden. Na veel lezen twijfel ik over een aantal dingen. Ik lees veel dat 12 of 14 meter kites worden aangeraden. Ik zie redelijk wat aanbiedingen en denk over een switchblade, kahoona, waroo of jekyl. Die zie je (uit 2007/8) vaak tussen de 350 en 450 euro, dus dat zal wel lukken. Waar zal ik het meeste plezier van hebben een 12, 13, 14 of zelfs 15?

Ik heb het gekke idee om te starten met een directional. Grote oppervlakte en het volume zouden moeten helpen om ook met wat minder wind te kunnen varen. Maar dat is vooral een smoes. Kan je eigenlijk heel naar toe varen? Gedraaid staan met een kite? (ben zeer ervaren snowboarder dus hoop daar wat voordeel van te hebben)

groeten,
Wollie




Ride

Berichten: 4775
Logs: 0 | 234 uur
Antwoord #1 September 22, 2010, 21:10:39
edit2Rapporteer  
Er is al heel veel geschreven over welke kite en welk board voor beginners dus kijk vooral eens in het beginnerstopic. Ik vaar zelf met Waroo's uit 2010. Vind het zelf topkites, maar zo zal iedereen zijn eigen voorkeur hebben. Met jouw gewicht kan je kijken naar een Waroo 13m oid. Ik heb ook met een Kahoona 13,5m 2010 gevaren en dat is ook een heerlijke kite. Vond hem niet aanvoelen als een 13,5m kite maar was nog vrij snel voor die afmeting. Beste voor jou is gewoon wat kites te testen voordat je koopt.

Qua board zou ik met een twintip beginnen. Ook daar is genoeg over geschreven. Er zijn hier op het forum waarschijnlijk genoeg kitesurfers die hetzelfde wegen en even lang zijn als jij, dus de antwoorden zullen wel gaan komen welk board en welke lengte/breedte. Denk eens aan een Brunotti Onyx of een North X-ride in de grotere maten.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #2 September 22, 2010, 22:01:15
edit2Rapporteer  
Ofschoon je zou denken dat je bij jouw gewicht een zo groot mogelijke vlieger moet nemen, zou k echt niet groter gaan dan 12 of 13 m. Daar boven worden de kites echt mega traag.

Ik denk dat jij je winst vooral kunt halen in de grootte van je board bv de Spleene Rip plus of de Ocean Rodeo wide 150 x 40

begin eerst met een twintip ...directional komt later ......
Frank77

Berichten: 690
Antwoord #3 September 22, 2010, 22:30:46
edit2Rapporteer  
je ziet 90% twintips op het water dus een directional zou ik niet aanraden om te beginnen. Waarom zou je het jezelf nog moeilijker maken dan het al is.

met 80 kg vaar ik bijna altijd met een waroo 9m2. Dus kan moeilijk oordelen over 100kg. Kan alleen zeggen wat ik om me heen zie: veelal 12/13m. Niet veel met nog grotere kites.
Voordeel van een iets kleine kite is dat je hem langer dan doorvaren. Je inzet bereik wordt dus groter. Koop je er later een 8 of 9 bij en je bent al redelijk klaar.

Waroo (vanaf 2007) en jekyll zijn prima. Andere kites geen ervaring.

Wbt ervaring: belangrijkste is dat je je kite blindelings aanvoelt, dus weten waar die staat, wat ie doet en vooral wat je niet moet doen!

Let op obstakels benedenwinds van je. Er zijn er al teveel die het niet na kunnen vertellen. En als het je te gek lijkt (want de herfst komt eraan) weet ook waar je grenzen liggen. En beter een keer teveel aan de kant gestaan dan andersom. Veel plezier!!
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #4 September 23, 2010, 00:14:27
edit2Rapporteer  
Even over de jekyll qua maatvoering.
De agent van gaastra NL, is 95kg en vaart 12-10.5-9, maar de 12 raakt hij nooit aan, meesta lde 10.5 en de 9. Dus 12 moet als grootste maat voldoende zijn, let op, 2008 had wel een stuk minder low-end dan 2009 en 2010. Aan de andere kant wel een stuk meer high-end.
voor 2010 en 2011 is de jekyll 14 t.o.v de 12 relatief groter dan 2m²:
http://www.hanglos.nl/news/244417/kitesurfnews-gaastra-2011-kites.html

Zie projected area, alle kites hebben dat, de meeste merken vermelden het niet trouwens. Check de stap van 10.5-12-14


Mocht je budget hebben, denk het niet gezien je het over 350-400 hebt, zou je de Hatch 2011 kunnen kopen, die is een stuk geschikter dan de jekyll, die is namelijk sinds 2010 minder geschikt voor beginners (kan nog steeds wel, maar die ander is een stukkie makkelijker en langzamer)


WBT keuze, elke kite ga je onder de knie krijgen, en pas later zal je echt smaak ontwikkelen, er zijn BIJNA geen slechte kites meer, uitzonderingen daar gelaten.2e hands zou ik niet voor Best gaan, nieuw kan het prima. Best maakt goed spul, maar het is goedkoper met een reden. (ben overigens wel een best-fan) Kahoona bestaat pas sinds dit jaar, geloof ik. Dus die zal je niet voor 450 op de kop tikken.


board: Twintip(sowieso) van 135-140*~42-40
Wjs

Berichten: 121
Antwoord #5 September 23, 2010, 00:32:07
edit2Rapporteer  
een F-one bandit zou ook goed kunnen gewoon het net een beetje afspeuren en je kan zo een mooi goedkope bandit vinden  Smiley
Lude

Berichten: 1420
Antwoord #6 September 23, 2010, 11:28:46
edit2Rapporteer  
Ik weeg zelf 95kg en ben ook 2 meter, vaar met een 13 en 9 Waroo 2007. De 13 vaar ik vanaf een 14 knopen met een 130x40 boardje. Ik zou echt geen grotere kite willen dan dat! (wellicht dat de nieuwere modellen fijner/sneller zijn, maar ook daarbij zie je dat men juist daardoor weer een kleiner maatje kan pakken (11m 2010 ging net zo goed als de 13)) .

Surfboard zou ik niet doen, heb ik ook gedaan.. heel veel tijd kwijt aan het keren, toen ik een twintip pakte ging het ineens met sprongen vooruit! Beter een wat grotere twintip (voor jou zou ik 135 ofzo pakken, dat is ook prima om te leren en kun je prima op door varen als je wat gevorderder wordt)
Undergrounder

Berichten: 150
Antwoord #7 September 23, 2010, 11:41:40
edit2Rapporteer  
Als je zo veel mogelijk plezier van een kite wil hebben kun je het best een wat grotere kite nemen. Het is veel vaker 3 dan 5 bft, Ook zijn de grotere kites wat trager wat makkelijker leert. Minder wind is ook minder vlagerig, nog een voordeel.
En een wat groter boardje is ook wel aan te raden. Een 145 *44 oid. Kom je veel makkelijker weg, loop je veel makkelijker hoogte, al die dingen die in het begin wel welkom zijn. Zou geen directional nemen, dat leert veel moeilijker en is in moeilijker te controleren bij wat meer wind.
Kun je later je setje wel uitbreiden mete en kleiner board en een kleinere kite.
Maar je zult zien, op vakantie oid dat je je "lichtwind" materiaal dan ook nog vaak kunt gebruiken.
En 500 kg lijnen zijn aan te raden als je wat zwaarder bent. Vooral zware jongens breken hun lijnen nog wel eens. Koste en paar centen meer maar je hebt er heel wat zekerheid voor terug. Ik weeg 80 kg maar stap er ook op over. Waarom zou je het laten, Zwaar overpowerd een frontlijn breken is geen grapje.


wollie

Geen avatar

Berichten: 2
Antwoord #8 September 23, 2010, 13:21:23
edit2Rapporteer  
Bedankt voor jullie vele replies op het zoveelste beginnersmailtje! Ik hou jullie op de hoogte van mijn plannen.

Ik wil dit jaar beginnen met 1 2e hands vlieger (uit 2008 wss) en dan eventueel volgend jaar uitbouwen naar nieuwspul. Ik denk nu aan een 12 meter. De types die goed voor beginners zijn weet ik te vinden (gear sectie en de zoek functie van het forum ken ik uit mijn hoofd).

Met pijn in mijn hart zie ik af van het directional plan! Vooralsnog dan ;-).

groeten,
Wollie
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #9 September 23, 2010, 15:24:59
edit2Rapporteer  
500kg lijnen is ONZIN, standaard lijnen zijn prima, de merkt is zelf heus geen idioot, die weet ook wel dat er kiters zijn van 130kg. die riskeren heus niet dat er iemand dood neerpleurt.
Zal een maatje van me vragen of hij nog een grote jekyll te koop heeft.
grt
edit: wollie, hij heeft nog wel en 14 uit 2008 met 2010 bar voor 500, misschien is dat wat. Mocht je interesse hebben kan je me pm-en voor zijn email adres.
grt
Undergrounder

Berichten: 150
Antwoord #10 September 23, 2010, 18:54:56
edit2Rapporteer  
Dat is de omgekeerde redenering net als "Vliegtuigen zullen wel veilig zijn, fabrikanten zullen het niet riskeren dat er ongelukken gebeuren". Ongelukken gebeuren en we weten dus dat vliegen niet altijd veilig is.
En het gebeurt gewoon dat lijnen breken en als je dat kunt voorkomen door dikkere lijnen te nemen, lijkt me dat gewoon heel verstandig.
Laatst las ik nog over iemand die vaak zijn lijnen brak, het was een zwaar iemand. Wat mij betreft geen toeval.
Lijnen slijten ook door gesleep door het zand, uv, nat opbergen, ergens achter blijven haken etc. De 300 kg die ze na aanschaf kunnen hebben, gaat vaak na een jaar of wat niet meer op. En lang niet iedereen koopt ieder jaar nieuwe lijnen. Een beetje en safetymarge kan dan geen kwaad.
Ook al zou het alleen de frontlijnen zijn. Daar komt de meeste kracht op en het heeft de grootste gevolgen als een het begeeft.


Morres

Berichten: 9427
Antwoord #11 September 23, 2010, 19:04:36
edit2Rapporteer  
Het is gewoon BS, maar als jij er geld aan wilt uitgeven, moet je dat zelf weten Grin
Veilig gevoel is goud waard
Undergrounder

Berichten: 150
Antwoord #12 September 23, 2010, 19:46:44
edit2Rapporteer  
http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=38614.0
Hier het topic over 500 kg lijnen, niet iedereen denkt er hetzelfde over blijkt.
(Waarin Morres nog schrijft over iemand met een rebel die na het breken van een lijn bijna dood was, zijn die zgn enkele gevallen het niet waard dan ?)
Ook het adres waar je ze kunt bestellen, als je frontlijnen 500 en stuurlijnen 300 neemt kost het een paar tientjes extra.
Kiten veiliger maken draait om het aanpakken van het op alle fronten aanpakken van kleine dingen, net als autorijden. Sterkere lijnen is gewoon een kleine bijdrage voor een kleine verbetering van de veiligheid,

Ruben heeft ze ook las ik en wist ik ook al, De sukkel  Grin
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #13 September 23, 2010, 21:23:59
edit2Rapporteer  
ja, zijn lijn brak niet, maar de aanhechting, loop ergens anders ook zo'n topic daarover.
Zoals ik zei, je moet zelf weten of je daar geld voor uitgeeft. ik heb in 7jaar kiten geen kapotte lijn gehad of gezien, dan mag ik miss. maar 60kg zijn, maar ik vaar wel met kracht 8 waarbij de afzet erg hard gaat.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.