Trapeze soort

Speedy Gonzales

Berichten: 23
Juli 25, 2011, 16:02:44
edit2Rapporteer  
Hallo allemaal,

Na jarenlang te hebben gewindsurft ben ik nu begonnen met het verkennen van de kitesurf sport. Ik heb al les gehad en kan nu redelijk heen en weer varen zonder hoogte te verliezen. Ik vaar met een Jekyll (10m2) uit 2008 en ga meestal naar Workum en Mirns.

Mijn vraag gaat over mijn trapeze, ik gebruik namelijk een zittrapeze die ik ook voor het windsurfen (slalommen) gebruik. In het kiten wil ik vooral lekker heen en weer cruise met wat minder wind, maar ook zo nu en dan wat snelheid maken en wat sprongetjes maken. Ik ben dus niet echt geïnteresseerd in moeilijke freestyle stunts.

Wat zou in dit geval de beste trapeze voor mij zijn? Gewoon door blijven varen met mijn windsurf zittrapeze of moet ik toch iets anders halen? Een voordeel van mijn zittrapeze is denk ik wel dat ik daar al erg vertrouwd mee ben.

Gr. Marten.
PieNO

Berichten: 1721
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #1 Juli 25, 2011, 16:15:11
edit2Rapporteer  
Je windsurfrtrapeze NIET gebruiken. Je zult zien dat de sticksels de krachten niet kunnen verwerken met gevolg dat je trapeze uit zal scheuren.Wie weet wat er dan kan gebeuren. Een surftrapeze is ontworpen voor surfen en niet voot kiten. Tja een heup of Zit. Heb zelf een tijd een heup gehad. Voordeel je bent veel flexibeler. Ik heb nu een zit i.v.m. rugklachten. Nadeeel van een zit is wel dat als je in diep water kite het veel moeilijker is om je voeten weer in de voetbanden te krijgen omdat een zit je bewegingsvrijheid niet ten goede komt. Ook het maken van tricks is lastiger met een zit omdat je gewoon minder flexibel bent. Sommige mensen vinden het dragen van een zit weer vervelend omdat de bandjes in je kruis je edele delen kunnen afknellen.
80-90% vaart met een heup. Wat overigens ook mijn voorkeur heeft.
Speedy Gonzales

Berichten: 23
Antwoord #2 Juli 25, 2011, 16:21:32
edit2Rapporteer  
Nu je het zegt, die klemmetjes beginnen idd aardig gaar te worden. Lijkt mij idd verstandig om in ieder geval een kite trapeze aan te schaffen. Ben er alleen nog niet over uit of het nou zit of heup word.

Ik ben namelijk een zit gewend, nooit rugklachten o.i.d. gehad heeft me daarom altijd goed voldaan. Zoals je zegt ben je wat bewegingsvrijheid kwijt, maar wat staat daar tegenover? Meer controle op hoge snelheid, minder krachten op je rug?
Gewoon Don

Berichten: 261
Logs: 0 | 188 uur
Antwoord #3 Juli 25, 2011, 16:48:32
edit2Rapporteer  
check: http://www.unhooked.nl/index.php/materiaal/zittrapeze-of-heuptrapeze-de-keuze/

Heb nu tijdelijk ff gedoe aan mijn rib en ben weer overgestapt op zittrapeze. Vind de zittrapeze veel minder knellen als toen ik begon met kiteboarden. Komt omdat ik de kite toen nog constant op 12u hield in tegenstelling tot nu. Tja dan knelt de trapeze de boel behoorlijk af:(

En het klopt in diep water lastiger je voeten in de voetbanden van je boardje te krijgen.
feddomw
Gast
Antwoord #4 Juli 25, 2011, 17:04:08
edit2Rapporteer  
Er zijn ook veel beginners die starten met een zittrapeze in plaats van een heup. Omdat je de kite meer op 12u houdt en een zit dan niet omhoog schuift. Ik ben recent overgestapt op een heuptrapeze, maar ik had recent wegens een garantiegeval aan mijn zittrapeze een onwijs lekkere zit te leen: een DaKine uit 2007. Zat veel beter dan mijn eigen zit, dus ook met zittrapeze moet je goed passen.

Thread-jacking: mijn zittrapeze mag verkocht worden. ProLimit. PB me bij interesse.
FlyingHigh

Berichten: 2707
Antwoord #5 Juli 25, 2011, 18:02:40
edit2Rapporteer  
Ben zelf met een zittrapeze begonnen en later overgestapt op heup. Heup heeft wat meer voordelen. Zo is het bij toeside rijden veel prettiger en dus ook bij transition van heel- naar toeside. Je houding wordt er ook beter door en bij springen vind ik hem ook prettiger zitten.
kobrin

Berichten: 944
Logs: 0 | 240 uur
Antwoord #6 Juli 25, 2011, 18:54:51
edit2Rapporteer  
In uw situatie zou ik gewoon voor een zittrapeze gaan.

Je bent het al jaren gewoon van het technisch moeilijkere windsurfen.

Voor wat cruisen en een backrolletje heb je geen heuptrapeze  nodig.

Heuptrapeze belast behoorlijk je rug...
Gehaktdag

Berichten: 549
Antwoord #7 Juli 25, 2011, 18:55:17
edit2Rapporteer  
Met een zit trapeze kreeg ik na 1,5uur altijd zoveel last van mn tampeloeres...
Rataplan

Geen avatar

Berichten: 4
Antwoord #8 Juli 25, 2011, 19:05:37
edit2Rapporteer  
LOL

Klinkt bekend 'gehaktdag' haha, ik had daar ook altijd last van.
Gebruik nu een heup en die bevalt prima.
Je rug wordt meer belast maar je hebt ook meer bewegingsvrijheid.
Gewoon na een tijdje surfen een koppie koffie met appelgebak halen, ff de rug een pauze gunnen, en dan weer verder knallen.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.