[Ervaring] Tijd voor een Kite-bewijs?

Monkh

Berichten: 294
Logs: 0 | 403 uur
Juni 05, 2011, 11:10:05
edit2Rapporteer  
Gister op Brouwersdam:

knoopje of 20-22 denk ik, rond een uur of 1800, hoogte Natural High. Ik zoek een mooi plekje om mijn kite op te pompen zo'n 30 meter van de kustlijn. Niet ver van mij een gezin met 2 kinderen van 3-4 jaar. Ik hoor ineens een keiharde plof 2 meter naast de kinderen. Kite gepakt en praatje gemaakt. De beste man bleek net begonnen, geen les, 12 meter en had zijn stuurlijnen aan de leading edge vast gemaakt en de powerlijnen aan de achterkant.  Huh  Was vervolgens gaan launchen met kite naar het strand.

Ik kite nu twee jaar, maar is dit nou iets nieuws of gebeurde dit 5 jaar geleden ook al. Echt levensgevaarlijk.
franco

Berichten: 874
Antwoord #1 Juni 05, 2011, 11:17:45
edit2Rapporteer  
  1 niemand heeft als kiter iets tezoeken tussen de badgasten, blijf op de aangewezen kite plekken.
ik vind peroonlijk dat er eens regels moeten komen voor beginners, geef de beginners een deel water waar ze kunnen oefenen, en laat ons die wel gevordert zijn het andere deel water betreden, wat zal dit veel ongemak scheelen, maar dit is natuurlijk mijn mening!
feddomw
Gast
Antwoord #2 Juni 05, 2011, 11:29:22
edit2Rapporteer  
Heb je de beste man naar huis gestuurd of wat?

Bij mijn kite kan ik trouwens niet eens de powerlijnen aan de TE vastmaken of vice versa, maar dat terzijde. De 12 meter zie ik op zich niet zo'n probleem mee, afhankelijk van het formaat van de man.

Van mij mogen alle mensen die zelf aankloten zichzelf echt heel veel pijn doen, maar als er anderen in gevaar komen is het onacceptabel.

  1 niemand heeft als kiter iets tezoeken tussen de badgasten, blijf op de aangewezen kite plekken.
ik vind peroonlijk dat er eens regels moeten komen voor beginners, geef de beginners een deel water waar ze kunnen oefenen, en laat ons die wel gevordert zijn het andere deel water betreden, wat zal dit veel ongemak scheelen, maar dit is natuurlijk mijn mening!

Hier zitten ook nadelen aan. Dan beslis je dus zelf als beginner of je op dat "beginners-deel" gaat varen? Ik zou er gebruik van hebben gemaakt want ik zocht altijd de rust op, MAAR als dat een klein gebied is met allerlei beginners is dat ook vragen om problemen, kites door elkaar, enz. Ook heb je beginners en echt beginners die dat ook blijven. Ik was als beginner altijd erg rustig, vrij "goed" met de kite, oplettend, enz. Dan komt er iemand naast me staan die er geen reet van kan of snapt en ramt zijn kite door mijn lijnen. (Is me gebeurd in het buitenland, meerdere keren). Word je ook niet blij van.

Sowieso blijf je weg bij badgasten. Op mijn thuis-spot staan geen borden, en komen de badgasten gewoon pontificaal tussen de container en de zee zitten, eenlijns-vliegertjes oplaten, enz. Je moet wegblijven bij badgasten, maar zij moeten ook wegblijven bij ons.
franco

Berichten: 874
Antwoord #3 Juni 05, 2011, 11:32:18
edit2Rapporteer  
Je moet wegblijven bij badgasten, maar zij moeten ook wegblijven bij ons.


ook helemaal mee eens.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #4 Juni 05, 2011, 12:34:49
edit2Rapporteer  
afgelopen dagen was het chaos op V-polder. Angry

Omdat V-polder een van de weinige spots is waar met oost en noord-oost gevaren kan worden was het mega druk want vanuit België, Duitsland en Zuid Holland komen de kiters dan naar deze super spot.

Als dan met hoog water het poeltje voor Roha volloopt, is dit het sein voor de dare devils om hun trucs te vertonen en voor de beginners om hun waterstart en andere elementaire zaken te oefenen. De branding is bezaait met spelende kinderen en rood glimmende dikbuiken ..... Stressloos wegvaren is dan een hell-of -a-job! Angry

dus je snapt het al dat ik de laatste drie dagen tig kites uit de lucht heb zien vallen die in elkaar verstikt waren en talrijke crashende kites tussen zonnebadende dagjesmensen.

Er moet echt iets aan gedaan worden anders gebeuren er nog eens hele vervelende ongelukken met mogelijk verregaande consequenties voor ons (kitesurfers) zoals bv een kiteverbod in de vakantieperiode!!!!

De enige oplossing (voor V-polder) zie ik in het openen van meerdere spot die met noord en noord-oost vaarbaar zijn ....

die moeten toch te vinden zijn "hier aan de kust.....de zeeuwse kust"



 
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #5 Juni 05, 2011, 13:08:20
edit2Rapporteer  
Jàaaaaaaa het topic is een jaarlijks terugkerend item, en hij is weer terug... Wanneer wordt het winter?
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #6 Juni 05, 2011, 13:17:22
edit2Rapporteer  
@ Monkh: Goed dat je de man hebt aangesproken en hopelijk heb je hem wat kunnen leren. Dat is helaas het enige wat we eraan kunnen doen....

IK heb het ook eens mogen doen...de lijnen verkeerd om...dat kon met kites uit 2005 nog makkelijk...tegenwoordig niet meer gelukkig (maar lang niet bij alle merken geek proof), Waarschijnlijk had die vent ook niet al te nieuwe kite?
leeany

Berichten: 844
Antwoord #7 Juni 12, 2011, 20:19:32
edit2Rapporteer  
Ja, het is al een hele tijd tijd voor een kite-bewijs. Alleen bijna niet te realiseren.

Afgelopen donderdag een kiter, die voor het eerst ging kiten. Had 1 les gehad, en meteen volle bak aan de gang.
Opzich nog geen slecht verhaal, maar zijn kite was op 1psi opgepomp o.i.d.
Ik kon hem in ieder geval met gemak dubbelvouwen

Ook nog had hij besloten zijn 5e lijn met 1.5 meter in te korten. "Zodat er minder kracht op de vlieger komt te staan"
Gevolg was een kite die eerder in een M vorm in de lucht stond, en niet te besturen was. Ook dit heeft een familie moeten aanschouwen, die rustig voorbij liep.
Heb toen snel de kite op zijn LE gelegd, en de man uitgelegd wat hij allemaal aan moest passen en dat hij vandaag maar beter niet op zijn plank kon gaan staan.
Daarna ging gelukkig alles goed, maar het verbaasd me soms dat ze zomaar zelf dingen gaan lopen uitvogelen (M vorm verhaal)
Gelukkig hadden de instructeurs van Natural High ook goed opgelet en de man ook aangesproken.

Kite bewijs is misschien niet persé nodig, zolang iedereen elkaar gewoon in de gaten houdt. Zo leer je het zelf ook heel snel.
Dude1

Geen avatar

Berichten: 60
Antwoord #8 Juni 13, 2011, 22:12:01
edit2Rapporteer  
Ik was er nooit geen voorstander van, maar na vandaag op Oostvoorne met een aantal idioten die niet weten waar ze mee bezig zijn kan ik het me goed voorstellen dat een vaarbewijs zijn voordelen heeft.
Upwind wandelen door het water naast iemand die les heeft op nog geen 5 meter, even showen met een sprongetje voor de kant binnen het bereik van een groep met les met nog geen 10 cm water onder je board.
Je kite midden in het windvenster willen oplaten, als je advies geeft kan je een klap voor je kop krijgen. Bakboord, ze hebben geen idee waar je het over hebt.

Het is prima als je begint, maar neem les, zorg dat je de regels kent, maar zoals het nu gaat lijkt het me prima om een horde in te stellen.  De sfeer van vroeger is al een tijdje weg.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #9 Juni 18, 2011, 21:02:33
edit2Rapporteer  
  De sfeer van vroeger is al een tijdje weg.

dat is met alle watersporten zo... ik merk het ook met zeilen, alleen bij de windsurfers gaat het er nog redelijk chill aan toe
feddomw
Gast
Antwoord #10 Juni 19, 2011, 09:28:32
edit2Rapporteer  
  De sfeer van vroeger is al een tijdje weg.

dat is met alle watersporten zo... ik merk het ook met zeilen, alleen bij de windsurfers gaat het er nog redelijk chill aan toe

Dat is logisch, de huidige windsurfers zijn hele oude windsurfers of liefhebbers, want alle mensen die nu een "gave" sport oppakken gaan kitesurfen. Elke sport wordt verkloot als de massa het op pakt. Dat klinkt heel arrogant en dat is ook zo bedoeld. Er komen ook nieuwe "goede" mensen, maar die wegen helaas niet op tegen de mongolen. Je ziet hetzelfde ook bij golf, snowboarden. Ik ben ook "nieuw" bij kitesurfen trouwens.

Windsurfen is nu meer een niche-sport geworden en kitesurfen meer mainstream. Raar, maar waar. Ik was jaren ski-leraar en ben lang geleden ook gaan telemarken erbij, dat is ook nog totaal niet verpest en zal ook nooit mainstream worden.
wimbers

Berichten: 398
Logs: 0 | 24 uur
Antwoord #11 Augustus 22, 2011, 10:10:57
edit2Rapporteer  
Ik ben zelf hartstikke nieuw (vorige week net lessen afgerond, daarna 2 keer zelf geweest) en ik kan me niet voorstellen dat iemand zelf gaat lopen kloten.

het gebeurt, ik zie het om me heen, maar ik kan er niet bij dat iemand zonder enige zeil, of surfervaring denkt: "dat gaan we wel ff doen.."

Ik heb zef gewindsurfd vanaf 1988 t/m 2003, daarna altijd gegolfsurfd en ik sta al op een snowbard sinds 1988, maar ik heb die hufter cultuur ook zien opkomen met windsurfen en snowboarden.

zodra iets populair wordt willen ook de mensen die resultaat zonder moeite zijn gewend eraan meedoen, zonder zich te willen beseffen dat ze lullig of gevaarlijk bezig zijn radicaal of cool wordt vaak verward met niets ontziend en lomp. Dat is een dodelijke verwarring voor een sport.

Ik zie nu dat inderdaad windsurfers vaak nog dezelfde zijn, vaak 35+, maar ik zie ook dat de sfeer daar gewoon goed is.

Ik zoek zelf niet de meest populaire gebieden op (nooit gedaan) en merk dat zodra je een kleinere spot eigen kunt maken, het goede gevoel van een kleine groep nog steeds bestaat. je moet er mischien naar zoeken, maar het is er echt.
darky001

Berichten: 330
Antwoord #12 Augustus 22, 2011, 22:32:36
edit2Rapporteer  
zo nu en dan voel ik me best niks als je als een agent moet rondlopen en bepaalde beginners moet wijzen op de gevolgen van ondeugelijk of te groot of te oud of verkeerd geknoopte vliegers.

op horst loop wel es effe een rondje maar kom toch regelmatig spullen tegen waar ik van denk dit is niet meer veilig om je zoontje of je zelf aan te hangen.

leg dit dan ook rustig uit soms kan ik dingen nog wel vervangen zodat het toch wel weer veilig is om mee het water op te kunnen.
je voelt je dan wel een soort van bemoeial maar ik denk maar zo je kan ongelukken op je spot beter maar voorkomen dan dat je spot gesloten wordt door dit slag mensen.

nog een nadeel is dat mensen altijd vooraan op het strand gaan zitten met kinderen die het gevaar van kites en lijnen niet zien. ik vindt als ouders dat je dit dan moet voorkomen en naar een strandje moet gaan waar geen kites worden opgelaten of worden geland. maar de sensantie trekt helaas toch veel gasten wat soms voor ons al veel te kleine spots problemen kunnen op leveren.

voor dit soort problemen helpt geen enkel kitebewijs.

neem als voorbeeld je rijbewijs, hoevaak trapeer je jezelf op het rijden van 60 in de stad, 90 op bwegen of 130 op de snelweg. terwijl je hebt geleerd 50 en 80 en 120. dus als je een bewijd hebt kan nog je vlieger verkeerd knopen, nog met te veel wind grote kite oplaten, en nog je kite midden op strand pleuren.

het is het menselijk verstand wat je moet laten werken, en vragen durfen stellen aan gevorderden, enz.



Iw@n

Berichten: 200
Antwoord #13 Augustus 22, 2011, 22:48:59
edit2Rapporteer  
Gister op Brouwersdam:

knoopje of 20-22 denk ik, rond een uur of 1800, hoogte Natural High. Ik zoek een mooi plekje om mijn kite op te pompen zo'n 30 meter van de kustlijn. Niet ver van mij een gezin met 2 kinderen van 3-4 jaar. Ik hoor ineens een keiharde plof 2 meter naast de kinderen. Kite gepakt en praatje gemaakt. De beste man bleek net begonnen, geen les, 12 meter en had zijn stuurlijnen aan de leading edge vast gemaakt en de powerlijnen aan de achterkant.  Huh  Was vervolgens gaan launchen met kite naar het strand.

Ik kite nu twee jaar, maar is dit nou iets nieuws of gebeurde dit 5 jaar geleden ook al. Echt levensgevaarlijk.

Plek voor natural high is toch kitezone? binnen de gele boeien? zitten die badgasten dan niet verkeerd. Komt ook vaak voor dat mensen gewoon hun kinderen het water insturen tussen de lessende scholen
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #14 September 05, 2011, 08:28:34
edit2Rapporteer  
Dat is de kitezone inderdaad, helaas is de bewaakte zwemzone geen verplichting voor de overige strandbezoekers en mogen ze alsnog overal komen. Of dat slim is op een drukke kitedag op de Brouwersdam is een 2e.
Vise

Berichten: 49
Antwoord #15 September 09, 2011, 18:01:34
edit2Rapporteer  
Een kite bewijs.. met de manier waarop les wordt gegeven tegenwoordig? Even snel een kite cursus van 2 dagen, voor maar een paar honderd euro. Nieuwe kiters worden gezien als een gewone consument waar makkelijk geld mee te verdienen is en de lessen zijn niet van een hoog niveau.

Naar mijn idee heb je minimaal 1 week les nodig, laat staan dat je 1 week wind hebt. Dan heb je een certificaatje verdient. En nee niet 2 dagen een uurtje of 4 op het water staan en dan 2 uur bezig met een nasa-wing op het strand en 2 uurtjes 'theorie'.


De lessen zien er ongeveer zo uit:

Dag 1
2 uur: leer eerst vliegeren met een nasa wing op het strand (oja mag je ook je kite zelf in elkaar zetten, met 3 personen 3x oefenen)
1 uur theorie: dan even met de kite spelen en richting het strand gaan achter de instructeur boddy draggen
1 uur terug lopen: kite aftuigen en evaluatie
Dag 1 is voorbij

Dag 2
2 uur: kite optuigen en beetje body draggen
pause
2 uur: proberen op boardje te staan
Dag 2 is voorbij


En dan! Dan heb je je certificaatje
Wjs

Berichten: 121
Antwoord #16 September 09, 2011, 18:12:45
edit2Rapporteer  
Vergeet niet dat je niet iedereen Gezond verstand kan bij leren

Er zullen altijd idioten bij blijven die na les, of als ze gewaarschuwd zijn gewoon doorgaan tot het heel fout gaat.  loser
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #17 September 11, 2011, 18:58:24
edit2Rapporteer  
Aantal vrienden hebben deze zomer les gehad en wat Vise zegt is helaas maar al te vaak waarheid.

Ze hebben hun certificaat met notabene zogenaamd een les veiligheid. Echter, ze  hebben tijdens de les niet geleerd de safety te trekken, geen self rescue gedaan en zelfs geoefend met semi aflandige wind en boven de 25 knopen.

Gewoon droevig..

Iw@n

Berichten: 200
Antwoord #18 September 11, 2011, 19:39:38
edit2Rapporteer  
@vise niet elke school doet het volgens jouw schema hoor..

Ben het met je eens dat je meer uren moet maken(net als een rijbewijs) maar een week is wel erg veel bij een school. Dan moet het heel de week lang goed waaien en je moet heel de week vrij hebben.

Er moet gewoon meer plek komen op het water (meer spots) zodat de beginners ook meer ruimte hebben om te oefenen..

het is toch een kwestie van uren maken om het kiten onder de knie te krijgen.

En wat  betreft selfrescue en safety trekken; spreek vaak genoeg kiters die aardig kunnen varen die dit weinig/of nog nooit hebben gedaan. Wil je dit gaan aanbieden in lessen dan komt dat vaak pas bij les 3 of 4 aan bod.

Vergeet niet dat misschien maar 40% van de lessers  echt zelf gaat kiten
feddomw
Gast
Antwoord #19 September 11, 2011, 20:23:25
edit2Rapporteer  

Vergeet niet dat misschien maar 40% van de lessers  echt zelf gaat kiten

Hoe kom je aan deze statistiek? Verbaast me namelijk nogal.
Iw@n

Berichten: 200
Antwoord #20 September 11, 2011, 20:45:03
edit2Rapporteer  
heb het dan niet over de "mooi weer kiters"

Een kiteschool geeft soms wel les aan 30 mensen per dag.. als al die mensen fanatiek zouden gaan kitesurfen, zou er al helemaal geen plek meer zijn..

is gewoon een inschatting.. en zie het ook in mijn eigen vriendenkring..sommige hebben een aantal lessen gedaan, maar een paar die zelf echt zijn gaan kiten
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #21 September 11, 2011, 23:32:53
edit2Rapporteer  
@vise niet elke school doet het volgens jouw schema hoor..

Ben het met je eens dat je meer uren moet maken(net als een rijbewijs) maar een week is wel erg veel bij een school. Dan moet het heel de week lang goed waaien en je moet heel de week vrij hebben.

Er moet gewoon meer plek komen op het water (meer spots) zodat de beginners ook meer ruimte hebben om te oefenen..

het is toch een kwestie van uren maken om het kiten onder de knie te krijgen.

En wat  betreft selfrescue en safety trekken; spreek vaak genoeg kiters die aardig kunnen varen die dit weinig/of nog nooit hebben gedaan. Wil je dit gaan aanbieden in lessen dan komt dat vaak pas bij les 3 of 4 aan bod.

Vergeet niet dat misschien maar 40% van de lessers  echt zelf gaat kiten

Uiteraard zijn het niet alle scholen. Gelukkig niet!
Dat mensen niet weten hoe hun safety werkt en hoe ze een selfrescue moeten doen vind ik behoorlijk kwalijk. Ik snap de instelling van de scholen wel, want wat is betere reclame dan een cursist die lekker een paar metertjes heeft gevaren en dat heerlijke gevoel alom de wereld gaat verkondigen? Alleen zouden die eerste metertjes niet de prio moeten zijn binnen de leercurve. Eerst weten hoe je gear werkt is simpelweg noodzaak imo. Die metertjes komen dan vanzelf!  ThumpsUp
peter71

Geen avatar

Berichten: 14
Antwoord #22 September 14, 2011, 19:40:08
edit2Rapporteer  
nou dan ben ik als Belgje toch blij (en nieuw in het kiten na 20jr windsurfen) dat wij een bekwaamheidsbewijs hebben  zie http://www.kitesurfschool.be/nl/kite-kitesurf-kiteboard/kitesafe/
en scholen die volgende als doel hebben
"Goede raad over kitesurflessen

Opgelet voor de scholen en shops die je laten geloven dat je in 2 of 3 dagen kan leren kitesurfen, dit is een fabeltje. Daarentegen, in 2 of 3 dagen kan je een  kite met 4 of 5 lijnen goed leren manipuleren, en zal je  over een goede basis beschikking om verder op te bouwen.

Om echt op het water te kitesurfen, zal u ongeveer een 20-tal uren les moeten volgen, dit wil zeggen een cursus van 4 of 5 dagen. Hier komt ook bij dat, zoals in alle andere disciplines, we allemaal op ons eigen tempo evolueren. Sommigen zullen na deze 20 uren volledig onafhankelijk kunnen kitesurfen, anderen zullen nog wat meer moeten oefenen, ofwel in een school, ofwel op zichzelf, maar wees altijd zéér voorzichtig!

Het belangrijkste aan het einde van de stage is dat u een opblaasbare kite (4 of 5 lijnen) in alle veiligheid, volledig onder controle hebt en dat u alle bijhorende veiligheidssystemen kent.

Het voornaamste gevaar zit hem in het niet controleren van de kite, de plank (accesoire om over het water te glijden) is ondergeschikt in de eerste fase van het leerproces.

Beter een leerling die de stage afsluit terwijl hij de kite volledig onder controle heeft en nog niet perfect uit het water kan komen of opkruisen, dan een leerling die uit het water is geraakt maar zijn kite niet onder controle heeft.

Het varen, springen en opkruisen komt dan wel vanzelf, je moet gewoon genoeg oefenen in het water. " einde quote

mijn idee; liever een lesje meer en veilig alleen het water op kunnen dan 2x3u lesje en doet u maar meneer, komt dik in orde hoor
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #23 September 14, 2011, 21:15:04
edit2Rapporteer  
nou dan ben ik als Belgje toch blij (en nieuw in het kiten na 20jr windsurfen) dat wij een bekwaamheidsbewijs hebben  zie https://www.kitesurfschool.be/nl/kite-kitesurf-kiteboard/kitesafe/
en scholen die volgende als doel hebben
"Goede raad over kitesurflessen

Opgelet voor de scholen en shops die je laten geloven dat je in 2 of 3 dagen kan leren kitesurfen, dit is een fabeltje. Daarentegen, in 2 of 3 dagen kan je een  kite met 4 of 5 lijnen goed leren manipuleren, en zal je  over een goede basis beschikking om verder op te bouwen.

Om echt op het water te kitesurfen, zal u ongeveer een 20-tal uren les moeten volgen, dit wil zeggen een cursus van 4 of 5 dagen. Hier komt ook bij dat, zoals in alle andere disciplines, we allemaal op ons eigen tempo evolueren. Sommigen zullen na deze 20 uren volledig onafhankelijk kunnen kitesurfen, anderen zullen nog wat meer moeten oefenen, ofwel in een school, ofwel op zichzelf, maar wees altijd zéér voorzichtig!

Het belangrijkste aan het einde van de stage is dat u een opblaasbare kite (4 of 5 lijnen) in alle veiligheid, volledig onder controle hebt en dat u alle bijhorende veiligheidssystemen kent.

Het voornaamste gevaar zit hem in het niet controleren van de kite, de plank (accesoire om over het water te glijden) is ondergeschikt in de eerste fase van het leerproces.

Beter een leerling die de stage afsluit terwijl hij de kite volledig onder controle heeft en nog niet perfect uit het water kan komen of opkruisen, dan een leerling die uit het water is geraakt maar zijn kite niet onder controle heeft.

Het varen, springen en opkruisen komt dan wel vanzelf, je moet gewoon genoeg oefenen in het water. " einde quote

mijn idee; liever een lesje meer en veilig alleen het water op kunnen dan 2x3u lesje en doet u maar meneer, komt dik in orde hoor



tjah, dat Belgen nou immers wat meer tijd nodig, is bekend.

bij lessen gaat het om voorzichtig omgaan met vlieger, omgeving, weer, en veiligheid voor jou en anderen... en tuurlijk om echt te kunnen kiten heb je een jaar of langer nodig... afhankelijk van, of je een mooiweer kiter bent of niet... maar ja een jaar les is ook duur!  voor 3 lessen betaal je rond 250 a 300 pleurie!

ik wil hier mee zeggen... leren varen doe je zelf!
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #24 September 14, 2011, 21:22:55
edit2Rapporteer  


ik wil hier mee zeggen... leren varen doe je zelf!

Dat zegt die Peter71  toch?
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.