Kite alleen in het water oplaten

dataman

Geen avatar

Berichten: 33
Juni 30, 2011, 13:44:36
edit2Rapporteer  
Ik heb een beginnersvraagje.

Tot nog toe waren we altijd met zijn tweeen bij het oefen, we namen dan samen de kite mee het water in om een flink eind uit de kant de kite te launchen. Ik voel met nog niet zeker genoeg om de kite op het land op te laten, al gaat het in het water prima. Gisteren was ik alleen, het lukt dan wel om kite en bar mee het water in te nemen maar hoe kan ik er dan het beste voor zorgen dat, als ik de kite weg laat drijven de lijnen goed zitten. Gisteren gebeurde het dat een van de lijnen achter een strut vast bleef zitten.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #1 Juni 30, 2011, 14:02:21
edit2Rapporteer  
Dat zal altijd een tricky dingetje blijven. Vooral voor de beginner.........
Starvin

Berichten: 41
Antwoord #2 Juni 30, 2011, 14:10:39
edit2Rapporteer  
Ik denk dat het niet uitmaakt of je beginner of pro bent. Je kite laat je liever niet alleen op. Ook niet in het water. Als er iets met de lijnen mis gaat breng je jezelf en ook andere in gevaar. Als je aardig doet en zegt dat je nog beginner bent en liever je kite in het water wil opstarten vind je zeker iemand die ff met je meelopt. Lijnen daarbij even oprollen Wink
feddomw
Gast
Antwoord #3 Juni 30, 2011, 14:14:12
edit2Rapporteer  
Onwijs gehannes, lijkt me niet (handig) te doen. In theorie zou je de kite op zijn kop aan de rand van het venster leggen alsof hij gecrasht is en dan snel de lijnen uitlopen. Je legt de kite wel upwind van je (dus eigenlijk voorbij de rand van het venster, want hij zal downwind drijven en tegen de tijd dat jij de lijnen hebt uitgelopen dus hopelijk precies aan je linker- of rechterzijde zijn.

Ik zie echter niet in waarom je dat zou doen.
Waar kite je dan dat je helemaal alleen op de spot bent? Je kan toch altijd vragen een mede-kiter op te laten (ook in het water)? Desnoods aan een wandelaar vragen aan de waterkant de kite te houden en dat jij vanuit het water 'm de lucht in stuurt. Als de wind sideshore is zal je in het ergste geval (als je iets verkeerd doet) downwind in het water worden meegesleurd.

Ik moet ook zeggen dat een beetje zelfvertrouwen nodig is wil je dit op een gegeven moment onder de knie krijgen. Het is goed als beginner om voorzichtig te zijn, maar je moet het toch echt zelf kunnen. Ik kon na mijn lessen gewoon zelf oplaten. Wel rustig doen en met een hand op de QR, maar het is wel onderdeel van het leerproces.
[Pepper]

Berichten: 1015
Antwoord #4 Juni 30, 2011, 14:22:06
edit2Rapporteer  
Desnoods aan een wandelaar vragen aan de waterkant de kite te houden en dat jij vanuit het water 'm de lucht in stuurt.

Nooit iemand vragen om je te helpen als diegene geen verstand heeft van kitesurfen!!  Angry

Heb dat al een aantal keren (bijna) mis zien gaan. Een toevallige wandelaar heeft geen idee wat hij moet doen, snapt jouw tekens niet en kan niet beoordelen of er misschien een lijntje fout zit....

Gewoon een medekiter vragen of hij een stukje mee het water in loopt. Op overbevolkte spots zoals Mirns is dat de normaalste zaak van de wereld.
Michael van der Hoek

Berichten: 404
Antwoord #5 Juni 30, 2011, 14:24:35
edit2Rapporteer  
zoals bovenstaande al zeggen, erg tricky..

Kite die raar wegdrijft zorgt voor eventuele twisten in je lijn.

Kite die te snel wegdrijft kan of je bar meetrekken of misschien wel launchen als jij je lijnen nog niet helemaal uitgerold hebt.

Zeker als beginner zeg ik; liever een 2e man mee.

dataman

Geen avatar

Berichten: 33
Antwoord #6 Juni 30, 2011, 14:57:22
edit2Rapporteer  
Helder, bedankt voor de reacties.  Ik loop vrij ver het water in op dit moment maar zal de volgende keer gewoon iemand vragen...en dan toch maar eens wat dichter bij de kant gaan proberen, moet er toch eens van komen:-)
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #7 Juni 30, 2011, 15:00:32
edit2Rapporteer  
Voor op het land had je wel eens van die pinnen die je de grond in joeg zodat je de kite op zn kant in het windvenster liet wachten. Lijkt me ook niet helemaal veilig overigens.

Ik kan ook de kite wel oplaten op het strand alleen.. maar ook dat gaat niet altijd even goed. Vorig jaar nog een poging dat ik over het strand vloog... alleen omdat ik ongeduldig was. lesje....

Gewoon zowieso niet alleen gaan kiten. Toch wel fijn als iemand je kan helpen als je in de problemen komt op het water of waar dan ook. Zowieso gezelliger. En met zn 2en kite oplaten is zowieso verstandiger. 2 personen die de lijnen checken voor launch..


En andere zowieso.. tis eigenlijk altijd al verstandiger om de kite in het water op te laten.
feddomw
Gast
Antwoord #8 Juni 30, 2011, 15:42:38
edit2Rapporteer  
Desnoods aan een wandelaar vragen aan de waterkant de kite te houden en dat jij vanuit het water 'm de lucht in stuurt.

Nooit iemand vragen om je te helpen als diegene geen verstand heeft van kitesurfen!!  Angry

Heb dat al een aantal keren (bijna) mis zien gaan. Een toevallige wandelaar heeft geen idee wat hij moet doen, snapt jouw tekens niet en kan niet beoordelen of er misschien een lijntje fout zit....

Gewoon een medekiter vragen of hij een stukje mee het water in loopt. Op overbevolkte spots zoals Mirns is dat de normaalste zaak van de wereld.

Soms zijn er geen medekiters op dat moment in de buurt omdat ze op het water staan. Het kan echt wel, maar je moet inderdaad zeer heldere instructies geven en afspraken maken. Toevallig is het beste voorbeeld ervan te vinden op de Progression DVD voor beginners.

Je lijnen checken is dan 100% je eigen verantwoordelijkheid (wat het toch altijd is). Nogmaals, het kan, maar je moet zeer helder zijn, en je vraagt het niet een huisvrouw maar een jong, sportief uitziend iemand (dat doe ik in ieder geval).

Kite landen vraag ik nooit aan een vreemde. Het voordeel van een vreemde laten oplaten is dat je hem of haar de kite in de handen kan geven, dus precies laten zien waar en hoe ze moeten vasthouden, enz. Dat kan niet met landen....
Yoram

Berichten: 1217
Antwoord #9 Juni 30, 2011, 15:50:15
edit2Rapporteer  

Sowieso als beginner niet zelfstandig gaan starten, al helemaal niet in het water, als die inderdaad verkeerd wegdrijft of inderdaad een lijntje blijft haken dan ga je.

Ik doe regelmatig een selflaunch op het strand en vindt dat persoonlijk veiliger, als beginner is dat geen aanrader. Even te laat reageren en hij knalt vol het windvenster in. Sowieso wel een kiter vragen die je aanwijzingen snapt. Ik heb er is eentje gehad die men kite bleef draaien en lopen met men kite, vervolgens eindelijk klaar om te starten zag ik dus dat de kite door zn lijnen heen was gedraait  Roll Eyes Vervolgens gaf ik het teken om te landen, wat gebeurd er, meneer gooit op en ik er natuurlijk vol achteraan.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #10 Juni 30, 2011, 16:26:02
edit2Rapporteer  
Als je het nog riskant (of tricky) vindt, neem dan een uurtje privéles. Het allerbelangrijkste is dat je je op het strand zo opstelt dat je al bijna in het water staat (of zelfs al in het water staat) en dat er downwind voldoende ruimte is zonder obstakels. Het dragen van een helm en/of impact vest zal voor jou de veiligheid ook vergroten.
Hard2Handle

Berichten: 3114
Logs: 0 | 432 uur
Antwoord #11 Juni 30, 2011, 17:12:46
edit2Rapporteer  
Desnoods aan een wandelaar vragen aan de waterkant de kite te houden en dat jij vanuit het water 'm de lucht in stuurt.
Nooit iemand vragen om je te helpen als diegene geen verstand heeft van kitesurfen!!  Angry

Helemaal mee eens, heb dit al zo vaak fout zien gaan, wandelaars hebben namelijk de neiging om je kite op te gooien zoals een vlieger, en daar ga je dan vol het wind venster in achter je kite aan.

Zelf starten en landen doe ik af en toe ook zelf, maar als beginner zou ik er niet aan beginnen, zelfs als gevorderde kan het verkeerd uitpakken...
PeeWee

Berichten: 1652
Antwoord #12 Juni 30, 2011, 17:27:12
edit2Rapporteer  
Helemaal eens met bovenstaande, (nog) niet aan beginnen. Al heb ik zelf geen probleem met het vragen aan wandelaars. Gewoon Kite neerzetten, zeggen dat ze hem zo moeten vasthouden en launchen maar. Ligt natuurlijk ook aan de windsterkte, dus niet bij een windje boven de 20 knopen.

Ik vraag me wel af of je ook nagedacht heb hoe je hem veilig alleen kan landen. Hulp bij het landen zou ik namelijk nooit aan een niet-kiter vragen. 


dataman

Geen avatar

Berichten: 33
Antwoord #13 Juni 30, 2011, 23:46:58
edit2Rapporteer  
Ik vraag me wel af of je ook nagedacht heb hoe je hem veilig alleen kan landen. Hulp bij het landen zou ik namelijk nooit aan een niet-kiter vragen. 

Mijn oudste zoon, waar ik normaal meet kite, was er gisteren niet bij, wel mij vrouw. Landen is geen probleem, als ik uit het water kom heb ik de kite al goed staan dus dan is de verrassingsfactor minder groot.

Verder gaat het starten met z'n tweeën ook altijd wel goed, maar we doen het nog wel vrij ver het water in (just to be sure). Ik blijf dan gewoon op m'n plekkie staan. Dus vlak aan de kant zal het ook wel lukken, maar daar is het vaak wat drukker en dat maakt me misschien nog een beetje onzeker. Ik heb wel lessen gehad maar daar namen we ook altijd twee lijnlengte van de kant bij het oplaten van de kite.

Ik weet nu in elk geval zeker dat er geen veilige manier is om het alleen in het water te doen, daar hoef ik dus niet mee te experimenteren

Iedereen bedankt voor de reacties en tips.
Geelco

Berichten: 202
Antwoord #14 Juni 30, 2011, 23:53:36
edit2Rapporteer  
Ook een mogelijkheid als je helemaal alleen bent. Je leash aan beide kanten vast maken aan je chickenloop. (Niet aan je safety-line anders vliegt ie weg). En deze vervolgens om een paaltje/anker of wat dan ook heen te doen.

Je kite vervolgens op 3 of 9 uur op de grond laten liggen/stuiteren (alsof je hem opnieuw opstart). Hou eventueel je stuurlijn voorzichtig vast zodat hij naar de grond toe blijft sturen.

Trapeze om en gaan. (nu wel je leash op de safetyline Wink)

Landen op de tegenovergestelde wijze.
dataman

Geen avatar

Berichten: 33
Antwoord #15 Juni 30, 2011, 23:56:32
edit2Rapporteer  
Ook een mogelijkheid als je helemaal alleen bent. Je leash aan beide kanten vast maken aan je chickenloop. (Niet aan je safety-line anders vliegt ie weg). En deze vervolgens om een paaltje/anker of wat dan ook heen te doen.

Je kite vervolgens op 3 of 9 uur op de grond laten liggen/stuiteren (alsof je hem opnieuw opstart). Hou eventueel je stuurlijn voorzichtig vast zodat hij naar de grond toe blijft sturen.

Trapeze om en gaan. (nu wel je leash op de safetyline Wink)

Landen op de tegenovergestelde wijze.
Lijkt me meer iets voor gevorderden....dit ga ik nog maar even niet doen geloof ik:-)
Geelco

Berichten: 202
Antwoord #16 Juni 30, 2011, 23:59:34
edit2Rapporteer  
uiteraard niks doen waar je je niet goed bij voelt. Valt uiteindelijk reuze mee, ben zelf ook nog maar sinds vorig jaar bezig;)
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.