Workum: registreren + spot is verkleind

martimor

Berichten: 1934
Juni 22, 2011, 00:03:17
edit2Rapporteer  
hey,

vandaag waren we lekker aan het varen @workum.
echt een topdag gehad achter de zandbank.

nu had ik vorig jaar ook al gehoord over dat registratiegebeuren en alleen met licra van 1 van de 2 kitescholen daar aanwezig varen, echter heb ik hier nooit iets van gemerkt.

maar toen we de kites aan het optuigen waren kwam er een BOA bij ons staan die aan ons vroeg of we ons wilden registreren bij de kiteschool.
was een alleraardigst vriendelijke man (niet sarcastisch, gewoon relaxte man), die ook aangaf dat de zone aangepast is. (kleiner)

Daan van kiteschool sky high gaf aan dat dit dus klopte.
maar bijna niemand hield zich er aan. (incl lessers/instructeurs, een heleboel andere kiters en ikzelf)

De nieuwe situatie?? als je op het strand staat, moet je een lijn trekken van de bosjes/struiken naar de rechter gele boei (vrijwel recht tegenover de struiken.)
Moet volgens mij ook nog op het bord veranderd worden, ben vergeten er even op te kijken of hij aangepast was.
had te maken met het uitbreiden van het al aanwezige natuurgebied ten noorden van de spot.
was ook een boot aan het controleren, zag ze nog kiters uit het natuurgebied halen  Undecided (voorbij die verbodsbordjes, de nog oude grens)

is hier al meer duidelijkheid over, kom niet zo heel veel op workum, dus kan zijn dat ik één en ander gemist heb, maar was voor het eerst dat ik met zo`n blauw licraatje moest varen.
dit zou vanaf 1 juni in zijn gegaan

toen we aan kwamen lopen was de beste man ook ong een vuilnis zak aan rommel verspreid op het strand aan het opruimen. jammer dat een BOA dat moet doen...   Roll Eyes

heb op de foto met een zwarte streep aangegeven wat de nieuwe grens is...


patricks

Berichten: 392
Antwoord #1 Juni 22, 2011, 00:51:42
edit2Rapporteer  
Waarom moeten ook zoveel in het natuurgebied gaan varen. Ze weten dat het niet mag, want als het politiebootje eraan komt blijven ze ineens ver uit de buurt. Angry
[Pepper]

Berichten: 1015
Antwoord #2 Juni 22, 2011, 09:13:43
edit2Rapporteer  
Nou ben ik wel beniewd op grond waarvan de kitezonen opeens in verkleind. Er was een ontheffing op grond van de APV van de gemeente Nijefurd ( http://www.nederlandsekitesurfvereniging.nl/kitespots/17/workum/ ). Deze gemeente bestaat inmiddels niet meer en is opgegaan in de gemeente Sudwestfryslan. Op de website van de nieuwe gemeente kan ik de APV niet vinden. Als het daarin niet is geregeld is het dus niet rechtsgeldig. NKV al ingelicht hierover??


Oh ja, er speelt trouwens nog véél meer rond de kitespot Workum. Zie:
http://www.gemeentesudwestfryslan.nl/index.php?simaction=content&mediumid=15&pagid=149&stukid=11951 

Edit: Even rondgesnuffeld op de website van de nieuwe gemeente Sudwestfryslan en kwam dit tegen: http://www.gemeentesudwestfryslan.nl/index.php?mediumid=13&pagid=499

De nieuwe gemeente heeft nog geen APV en tot die tijd is de APV van de oude gemeente Nijefurd geldig. Zoals het daarin destijds is geregeld is dus nog steeds geldig.....

Lijkt me wel zaak dat de NKV contact zoekt met de gemeente om onze belangen hierin te vertegenwoordigen.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #3 Juni 22, 2011, 10:24:02
edit2Rapporteer  
Het verkleinen van de zone heeft niets met de APV te maken maar is een gevolg van de Natura 2000 wetgeving ( ik begin steeds blijer te worden met alles wat met Natuur beheer te maken heeft  Lips Sealed )
Voor het kitesurfen wordt er een verstoringsafstand aangehouden. In Nederland zijn de vogels banger dan  bijv in Duitsland.... Bij ons is de verstoringsafstand dan ook 500 tot 700 meter!
Marko

Berichten: 1650
Antwoord #4 Juni 22, 2011, 11:32:15
edit2Rapporteer  
vogels zijn banger..
martimor

Berichten: 1934
Antwoord #5 Juni 22, 2011, 11:58:06
edit2Rapporteer  
die Buitengewoon Opsporings Ambtenaar gaf aan dat het natuurgebied wordt vergroot, maar ik begrijp nu dus dat er een (grotere?) bufferzone komt. (komt in feite op hetzelfde neer)
maar op veel spots (net zoals mirns en ik dacht workum ook??) is dit toch al aanwezig?
of hebben ze die "verstorings afstand" groter gemaakt?

maar wat ik niet begrijp is dat licra verhaal.
wij werden door die man aangesproken, heel netjes, dat er vanaf juni dus alleen gekite mag woren als je een licra draagt.
maar nog niet eens 1/3 van de aanwezige kiters droeg er één.
en als we die boa niet hadden gezien, waren we ook zonder licra gaan varen.
moeten de twee aanwezige kitescholen dus straks iedereen zonder licra wegsturen...
en of we hem nu wel of niet hadden gehaald gister, had niets uitgemaakt.
die boa was na 10 min alweer vertrokken, en was daar dus niet om bonnen uit te delen, enkel informeren.
alleen was er wel de hele dag een boot in de buurt, die dus ook 3 kiters voorbij de verbodsbordjes weg stuurden (ben benieuwd of die ook een prent hebben gekregen)

toegegeven, heb dit keer niet op het infobord gekeken, dus weet niet of het daar al op staat, dat is natuurlijk ook niet zo handig.  Embarrassed
weet iemand of daar al wat op staat mbt registreren/het dragen van een licra of de verandering van de vaarzone
op het water is volgens mij 1 kleine oranje boei bijgekomen, maar omdat al de kitescholen een (gele)boei menemen om een board aan vast te leggen, wordt dat ook een beetje warrig, vooral omdat zei ook aan de kant zaten wat nu dus niet meer zou mogen (blijft helaas dan nog maar een klein stukje over van de zandbank.)

@ marko, genoeg vogels gezien toen ik er gister aan het kiten was. dus bang...
mogen wij die vogels eigenlijk ook wegsturen, ze zijn wel in overtreding door op onze spot rond te hangen  Tongue , levensgevaarlijke situaties  loser
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #6 Juni 22, 2011, 17:31:10
edit2Rapporteer  
Het gedeelte wat nu van de spot is 'afgesneden' blijft het lekkerste stukje om freestyle te oefenen.

Deja'vu met voormalig autostrand Oostvoorne, ook daar ligt een heerlijk stukje water sinds een aantal jaren achter een levensgevaarlijke palenrij.

Waar gaat het heen met dat zogenaamde natuurbeheer?
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #7 Juni 23, 2011, 13:33:36
edit2Rapporteer  
Erg jammer de spot word zo wel erg klein gemaakt. Zeker met al die lessers op het water. En dit was dinsdag nog maar 1 school... die andere was er niet eens.

Veel beginners ook en enorm veel windsurfers van 65+. Wat keken die lieverdjes ook allemaal vrolijk. Ok wel een beginnend miepje gezien die een oudere windsurfer vol van zn plank smeet door de lijnen vol in het zeil te vliegen. ging goed gelukkig.. maar et helpt niet.

Had zelf ook een kite rakelings langs mij voelen crashen. Scheelde geen 5cm met een recht naar beneden gaande kite. Maar goed zijn beginners die moeten et ook leren. Al zou ik graag zien dat scholen ze niet zo vroeg vrie lieten. maar das een andere discussie.

Al met al word de spot steeds kleiner. De helft van de dag was meer anderen ontwijken helaas. En een spot verkleining van 20% omdat zogenaamd het natuurgebied is uitgebreid helpt natuurlijk niet met het veiliger maken van de spot.

Maar goed de vraag is.. was deze verkleining echt nodig? Kan een natuurgebied zomaar vergroot worden ten koste van een recreatie gebied. Is er dan ook een vergadering over geweest en wat dan de gevolgen zijn voor de recreatie. En ik neem aan dat de plaatselijke NKVer er bij was. Zo ja.. waarom moeten we er van horen van een BOA ipv een stukje op de fora. (Ik heb et namelijk niet gezien verder)

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #8 Juni 24, 2011, 15:02:03
edit2Rapporteer  
Moet ik de kaart hier op kitehigh al aanpassen met de nieuwe zone, of is het nog niet 100% zeker?
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #9 Juni 26, 2011, 09:38:22
edit2Rapporteer  
Moet ik de kaart hier op kitehigh al aanpassen met de nieuwe zone, of is het nog niet 100% zeker?
Dit is officieel....
Het verhaal van de verstoringsafstand bestaat al een tijdje. Je krijgt nu echter te maken met het feit dat de afronding van Natura 2000 steeds meer in zicht komt en men "de teugels gaat aanhalen"  .
Het is geen kwestie van vergroten van het natuurgebied maar een kwestie "handhaven van de regels" voortkomend uit Natura 2000.
Dit houdt dus in dat men de verstoringsafstand gaat handhaven.
Als je dan in je achterhoofd weet dat men de jachthaven van Workum wil uitbreiden dan ziet het er in de toekomst voor de locatie niet echt goed uit........
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #10 Juni 26, 2011, 09:54:40
edit2Rapporteer  
Hadden ze die stenen wal dan niet anders moeten neerleggen? Vreemd om daar zo'n afscheiding te maken, en dan een paar jaar later de grens verleggen....vast te duur, en dan hebben de BOA's niks meer te doen Tongue
naishnaish

Geen avatar

Berichten: 15
Antwoord #11 Juni 26, 2011, 22:43:51
edit2Rapporteer  
Dit is toch weer te zot voor woorden!

Wordt er weer klakkeloos een stuk (mooiste stuk) van ons afgepakt door natura2000. We gaan dus met zijn allen nog opgepropter kiten op een nog kleiner stukje, met andere woorden, een gevaarlijkere situatie voor de kiters. Daar wordt totaal geen rekening mee gehouden door de overheid. Als de vogeltjes het maar naar hun zin hebben... (alsof ze last van ons hebben...)

Net of we met zijn allen giga schade aan de natuur toebrengen met onze op windenergie aangedreven, geen lawaai producerende, en geen co2 uitstotende kites.

Ik ben het een beetje zat aan het worden dat wij als de maffia en natuurcriminelen van de watersport worden neergezet met allerlei niksregeltjes en verboden. En het erge is dat we ons er bij neerleggen, oh heb je het gehoord, weer een verbod, en we gaan allemaal tegen elkaar lopen schreeuwen dat we ons aan de opgelegde zotte regels moeten houden als iemand in 'overtreding' is.

We worden bang gemaakt met een algeheel verbod en laten ons ophokken in levensgevaarlijk kleine kitezones.

Ik weet dat Tom en de rest van het NKV (ik ben lid!) zich ontzettend inzetten voor behoud van de sport maar het is nu mijns inziens echt te gek aan het worden. Nederland draait door! Er wordt alleen naar geitenwollen sokken geluisterd, we worden aan alle kanten betutteld met regels en verboden.

Een verbod wordt klakkeloos opgelegd, er is volgens mij nooit gedegen onderzoek gedaan naar of wij überhaupt in enige mate de natuur verstoren en wat voor effect het afsluiten van dat nieuwe kleine stukje water op workum op de vogelrust heeft. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat dat ook maar enig effect heeft op de vogelpopulatie of iets dergelijks.

Ik zeg, massaal schijt hebben aan dit nieuwe verbod!!

Oh nee, want dan is de kans groot op een algeheel verbod........


naishnaish

Geen avatar

Berichten: 15
Antwoord #12 Juni 26, 2011, 22:48:44
edit2Rapporteer  
En de jachthaven gaat uitbreiden....

Nog meer dieseldampen verspreidende, lawaaiproducerende, motorolie verliezende boten.
Dat is allemaal prima!

Sorry hoor, maar ik kan het allemaal niet meer volgen...   Cry
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #13 Juni 26, 2011, 23:37:47
edit2Rapporteer  
It is done  :'(

http://www.kitehigh.nl/spots/s/id/Workum
kitepower07

Berichten: 265
Antwoord #14 Juni 27, 2011, 09:23:31
edit2Rapporteer  
Hoe zit het trouwens met de kitescholen, hebben deze een ontheffing o.i.d. om les te mogen geven in de oude "bufferzone"?

Afgelopen woensdag stond de overgrote meerderheid juist, in mijn ogen, te lessen in het "afgesneden gebied".

Ik zelf heb mij zelf overigens ook schuldig gemaakt aan het varen buiten de zone zie ik nu... en met mij vele anderen. Als je het strand op komt zie je idd wel dat er her en der een paar extra boeitjes liggen, maar erg duidelijk is het niet. Op het strand wist men er ook niet veel meer over te vertellen.

Zelfde verhaal met de lycra's.
Vorig jaar al keurig een mooi wit exemplaar aangeschaft, maar door enig gebrek aan handhaving o.i.d. of duidelijkheid waar deze nu precies voor zijn (overgrote meerderheid vaart zonder) is deze ook alweer onderin de kitebag verdwenen.

martimor

Berichten: 1934
Antwoord #15 Juni 28, 2011, 20:20:23
edit2Rapporteer  
precies wat ik bedoel, als ze het goed aan willen pakken zal het bord duidelijkheid moeten verschaffen.
vorige keer kreeg ik van de school te horen dat we daar dus niet meer mochten komen, vervolgens staan er een stuk of 5 instructeurs van diezelde school daar te lessen... kan zijn dat zij ontheffing hebben, wat ik dan op zich wel heel goed zou vinden, maar dat moet duidelijk op het bord staan, andrs krijg je het er nooit in... we zijn net schapen, en zeker als het om retevlak water gaat.  Tongue

en die lycra`s... moet ook op het bord.
die palen in het water op de juiste plaats zetten.
wordt door alle nederlanders betaald, wat een geld over de balk voor een paar vogels die er niet eens last van hebben... en die 200 meter...

als dat allemaal geregeld is zal er wel vaker zo`n boa(en consorten) rondlopen
 
denk dat ik kiten achter die zandbank erg ga missen  Cry

oh ja, steeds meer kiters op te weinig plek, dus meer (kans op) ongevallen, negatief in het nieuws, nog meer verboden, nog meer kiters op nog minder spots................gelukkig hebben de lepelaars het overleefd, alleen nergens plek meer voor ons   ThumpDown

en dan begin ik nog niet eens over dat wij wel milieuvriendelijk worden voortbewogen

tijd voor een verkoelend buitje, het is hier in het noordosten nog steeds bloedheet, dus mijn bloed kookt...



Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #16 Juni 29, 2011, 00:01:39
edit2Rapporteer  
Nouw zag net op hanglos de plannen voor workum... geloof me workum hoef je helemaal niet meer heen te gaan. Een strookje van max 100m blijft over. Hele strand + wat daar voor ligt is dan alleen maar voor windsurfers en badgasten.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #17 Juni 29, 2011, 00:27:12
edit2Rapporteer  
Voor wie de plannen uitgebreid na wilt lezen: http://ruimtelijkeplannen.nl/documents/NL.IMRO.1900.2011westBPitsoal-vont/t_NL.IMRO.1900.2011westBPitsoal-vont.pdf

En wat houd dat voor ons kiters in:
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #18 Juni 29, 2011, 00:34:35
edit2Rapporteer  
1x het woord 'kite'(kitesurfzone) in dat hele document.

'ruimte voor ideeën' ...juist ja

ik voorzie GROTE problemen op Mirns, kornwerderzand(daar wil je ECHT geen workum-praktijken) en hindelopen. +verwachtte drukte naar harlingen :s
miels

Berichten: 49
Antwoord #19 Juni 29, 2011, 00:48:01
edit2Rapporteer  
oke oke maar wat doe je dan als de vogels in het kite surf gebied komen.. gewoon keihard overeen varen?
martimor

Berichten: 1934
Antwoord #20 Juni 29, 2011, 03:55:09
edit2Rapporteer  
Lekker, zie het al voor me: bewolkt, wk 5 geen kip op het strand.
Handje vol windsurfers op een ruime spot.
En 150 kites in dat klein stukje water loser

Zo wordt het vanzelf een levensgevaarlijke sport.
Maar wel een vaarbewijs halen
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #21 Juni 29, 2011, 08:13:52
edit2Rapporteer  
Heb een aantal keren heerlijk gevaren op Workum, maar ik ga voortaan wel ergens anders heen. Wat een ongelovelijk misbruik van ons rechtsysteem door de groene maffia!  Angry Angry Angry
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #22 Juni 29, 2011, 09:03:22
edit2Rapporteer  
Worden korte rakjes bij West wind...
En dit is weer deels in hun net aangegeven natuurgebied..

2 van dat soort dagen en de spot kan in zn geheel gesloten worden... Maar goed het is natuurlijk wel heel logisch gezien er elke dag 100den badgasten zijn.... en ook zoveel bejaarde windsmurfers moet je natuurlijk ook niet zo ophokken als een kitert..... zucht.. wat weer een logica.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.