Openhouden kitesurflocaties / nieuwe locaties

Nino

Berichten: 333
Antwoord #25 Oktober 04, 2010, 21:13:33
edit2Rapporteer  

Schellinkhout is momenteel te druk ,wij een groep van  windsurfers zijn er een beetje klaar mee om elke keer uit te wijken voor kitescholen in het water kites op de kant over het hele veld voor de parkeerplaats.


Gast, over de veiligheidsmores van sommige kiters heb je echt wel gelijk. Maar wat is dit een een verschrikkelijk egoistische houding. En dan nog aan het einde melden dat je benieuwd bent naar een eventuele oplossing. Dit klinkt echt als "eigen sport eerst".
Vinni

Berichten: 5944
Antwoord #26 Oktober 04, 2010, 21:31:08
edit2Rapporteer  
Ik ben het volledig met Di eens. Dit kan gewoon niet langer. Ik kan mij ontzettend goed voorstellen dat je er helemaal gek van word. Dat word ik zelf namelijk ook. Je kan je ding niet meer doen op het water omdat het te druk is. Het word levensgevaarlijk omdat elke lamzak tegenwoordig een vlieger koopt.

Elke sessie weer word ik geconfronteerd met de meest onhandige knuppels die aan een vlieger hangen. Iedereen moet beginnen, maar vroeger ging dat ondanks de minder veilige vliegers wel op een meer verantwoorde manier. Vroeger gebruikte men nog zijn verstand en stond men open voor tips. Nu loopt het grootste deel met een arrogante rotkop over het strand en krijg je een grote bek als je hem op een (levensgevaarlijke) fout wijst. Het gros wat er tegenwoordig bijkomt zijn geen surfers/sportmannen meer die leven voor hun sport. De soal is er totaal uit.

Er moet iets gebeuren anders gaat het fout in NL.


@LaurenS

Berichten: 6454
Antwoord #27 Oktober 04, 2010, 21:42:59
edit2Rapporteer  
Nou nou Vinni,zit je in een winterdip Huh  ..Kop op he   ThumpsUp ThumpsUp ThumpsUp
di
Gast
Antwoord #28 Oktober 04, 2010, 21:45:34
edit2Rapporteer  
@ gast nino

Het gaar hier echt niet om eigen sport eerst ,dan heb je het niet goed begrepen ,
Het gaat hier om een ieders veiligheid en zoals Vinni al schreef  als je iemand er op aan spreekt moet je gewoon je harses houden  .
Misschien zijn wij dit niet gewend vanuit het windsurfen en trekt Kiten gewoon ander publiek aan echt relax gaat het er onderling ook niet altijd aan toe .
Begrijp mij niet verkeerd maar ik wil geen verbod mbt Kiten e/o Windsurfen
Het is gewoon niet echt genieten met zoveel lijnen op het water

Snap je ???
Vinni

Berichten: 5944
Antwoord #29 Oktober 04, 2010, 22:03:36
edit2Rapporteer  
Nou nou Vinni,zit je in een winterdip Huh  ..Kop op he   ThumpsUp ThumpsUp ThumpsUp

Ja sorry peter, ga me echt zorgen maken de laatste tijd! Toen ik gister op Mirns was heb ik m'n ogen uitgekeken, gewoon meer dan 50 man kilometers het natuurgebied in. Toen we met een groepje het water in liepen om ze hier op te wijzen word je gewoon uitgescholden, genegeerd of worden er rukkende bewegingen naar je gemaakt.

Dat is niet meer het surfen zoals ik het ken. Vroeger hadden we respect voor elkaar, met de hele nieuwe generatie nepsurfers die er tegenwoordig bijkomen is alles in een negatieve zin aan het veranderen. En als je dan ook nog eens elke sessie een vlieger voor je harsens krijgt dan breekt de klomp gewoon. Net als gister toen er een randdebiel vol z'n vlieger door mijn lijnen stuurde. En er een vlieger een meter achter mij met een noodgang op het water klapt. En ik iemand leterlijk van zijn board af gevaren heb zien worden en daardoor weer een bijna dood ervaring rijker is.

En je filtert ze er zo tussenuit. Van een aantal weet je gewoon dat het goeie jongens zijn. Ookal stuntelen ze af en toe,  ze nemen je tips serieus en houden zich gewoon aan de regels. Die jongens zie je ook progressie boeken en met sprongen vooruit gaan.

Maar helaas is er een enorme groep klootzakken die je uitschelden als je een tip geeft, die schijt hebben aan iedereen en de regels. Die het gewoon keihard vern*uken voor iedereen! En die zie je na 2 jaar nog steeds prutsen! Dit omdat het geen surfers/sportmannen zijn en omdat ze geen soal meer hebben.
Hangbuikpapa

Berichten: 42
Antwoord #30 Oktober 04, 2010, 22:16:02
edit2Rapporteer  
Gister was écht een drama @Mirns....

Het was zelfs zo erg dat jan en alleman iedereen ging waarschuwen en ook met alle regels bekende kiters er op gewezen werd dat ze niet voorbij de gele boeien mogen varen...;-)

En dan was er nog een kiter met 16m én een herdershond die dwars door alle drukte heen en weer vloog, op een plek waar het heel druk was en het vervolgens ook nog nodig vond een beetje te schelden en indruk te maken door zn kite tegen de mijne aan te sturen, "grote jongen, met een grote bek".....Jammerrrrr

Waar kwam iedereen vandaan eigenlijk? volgens mij bijna 250 kites op het water uit half Nederland???? en veel, heel veel beginnende kiters die dan nét even niet doorlopen naar achteren maar lekker met zn allen bij elkaar met de vlieger op 12 uur...

Als er "gehandhaafd" moet worden dan kan dat dus niet door medekiters, dan moet dat maar door "de Wet" zelf worden opgepakt. Gewoon bekeuren die gasten!!! Als je een regel opstelt moet je hem ook kunnen handhaven en dat doe je niet door het dan maar voor iedereen te verbieden....
Swiftenaar

Berichten: 189
Antwoord #31 Oktober 04, 2010, 22:19:19
edit2Rapporteer  
@Vinni, t is soul(A)

ik ben het overigens compleet met je eens.. zondag was echt een hell om t alleen al te zien.. snel up wind gaan, dan zag je door alle vliegers t natuurgebied niet meer..

@Di,

snap t compleet.. geen ervaring als windsurfer maar kan t me goed inbeelden.. alleen jammer dan de schraap opmerking..

er gaat binnenkort vanuit de overheid een hoop vuur komen richting t kiten.. voel t beetje aan me water.. nikszooi

Ciaoo joost
Rene.v.R

Berichten: 55
Antwoord #32 Oktober 04, 2010, 23:04:50
edit2Rapporteer  
@DI

Dit is nu de tweede keer dat ik je 'moet' verbeteren.

Dit keer schrijf je: "terwijl de kitegemeenschap door ging met kite"

Een erg bijzondere opmerking als ruim 80% van de kitesurfers op de kant staat te praten over hoe 'klote' het is dat die jongen daar lag, terwijl de ambulancemedewerkers hun uiterste best doen in een poging hem te redden.

Ik vraag me sterk af, was je er wel bij of zijn dit praatjes die je ergens op hebt gevangen?
di
Gast
Antwoord #33 Oktober 05, 2010, 21:21:59
edit2Rapporteer  
 Ik was erbij en ook die keer dat er een trauma helikopter een zwaar gewonde kiter kwam .
het maakt me wat harder in mijn  uitspraken denk ik
Waar het wel goed gaat is Andijk , dit komt denk ik omdat dit geen plek is voor beginners en kite scholen , ook al zijn die er heeeeel soms maar die moeten op het binnenmeertje lessen omdat het strand voor wandelaars en zonaanbidders is ,ook spelen hier veel kinderen omdat het vakantie park het grootslag om de hoek is ,of ze wijken uit naar onderdijk waar meer ruimte is

Ook Enkhuizen is op zich prima geregeld ,door een simpel bord vlak bij de camping .
Windsurfers ( ik ) stap op bij de camping waar niet mag worden gekite
Kiters gaan rechtdoor het veld op waar een groot grasveld is en waar eigenlijk bijna geen windsurfers komen .

Het kan dus wel blijkbaar schellinkhout is nu eenmaal een gevaarlijk stek omdat alles is omgeven door een dijk met rotsblokken , er is ook geen knappe plek waar je je plank het water in kan dragen of je kite de luch in kan gooien

have fun zou ik zeggen

 
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #34 Oktober 05, 2010, 23:39:49
edit2Rapporteer  
Het nare aan Enkhuizen is het afstapje voor je in het water gaat, dit met een kite in je handen in mogelijke vlagerige harde wind met bomen op 5m van je kite maakt het verre van een geschikte launchplek op dat grasveld. De strandjes zijn ook klein en niet veel beter echter.

Andijk is het prima te doen maar het is gewoon een kleine spot, zelfde geld voor medemblik. Als er weer eens een school staat (hoi kitesurfschool.nl) dan nemen ze de hele spot in tenzij ze ook een stuk kunnen doorlopen zodat iedereen fatsoenlijk kan wegvaren (zowel wind als kitesurfer).
Stanley

Berichten: 1039
Antwoord #35 Oktober 06, 2010, 15:47:53
edit2Rapporteer  
Zo alle reactie tot nu toe door gelezen kan ik maar tot een conclusie komen.
Er is helaas en grote gemeenschap welke alle basis regels van RESPECT naar alles en iedereen aan hun wel bekende laars lappen.

Hoe moeilijk is het nu om je aan een set basis regels te houden, het is alleen zo jammer dat de mensen waarom het draait niet de moeite nemen om zich via fora bekend te maken met de gedragsregels of überhaupt  zich al ergens in te verdiepen.

Het is gewoon te belachelijk voor woorden om te zien hoe egoïstisch een bepaalde groep mensen zich opstelt. 
Als deze ingeslagen weg gevolgd blijft worden ben ik bang dat het vrije kiten in nederland snel tot het verleden gaat behoren.
Stel de aankoop van een nieuwe set nog maar ff uit.
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #36 Oktober 07, 2010, 12:52:52
edit2Rapporteer  
. Vroeger hadden we respect voor elkaar,

Niet allemaal, ik weet nog uit 2003 dat de arrogante 'gevorderde' mijn kite losliet terwijl ik m'n duim nog niet had opgestoken. Hij vond het al veel moeite om even uit z'n kletsgroepje te stappen. Ik was nog naar m'n nieuwe Naish qr aan het kijken, die had ik net op de Airush Lift gezet - Want tot dan zaten er geen quickreleases op. Het leek me wel een goed idee, zo'n nieuwerwets ding.
Harde aanlandige wind op Horst, west dus vlagerig.
Geluk dat ik de kite onder controle kreeg.

Dit jaar nog zag ik een kiter op Muiderberg uit zichzelf het water in stappen om een beginner in problemen te helpen.

Dus het was niet allemaal beter vroeger.
Maar wel logisch zoals met alles: als je met z'n 8en bent, zijn het vrienden, als je met z'n 100en bent, zijn het lastige buren.
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #37 Oktober 07, 2010, 12:59:47
edit2Rapporteer  
Als jullie kiten in een kwaad daglicht blijven zetten zal het enkel nog drukker worden op de steeds kleiner wordende (aantal) spots.

Inderdaad.
Ik hoop dat di dat even kopieert naar z'n windsurfforum.

Hoe zit het trouwens met de afname van windsurfers?
Zou dat over 10 jaar nog bestaan?
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #38 Oktober 07, 2010, 13:13:21
edit2Rapporteer  
@di
Als ik het goed begrijp, hebben de windsurfers, net als kitesurflessers en beginners, ondiep water nodig?
Want anders zouden jullie toch het hele Markermeer op kunnen?
Of heeft het met de golfjes te maken, willen jullie zo vlak mogelijk water?
Of willen jullie vlak bijelkaar windsurfen?
In dat laatste geval zouden jullie ook verder uit de kust samen jullie baantjes kunnen trekken, waar er nooit kitesurfbeginners en cursisten komen.
Die zijn helemaal afhankelijk van het ondiepe (op Schellinkhout dan. In andere landen kun je lesgeven langs het strand in diep water, hier kan dat niet door de baaivorm en de dijk).

Ik ga met m'n cursisten altijd zoveel mogelijk op een rustige plek staan.
En soms moet er dan toch een windsurfer heen-en-weerscheuren, vlak onder de lijnen.
Het is een keer gebeurd dat een cursist z'n kite neerknalde en daar kwam de windsurfer weer, hij had nog 20 m. om te stoppen. Maar nee, ik zag 'm denken en kiezen: ik ga niet stoppen voor deze lijnen, ik ga er overheen. Alle lijnen stuk.
Meneer zou op de kant wel even z'n naam geven voor de verzekering, maar was niet meer te vinden.
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #39 Oktober 07, 2010, 13:16:02
edit2Rapporteer  
Ik snap echt het hele probleem niet met die windsurfers... beetje aanstellerij van die gasten. Ze kunnen zowat overal varen waar ze willen.. en dan MOETEN ze persee naar één van de weinige spots waar kiten word toegestaan... en dan zitten ze te miepen dat et daar te druk is voor hun...

Het is ook niet onze lol dat et overal druk is.. maarjah wat wil je als je niet gelijk gesteld bent aan surfen en gewoon weg in een reservaatje gepropt word. We vinden een weg om het gangbaar te maken. En ook voor een windsurfer die langs komt proberen we ruimte te maken. Wel zo handig als die zelf ook de regels een beetje naleeft.

Wat me wel opvalt is Mirns de afgelopen dagen... echt wat is er aan de hand dat al die gasten ineens massaal in de bufferzone of zelfs natuurgebied gaan varen.....  20m die bufferzone in... ok.. maar verder vind ik wel asociaal worden.

gisteren op Mirns wederom massa's gasten die die zone in gaan.
MAAR wat me ook opviel toen ik aan de kant stond, zijn een hoop nieuwe kiters die voor het eerst op Mirns kwamen. En EERST naar mij toe liepen van hé hoe zit dat hier? Ergens waar ik om moet denken? EN ZO HOORT HET.
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #40 Oktober 07, 2010, 13:22:10
edit2Rapporteer  
ONTOPIC
Idefix, ik weet dat je er niet van houdt, maar als ik je zo over Mirns hoor, denk ik dat je beter zo'n lidmaatschapsysteem a la Katwijk ofzo kunt maken.
Of een politieagent op een waterscooter installeren. Als hij 4x een kite in beslag heeft genomen, is het gauw klaar met het varen in de zone.
hehuis

Berichten: 80
Antwoord #41 Oktober 08, 2010, 06:16:34
edit2Rapporteer  
Als windsurfers vaar je in een dunne band zo hoog mogelijk boven de  kiters!
Dan heb je het minste gezeur.
Je moet er niet tussendoor willen!

Oplopen onderwinds is niet handig bij een kitesurfer.
Dan vaar je zijn lijnenbereik binnen. 
Zie ik regelmatig gebeuren op Sch.hout wanneer ik mezelf met veel moeite boven de lessers heb kunnen worstelen. (inderdaad met 10 kites op 12 uur).
Als gevorderde is er niet veel aan daar, nee.

Als kitesurfer ga je niet oplopen boven een windsurfer.
In principe blijf je benedenwinds van de surfers die heen & weer speren.
Dan jaag je nooit de lijnen over die surfende jongens hun hoofden heen.

Bij uitwijken zie ik mezelf als gelijkwaardig aan een surfer. SB wijkt voor BB.
BIj aanlandige wind daar komt dat goed uit want dan passeer je onderwinds aan een windsurfer en andersom bovenwinds.

Maar, ja. Geen hond kent ook maar één regel. Geen windsurfers of kiters.
En als ik naar de hoofden van de windsurfers kijk, die uit zouden moeten wijken, zie ik zo'n verbeten hoofd "met krijg de koleeruh" erop geprint dat dat toch niks wordt.

Over dat  "schrapen". Totaal respectloos gebracht. Op dit forum kijken ook familie en vrienden van die jongen.
Als kitesurfer moet je kite gevangen worden. Als je "los" bent kan je hulp gaan bieden. Waar die jongen lag, ging dat niet.

Eigen veiligheid eerst!
Daarna een ander helpen.



Snowman

Berichten: 264
Antwoord #42 Oktober 08, 2010, 21:06:06
edit2Rapporteer  
Hmmm, het is weer gezeliig in Nederland.

Hoe lang blijft de kitesport nog doorgroeien?
Op een bepaald moment is  de hype voorbij en lost het probleem vanzelf op.



manfred

Geen avatar

Berichten: 36
Antwoord #43 Oktober 17, 2010, 11:35:30
edit2Rapporteer  
Mirns is altijd vorm voor discussie,...waarom alleen maar Mirns kun je je ook afvragen!

Met O of Z-O wind kun je gewoon die bufferzone opengooien,....heel normaal is dat je het natuurgebied niet in gaat, daar moet je gewoon meer verbodsborden plaatsen ben je van het hele probleem af, simpel!

Die bufferzone is goed te handhaven wanneer het gaat om het zomer/zwemseizoen,...maar met O, ZO heb je gewoon een probleem,....Mirns is met uitstek een van de beste beginnersspot die Nederland heeft, heel normaal dat daar dan ook iedereen is met O, ZO wind.

In de Herfst heeft de bufferzone weinig nut,...gewoon meer verbodsborden op eenlijn van het natuurgebied dan ben je er van af.

« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.