is er een max hoever je het ijsselmeer op mag??

wouterb

Berichten: 2759
November 24, 2010, 13:34:50
edit2Rapporteer  
Met het verdwijnen van de tijdelijke Freestyle plas bij Medemblik  kwam ik al googlemap-pend bij muiderberg.
Daar liggen ‘de Drost’, ‘Warenar’ en ‘Hooft’ als perfecte golfbrekers/chopslopers te wachten om ons een weergaloze Freestyle sessie met noordewind te bezorgen.  Joepie
Maar deze ligt (natuurlijk en uiteraard) buiten het groene vlekkie op de spotpagina . Tongue

Zijn de eilandjes off limits (ik maak me geen illusies, eerlijk antwoorden mag)?

In ruimere zin: zit er een eind aan de zeezijde van de toegestane en gedoogde spots?
Zit er een maximum aan de afstand die je uit de kust mag varen of kan je theoretisch  het ijsselmeer over.

If so; mag je op een gegeven moment links- of rechtaf?
Zeg maar net als motorboten, 200mtr en verder uit de kust mag je hardvaren.

Antwoorden hierop lijken me interessant genoeg om via een post te doen ipv rechtstreeks aan Idefixe Grin
Swiftenaar

Berichten: 189
Antwoord #1 November 24, 2010, 13:48:17
edit2Rapporteer  
Zoals iedereen wel weet is kitesurfen op het gehele ijselmeer verboden, enkel op de plekken waar een ontheffing BPR is is het mogelijk te varen, per spot op het bord even lezen tot hoever je mag (vaak aangegeven door boeien)!

RH

Berichten: 298
Antwoord #2 November 24, 2010, 14:43:48
edit2Rapporteer  
Even los van het officiele antwoord, kan je natuurlijk gewoon varen bij alle gedoogspots en kan je zo ver gaan als je wilt. Kom alleen niet in de vaargeul en zwemmersgebied ofzo (maar zelfs dat moet geen probleem zijn als je er af en toe doorheen vaart).

Eilandjes bij Muiderberg zijn echter een no-go area. Niet omdat het niet mag, maar omdat er op de meeste bomen op staan van rond de 15 meter hoog. De wind is dus bagger vlak achter die eilandjes.

Pampushaven is beter met een dijk van enkele meters hoog.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #3 November 24, 2010, 14:45:20
edit2Rapporteer  
Inderdaad zoals Swiftenaar aangeeft:
Op die wateren waar het Binnenwater Politie Reglement ( BPR ) van toepassing is , is het kitesurfen verboden.

Zowel het IJsselmeer als het Markermeer vallen beiden onder het BPR.

De bevoegde autoriteit ( en dat is dus alleen RWS / geen gemeentebestuur enz) kan voor dit verbod voor een bepaald gebied een ontheffing verlenen.
Een ontheffingsgebied wordt op het water gemarkeerd dmv gele "paddestoel" boeien met daarop een blauw "symbool"  van een kitesurfer.

Op de spots met een BPR ontheffing zie je dan ook altijd bij de kant , linkes en rechts een boei en verder op het water ook aan weerskanten een boei.


Voor een aantal locaties geldt , daar er zonder BPR ontheffing wordt gekitesurfed, een gedoogsituatie ( een coffeeshop maar dan anders  Grin ). Vooral in Noordholland zie je dit erg veel: Muiderberg is de enige binnenwaterspot met een BPR ontheffing. Alle andere spots hebben deze ontheffing (nog) niet.
Het kitesurfen werd op deze locaties gedoogd / er werd niet handhavend opgetreden.
Wettelijk is het kitesurfen op deze plaatsen niet toegestaan.

Afgezien van de nodige ellende van deze onwettige status van het kitesurfen in combinatie met het Natura 2000 verhaal kan dit voor de kitesurfers ( op het moment dat het mis gaat) hele vervelende gevolgen hebben!  Verzekeringen kunnen moeilijk doen, in geval van een ongeluk met een derde partij ( zeilboot / motorboot / badgast / windsurfer ) kun je problemen krijgen want het kitesurfen is immers verboden. Misschien wel een interessant item voor de kitescholen die op deze spots les geven.

Bij het hele Natura 2000 gebeuren was er veel te doen over de locaties zonder BPR ontheffing. Iedere keer weer was er voor een bepaalde locatie dezelfde discussie en zaten we met dezelfde mensen om tafel. Het dreigde een langdurig vermoeiend proces te worden.

Op initiatief van de NKV is er uiteindelijk 1 bijeenkomst georganiseerd waarbij alle spots zonder BPR ontheffing weren beoordeeld op eventuele bezwaren BPR ontheffing. De achterliggende gedachte: Een enorme tijdwinst en een duidelijk overzicht welke locaties in aanmerking kwamen voor een Natura 2000 beoordeling.  ( zijn er op een spot grote nautische bezwaren tegen het kitesurfen dan heeft het geen zin om voor deze locatie een Natura 2000 proces op te starten)
Van alle bekende binnenwaterspots IJssel/Markermeer  Noordholland is alleen de locatie bij Edam ( havengebied) wegens BPR afgekeurd.
Voor deze locaties geldt wettelijk nog steeds een verbodkitesurfen maar er wordt niet gehandhaafd voor invoering Natura 2000.  

Je ziet dus op deze locaties (nog) geen gele boeien in het water liggen. Ook is het voor de NKV  (nog)  niet mogelijk om eventuele aanpassingen aan de locatie door te voeren ( infobord / extra markering enz)

tot hoever kun je nu zolang er geen boeien liggen het water opvaren?
Da's een lastige. Zoals gezegd, wettelijk mag je hier helemaal niet varen. Je kunt beter de vraag stellen "tot hoever geld er hier een gedoog situatie" .  Mij zijn geen gevallen van verbaliseren op grond van BPR bij de huidige locaties bekend.
400m? 800m? of een Km?
Ik denk overigens wel dat als je een eind uit de kant bij een eilandje zit je een goede kans maakt op een bon.  Het ligt er natuurlijk ook aan wanneer ( herfst winter )  of in het voorjaar zit , wie tref je als handhaver op het water? enz enz.
Swiftenaar

Berichten: 189
Antwoord #4 November 24, 2010, 14:47:44
edit2Rapporteer  
Ik dacht maak vast een beginnetje voor je tom
wouterb

Berichten: 2759
Antwoord #5 November 24, 2010, 15:07:46
edit2Rapporteer  
Begrijp ik dat die éne sessie ervoor gezorgd heeft dat alle gedoogspots per natura 2000 oficiele spots worden?
Is de 'max-afstand-uit-de-kust'-paragraaf wel in N2000 omschreven?
Zoniet dan heb dus (zoals ik het nu lees) een oneindige spot.
Hoe dat dan te handhaven? plus, inderdaad, als je 800mtr vanaf je startstrand een Bayliner torpedeerd....

"Hé l*l. Je mag hier niet kiten, dat is schadelijk voor het milieu en mijn boot (die er 80ltr benzine per uur doorheenjast)..."
 
Naast Edam is ook Andijk van de lijst toch?

Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #6 November 24, 2010, 15:37:08
edit2Rapporteer  
Begrijp ik dat die éne sessie ervoor gezorgd heeft dat alle gedoogspots per natura 2000 oficiele spots worden?
Naast Edam ook Andijk van de lijst toch?
Nee dat is helaas anders.  Het is een beetje een ingewikkeld verhaal. Ik zal het proberen kort te houden  Tongue

Natura 2000 ( een natuurovereenkomst vanuit de EU) kent bij de invoering 3 stappen:
1. in kaart brengen van bestaand gebruik. Welke activiteiten vinden er binnen het Natura 2000 gebied plaats? Echt alle activiteiten zijn hier in opgenomen. ( baggeren, beroepsvaart, zwemmen, zeilen, beroepsvisserij, zandwinning, windsurfen, enz enz)

Hier begonnen dus voor het kitesurfen al de problemen. Op veel locaties werd er flink gekitesurfed zonder BPR ontheffing dus dat was een illegale activiteit. RWS ( belast met invoering Natura 2000) kon deze activiteit dus ook ( puur wettelijk gezien) niet meenemen in het Natura 2000 verhaal. Zou RWS dit wel doen dan gaf dit automatisch jurisprudentie voor het gehele BPR verbod.......
Na flink tegengas van de NKV is er bij een landelijk proces Natura 2000 bijeenkomst door RWS besloten om ook kitesurflocaties zonder BPR ontheffing waar (peildatum okt 2005) aantoonbaar werd gekitesurfed mee te nemen als zijnde bestaand gebruik.  Op voorwaarde dat de betreffende locatie in aanmerking komt voor een BPR ontheffing.

Vervolgens is er dus op verzoek van de NKV 1 overleg geweest waarbij alle locaties zonder BPR ontheffing IJsselmeer/Markermeer werden beoordeeld op nautische bezwaren. De locatie Edam ( havengebied) is hier afgevallen.  De overige locaties kregen de status "bestaand gebruik" kitesurfen en werden meegenomen in de verdere Natura 200 procedure.

2. De volgende stap in het Natura 2000 proces.  De activiteiten genoemd in het bestaand gebruik worden aan de hand van de IHD's   ( in stand houdings doelstellingen Tongue  ) beoordeeld. Een aantal locaties krijgen meteen groen licht en andere worden aangehouden voor nader onderzoek: de NEA.
( Nadere Effecten Analyse)
Bij het opnemen van de kitesurflocaties zonder BPR ontheffing heeft men besloten om deze ALTIJD  een NEA status te geven.
Hierbij werd dus de locatie Andijk afgeschoten... ( Het feit dat er er kitesurfers werden waargenomen op de plasjes / natuurgebied tussen Andijk en Medemblik heeft hier duidelijk invloed op gehad.)
Edam en Warder zullen na invoering Natura 2000 naar verwachting "geperiodiseerd" gaan worden. Op bepaalde tijden in het jaar mag je hier dan niet kitesurfen.
Muiderberg, Ijdam. Schellinkhout, Enkhuizen en Medemblik hebben groen licht

3. Het beheerplan Natura 2000.
Alle activiteiten met "groen licht" worden beschreven in het beheerplan Natura 2000. Activiteiten niet benoemd in dit beheerplan Natura 2000 zijn na effectuering ( 2011?) verboden......

Overigens is vanuit de NKV het laatste woord betreffende de locatie Andijk nog niet gesproken maar daar ga ik op dit moment nog even niet verder op in.


Vervolgens zullen we te maken krijgen met provincie, gemeentes en "oeverbeheer"  ( dit laatste wordt in de toekomst op veel NH locaties Staatsbosbeheer. Maar da's voor de toekomst.........


Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #7 November 24, 2010, 15:41:22
edit2Rapporteer  
En voor de duidelijkheid:
Ook al is er straks een "natura 2000" status voor een bepaalde locatie , je moet dan nog steeds een ontheffing BPR hebben. Na invoering van Natura 2000 is dit dus 1 van de volgende stappen voor de NKV.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.