Beginnersmateriaal

royse

Geen avatar

Berichten: 6
Mei 01, 2011, 11:54:12
edit2Rapporteer  
Hallo allemaal,

ik heb afgelopen winter in Thailand een aantal kite lessen genomen en denk er nu over na om het kiten in Nederland verder op te pakken. Hiervoor heb ik natuurlijk eigen gear nodig.

Hierover heb ik een aantal vragen.  Ik heb les gehad met een Cabrinha Switchblade 10m (2010) en 12m (2011). Deze zijn goed bevallen.

Overige modellen waar ik aan zit te denken:
- Bandits
- Slingshot Fuel
- Cabrinha Switchblade
- Cabrinha Crossbow
- Liquid Force Hifi
- nog meer?

Welke kites zijn het meest geschikt voor een beginner?

De volgende vraag gaat over maat van de kites. Ik ben 1m90 en weeg ongeveer 90kg. Zelf zit ik te denken aan een 10 en 13 of 14m. Wat denken jullie hiervan?

En welk board zou voor mij geschikt? Ik heb gelest met een twintip 136cm. Suggesties voor merk/type zijn van harte welkom.

Als laatste de trapeze. Ik heb gelest met een seat harness. Is het verstandig om direct overstap naar een waist harness te maken? Welke merken hebben goede prijs/kwaliteit verhouding?

conner kite

Geen avatar

Berichten: 170
Logs: 0 | 118 uur
Antwoord #1 Mei 01, 2011, 21:27:22
edit2Rapporteer  
bandits zijn volgens mij wel goed maar de fuels zijn geen beginners kites
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #2 Mei 01, 2011, 22:00:48
edit2Rapporteer  
Voor een beginner is de Bandit een uitstekende kite. Ik vaar er al enkele jaren mee. Ik zou niet groter nemen dan 12 meter want dan worden kites toch wel erg traag.

De Ocean rodeo Mako (140x40) is een super board voor de choppy wateren van NL. Dit board planeert snel en is super lang door te varen met zijn uber-concaaf

De session van Ocean Rodeo kun je als heuptrapeze gebruiken maar ook met traps voor om je benen zodat de trapeze niet omhoog schiet. Ik ben er zeer tevreden over.

Btw. bovenstaanden zijn mijn persoonlijke ervaringen en ik word (nog steeds) niet gesponsord .... Angry
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #3 Mei 02, 2011, 00:08:01
edit2Rapporteer  
En hoe zit het dan met de smiley-gevallen waarbij de bandit mooi op zijn ruggetje lekker onherstartbaar ligt te zijn? Toch wel wat beginners die daar problemen mee hebben namelijk.
feddomw
Gast
Antwoord #4 Mei 02, 2011, 08:06:08
edit2Rapporteer  
Fuel zeker geen beginnerskite.

Eigen ervaring: Cabrinha Converts zijn ook goed om mee te starten. Echt debiel makkelijke relaunch en vergevingsgezinde kite. Heb zelf 2010, een 9 en een 12. Gaan overigens in de verkoop over twee weken, mogen nog even mee op vakantie overmorgen. PM me als je interesse zou hebben daarin.

Ik weet niet wat je budget is, maar ik zou voor jong materiaal gaan. Ik zie echt debiel lage prijzen voorbijkomen overal. Ex-demo Naish Helix 2010 voor €400 bij Surf Pirates bijvoorbeeld.
royse

Geen avatar

Berichten: 6
Antwoord #5 Mei 03, 2011, 16:00:37
edit2Rapporteer  
Ok, de fuel gaat dus van het lijstje.

Blijven over:
- Bandits
- Cabrinha Switchblade
- Cabrinha Crossbow
- Cabrinha Convert
- Liquid Force Hifi

Dan ga ik met deze lijst is even op MP kijken. Ook heb ik inmiddels met Feddo contact over de Converts. Lijkt een erg goede optie!

 Nieuw materiaal is natuurlijk beter, is het aan te raden om echt 2010 of 2009 materiaal te halen of voldoet 2008 ook nog wel? En hoever gaat dat dan terug?

Er hebben jullie nog tips mbt. board? Ik zag verschillende boards langskomen, van 136 cm tot 150cm. Wat zijn de voordelen van lange/grote boards?

Mbt. trapeze zag ik een gecombineerd impact vest/trapeze, hebben jullie hier ervaring mee? Beter/slechter dan waist/seat?
Walt0r

Berichten: 542
Antwoord #6 Mei 03, 2011, 16:29:30
edit2Rapporteer  
[edit] 2e hands aanbiedingen niet op het forum.
Lude

Berichten: 1420
Antwoord #7 Mei 03, 2011, 16:35:58
edit2Rapporteer  
10 en 13 zitten gemiddeld genomen erg dicht op elkaar qua windrange... je zult met een 9m veel meer lol hebben, hierbij een 12 of 13 is een mooie combi met jou gewicht. Dan kun je vanaf een 13 a 14 knopen goed varen met een 134x40 boardje.
Bart79

Geen avatar

Berichten: 100
Antwoord #8 Mei 03, 2011, 16:48:02
edit2Rapporteer  
Ik als beginner heb nu twee boardjes...........Had een 129/39 en heb er nu een 139/43 bij gekocht. Met die 139/43 vaar ik nu gewoon haast tegen de wind in en zink niet weg bij minder wind!!! Mijn advies is, koop een groter board, die je later als light wind board kunt gebruiken.
Wicher

Berichten: 44
Antwoord #9 Mei 03, 2011, 17:21:33
edit2Rapporteer  
Hifi is ook geen beginners kite, Kijk dan voor een Liquid Force Envy. Misschien ook een optie om de Rise van Ocean Rodeo er ook bij te zetten. Daar kan je prima mee beginnen en kan je lang mee door varen.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #10 Mei 03, 2011, 23:55:53
edit2Rapporteer  
Gaastra Jekyll
Gaastra Hatch
SlingShot Rally
North Fuse
North Evo
Best Waroo
Best Kahoona

Van deze kites zijn Best en Gaastra de goedkoopste en prijs zegt niets over kwaliteit of service. Je bent beginner, dus zolang je geen hardcore extreme kite koopt, zal het minder uitmaken dan wanneer je al kite, dus laat je budget spreken

Voor de Gaastra's kan ik oprecht zeggen dat het oerstevige kites zijn, evenals SlingShot
arco

Berichten: 32
Logs: 0 | 56 uur
Antwoord #11 Mei 04, 2011, 10:47:00
edit2Rapporteer  
Ha,
Ik had vorige week de zelfde vraag, met de zelfde systeem eisen kan je wel zeggen.
Mijn keuze is geworden :

North evo 2011 12 mtr. North bar 2011, North board Gonzales 2011, harnas warrrior 3.
Ben er zeer tevreden over! is sinds gisteren niet nieuw meer ;-)
Kan wel zeggen dat iedere keer het weer het toelaat het 2x zo beter gaat, 100% progression dus keer op keer. Heeeeeeeeeerlijk om Oostvoorne eens te zien vanaf een board  Roll Eyes
 
Ik ben bijna 190 en 85 kg, het is de moeite waard om eens te bellen voor setprijzen, heb nog een tip voor je eventueel. loser

Groet,
Arco
Belgarath

Geen avatar

Berichten: 145
Logs: 0 | 15 uur
Antwoord #12 Mei 04, 2011, 11:02:13
edit2Rapporteer  

Vergeet ook de ozone catalyst niet, een erg onderschatte kite!

Michael van der Hoek

Berichten: 404
Antwoord #13 Mei 04, 2011, 11:36:54
edit2Rapporteer  
naish cult, helix of charger zijn ook goede beginnerskites.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #14 Mei 04, 2011, 21:39:13
edit2Rapporteer  
charger=meuk
zinno

Geen avatar

Berichten: 56
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #15 Mei 06, 2011, 16:01:33
edit2Rapporteer  
Bandit 3 had wel wat problemen volgens de kerel van mijn shop.
Switchblade is echt een fun kite. Zeker als beginner aan te raden. Ben er ook mee begonnen. Super vergevings gezind.
Convert geen idee
Ik vaar zelf een Cabrinha Crossbow 10.5 omdat die als beginner interessant is voor zijn windrange. Kan je veel doen met 1 kite. Mijn crossbow staat nu bij 2dehands wegens zot op delta/C kites.
Cabrinha zijn ook wel stevig gebouwd.

Ik zou eerst een 9m kopen dan een 7 & dan een 12 of groter ofzo bij 70kg.
Of beginnen met een 10-11 voor zijn windrange en beetje snelheid.
drifter

Berichten: 1757
Antwoord #16 Mei 06, 2011, 16:44:44
edit2Rapporteer  
Ik denk dat de Switchblade iets eenvoudiger is om mee te starten vergeleken met een Crossbow.
Ik denk dat je aan een 11 of 12m Switchblade een hele goeie grootste kite hebt. Groter is in principe niet nodig. Aangevuld met een 8 danwel 9m.

2009 en jonger beschikt over IDS safety. Een goed werkend systeem wat bij 2008 ontbreekt. Goed argument dus om voor 2009 of jonger te kiezen.

Boardje zou ik lekker rond de 136*42 blijven. In ieder geval niet kleiner. 136+ past veel beter bij je lengte en gewicht. Je zult er niet op uitgekeken raken ben ik van overtuigd.
De Caliber en de Prodigy van Cabrinha zijn zeer geschikt boards, omdat ze een goede stance wijdte bieden en een vergevelijke en comfortable board shape hebben.

Ik zie geen reden voor een zit harnas. Een waist zit gewoon veel fijner.
Succes met je keuze.
royse

Geen avatar

Berichten: 6
Antwoord #17 Mei 13, 2011, 11:11:34
edit2Rapporteer  
Dank voor alle berichten. Harnass heb ik inmiddels uitgezocht en board is een 137x39 geworden.Voor de kites ben ik in gesprek met Feddo over zijn 9m en 12m Converts ui 2010.

De set begint dus aardig compleet te worden. Wat ik nog mis is een wetsuit. Ik zie veel overjarige modellen in de diverse webshops maar de pasvorm is belangrijk dus ik ga zaterdag maar eens in scheveningen kijken bij de normale shops.

Maar waar moet ik precies naar kijken als ik van mei tot okt in nederland wil varen en ook met enige regelmaat naar buitenland (waar het warmer is) ga?

- full body of shorty?
- 2/3, 3/4 of 4/5mm?
- Welke merken en vooral welke niet?
feddomw
Gast
Antwoord #18 Mei 13, 2011, 11:24:30
edit2Rapporteer  

Vergeet ook de ozone catalyst niet, een erg onderschatte kite!


Die heb ik ook net getest in Turkije, maar waar ik mij aan stoorde was dat het een relatief lichte kite was met dunne struts en LE. Keihard opgepompt had de kite nog steeds af en toe de neiging om na een crash in het midden te "knakken" en dan kon 'ie gespoeld worden. Erg mooie bar en depower, dat wel. Extreem stabiel ook. Toch vind ik een dikke LE blijkbaar fijner.

Instructeur in Turkije noemde Convert en Switchblade in een adem. Vond ze beiden erg "powerful" (zijn woorden). Ik denk dat een Switchblade en Convert liever iets dieper in het venster zitten dan een Catalyst.

Wat wetsuit betreft heb je ook duizend meningen. Ik zelf zweer bij O'Neill, die passen mij gewoon erg goed. Kwaliteit ben ik ook zeer tevreden over.

Ik ben qua zomerpak uiterst tevreden met een lang pak met afneembare mouwen. Een shorty vind ik snel te koud, en ik heb het niet snel te warm met die lange benen. Als het erg warm is heb je in twee seconden je rug open en loop je in je blote bast. Die mouwtjes maken net het verschil als het fris is en kon ik ook in Geneve in het voorjaar bij 18 graden en water van 15 graden wakeboarden.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.