Kite lek

tommyboy5

Berichten: 32
Juni 17, 2011, 12:02:42
edit2Rapporteer  
Hallo,

Ik ben een beginnende kitesurfer, en heb gister via marktplaats een kite set gekocht.
Daar zag hij er super uit (het doek glom mooi, alle naden waren heel en hij was nog maar een jaar oud). Ik heb hem daar ook nog even op gepompt en er leek toen nog steeds niets mis mee te zijn...
Nu ben ik thuis en heb hem weer even opgepompt zodat hij goed kan drogen (het regende toen ik hem bekeek). Maar naar ongeveer 15 minuten was hij al weer zacht.
Toen heb ik hem nog eens opgepompt en gekeken of het ventiel wel goed dicht zat, maar hij liep nog steeds leeg.
Daarna heb ik hem weer op gepompt en alle buizen afgesloten, na een poosje wachten was de grote buis en twee andere kleine buizen leeg. De overige 3 zijn nog wel vol.

Nu denk ik dus dat 3 van de 6 buizen lek zijn.
Is er misschien nog iets anders wat ik kan controleren of is hij gewoon lek?

Bedankt!
Jarno

Geen avatar

Berichten: 2272
Antwoord #1 Juni 17, 2011, 12:06:53
edit2Rapporteer  
Hoi tommy,

Ten eerste ben ik wel eens benieuwd wat voor kite jij hebt gekocht, zou je ons het merk en het type en het jaar kunnen vertellen?

Dankje!
tommyboy5

Berichten: 32
Antwoord #2 Juni 17, 2011, 12:13:06
edit2Rapporteer  
Het is een vari vulcan uit 2010
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #3 Juni 17, 2011, 12:16:45
edit2Rapporteer  
Merk kite, model,bouwjaar? Onepump/ octopussysteem?
Ga eerst ff het hele forum materiaal vragen, zelfbouw en reparatie helemaal doorspitten, incl alle topics... Dan heb waarschijnlijk je antwoord al gevonden, zo niet nog een keer lezen maat dan beter.

De kites waren zeker goedkoop? Goedkoop is duur koop in deze sport!
Jarno

Geen avatar

Berichten: 2272
Antwoord #4 Juni 17, 2011, 12:18:47
edit2Rapporteer  
Hmm ik moet eerlijk zeggen dat ik die kites niet persoonlijk ken, even wat gegoogled, maar dat zijn best mooie kites.

Welke kleur heb je en hoe groot istie?

De korte buizen heten struts, en de lange heet de leading edge.

Moet jij je stuts los oppompen of is het een one pump systeem?
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #5 Juni 17, 2011, 12:21:36
edit2Rapporteer  
Vari vulcan? Nooit van gehoord...
feddomw
Gast
Antwoord #6 Juni 17, 2011, 12:24:30
edit2Rapporteer  
Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat tegelijkertijd de Leading Edge (LE) bladder en 2 struts lek zijn, tenzij de verkoper de kite in het prikkeldraad heeft geland.

In dat geval was professioneel laten repareren (niet iedereen fikst zelf alles) waarschijnlijk duurder dan de kite waard was en is de kite in de verkoop gegooid.

Ik ken je kite niet. Ik weet niet hoe de struts zijn verbonden met de LE, maar als je echt de struts geheel hebt "afgesloten" van de LE na pompen en hij loopt toch leeg, klinkt het wel alsof ze lek zijn.

Zijn er nergens kleine gaten in het doek te vinden van bijvoorbeeld prikkeldraad?

Het kan natuurlijk ook zijn dat alleen je LE of ventiel of zo lek is, maar dat de clips die de boel afsluiten van die 2 struts kapot zijn of iet goed afsluiten en ze dus wel "leeglopen" richting LE. Dus je hebt misschien maar 1 lek ergens en twee afsluiters die niet goed werken.

Je zal echt ergens heel stil moeten gaan zitten met kite en pomp en voelen/luisteren waar de kite leeg loopt.
tommyboy5

Berichten: 32
Antwoord #7 Juni 17, 2011, 12:24:49
edit2Rapporteer  
Het is een groene vari vulcan van 7m en heeft een one pomp systeem...
Bedankt voor de info Wink
Jarno

Geen avatar

Berichten: 2272
Antwoord #8 Juni 17, 2011, 12:31:19
edit2Rapporteer  
ah, deze: http://watersport.marktplaats.nl/surfen-kitesurfen/458023723-vari-vulcan-7m-2010-kite-kitesurfen.html ?

ofwel, je hebt een one pump systeem waarbij er toch 2 struts en de leading edge leeg lopen...

Als je je struts inderdaad, zoals je zegt, goed hebt afgesloten zou ik inderdaad ook haast gaan denken aan de theorie van feddomw...





Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #9 Juni 17, 2011, 12:31:29
edit2Rapporteer  
Ik merk weer de generatiekloof Roll Eyes loser

Vari kites is het merk van Martin Vari, meervoudig (4?) wereldkampioen PKRA in de beginjaren (2000-2004). Stamt uit de tijd van Lou Wainman, Elliot Lebboe, Vadi Issah, etc.

Kortom, dit is NL een relatief onbekend merk, maar zeker geen meuk.


@ tommyboy5: de tubekites van de laatste jaren zijn zelden lek gelukkig. Echter soms gaat het nog weleens mis, en zeker met een one-pump systeem erop is het dan lastig zoeken naar de oorzaak.

Kun je vertellen hoe je de kleine buizen (= struts) hebt afgesloten? Met de klemmetjes, of op een andere manier?
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #10 Juni 17, 2011, 12:39:03
edit2Rapporteer  
Oooh sorry hoor, ik kom niet verder dan carved unit... Nog wat onbekendere merken: royal kites, kite loose, gin... Maar vari? Nope no conosce
Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #11 Juni 17, 2011, 12:43:11
edit2Rapporteer  
-koop een grote cheapie fles afwasmiddel
-pomp je kite goed hard op
-smeer hem helemaal in met het afwasmiddel gemixt met een glaasje water,

en voila, je lekken gaan bubbelen;)

feddomw
Gast
Antwoord #12 Juni 17, 2011, 12:44:21
edit2Rapporteer  
Volgens mij verkoopt die gast op marktplaats heel veel kites.... "zie mijn andere advertenties".

En volgens mij verkoopt hij ook kites van/voor een kiteboard school.

Ik weet het niet zeker, maar ik denk het wel. Ik zou contact opnemen met de verkoper en kijken of er wat te regelen valt. Ik denk namelijk dat deze kite van een school komt, en ik denk dat ik weet welke. Ik weet het niet zeker, dus ik ga geen namen noemen, maar dat zijn geen oplichters in mijn ervaring, mijn eerste set kwam ook daar vandaan en was goed en niet te duur. Als die kite een jaar nauwelijks gebruikt in een keet heeft gelegen kan het zijn dat ze niet eens wisten dat 'ie lek was. Net zoals bij de verkoop, een keer pompen, 5 minuten kijken, leeg laten lopen en opbergen. Als ik gelijk heb, ben je denk ik niet opgelicht maar is het echt een "foutje".

Ik heb volgens mij ook in 2010 met deze kite gelest trouwens. Daarom ook ken ik wel Vari kites. Gin is aan de weg aan het timmeren in Engeland. Zag laatst op Katwijk een Griffin kite, was ook nieuw voor mij.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #13 Juni 17, 2011, 12:51:39
edit2Rapporteer  
Bij volgende aankoop kite oppompen bakkie leut lurken uurtje slap ouwehoeren, dan weet je meteen of dat ie goed is
tommyboy5

Berichten: 32
Antwoord #14 Juni 17, 2011, 12:55:53
edit2Rapporteer  
Het afsluiten van de struts gaat met klemmetjes.
Om te kijken of de klemmentjes wel goed de lucht afsloten en ik alle klemmetjes dicht gedaan en daarna pas gaan oppompen. Toen hoorde ik gelijk gesis in de twee klemmetjes die naar de dacht ik lekke stunts gingen. Deze klemmetjes sluiten dus niet goed af. Er hoef dus maar één lek te zijn...

Het is inderdaad deze kite: http://watersport.marktplaats.nl/surfen-kitesurfen/458023723-vari-vulcan-7m-2010-kite-kitesurfen.html

De verkoper vertelde mij dat hij hem had verkocht omdat hij een nieuwe freestyle set had gekocht. Maar hij die dag er nog wel mee gevaren om te testen of alles nog goed was, dat klopte wel want de kite was nog nat van het kiten.

Ik ga nu met afwasmiddel kijken ik een lek kan vinden. Of hebben jullie nog andere ideeën wat er mis kan zijn?
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #15 Juni 17, 2011, 12:55:53
edit2Rapporteer  
Bij volgende aankoop kite oppompen bakkie leut lurken uurtje slap ouwehoeren, dan weet je meteen of dat ie goed is

En je hebt helemaal gelijk Eagle-Jan
Nu is dat vrij makkelijk voor de mensen die mijn kites altijd kopen, ik hou de gang er verbaal wel in Wink loser

Maar idd. opletten geblazen.

Toch denk ik niet dat de struts van deze kites ook lek zijn. De kite heeft volgens bijgesloten foto een uitwendig one-pump systeem zoals SS ooit bedacht heefft. Zit al jaren op mijn Zeeko (weer zo'n onbekend merk, Eagle-Jan  Roll Eyes) kites, heeft zich bewezen.

Echter de klemmetjes zijn nooit 100% luchtdicht.
Om echt zeker te zijn van de zaak. Kite oppompen en dan een van de slangen los (tiewrap losknippen voorzichtig) en dan meegeleverde stop erin. Dan weet je het zeker!
feddomw
Gast
Antwoord #16 Juni 17, 2011, 12:59:12
edit2Rapporteer  
Bij volgende aankoop kite oppompen bakkie leut lurken uurtje slap ouwehoeren, dan weet je meteen of dat ie goed is

De verkoper is denk ik 15 of zo. En de koper waarschijnlijk ook zo te horen. Ooit twee van die pubers tegenover elkaar gezien? Komt geen zinnig woord uit, is geen uur vol te houden. Je moet ze echt voor een PS3 zetten of een XBox wil je ze een uur de tijd laten doden. Dat ouwe zakken als jij en ik een uur kunnen ouwehoeren, wil nog niet zeggen dat dat voor de jeugd is weg gelegd. Wink

@tommyboy5: neem contact op met de verkoper. Er is vast iets op te lossen. En vandaag nog doen, aangezien je 'm gisteren hebt gekocht. Anders is het "je hebt het in de tussentijd waarschijnlijk zelf gesloopt".
tommyboy5

Berichten: 32
Antwoord #17 Juni 17, 2011, 13:17:46
edit2Rapporteer  
Ik ben net met afwasmiddel aan de slag geweest, en op de LE ontstond er op een plek bij de naden allemaal belletjes.
Ik denk dus dat hij lek is en ga zo snel mogelijk contact proberen op te nemen.

Bedankt voor jullie hulp!
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #18 Juni 17, 2011, 13:29:29
edit2Rapporteer  
Laat wel ff weten hoe het is afgelopen met de verkoper, Tommyboy5
tommyboy5

Berichten: 32
Antwoord #19 Juni 17, 2011, 14:20:11
edit2Rapporteer  
Ik heb net contact met hem gehad en hij zij dat dan waarschijnlijk één of andere zak lek was en dat hij hem zelf zo kon repareren. Binnenkort ga ik dus even langs om hem te laten repareren, of is het verstandiger mijn geld terug te vragen en verder te zoeken naar een andere tweede hands kite?
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #20 Juni 17, 2011, 14:26:18
edit2Rapporteer  
Bedankt voor je terugkoppeling.

Wel of niet je geld terugvragen zal particulier lastig worden ben ik bang.
En ik ga ervan uit dat je niet teveel hebt betaald voor deze kite.
Edit: zie net de advertentie: prima vraagprijs!

Zelf vaar ik ook met nog relatief onbekende kites (ook uit een goed nest, net als Martin Vari). Maar de praktijk wijst nog steeds uit: onbekend maakt onbemind!

Reparatie moet het probleem verhelpen. Voor een ervaren kiter is dat niet ingewikkeld, en ik heb het ook weleens moeten doen!
Hoe de werkelijke staat van de kite is kunnen we alleen met of hele duidelijke foto's of in de praktijk zien.

Ik had begrepen dat de andere Vari kites prima afgewerkt waren, dus daar verwacht ik geen problemen
Dat gezegd, kites zijn sterk, maar ook erg kwetsbaar op bepaalde delen. Dat is nu eenmaal onderdeel van het concept surfkite!
tommyboy5

Berichten: 32
Antwoord #21 Juni 17, 2011, 14:31:02
edit2Rapporteer  
Oké,
Volgens mij is de verkoper redelijk ervaren, dus laat ik hem in eerste instantie door hem repareren. Hij woont dicht bij het stand dus wil ik hem wel gelijk uitproberen na de reparatie en een poos opgeblazen laten. Als het probleem dan is verholpen neem ik hem weer mee, anders kon ik mijn geld terug krijgen...
Is dit een verstandige keuzen?
En duurt zo'n reparatie lang?
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #22 Juni 17, 2011, 14:39:27
edit2Rapporteer  
Gezien de hoeveelheid overige advertenties - zoals feddomw al opmerkte - vermoed ik dat hij voor een shop werkt. Hij zal dit prima kunnen lijkt me.

Lijm moet drogen (maar gaat heel snel), en je moet het doen op een zandvrije plek (liefst binnen of in de tuin zonder wind e.d.)

Vooral het terugstoppen van de LE met one-pump ventielen is een vervelend klusje. Maar niet ondoenlijk.
feddomw
Gast
Antwoord #23 Juni 17, 2011, 15:03:29
edit2Rapporteer  
Door hem laten fiksen, daarna daar varen/testen, en inderdaad desnoods geld terug.

Als ik gelijk heb werkt hij niet voor een shop maar is het een hobbyist en verkoopt hij kites voor in ieder geval een kiteschool. Hoeft de kiteschool niet met iedereen af te spreken en af te dingen en vangt 'ie een percentage van de verkoop. Is ook een redelijk jonge gast toch, die verkoper? Lid bij KSN gok ik.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #24 Juni 17, 2011, 15:09:16
edit2Rapporteer  
Door hem laten fiksen, daarna daar varen/testen, en inderdaad desnoods geld terug.

De topicstarter is beginner, dus dat testen wordt moeilijk denk ik. Enige optie is een ervaren kiter meenemen...

Interessante analyse van de marktplaats verkoper Wink
Volgens mij zou je best weleens gelijk kunnen hebben!

Persoonlijk check ik ook altijd de knop "zie overige advertenties van deze aanbieder"
Voor mij zijn dit er iets teveel voor een particuliere aanbieder...
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.