Dragen van trapeze jeukt als een malle...

Jawel

Geen avatar

Berichten: 44
Oktober 04, 2010, 21:39:20
edit2Rapporteer  
Ik heb een Mystic Firestarter uit 2007. Nu heb ik het volgende probleem. Wanneer ik een poos heb gevaren krijg ik echt ontzettend last van jeuk t.h.v. mijn trapeze. In het begin is het nog wel te doen, maar op gegeven moment wordt ik er echt gestoord van  Undecided. Trapeze strakker aantrekken heeft geen effect... Krabben lukt niet, want ik kom er niet bij... En even pauze nemen, met de trapeze af, heeft ook geen zin. Voor mijn gevoel zit de trapeze strak genoeg. Natuurlijk verschuift hij een beetje, maar niet heel veel. Toch denk ik dat hier het probleem in zit, want de huid lijkt toch een beetje geïrriteerd in mijn zij na het kiten. Verder merk ik weinig verschil tussen mijn zomer en winterpak, het lijkt iets langer te duren voordat ik er last van krijg bij mijn winterpak. Iemand hier ervaring mee en evt. een oplossing?

Thanx  ThumpsUp
Wimpie
Gast
Antwoord #1 Oktober 04, 2010, 21:56:07
edit2Rapporteer  
Lijkt een beetje op een allergische reactie. Of een reactie op blauwalg.
Ter hoogte van trapeze drukt het onderliggende materiaal (neopreen van wetsuit?) meer op de huid.
Heb je het zo wel eens bekeken?
Phido

Geen avatar

Berichten: 19
Antwoord #2 Oktober 04, 2010, 22:00:30
edit2Rapporteer  
Je kunt heeft eens proberen met vaseline. De plekken die jeuken smeer je vooraf in met vaseline. Mag best wel een beetje opzitten .
Zorg wel dat de vaseline zuurvrij is.

Succes
Jawel

Geen avatar

Berichten: 44
Antwoord #3 Oktober 04, 2010, 22:01:05
edit2Rapporteer  
Vind ik een goede, heb ik ook al aan gedacht. Maar dan zou ik het in ieder geval ook op mijn benen, buik en rug verwachten.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #4 Oktober 04, 2010, 22:03:01
edit2Rapporteer  
neopreen kan zeker een allergische reactie geven, er worden verschillende weekmakers en "curing agents" in gebruikt. Je kan een lycra "rashie" onder je pak proberen zodat er geen direct contact is. vaseline smeren zou ook helpen, maar lijkt mee een beetje vunzig en het kan op z'n beurt je pak weer aantasten.
Je kan ook een andere trapeze proberen, met een stijvere back zodat de druk beter wordt verdeeld.
Wimpie
Gast
Antwoord #5 Oktober 04, 2010, 22:08:54
edit2Rapporteer  
de allergie hoeft zich niet over hele contactoppervlak te tonen: bij de trapeze is er intensiever huidcontact/meer warmte/meer beschadiging opperhuid.
En blauwalg? Vaar je op zoetwater?
Jawel

Geen avatar

Berichten: 44
Antwoord #6 Oktober 04, 2010, 22:13:27
edit2Rapporteer  
Meestal in zoetwater. Maar ik heb er ook last van gehad toen ik ook op zee aan het varen was.

@ El Rudo
Lycra eronder ga ik een keer proberen. Heb jij ervaring met een trapeze die een stevige 'back' heeft?
Vinni

Berichten: 5944
Antwoord #7 Oktober 04, 2010, 22:16:47
edit2Rapporteer  
Blauwalg kan het onmogelijk zijn in deze tijd van het jaar. Deze alg ontstaat bij lang stilstaand water bij een lange warme periode. Plus dat de symptomen dan waarschijnlijk het meest erg zijn op de plakken waar je geen neopreen draagt (handen, voeten, hoofd).

Heb je er iets van een warmtepakje onderaan? Ik heb er de laatste tijd weer zo'n pakje van mystic onder aan met van dat silvere spul aan de binnenkant. Dit gaat op ten duur bij mij ook jeuken bij mijn harnas. Niet dodelijk vervelend maar fijn is anders.
Jawel

Geen avatar

Berichten: 44
Antwoord #8 Oktober 04, 2010, 22:29:54
edit2Rapporteer  
Nou, bij mij is het op een gegeven moment wel echt om gek van te worden!! Meestal komt het na een paar uur kiten, maar ik heb dan wel de neiging om te stoppen, terwijl ik nog wel even door zou willen gaan. Draag er geen warmtepak onder. Binnenkort maar eens kijken hoe het is met een lycra eronder...
Kitedoctor

Berichten: 89
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #9 Oktober 04, 2010, 22:47:22
edit2Rapporteer  
Ben je ook bekend met andere allergieën? hooikoorts bijvoorbeeld of heftiger reageren op muggenbulten?
Ik herken de klachten ook, waarschijnlijk heb je last van galbulten. Dit heeft niks met gal te maken maar is een overdreven (allergische reactie) van de huid op druk/wrijving.
Ik gebruik er een anti-allergicum (hooikoorts pilletje) Xyzal 5 miligram voor en ben hiermee klachtenvrij. Niets zo vervelend om een mooie sessie af te breken wegens jeuk....

Succes ermee
Jawel

Geen avatar

Berichten: 44
Antwoord #10 Oktober 04, 2010, 23:01:40
edit2Rapporteer  
Nee, ben eigenlijk nergens allergisch voor. Heb even gegoogled op netelroos/galbulten en de oorzaak van deze klachten kan inderdaad liggen in druk en wrijving op de huid. Al passen de symptomen zoals rode bulten, zo groot als een speldenknop en lichte bleke plekken eigenlijk weer niet. De roodheid die je bij mij ziet is ter vergelijken met de roodheid die je ziet na een massage. Een lichte toename van de doorbloeding in het gebied a.g.v. de irritatie, meer ook niet.
Hoe is dit bij jou kitedocter? En heb je hier ervaring mee bij andere mensen, want aan je naam te zien vermoed ik dat je een medische achtergrond hebt Wink.
Kitedoctor

Berichten: 89
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #11 Oktober 04, 2010, 23:18:38
edit2Rapporteer  
Ben idd dokter, maar heb hier zelf ervaring mee... Na een uurtje of 2 enorm jeukende plekken tpv de trapeze als ik het pilletje ben vergeten... Heb nu voor de zekerheid maar een strip in m'n auto liggen voor als ik het 's ochtends voor vertrek vergeet in te nemen... Het beeld dat jij schetst is inderdaad niet helemaal klassiek voor galbulten, maar aandoeningen komen natuurlijk in verschillende gradaties en verschijningen voor...
Zo'n hooikoorts pilletje kan weinig kwaad dus baat het niet dan schaadt het niet.... (en nee, ik heb geen aandelen farmacie ;-), help graag een mede-kiter met een vervelend probleem)

Greetz
leeany

Berichten: 844
Antwoord #12 Oktober 04, 2010, 23:21:09
edit2Rapporteer  
Lijkt me zeer klote. Heb je het ook wanneer je geen wetsuit aan hebt?
Kan me nog gevallen herinneren (niet in de kitesport overigens) dat mensen overmatige jeuk en soms ook blauwe plekken kregen bij lange druk op een bepaalde plek. Overgevoeligheid hiervoor bedoel ik dan.
Geelco

Berichten: 202
Antwoord #13 Oktober 04, 2010, 23:22:28
edit2Rapporteer  
Hey, heb hier ook last van.
Gewoon even als het jeukt wat hydratatie creme of dergelijke op smeren en je pak er weer over heen, wordt het vanzelf wat minder.
Het is in ieder geval verrekte vervelend. Maar echt geen allergische reactie zoals hier eng wordt beschreven . Heb, hoogstwaarschijnlijk, hetzelfde zoals jij het beschrijft, na aantal uren ter hoogte van je trapeze.
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #14 Oktober 04, 2010, 23:31:37
edit2Rapporteer  
Misschien een domme reactie, maar kan het ook niet zijn dat je trapeze gewoon te strak zit? Denk dat meerdere mensen wel eens gevoeld hebben wat er gebeurd als je iets te strak aantrekt. Zomaar een idee als een allergie uitgesloten is.
Geelco

Berichten: 202
Antwoord #15 Oktober 04, 2010, 23:36:06
edit2Rapporteer  
je trapeze zit toch goed als je na een waterstart je trapeze tegen je oksels, over je tepels, heen hebt? Als ie strakker zit blijft hij om mijn heup/buik hangen...
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #16 Oktober 04, 2010, 23:50:54
edit2Rapporteer  
Heb dezelfde trapeze en na een paar uur kiten dezelfde jeuk. Na een tijdje ging het wel weer weg, kan wezen dat het komt door de druk.
Wimpie
Gast
Antwoord #17 Oktober 05, 2010, 09:29:04
edit2Rapporteer  
En toch, bij Zuidlaardermeer staan nog steeds de bordjes ivm Blauwalg.....
(denk idd niet dat dat het is)
Jawel

Geen avatar

Berichten: 44
Antwoord #18 Oktober 05, 2010, 10:12:40
edit2Rapporteer  
Bedankt voor de reacties en een hoop goede ideeën  ThumpsUp.
Ik ga het hooikoortspilletje proberen en een lycra onder mijn pak, eens kijken hoe dat uitpakt.
In ieder geval bedankt mensen... 
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #19 Oktober 05, 2010, 10:40:48
edit2Rapporteer  
Meestal in zoetwater. Maar ik heb er ook last van gehad toen ik ook op zee aan het varen was.

@ El Rudo
Lycra eronder ga ik een keer proberen. Heb jij ervaring met een trapeze die een stevige 'back' heeft?

Zelf gebruik ik de OR session 2, zonder de legstraps (is een combi zit-waist) dus als gewone waist. Hiervoor had ik een mystic uit 2007, die gaf veel minder steun door de zachtere/slappere back. Ik had laatst per ongeluk die ouwe meegenomen en het viel me op dat springen veel minder fijn was, en dat ik moest pissen (druk op de blaas?)  Shocked

Wat de huidirritatie betreft, ik heb een 3/2 van Ripcurl, met een een zacht neopreen kraagje, ik kreeg er rode jeukerige uitslag en jeugdpuisten van. De laatste keer een lycra er onder gedaan en het was een stuk minder, helaas was het neo kraagje hoger dan de lycra. Ik ga het pak een beetje ombouwen.

@ Geelco, je hebt het helemaal door. Meestal moet ik de trapeze na een waterstart iets omlaag doen anders zie ik niets.  schater

Vinni

Berichten: 5944
Antwoord #20 Oktober 05, 2010, 17:15:24
edit2Rapporteer  
En toch, bij Zuidlaardermeer staan nog steeds de bordjes ivm Blauwalg.....
(denk idd niet dat dat het is)

Die zijn ze dan gewoon vergeten weg te halen waarschijnlijk ThumpsUp Kan ook zo zijn dat ze de borden gewoon laten hangen omdat het elk jaar toch weer terug komt.
Wimpie
Gast
Antwoord #21 Oktober 05, 2010, 19:06:34
edit2Rapporteer  
Owh, als het toch niet meer een serieuze melding is van Blauwalg, dan zal ik er een paar Smurfen op plakken. Dan hebben we in ieder geval lol om de borden.
We heeft er zulke stickers voor mij?
Geelco

Berichten: 202
Antwoord #22 Oktober 05, 2010, 19:09:13
edit2Rapporteer  
smurfenstickers: http://verzamelen.tweedehands.net/stickers/stickers-smurfen-smurfenstickers-te-koop.html

mbetz

Berichten: 576
Antwoord #23 Oktober 06, 2010, 02:18:58
edit2Rapporteer  
geval van TRAPEZEHERPES???

lol

Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #24 Juni 11, 2012, 20:23:36
edit2Rapporteer  
nikskick, maar ik heb er sinds kort ook last van.

Kite nu net iets meer dan een jaar aardig intensief, minstens 1 sessie per week gemiddeld van minstens 3 uur.

In het begin nergens last van, in de winter ook nergens last van icm metallite vestje, maar sinds een maand ofzo begint het na een uur of 2 flink te jeuken aan de zijkanten van m'n trapeze. Tot het punt dat het niet meer uit te houden is en ik echt even naar de kant moet. Geen last van uitslag verder, en m'n wetsuit neem ik altijd mee onder de douche na elke sessie.

Kan het zijn dat de trapeze te slap is geworden? Gaat om een Prolimit Kitewaist uit 2009 of 2010, weet niet zeker. Redelijk basis modelletje. 

Nu ga ik sowieso een nieuwe halen, maar of dat het probleem oplost....
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.