Vaarbewijs???

Martin1991

Berichten: 59
Antwoord #25 Juni 07, 2011, 11:18:29
edit2Rapporteer  
@ Nickeltje : Die vrouw is gevonden, was een 24 Jarige Afghaanse studente en is verdronken.

Ik vind het gewoon een rare oplossing een vaarbewijs of een vaardigheidsbewijs wil helemaal geen garantie voor minder ongelukken geven.

Ik vind het gewoon jammer dat er voor de zoveelste keer weer naar het Kitesurfen gekeken word terwijl er ook genoeg andere dingen gebeuren.

Op de motorcross gebeuren ook ieder weekend genoeg ongelukken en daar word niks meer over geschreven omdat het gewoon simpelweg oud nieuws word, daar heeft niemand meer interesse in.

Ze zijn geloof ik ook al 5 jaar bezig om op de skipistes een helm te verplichten in alle landen en een speciaal skibewijs te halen, is alleen ook nog niks van gekomen.

Ze moeten daar in Den Haag en bij de kustwacht is verder kijken dan hun neus lang is...

Met of zonder bewijs die ongelukken blijven toch wel gebeuren, daar zijn het tenslotte ongelukken voor...

Jammer maar helaas ze horen nou eenmaal bij de sport..
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #26 Juni 07, 2011, 11:22:24
edit2Rapporteer  
Hmmmm uit de mailbox van info @ kitesurfvereniging.nl . Schiet er maar eens op los .

De volgende informatie is verzonden op www.nederlandsekitesurfvereniging.nl
Naam: xxxxxxxxxxxxxxx
Telefoonnummer: 
Emailadres: xxxxxxxxxxxxx
Onderwerp: kytesurf diploma
Bericht: Afgelopen zaterdag bij vetrek om ca 14.00 uur uit Workum troffen we een kytesurfer aan middden in de zeer smalle geul naar het Ijsselmeer. Er waren veel in en uitvarende zeilschepen die de man, met kyte en al, in het water lag met moeite konden ontwijken. Een diploma zal ik van harte toejuichen. 
Martin1991

Berichten: 59
Antwoord #27 Juni 07, 2011, 11:34:07
edit2Rapporteer  
Ben wel is benieuwd waarom die surfer daar lag en wat hij van plan was...

Zulke dingen hebben geen nut want je hebt een duidelijk verhaal van twee kanten nodig en helaas zul je dat in deze maatschappij nauwelijks krijgen...
Nickeltje

Berichten: 374
Antwoord #28 Juni 07, 2011, 11:41:39
edit2Rapporteer  
Lastig mailtje.
En ik betwijfel ten zeerste of een vaarbewijs bij dit individu een verschil gemaakt zou hebben. Zolang je niet weet of hij onwel geworden is, gewond was, daar met materiaal pech lag of gewoon stom bezig was is hier niet echt een zinnig antwoord op te geven eigenlijk.

En ook als straks (in de voor de overheid ideale wereld) 100% van de kiters een vaarbewijs zou hebben, zullen er nog steeds ongelukken gebeuren, zullen er nog steeds mensen materiaal pech krijgen, hun kite crashen op zee en hem niet kunnen herstarten, etc.

Het invoeren van een fietsbewijs (met een tamelijk softe poging door dat fietsexamen op basis scholen) is ook nooit van de grond gekomen. Daar zijn meer gewonden, veel kinderen, meer maatschappelijke schade, etc.
Maar daar zal de maatschappij niet snel achter één of andere vorm van "rijbewijs" staan al is het maar omdat iedereen binnen deze maatschappij daar dan ineens zelf mee geeconfronteerd wordt.
Nu zijn het "die kiters" die maar eens opgevoed moeten worden.
bikiniisuit
Gast
Antwoord #29 Juni 07, 2011, 12:01:25
edit2Rapporteer  

Ik denk dat een verplicht  klein vaarbewijs (light?) zeker tot meer veiligheid op het water kan leiden ook voor vaartuigen die nu nog geen vaarbewijs nodig hebben zoals kleine zeilboten and catamarans.
In het bericht gaat het trouwens over een vaardigheids bewijs en op zee heb je niet eens een vaarbewijs nodig


Ben bezig met mn examen klein vaarbewijs. Ter vermaak de tentamenvragen:

1. er staat geen wind en geen stroom. je schip heeft een rechtse schroef, die "vooruit" draait. Als jehet roer midscheeps houdt, heeft het schip de neiging om:
a. bakboord te gaan
b. recht vooruit te gaan
c. naar stuurboord te gaan
2. een gasdetector is uitgerust met één of meer sensoren. Men plaatst de sensor bij voorkeur:
a.b.c.
3. op welke plaats in het schip zal bij een gaslek het propaan- of butagas verzamelen?
4. wat is het doel van de binnenvaartwet?
5. mag een schip dat afgemeerd is een ander schip weigeren om langszij aan te leggen
6. in het cardinale markeringssysteem kan een lichtboei ten zuiden van een te markeren punt het volgende lichtkarakter hebben:
a.Fl(2) 10s
b. Iso 8s
c. VQ(6) + LFl 10s

wat the f%ck heeft dit met veilig kitesurfen te maken?
dataman

Geen avatar

Berichten: 33
Antwoord #30 Juni 07, 2011, 13:00:53
edit2Rapporteer  
Breng even HIER je stem uit in de poll kitesurfen zou in NL verboden moeten worden.

hmmm 94% wil op dit moment dat het verboden wordt?
Kitepilami

Berichten: 169
Antwoord #31 Juni 07, 2011, 13:15:01
edit2Rapporteer  
Breng even HIER je stem uit in de poll kitesurfen zou in NL verboden moeten worden.

hmmm 94% wil op dit moment dat het verboden wordt?


De poll is gehackt. Er zijn nu al ruim 14000 stemmen uitgebracht. Als je kijkt bij oudere polls ligt het aantal tussen de 500 en de 1500. Ruim 14000 stemmen lijkt me een beetje ongeloofwaardig.

dataman

Geen avatar

Berichten: 33
Antwoord #32 Juni 07, 2011, 13:16:08
edit2Rapporteer  
Breng even HIER je stem uit in de poll kitesurfen zou in NL verboden moeten worden.

hmmm 94% wil op dit moment dat het verboden wordt?


De poll is gehackt. Er zijn nu al ruim 14000 stemmen uitgebracht. Als je kijkt bij oudere polls ligt het aantal tussen de 500 en de 1500. Ruim 14000 stemmen lijkt me een beetje ongeloofwaardig.



ha ik kan ook wel een scriptje maken:-)
Kitepilami

Berichten: 169
Antwoord #33 Juni 07, 2011, 13:18:34
edit2Rapporteer  
Het lijkt me overigens niet om de inhoud van het vaarbewijs te gaan, maar meer om een dwangmiddel te hebben na overtreding om iemand aan de kant te houden.

Betekent overigens nog steeds dat je toezicht moet houden en moet handhaven, en laat dat nu een van de zwakke kanten van onze overheid zijn...
PieNO

Berichten: 1721
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #34 Juni 07, 2011, 13:29:54
edit2Rapporteer  
Dus omdat sommige kitesurfers niet goed kunnen kiten komt er een vaarbewijs.
ik ken sommige vrouwen die niet goed kunnen pijpen. Komt er nu ook een pijpbewijs?
DM2008

Berichten: 913
Antwoord #35 Juni 07, 2011, 13:34:50
edit2Rapporteer  

De poll is gehackt. Er zijn nu al ruim 14000 stemmen uitgebracht. Als je kijkt bij oudere polls ligt het aantal tussen de 500 en de 1500. Ruim 14000 stemmen lijkt me een beetje ongeloofwaardig.


ha ik kan ook wel een scriptje maken:-)


Doe maar snel dan, even de boel rechttrekken!
drifter

Berichten: 1757
Antwoord #36 Juni 07, 2011, 13:49:08
edit2Rapporteer  
haha allemaal windsurfers en surfers die flink aan het tegenstemmen zijn. En gelijk hebben ze misschien wel. Want zij zijn de groep die het meest met ons te maken hebben.

Badgasten zien de gevaren van kiters nauwelijks in. Denk zelfs dat de reddingsbrigades het inzicht vaak niet hebben.
Robin73

Berichten: 948
Logs: 0 | 176 uur
Antwoord #37 Juni 07, 2011, 14:34:48
edit2Rapporteer  
Ze hebben de poll weer op nul gezet. Kunnen alle windsurfers en surfers weer opnieuw tegen stemmen  Grin
Kitepilami

Berichten: 169
Antwoord #38 Juni 07, 2011, 14:40:47
edit2Rapporteer  
haha allemaal windsurfers en surfers die flink aan het tegenstemmen zijn. En gelijk hebben ze misschien wel. Want zij zijn de groep die het meest met ons te maken hebben.

Badgasten zien de gevaren van kiters nauwelijks in. Denk zelfs dat de reddingsbrigades het inzicht vaak niet hebben.

14500 windsurfers???? Zoveel waren er 1980 niet eens...    Grin
VJ

Geen avatar

Berichten: 29
Antwoord #39 Juni 07, 2011, 14:47:09
edit2Rapporteer  
haha allemaal windsurfers en surfers die flink aan het tegenstemmen zijn. En gelijk hebben ze misschien wel. Want zij zijn de groep die het meest met ons te maken hebben.

Badgasten zien de gevaren van kiters nauwelijks in. Denk zelfs dat de reddingsbrigades het inzicht vaak niet hebben.

Bij reddingsbrigades hebben ze vaak wel de kennis van dat soort zaken. Maar er wordt vanuit de diverse brigades pas gereageerd als er nood is. Reddingsbrigades zijn geen handhaving en worden vaak stom weg raar aangekeken of zelfs geminacht als er gevraagd wordt of watersporters naar een gebied buiten de badgasten willen gaan.(Dit geld voor strand waar er alleen badgasten mogen komen, die zones zijn er niet voor niets)

Zelf ben ik lid van een brigade waar er verschillende leden ook kitesurfen/windsurfen/golfsurfen/etc.
Het enige waar wij over vallen dat er nog steeds mensen zijn die zich onverantwoord gedragen. Als surfen tussen badgasten, kites richting het stand of tussen badgasten op/neer laten, springen dicht onder de kant of in ondiep water. Dit zijn zowel de enige zaken die het mogelijk er voor een brigade er toe doen.

Maar wat mij nog steeds verbaast, is dat het meer en deel van de kiters niet eens een "self rescue" kunnen uitvoeren.
Er gaan onder de verschillen de reddings diensten steeds meer stemmen op om kiters te laten betalen voor materiaal berging. En ik moet zeggen, ik ben VOOR.
Als ik uit een boot moet springen, omdat er een kiter weer eens niet een self rescue uit kan voeren, wordt ik daar wel meer dan moe van.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #40 Juni 07, 2011, 17:04:05
edit2Rapporteer  
Laten we het over het bericht hebben in plaats van die neppe poll.
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #41 Juni 07, 2011, 17:11:37
edit2Rapporteer  
dus zou een psychologische keuring mbt tot verantwoordelijkheidsgedrag helpen ipv een vaardigheidsbewijs
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #42 Juni 07, 2011, 17:28:31
edit2Rapporteer  
vanavond tijdens EO uitgelicht een special over het kitesurfen...........
Op de KNRM site wordt de berichtgeving al weer aardig "afgezwakt"  . Ik krijg steeds meer het idee dat het item "kitesurfen"  ( is natuurlijk wel hip) als medium wordt gebruikt om aandacht te krijgen.

van de KNRM site

Kitesurfers

IJmuiden, 7 juni 2011

In de media van dinsdag 7 juni was er aandacht voor een vaarbewijs voor kitesurfers. Het gratis blad Metro kopte: “Kustwacht wil vaarbewijs voor kitesurfers”. 'Voor het kitesurfen breekt nu een fase aan van regulering', volgens een woordvoerder van de Kustwacht. Nu blijkt dat, na overleg met de Kustwacht,  iets genuanceerder te liggen.

De KNRM vind niet zozeer dat er een vaarbewijs moet worden gehaald, maar ziet graag goeie regelgeving vanuit de gemeente, zoals aangewezen zones waar je veilig kunt kitesurfen. Mooi voorbeeld zijn de badplaatsen Katwijk en Noordwijk waar door een surfclub toezicht wordt gehouden op kwaliteit en op gedrag van kitesurfers.

Vanavond is er een uitzending bij Uitgesproken EO om 20.25 op Nederland 2.
Dit item wordt vanmiddag opgenomen aan boord van reddingboot Joke Dijkstra in Den Helder.
Geelco

Berichten: 202
Antwoord #43 Juni 07, 2011, 17:47:11
edit2Rapporteer  
Kijk, dat staat een stuk positiever. Vooral het stukje: "De KNRM vind niet zozeer dat er een vaarbewijs moet worden gehaald, maar ziet graag goeie regelgeving vanuit de gemeente, zoals aangewezen zones waar je veilig kunt kitesurfen."

Dus nu maar overal nieuwe spots openen met duidelijke regelgeving! ThumpsUp
feddomw
Gast
Antwoord #44 Juni 07, 2011, 18:21:08
edit2Rapporteer  
Wederom regeltjes, men roept maar wat. Hoe het in de praktijk te handhaven is wordt natuurlijk even achterwege gelaten. Hoe stellen we ons het voor: je mag pas spullen kopen na overleggen van je kite-papieren? Je hoeft bij het kopen van een auto of scooter ook je rijbewijs niet te laten zien. Of wat, controle op het water? Gaat de waterpolitie me al varend aanhouden om mij te checken?

Dit noemen we in jargon een proefballon.

Overigens zijn de statistieken over het uitrukken van de KNRM toch wel veelzeggend. Ze rukken bij de pleziervaart ook uit zonder dat er direct gevaar voor de opvarenden is, terwijl bij een kitesurfer die in de shit zit natuurlijk eerder echt gevaar is ivm lijnen en onderkoeling en zo. Ook is de pleziervaart natuurlijk veel groter dan de kitesport, dus is het statistisch wellicht interessant dat er 6 kitesurfers worden gered op 75 pleziervaartuigen.
Robin73

Berichten: 948
Logs: 0 | 176 uur
Antwoord #45 Juni 07, 2011, 18:31:55
edit2Rapporteer  
Als je gered wordt moet je volgens mij ook lid worden van de reddingsbrigade. Dus eigenlijk zouden ze blij met ons moeten zijn. Op deze manier krijgen ze meer leden  Grin
GB

Berichten: 117
Antwoord #46 Juni 07, 2011, 19:27:55
edit2Rapporteer  
Vanavond 20:45, Nederland 2 --> uitgesproken EO
 ( http://www.uitgesprokeneo.nl/reportage/vaarbewijs-voor-kitesurfers/ )
wordt er ook aandacht aan besteed.. ben benieuwd!
Johnny Tampony

Berichten: 407
Antwoord #47 Juni 07, 2011, 19:33:00
edit2Rapporteer  
suc6 als de politie je wil aan houden op het water met een diepgang van 30cm
om te vragen naat je vaar bewijs oja en vliegbrevet
GB

Berichten: 117
Antwoord #48 Juni 07, 2011, 19:48:42
edit2Rapporteer  
Laat die reporter (Klaas Boomsma) zich eens wat meer verdiepen in hoeveel kitesurfers er zijn, en op hoeveel spots die nog mogen surfen! dat zorgt pas voor gevaarlijke situaties!  loser loser
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #49 Juni 08, 2011, 00:01:06
edit2Rapporteer  
ik ben het eens met het concept van Katwijk en Noordwijk (zelf lid in Katwijk). We letten behoorlijk op elkaar en zo menigeen kiter is door een medekiter "gered" zonder dat KNRM of KRB aan te pas hoefde te komen. En zelfs als er niets aan de orde is, valt er altijd iets te kletsen vooral met KRB als ze met hun auto langs komen fietsen.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.